Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Puhetaito * Puhetaidosta on hyötyä kaikissa niissä tilanteissa, joissa haluat vaikuttaa toisiin ihmisiin. -Kukaan vaikuttamisammatissa toimiva.
Advertisements

Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
SUULLINEN HARJOITTELU
Tekninen suunnit-telu
Suullinen harjoittelu ja draama kieliluokassa
Kielistrategiat toimivan monikielisen ja -kulttuurisen korkeakouluyhteisön edistäjänä Kevätpäivät Märtha Norrback Suunnittelija, Helsingin yliopisto.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Äidinkielen ja kirjallisuuden perusopetuksen opetussuunnitelmien käsityksiä kielestä Merja Kauppinen Kasvatustieteen päivät 2006
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Pitäisikö viittomakieltä normittaa?
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue s Selitä institutionaalinen keskustelu. Millainen on tavoitteellinen keskustelija? Millaisia rooleja ryhmän.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Luetelman laadinta Käytä luetelmia harkiten.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Ratkaisukeskeisen psykoterapian ihmiskäsitys
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Äi05. Asiatyylin piirteitä  Selkeys, johdonmukaisuus  Sujuvuus  Virheettömyys  Dynaamius  Tiiviys  Havainnollisuus.
S2-opetus esiopetuksessa
” Kippis! Skål! Cheers! Jamas! Serefe! Cin cin!”.
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Juridiset tekstitaidot 1 ja 2 (2 op). Kurssin tavoitteet Opiskelija saa valmiudet analysoida ja tulkita juridisia tekstejä tekstilajilähtöisesti (1. osa)
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
TYYLI ’tekstille, tekstin osalle, tekstilajille, tekijälle ja aikakaudelle ominainen esitystapa’ (OK s. 327 – 333)
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Suomi maailman kielten joukossa
Asiakielisyys.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Englanti 8. lk LV – 2017.
Puhetilanteen kieli.
ESSEE.
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
ETIIKAN TEORIAT kpl 7.
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Kielen- ja tekstinhuoltoa
KIELENHUOLTO.
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Kotus ja muut kielenhuoltajan neuvojat
Tiina Kähärä Merilahden peruskoulu
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
8. Periytyminen.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Arkkitehtuuripankin uudet ominaisuudet
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Genre –analyysi kriittisessä diskurssintutkimuksessa
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä

Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön. Kielenhuolto voi olla kielen rakenteiden tarkastelua, tekstinhuoltoa tai kielen aseman huoltoa. Kielenhuollossa kuvataan kielenkäyttöä ja annetaan siitä kuvausten perusteella mahdollisimman tarkoituksenmukaisia ohjeita.” ( Kielioppi: Kuvaus käytetyn kielen äänne-, muoto- ja lauseopillisista piirteistä

Käsitteiden määrittelyä Yleiskieli:” Yleiskieli voidaan määritellä kieliyhteisön eri ikä- ja ammattiryhmille yhteiseksi kielimuodoksi, joka on muotoasultaan kirjakielen normien mukaista, käyttää tunnetuksi tiedettyä sanastoa – tai ainakin selittää käyttämänsä erikoistermit – ja on virkerakenteeltaan selkeästi hahmottuvaa. Yleiskieli on siis yleistä, mahdollisimman laajassa piirissä ymmärrettävää kieltä.” ( Puhekieli: ”Yleiskieli on yhtenäistä, – –, ja se noudattaa tiettyjä normeja. Myös puhe voi olla normikieltä, jolloin sitä nimitetään yleispuhekieleksi. Standardikieltä puhutaan erityisesti julkisissa ja virallisissa tilanteissa, ja siksi sitä on sanottu myös julkisuuden puhekieleksi. Julkisuuden vastakohtana tai toisena ääripäänä on yksityinen tai arkinen puhekieli.” ( Kirjakieli on kieliopeissa ja -oppaissa sekä sanakirjoissa julkaistujen normien mukaista kieltä. Vanamo (Linnea Borealis)