Minä oppijana 1 ov..

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ohjaus työtehtävänä.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Työhyvinvointi työnantajan näkökulmasta A-klinikkasäätiön työsuojelun työkokous Hämeenlinna Kirsti Aalto.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Oppimaan oppiminen ja ammatillisuuteen kasvu 1.5 ov Mari
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
TIPTOP-kokonaisuuksia
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Minä oppijana 1 ov.

TAVOITTEET Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja ymmärtää oman toiminnan merkityksen oppimisprosessissa tunnistaa oman oppimistyylinsä ja ammatillisen kasvun vaiheen sekä pystyy asettamaan opiskelulleen tavoitteita löytää itselleen sopivia oppimis- ja opiskelutaitoja oppii ottamaan vastaan ja antamaan palautetta sekä arvioimaan itseään tutustuu ryhmän muihin opiskelijoihin ja oppii toimimaan vastuullisesti työryhmän jäsenenä.

SISÄLTÖ Oppimiseen liittyvät perusasiat: motivaatio muisti oppimistaidot erilaiset oppimistyylit oman oppimistyylin tunnistaminen Opiskelutekniikat Itsetuntemus, omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen, tavoitteiden asettaminen omalle kehittymiselle Ammatillisen kasvun käsite Itsearviointitaidot, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, vastuullinen ja itseohjautuva opiskeluote Ryhmässä toimiminen ja ryhmän toimintaan liittyvät lainalaisuudet Yksilö-, pari ja ryhmätyöskentelytaidot

ARVIOINTI Opintojakso arvioidaan suoritetuksi, kun opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen tekee oppimistehtävät ottaa vastuuta omasta oppimisestaan tunnistaa oman oppimistyylinsä tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämisalueitaan ottaa vastaan palautetta ja pyrkii muuttamaan toimintaansa saamansa palautteen perusteella toimii ryhmän jäsenenä noudattaen sääntöjä hakee lisätietoa, ohjausta ja tukea.

Ryhmänohjaajan rooli Ryhmänohjaajan osuus kurssin onnistumisessa on tärkeä. Ohjaajan tulisi olla läsnä ja saatavilla kannustajana silloinkin, kun ryhmä tekee harjoituksiaan. Moni nuori kokee opettajan läsnäolon itsetuntoa vahvistavana arvostuksena. Samalla ohjaaja tutustuu ryhmäänsä ja opiskelijoiden yksilölliset piirteet tulevat tutuiksi. Varsinaisten ammatillisten aineiden opetus ja ohjaus on tällöin helpompaa. (www.edu.fi / Ytyä opiskeluun)

Opiskelijan ohjeet Jokainen voi osallistua keskusteluihin omien kykyjensä ja halujensa mukaan. Itsestään ja ajatuksistaan voi kertoa sen verran kuin itse haluaa. Kurssin aikana ryhmissä puhutut asiat jätetään mukana olleiden tietoon.