HOPSista hopsaamiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
VOA-oppimispäiväkirja
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Opiskelijan ohjaus yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Ops seminaari Askola.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Esityksen transkriptio:

HOPSista hopsaamiseen 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPSAAMISEN ARKI KUKA tekee/ohjaa/tallentaa/dokumentoi? MITEN ohjataan/tuetaan/organisoidaan/tehdään? MILLOIN, MISSÄ, MITÄ tehdään/tarkastetaan/seurataan? KEITÄ ohjataan/hopsataan? 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPS dialogi Mitä? Milloin? rajattu Miten? Miksi? avoin 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPS –näkökulmia 1/2 opiskelijatietojärjestelmä oppimiskäsitys, toiminnan perusteet  ymmärretään mihin sitoudutaan? vuorovaikutus: kenen kaikkien kanssa? Ja kuinka usein? JA KUKA TOIMII? koordinointi: eri tahojen yhteistyö diskurssi: millaista rakennetaan? Kenen tavoitteista käsin? 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPS –näkökulmia 2/2 toimintakulttuuri: rakenteet, näkyvyys, ajattelutavan muutos  Miten HOPS asettuu Vaasan yliopiston eetokseen?!! opiskelukykyisyys aika: kehittämistyössä, HOPSeissa opettajien ja opiskelijoiden koulutus ohjauksen ymmärtäminen: kuka mitä?? Vaasan yliopiston OMALEIMAISUUS ? 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPS-näkökulmia Oppimiskäsitys Vuorovaikutus Koordinointi Aika Diskurssi Opiskelukykyisyys Opiskelijatietojärj. Toimintakulttuuri OPPIMISPROSESSI 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

O P I S K E L I J A P R O S E S S I HOPS säätelee monia prosesseja O P P I M I S P R O S E S S I A S IA N T U N T I J U U D E N K E H I T T Y M I N E N 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

Horisontaalinen & vertikaalinen ohjaus Ohjaus- ja tukitahot: Ura- ja rekrytointi-palvelut ohjaustahot (opinto-neuvonta ym.) tiedekunta (op.asiain päälliköt, oy-ohjaajat) laitos (tuutorointi, opettajat) YTHS, muut tukitahot Laitos: 1. vuoden kevät Tiedekunta: 3. vuoden kevät Opiskelijaprosessi Ohjaus- ja neuvontapalvelut: tapahtumat eri tasoilla yksilöohjaus ja yhteistyö www-sivustot Oppimisprosessi Asiantuntijuuden kehittyminen Tiedekunta: 1. vuoden syksy Laitos: Kandi-seminaari Laitos: Gradu-seminaari 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

Esimerkkinä TaY:n tilanne Laitokset: vaihteluväli HOPSien suhteen iso. (Monia laitoksia, joissa HOPS-käytänteitä, mutta erilaisia. Laitoksia, jopa melkein tdk, joissa kritisoidaan.) Hankkeet: ohjauksen kehittäminen, hyvinvointiHOPS –ajattelu  TaY:n omaleimaisuus ohjauksessa Koulutus: opiskelijoille, opettajille 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

tiedekunnan opiskelijoille HOPS-koulutus humanistisen tiedekunnan opiskelijoille Uusien opiskelijoiden opintojen suunnittelun tukemiseksi tarkoitettu HOPS-koulutus järjestetään maanantaina 1.11.2004 klo 9.15 – 11.30 Päätalon luentosalissa A1. Tilaisuudessa tarkastellaan yliopistossa oppimista sen eri tasoilla, opintojen suunnitteluun liittyviä kysymyksiä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Koulutus- ja keskustelutilaisuus koostuu kolmesta toisiaan täydentävästä puheenvuorosta. Mitä tarkoittaa oppiminen yliopistossa? (Satu Eerola, OK) Mitä on oppiminen? Mitä se tarkoittaa yliopistossa? Mitä on akateeminen asiantuntijuus? Miten kehityn asiantuntijaksi? Opintojen suunnittelu, omien valintojen tekeminen – oman toimijuuden löytäminen. Mitä kysyä ja keneltä?! (Marko Niemi, Opetuksen kehittämisyksikkö) Entä jos en vielä ensimmäisenä vuonna tiedäkään aivan kaikkea? Millaisia kysymyksiä ja pulmia opintojen eri vaiheisiin voi liittyä? Keneltä voin kysyä – tuki- ja ohjaustahot Tampereen yliopistossa. Kiikarissa maisterin työt (Terhi Erkkilä ja Eira Helminen, Ura- ja rekrytointipalvelut) Opinnot ja työelämätaitojen karttuminen. Opinnot ja oman alan työt. Osaamisen karttumisen jatkumo. Tilaisuus on suunnattu ensisijaisesti ensimmäisen vuoden opiskelijoille – kaikki asiasta kiinnostuneet voivat halutessaan osallistua vapaasti.

TaY:ssa lausuttua.. 1/2 Täytyy olla monta tahoa mukana Tarvitaan koulutusta: KAIKILLE Tarvitaan väline verkkoon 1., 3. ja 5. vuonna 3. tai 4. periodi linjaus asiasta tarvitaan ei voi missään muodossa olla tarkasti rajattu tai täysin sitova 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

TaY:ssa lausuttua.. 2/2 Olemassa olevaa hyödynnetään Suunnitelma, jonka täytyy voida muuttua!! Keskeinen kysymys: onko kyseessä suunnitelma, sopimus vai työkalu? Henkilökohtaisuus HOPSin keskeinen juttu Ennen kaikkea tuki opintojen suunnittelulle Parasta: opettajan ja opiskelijan keskustelu Oppiainekohtaiset erot huomioitava Ei liian raskasta järjestelmää 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

eHOPS - UUSI VÄLINE? Lisäarvo yleisesti Lisäarvo eri toimijoille: tavoitteet erilaisia Välineiden pelko: mikä tilanne todellisuudessa? Yksi vaiko monta välinettä?  Kuka käyttää mitäkin? Miten näyttäytyy opiskelijalle??!! 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPSin käyttö 1/2 Esim. tällä hetkellä: opiskelija yksin opiskelijat keskenään opiskelijat tuutorin kanssa opiskelijat opettajan/opettajien kanssa opiskelija opettajan kanssa opiskelija opinto-ohjaajan/-psykologin /- neuvojan kanssa 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPSin käyttö 2/2 Laitoksella: yksilö, ryhmä, ryhmät, kahdenkeskinen vastaanotto, laitostilaisuudet (mm. vuosikursseittain) Tdk:ssa: yksilö, tdk-tilaisuudet Neuvonta- ja ohjaustahot  Kuka voi? Kenen pitää? 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPS eri tasoillaan 1/2 Kuinka suunnittelussa nähdään/tunnetaan eri toimijat? OPINTOJEN OHJAUKSEN KOKONAISJÄRJESTELMÄ Organisaation muutosprosessi (HOPS kokonaisuudessaan)  vaatii aikaa Vaiheet: epätahtisuus hyväksi Kenen näkökulmasta tasoja rakennetaan? Ja kenen tavoitteita tarkastellaan? Mainio palautejärjestelmä 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPS eri tasoillaan 2/2 Osa kokonaisuutta: kokonaisuuden ja kontekstin ymmärtäminen  alkuvaiheessa TIEDOTTAMINEN KAIKILLE tärkeää LAITOS TDK opiskelija NEUVONTA- JA OHJAUSTAHOT  Miten näyttäytyy ? Opiskelun, oppimisen säätelijä 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPSin OHJAAMINEN Opintojen eri vaiheissa laadullisesti erilaisia kysymyksiä Opiskelijoiden varioivat tarpeet: Mitä kaikille? Mitä kysyttäessä? TYÖNJAKO: esim. rajattu tdk:issa, avoin laitoksilla + neuvonta- ja ohjaustahoilla ”kaikenlaista” 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPSin OHJAAMINEN: LAITOSTASO Suunnitelma: keskustelu työnjaosta (työsuunnitelmiin), resursoinnista, toiminnasta, aloittamisesta, jatkumosta, palautteen hyödyntämisestä, toiminnan tarkistamisesta, koulutustarpeesta, eetoksesta, periaatteista Aloittaminen: olemassa olevan hyödyntäminen, asteittain, ajan kanssa 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

HOPSin OHJAAMINEN: LAITOSTASO ”Vastuu HOPSin laatimisesta on opiskelijalla, joka saa tukea opintojensa suunnitteluun koko opintojensa ajan.” ”Tärkeää on, että molemmilla osapuolille syntyy ohjaussuhteen luonteesta sama tulkinta.” Psykologinen sopimus ”Ohjaussuhteen voi jäsentää toisaalta sisältö- toisaalta suhdeaspektiin.” TaY:n HOPS-opas 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

OHJAAMISEN TASOT Tiedottaminen  Neuvonta  Ohjaaminen  Opetus  Ohjaaminen.. Mitä asioita, millä tavoin Henkilökohtaisuuden LISÄARVO Opettajuuden/opintoasiainpäällikön jne. RAJAT  Näiden vuoropuhelu: jostain liikkeelle 4.4.2005 Satu Eerola, TaY

kuka kehittää mitä ? mikä kehittää ketä ? mikä kehittää mitä ? 4.4.2005 Satu Eerola, TaY