Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi 10-13.3.2004 Marika Palosaari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.

”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
VTT TECHNICAL RESEARCH CENTRE OF FINLAND SYSTEEMINEN NÄKÖKULMA ASIANTUNTIJAYHTEISTYÖHÖN Systeemiälytapaaminen Kristiina Hukki.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Työrauha ja haastavat tilanteet
Ajatuksia oppimisesta
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
OSANA SUUREMPAA SUUNNITELMAA? Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät Turussa Johanna Ollila, projektipäällikkö Tulevaisuuden tutkimuskeskus.
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
VUOROVAIKUTUS.
Verkostotyön viitekehys & Sitoutuminen ja motivaatio Maaseudun YTR
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Oppimisorientaatioita
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Suomen mielenterveysseura
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Sosioemotionaalinen kehitys
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Sisäinen laskentatoimi
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Esityksen transkriptio:

Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari

Dialogi 'dia' ja 'logos’ – merkitysten virta Dialogin määrittely? ”Jazzia”; sanojen, ajatusten ja ideoiden merkityssuhteiden monivivahteinen avaruus; tilaa myös uusille ja yllättäville merkitysten virroille dialogi vs. perinteinen/taitava keskustelu Dialogin osaamisalueet: - moniulotteinen kuunteleminen+ymmärtäminen - tilanteessa kelluminen, avoimuuden sietäminen - omalla äänellä oman ajattelun ilmaiseminen

Keskeistä dialogissa Itsereflektio: omien asenteiden ja ajattelun taustalla olevien itsestäänselvyyksien näkeminen (Mentaalisten mallien purkaminen, Roberts ) Ajattelun eroavaisuuksien ymmärtäminen Yksilöiden tiedot  yhteinen pääoma Yhteinen mentaalinen malli; jaettu tieto & yhteinen tunne Tietämättömyys lähtökohtana Yhdessä ajattelemalla tuotetaan ratkaisuja, ideoita ja kokonaisnäkemyksiä

Keskeistä dialogissa Yhteisen merkityksen etsintä psykologisesti turvallisessa ympäristössä Jatkuva avoin ja dynaaminen oppimistilanne, jossa informaatiolähteinä toimivat itse ihmiset Toisten, itsen ja kollektiivisen teeman kuunteleminen Uudistava voimistuminen l. sisäisen voiman tunteen kasvu Parhaimmillaan syvyyspsykologinen oppimistilanne, joka on uutta luova

  a b Luovan prosessin divergoiva (a) ja konvergoiva (b) vaihe

Dialogi Rohkeus Avoimuus Itsereflektio Paneutuminen? Maltti Kuunteleminen ??

Dialogi Oppiminen Ideat Eroavaisuuksien ymmärt. Kokonais- näkemys Jaettu tieto Voiman tunne ??

Dialogin soveltaminen Ympäristöngelmat ja niiden syyt  käyttäytymisen muutos, oppiminen Ideat: Ratkaisukeinojen ideointi ja niistä keskustelu (esim. politiikkavaihtoehdot) Eroavaisuuksien ymmärtäminen: monitavoitteinen suunnittelu, konfliktitilanteet Kokonaisnäkemys: monitieteinen työskentely, suunnittelu, analyysi, johtopäätökset Kasvatus (”tietämättömyys” – lapset ja aikuiset) Tutkimusaineistona; ongelmat ja mahdollisuudet

Dialogin periaatteiden soveltaminen vuorovaikutteisessa suunnittelussa Ilmiön ymmärtäminen; kysymyksiä, oppimista Alkutilanteen ja taustan ymmärtäminen? Keskustelu tavoitteista; yhteisten merkitysten etsintä Vaihtoehtojen luominen ja punninta; ideat… kokonaisnäkemys Konfliktitilanteet: osapuolten ymmärtäminen

Dialogista opittavaa Kuuntele moniulotteisesti – ymmärrä Ihanteena kokonaiskäsityksen luominen (edellyttää konvergointia, fasilitaattorin?) Luutumien näkeminen ja ohittaminen: rohkea luova ajattelu, jolle annetaan tilaa. (Psykologisen turvallisuuden luominen, miten?) Mentaalisten mallien purkaminen (Roberts), päätöksentekoportaat (Agryris ja sovellukset) Persoonallisen ajattelun ja ilmaisun tukeminen

Haasteita Luottamuksen luominen Avoin dialogi ei vähennä ongelmia vaan päinvastoin opettaa näkemään aikaisempaa enemmän ratkaistavia asioita Luovan kaaoksen hallinta Osallistumisen vaikuttavuus ts. osallistujien turhautumisen välttäminen Mikä sinusta on haasteellisinta dialogissa?

Sisäinen dialogi Mentaalisten mallien purkaminen (Roberts) Miten toimin kuunnellessani toista? (Isaacs)  Suspension (tilanteessa viipymisen) harjoitteleminen, kysym. s Dialogi yhdessä muiden kanssa Voimistunut organisaatio Piilevien kykyjen ja lahjakkuuksien löytäminen

!