Yhteisöllisen oppimisen keinoja?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

Aikakauslehdet ja Internet Mervi Raulos TNS Gallup Oy.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Nuorisotakuu 2013 Valtiosihteeri Pilvi Torsti Opetus- ja kulttuuriministeriö
Työurien repaleisuus ja pätkätyöt
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Esaimaa.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
RAY:n VASTUU- JA VUOSIRAPORTTI 2013.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Lasten päivähoito 2011 – Tilastoraportti 30/20121 Lasten päivähoito 2011 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala.
Tietokoneavusteinen oppiminen
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2010 Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Yhteisöllisen oppimisen keinoja? Janne Pöykiö, Timo Tollman, Aki Hurtig TVT-RAPORTTI

Raportin aihe Raportin sisällöksi, pääpainoiksi sekä asiakonteksteiksi olivat oppimisympäristöt, yhteisöllisyys sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Lisäksi tarkastelimme (hyvän) teknologisen oppimisympäristön vaatimuksia.

Kollaborativiinen/ yhteistoiminnallinen oppiminen? Kollaboratiivista oppimista voidaan tarkastella usealla eri näkökulmalla. Tutkimuskirjallisuudessa kollaboratiivinen oppiminen on mielletty ”vertaisoppimiseksi”, ”yhteisölliseksi oppimiseksi”, ”koordinoiduksi oppimiseksi” ja ”kollektiiviseksi oppimiseksi”.

Yhteistoiminnallinen oppiminen Kuviossa yksilötason ja yhteisöllisen oppimisen väliset suhteet. Jos yksilön suoritus on itsekeskeistä, vastuu toiminnasta yksin. Vastuuta ja toimintaa jaettaessa, oppiminen ja opiskelu enemmän yhteistoiminnallista. Kuva 1 Kohti kollaboratiivista oppimista. ( Huom. tässä yhteydessä yhteisöllinen oppiskelu – kollaboratiivinen oppiminen) (Vahtivuori, Wagner & Passi 1999, 271).

Internet ja päivittäinen käyttö. Tilastokeskuksen mukaan Internetin käyttö Suomessa vuosien 2000-2010 välisenä aikana kasvanut huomattavasti. Nuorten Internetin käyttö on lähes päivittäistä 16 - 74 vuotiaiden osuus Internetin käyttäjinä on kasvanut yli 40 prosenttia. 2010 yli 86 prosenttia 16 - 74 vuotiaista käyttää Internetiä päivittäin.

Internet ja sen päivittäinen käyttö Kuva 2. Internetin käyttäjien osuus 2000 - 2010. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö-tutkimus 2010, Tilastokeskus.

Tieto- ja viestintätekniikasta.. Voiko tieto- ja viestintätekniikan tuki koskaan korvata oikeaa opettajaa? Pystyvätkö tulevaisuudessa opettajat samanlaisiin kohtaamisiin kuin mitä ennen tai tässä ajassa? Tuskinpa oikeaa opettajaa tekniikka koskaan korvaa, mutta nykyaikainen tekniikka voi silti tarjota konkreettista apua oppimiseen sekä sen säätelyyn.

Raportin lähteet http://tievie.oulu.fi/koulutusresurssit/artikkelit/hakkinen_arvaja.pdf. Hyvönen, P. (2008). Affordances of playful learning enviroment for tutoring playing and learning. Kohti yhteisöllistä opiskelua virtuaalikoulussa. Kasvatus 30 (3). 265 - 278. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö-tutkimus 2010, Tilastokeskus. Vahtivuori, S., Wagner, P. & Passi, A. 1999. ”Opettaja, opettaja, teletiimi Tellus kutsuu…”