| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen
| | Oppimistapahtuman tavoitteita Oppijat Hahmottavat sosiaalista mediaa ilmiönä (osa 1) Tutustuvat joihinkin sosmedian palveluihin (osa 2) Aktivoituvat pohtimaan, miten sosmediaa voidaan hyödyntää opetuksessa ja oppimisessa ( osa 2) Arvioivat sosmedian ”käytettävyyttä” opetuksessa (osa 3)
| | Oppimistapahtuman vaiheet Osa 1 Ilmiön hahmottamista Osa 1 Ilmiön hahmottamista Osa 2 Osallistujien pohdintoja Osa 2 Osallistujien pohdintoja Osa 3 Kiteytyksiä Löytöjä Kysymyksiä Osa 3 Kiteytyksiä Löytöjä Kysymyksiä
| | Osa 1 Sosiaalisen media ilmiönä Mitä se on? Mitä se muuttaa? Mihin se johtaa?
| | Mitä on sosiaalinen media / web 2.0 ? Sosiaalinen media on tietoverkossa yhteisöllisesti tuotettua tai jaettua Mediasisältöä (wikipedia; yksinkert.määritelmä) 1/19/80-sääntö Sosiaalinen media tarvitsee kolme asiaa toteutuakseen: *sisällön *yhteisöt *teknologiat
| | Web 1.0 eli internet 1990-luvulla Suljetut oppimisympäristöt 1990-luvun loppupuoli Käyttöön koulumaailmassa 2000-luvun alussa (2002 ) Web 2.0 – teknologiat v Sosiaalinen media ja avoimet oppimisympäristöt 2006 Historiaa opetuskäytön näkökulmasta…
| | Sosiaaliselle medialle ominaista Helppokäyttöisiä – saavutettavia Perustuvat tiettyyn käyttötarpeeseen Yhdisteltäviä (RSS-syötteiden kautta) Osallistuminen vapaaehtoista Ilmaisia (web-sivut, puhelut, sähköpostit…) Ajasta ja paikasta riippumatonta Nopeasti kehittyviä ja päivittyviä
| | Konkreettisemmin… Osallistujien käyttämiä sosiaalisen median palveluita..teknologioita:
| | Tunnetuimpia Sosiaalisen median palveluita… Blogit (esim. wordpress, vuodatus) esim. projektinhallinta, päiväkirjawordpressvuodatusprojektinhallintapäiväkirja - blogilista, technoratiblogilistatechnorati Wikit (esim. wikipedia, wikispace)wikipediawikispace - wikialustatwikialustat Flickr, Picasa YouTube,YouTube, Google videoGoogle video Slideshare LinkedIn Delicious Facebook Myspace Ning (sometu, aijan ple)sometuaijan ple Second Life Habbo Hotel IRC-Galleria Messenger Skype Connect Pro
| | Mitä sosiaalinen media on muuttanut? Vastaanottajasta on tullut osallistuja Osallistujasta on tullut tuottaja ja julkaisija Tiedon muodostus on yhteisöllistä Moniasiantuntijuus Sosiokonstruktivismi Uusien verkostojen muodostuminen, globalisoituminen Mikä on totta? Kuka on auktoriteetti? Mikä on faktaa, mikä fiktiota? Subjektiivisuus, kokemukset vs. objektiivisuus, tutkittu tieto
| | Nuoret sosiaalisen median käyttäjinä Tuntee työkalut ja palvelut Tietotekniset valmiudet Laitevalmiudet (> 90 % käytössä tietokone ja verkko) Odottavat käytettävän myös opiskelussa Medialukutaito? Tiedonarviointitaidot? Entä aikuisopiskelijat?
| | Osa 2 Työpajat Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa
| | Millaisia haasteita sosiaalinen media luo opettajalle? Mitä lisäarvoa sosiaalinen media tuo oppijalle? Kriittiset kommentit ja vastaväitteet Miten käyttäisit sosiaalista mediaa opetuksessa
| | Osa 3 KITEYTYKSIÄ, LÖYTÖJÄ, KYSYMYKSIÄ
| | Tulevaisuutta… Web 3.0 ? PeLE-projekti