Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos 27.3.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
Future Learning Environment
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Ajatuksia oppimisesta
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisen psykologiaa
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Esityksen transkriptio:

Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos

ESR-rahoitteinen hanke vuosille Tavoitteena luoda verkkopalvelu kaupungin lähiympäristö -teemasta yläkoulun 9.luokkalaisille, lukiolaisille sekä biologian ja maantieteen aineenopettajakoulutukseen. Verkkopalvelu esittelee eri kaupungissa ja menetelmiä niihin tutustumiseksi. Kannustaa kenttäretkeilyyn. Soveltaa tutkivan oppimisen mallia. Toteutus yhteistyössä Opetushallituksen rahoittamien PaikkaOppi- ja Liikkeelle! -hankkeiden kanssa. Lähellä kaupungissa -hanke

Lähellä kaupungissa -oppimisympäristössä kaupunki ja sen lähiympäristöt oppimisen keskipisteeksi Oppija ymmärtää selvemmin, millaisessa ympäristössä elää ja miten lähiympäristönsä kokee, jolloin – oppijan paikkaidentiteetti vahvistuu. – oppijan kyky osallistua keskusteluun kaupunkikehittämisestä vahvistuu – aktiivisen kansalaisuuden edellytykset paranevat. – paikallisen tason ilmiöiden ymmärtäminen auttaa käsittämään myös globaaleja ilmiöitä.

Kaupungistumisen paikalliset seuraukset Kaupungit seutuistuvat ja moniytimistyvät: miten käy ydinkeskustojen (taantuminen?), entä lähiöiden (mummoutuminen, alueiden eriarvoistuminen, segregaatio) Viheralueet vähenevät – millaisia ekologisia, sosiaalisia ja psykologisia seurauksia? Arvojen kaupungistuminen: eriytyvät elämäntyylit, uudet tarpeet palveluille, miten luonto koetaan? Sosiaaliset ongelmat keskustoissa ja lähiöissä, esim. rikollisuus, syrjäytyminen.

pL Joustavasti koottavat kokonaisuudet eri pituisiin tarpeisiin Maantieteellisten aiheiden ajankohtaisuus. Palvelun helppokäyttöisyys. Opiskeltavien asioiden syvällinen ymmärtäminen omatoimisen kokemisen ja kokeilemisen kautta. Lähiympäristön teemat ja itse tekeminen innostavat nuoria oppimaan. Palvelun kehittämisen tavoitteet

Palvelun rakenne - ”tukisapluuna” tutkivalle oppimiselle KOHTEET – ympäristöt joista valitaan yksi tutkittavaksi Valokuva- dokumen- tointi Kenttäpäivä- kirja videoclippinä Interaktiivinen kartta Kuvagalleria MENETELMÄPAKKI - apuvälineitä lähiympäristön tutkimukseen Sana- assosiaatio- peli Aihepiiriin Tutustuminen Ympäristön tutkimus Tulosten esittäminen Aistikävely Kirjallinen raportti Kartta kulttuurisena tekstinä Haastattelu LÄHIÖKATUPUISTOKESKUSTA TEOLLI- SUUSALUE JOUTOMAA Lähiympäris tön tutkijan mind map

MENETELMÄKUVAUKSET -”Vaihe vaiheelta” -ohjeistus ennen, aikana ja jälkeen. -Linkit oppimisympäristöihin, joissa projektityöt voi toteuttaa. KOHDEKUVAUKSET -Erilaisten kaupunkiympäristöjen kuvauksia teksteinä ja kuvina. -Teksteihin liittyen videoita, audioita, suositeltavia linkkejä ja kirjallisuusvinkkejä. Aiheina esimerkiksi monikulttuurisuus, kaupunki-ilmasto, osallistava kaupunkisuunnittelu, julkinen tila, kestävä kehitys…

TERMIT TUTUKSI 0,5 h-2h Kohdekuvaus ja pohdintatehtävät Avainsanojen avulla teksteihin ja muiden oppijoiden toteutuksiin tutustuminen. ”TEKEMÄLLÄ OPPII” n. 4 h Kohdekuvaus ja lyhyt tehtävä yhtä menetelmää soveltaen. MINITUTKIMUS- KURSSI n. 20 h Tutkimusprojektit valituista aiheista pienryhmittäin. Vaihtoehtoja erilaisiin oppimisen tarpeisiin

Esimerkki tehtävän toteutuksesta

Tutkimuksen harjoittelua kentällä – aistien, havainnoiden, haastatellen...

Pienryhmien töiden tuotokset PaikkaOpin kartta-alustalla

Lähde: Hakkarainen, Lonka, Lipponen (2004) TUTKIVA OPPIMINEN

”Kenen tahansa oppiminen on parhaimmillaan tutkimusprosessi, joka ei perusluonteeltaan poikkea eri alojen asiantuntijoiden tutkimusprosesseista” (Hakkarainen, Lonka, Lipponen 2004)

Perinteinen tapa käsittää tieto staattisesti valmiiden totuuksien mieleenpainamisena ei toimi, vaan tietoa on myös opittava käsittelemään ja tuottamaan. Oppijoiden on oltava tiedon vastaanottajien lisäksi myös tiedonrakentajia ja suunnittelijoita. Tietoyhteiskunnassa avoimet, oppivat, nopeasti muuttuvat organisaatiot tarvitsevat työntekijöitä, jotka osaavat ideoida ja arvioida ideoidensa merkitystä, mutta toisaalta myös toimia yhdessä ja hyödyntää muiden osaamista ja ajatuksia. Tietoyhteiskunnan edellyttämät haasteet oppimiselle

Tutkivan oppimisen mallissa yksilöt ja yhteisöt ohjaavat omaa oppimistaan asettamalla ongelmia, rakentamalla asioista omia käsityksiään ja soveltamalla yhdessä tuotettua tietoa käytännössä. LK: toimii erityisesti koko kurssin mittaisissa toteutuksissa, joissa pienryhmät toteuttavat oman projektinsa (oma ongelma, toteuttamissuunnitelma ja lopputuotos). Oppimisen kohteena ei oppikirja vaan maailma

Uuden työn tekeminen / aiheen opiskelu aluksi haastavaa, yrityksiä & erehdyksiä. Kokemusten kautta toiminta rutinoituu ja hallitaan yhä laajempia kokonaisuuksia. Vrt. rutiini- ja adaptiivinen asiantuntijuus. Asteittain syvenevä ongelmanratkaisu asiantuntijuuden kehityksen avaimena

Tutkivan oppimisen malli KUVA: Polut – tietoa designoppimisesta

Tutkivan oppimisen prosessi Lähellä kaupungissa -hankkeen minitutkimuskurssilla 4. Kenttätyöskentely ja uuden tiedon etsiminen 5. Yhteisen tuotoksen luominen 6. Tulosten esittäminen ja keskustelu 1. Ryhmiin jakautuminen 2. Opetuksen ankkurointi ja ongelman asettelu 3. Projektisuunnitelma ja sen arviointi Prosessikaavio on sovellettu Hakkaraisen, Longan ja Lipposen Tutkiva oppiminen – järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä (2004) - teoksessa esitetyn tutkivan oppimisen mallin pohjalta. Verkossa LuokassaKentällä

Oppiminen on yhteisöllinen prosessi: Toisten palaute on uusien ajatusten testaamisen väline. Jokaisella oppimisyhteisön jäsenellä (opettaja, oppilaat) jostain tietoa enemmän kuin toisilla. 1+1=3 ”Tehdään projektista yhteinen juttu” LK: Keskustelut pienryhmien sisällä ja välillä projektin eri vaiheissa, muiden ryhmien valmiiden töiden näkeminen, yhteydenotot paikallisyhteisön eri toimijoihin (yo, amk, kaupunki, järjestöt, yritykset…) Verkostoituminen ja asiantuntijuuden jakaminen

Situationalistien kritiikkiä: Tieto on työväline, jonka käyttö opitaan käyttämällä. Koulussa opitaan liikkumatonta tietoa (inert knowledge), jota ei voi hyödyntää muualla kuin kokeissa. Aktiivinen osallistuminen autenttiseen ongelmanratkaisuun ja tiedon liittäminen tiettyyn kulttuuriseen käyttöyhteyteen. LK: kohdekuvauksissa aiheet pyritään esittämään oikeissa konteksteissaan ja annetaan linkkejä yhteiskunnan eri toimijoihin. Teemoihin pyritään tuomaan erilaisia näkökulmia. Oppimisen kontekstuaalisuus

POHDITTAVAA & KESKUSTELTAVAA: Miltä tutkiva oppiminen pedagogisena mallina sinusta vaikuttaa? Voisitko kuvitella käyttäväsi sitä työssäsi? Mitä etuja sen käyttämisessä näet? Entä mitä vaikeuksia sen käyttämisessä saattaa olla? Millainen opettajan rooli on tutkivassa oppimisessa?