Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Advertisements

Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
IkäONT kehittämisteemoja opinnäytetyöaiheiden pohjaksi lokakuu 2012.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Sujuvaa toimintaa vapaaehtoisten ja ammattilaisten kesken
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä Top Leader Työpajan 2 ( ) yhteenveto Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Yhteisvoimin kotona – ikääntyneiden kotiin annettavien palveluiden ja kuntoutuksen kehittäminen Satakunnan vanhusneuvosto
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittämishanke KaaSu Palvelun tuottaja kehittämässä palveluprosessin seurantaa Kaakkois-Suomen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
MUISTELUSTA MERKITYKSIÄ Kulttuurisen toimintaympäristön kehittäminen vanhustenkeskuksessa.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Valtakunnallisen alkoholiohjelman rahoituksen saanut kehittämishanke
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Ohjaus seminaari Jyväskylä Tuija Rantanen & Anne Vaahtio Innova Länsi-Suomen aikuiskoulutuskeskus Verkottuva kumppanuus aikuisohjauksessa.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Pääsihteeri Jaana Simola
Muutosvoimaa osallistumisesta
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Innokylän Roadshow Turku
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
HeNKILÖKOHTAINEN BUDJETOINTI
Asiakasosallisuusryhmä Rovaniemen osahankkeessa
Ryhmäkuntoutus ammattilais-vertaisyhteistyönä
ASIAKKAAN HAASTEET/ TARPEET (17.1. pohjalta)
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Kommenttipuheenvuoro, sulautuva sosiaalityö
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Pohtimolampi Vanhustyön kehittämisyksikkö
Arvioinnista arkipäivää
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Työikäisten kuntoutus
Yhteistyökumppani ASIAKAS / PALVELUN KÄYTTÄJÄ
Taloudellisesta arvioinnista
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Tuetun päätöksenteon koulutus
Dialogisuus asiakastyössä
Esityksen transkriptio:

Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden toimittamisen uusi aika – kotihoidon tuottavuuden ja asiakkaan kokeman laadun kehittäminen" –hankkeeseen Rahoittajana Tekes Tavoitteena on kehittää kotihoidon tuottavuutta, lisätä palveluiden asiakaskeskeisyyttä ja parantaa työntekijöiden työhyvinvointia. Satu Pekkarinen Service Day @ LUT, 4.6.2013

Kolme työpajaa: kaksi asiakastyöpajaa ja yksi työntekijöille Tarkoituksena tuottaa tutkimusaineistoa asiakas- ja henkilöstönäkökulmien muodostamiseksi. Asiakastyöpajoihin osallistui yhdeksän iäkästä kotipalvelun asiakasta ja heidän hoitajansa kotipalvelusta (eri asiakas-hoitajaparit kummassakin työpajassa) sekä yksi omainen; kolme kotihoidon lähiesimiestä, kolme palvelun kehittäjää laajemmasta kotihoidon kehittämishankkeesta, joista yksi henkilö edusti myös kotihoidon johtoa. Asiakastyöpajat toteutettiin tarinatyöpajoina

Tarinateatteri menetelmänä Äänen raaka-aineen kerryttämisen metodina oli tarinateatterimenetelmä. Tarinateatteri on vuorovaikutukseen perustuvaa improvisaatiota, jossa näyttelijäryhmä, ohjaaja ja muusikko tuovat näyttämölle yleisön kertomia tosielämän hetkiä ja tarinoita. Tarinateatteriesitys voi toimia yhteisöllisen keskustelun keinona; se mahdollistaa dialogin ja yhteisen merkityksen synnyn toisistaan etäälläkin olevien osapuolten kesken. (Tarinateatteri ACTS.)

Asiakkaan ääni ”Toivon hoitajan huomioivan käyttäytymisessään, että hän tulee minun kotiini” ”Toivon, että hoitaja puhuisi minulle kuin ihminen ihmiselle” ”Toivon hoitajalta läsnäoloa hoito- ja palvelutilanteissa” ”Toivon, että minun ei tarvitsisi kokea syyllisyyttä asioista, joille en voi mitään” ”Toivon kotihoidolta kahdensuuntaista tiedonvälittymistä sekä mahdollisuutta ennakoida toimintatapojen uudistukset ja tuttuuden jatkuvuutta” ”Toivon, että palveluni suunnittelussa kuullaan myös minua ja huomioidaan elämän varrella muotoutuneet tottumukseni” ”Toivon yhteisöllisyyttä tukevien palvelujen ottamista mukaan palveluvalikoimaan”. ”Toivon käyttäjädemokratian toteutumista tukevan toimintamallin käyttöönottamista”. ”Toivon, että hoitajien väsyminen jatkuviin muutoksiin huomioitaisiin ja että heillä ei olisi aina niin kiire, ettei edes paria minuuttia ehdi rupatella ”.

Henkilöstötyöpaja Asiakasnäkökulmia purettiin henkilöstötyöpajoissa Työpajaan osallistui 20 työntekijää ja lisäksi hankkeen projektihenkilöstöä ja muita tarvittavia tahoja. Työpajan tavoitteena on tuottaa lisää henkilöstönäkökulmasta kehittämissyötteitä

Tämän jälkeen… Henkilöstön ja käyttäjän äänen analysointi Yhteistoiminnallinen työpaja Tekes-hankkeen kehittäjäverkostolle Tavoitteena ”äänen hyödyntäminen” Prosessin jatkuvuus → Aineistoa on edelleen käsitelty henkilöstötyöpajoissa (yhdistettynä työhyvinvointiin) On järjestetty uusia asiakastyöpajoja, toimintatavasta tarkoitus muodostaa pysyvä käytäntö, toimii molemminpuoleisen tiedonvaihdon areenana Tuloksena ei niinkään radikaaleja innovaatioita, vaan kokemuksen näkyväksi tekeminen ja palvelun laadun asiakaslähtöinen kehittäminen