| www.savonia.fi | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media yhdistyskentän tukena Sari Kuitunen.
Advertisements

Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Internetin palvelut Matti Meikäläinen. Internet-sivut (WWW) •Internetin suosituin palvelu •Sivujen selailuun tarvitaan WWW-selain –Mozilla Firefox –Internet.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media ja kieltenopetus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
 Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Internet  Lingua Franca, kaikkien ymmärtämä yhteinen kieli: TCP/IP tai UDP/IP. ”Kaikki maaiman tietokoneet, liittykää yhteen”.  Suomeen 1990-luvun alussa.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Esityksen transkriptio:

| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen

| | Oppimistapahtuman tavoitteita Oppijat Hahmottavat sosiaalista mediaa ilmiönä (osa 1) Tutustuvat joihinkin sosmedian palveluihin (osa 2) Aktivoituvat pohtimaan, miten sosmediaa voidaan hyödyntää opetuksessa ja oppimisessa ( osa 2) Arvioivat sosmedian ”käytettävyyttä” opetuksessa (osa 3)

| | Oppimistapahtuman vaiheet Osa 1 Ilmiön hahmottamista Osa 1 Ilmiön hahmottamista Osa 2 Osallistujien pohdintoja Osa 2 Osallistujien pohdintoja Osa 3 Kiteytyksiä Löytöjä Kysymyksiä Osa 3 Kiteytyksiä Löytöjä Kysymyksiä

| | Osa 1 Sosiaalisen media ilmiönä Mitä se on? Mitä se muuttaa? Mihin se johtaa?

| | Mitä on sosiaalinen media / web 2.0 ? Sosiaalinen media on tietoverkossa yhteisöllisesti tuotettua tai jaettua Mediasisältöä (wikipedia; yksinkert.määritelmä) 1/19/80-sääntö Sosiaalinen media tarvitsee kolme asiaa toteutuakseen: *sisällön *yhteisöt *teknologiat

| | Web 1.0 eli internet 1990-luvulla  Suljetut oppimisympäristöt 1990-luvun loppupuoli  Käyttöön koulumaailmassa 2000-luvun alussa (2002  ) Web 2.0 – teknologiat v  Sosiaalinen media ja avoimet oppimisympäristöt 2006  Historiaa opetuskäytön näkökulmasta…

| | Sosiaaliselle medialle ominaista Helppokäyttöisiä – saavutettavia Perustuvat tiettyyn käyttötarpeeseen Yhdisteltäviä (RSS-syötteiden kautta) Osallistuminen vapaaehtoista Ilmaisia (web-sivut, puhelut, sähköpostit…) Ajasta ja paikasta riippumatonta Nopeasti kehittyviä ja päivittyviä

| | Konkreettisemmin… Osallistujien käyttämiä sosiaalisen median palveluita..teknologioita:

| | Tunnetuimpia Sosiaalisen median palveluita… Blogit (esim. wordpress, vuodatus) esim. projektinhallinta, päiväkirjawordpressvuodatusprojektinhallintapäiväkirja - blogilista, technoratiblogilistatechnorati Wikit (esim. wikipedia, wikispace)wikipediawikispace - wikialustatwikialustat Flickr, Picasa YouTube,YouTube, Google videoGoogle video Slideshare LinkedIn Delicious Facebook Myspace Ning (sometu, aijan ple)sometuaijan ple Second Life Habbo Hotel IRC-Galleria Messenger Skype Connect Pro

| | Mitä sosiaalinen media on muuttanut? Vastaanottajasta on tullut osallistuja Osallistujasta on tullut tuottaja ja julkaisija Tiedon muodostus on yhteisöllistä Moniasiantuntijuus Sosiokonstruktivismi Uusien verkostojen muodostuminen, globalisoituminen Mikä on totta? Kuka on auktoriteetti? Mikä on faktaa, mikä fiktiota? Subjektiivisuus, kokemukset vs. objektiivisuus, tutkittu tieto

| | Nuoret sosiaalisen median käyttäjinä Tuntee työkalut ja palvelut Tietotekniset valmiudet Laitevalmiudet (> 90 % käytössä tietokone ja verkko) Odottavat käytettävän myös opiskelussa Medialukutaito? Tiedonarviointitaidot? Entä aikuisopiskelijat?

| | Osa 2 Työpajat Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa

| | Millaisia haasteita sosiaalinen media luo opettajalle? Mitä lisäarvoa sosiaalinen media tuo oppijalle? Kriittiset kommentit ja vastaväitteet Miten käyttäisit sosiaalista mediaa opetuksessa

| | Osa 3 KITEYTYKSIÄ, LÖYTÖJÄ, KYSYMYKSIÄ

| | Tulevaisuutta… Web 3.0 ? PeLE-projekti