Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa 61553 3 op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosan tavoitteet OPETTAJAT: Professori Arto Kallioniemi Yliopistonlehtori Martin Ubani, FT, TM Kurssin tavoitteet: Opiskelija ymmärtää: 1. uskonnon ominaispiirteet inhimillisen kulttuurin kokonaisuudessa ja osana koulun opetussuunnitelmaa 2. uskonnonopetuksen didaktiset erityisvaatimukset 3. pääpiirteet uskonnon oppiaineen taustalla olevasta teologisesta ja uskontotieteellisestä traditiosta Opiskelija saa valmiuksia: 1. ymmärtää uskonnollisen pohdinnan merkitys osana yksilön identiteetin rakentumista 2. soveltaa uskonnonopetuksessa osallistuvia ja kerronnallisia menetelmiä 3. kehittää omaa asiantuntijuuttaan tämän tiedonalan opetuksessa Hyväksyttävän suorituksen kriteerit 1. aktiivinen osallistuminen luentoihin ja ryhmiin (ryhmäopetus pakollista) 2. tentin suorittaminen hyväksyttävästi martin.ubani@helsinki.fi
KURSSIN RAKENNE martin.ubani@helsinki.fi LUENNOT 24h PVM AIHE OPETTAJA 1. KE 12.9. klo 12.15-15.45 Sp 20 C Sali 1 Uskonnonopetuksen haasteet ja mahdollisuudet muuttuvassa maailmassa Arto Kallioniemi 2. KE 19.9. klo 12.15-13.45 Sp 20 D Sali 1 Uskonto yleissivistävän koulun oppiaineena ja luokanopettaja uskonnonopettajana 3. TI 25.9. klo 14.15-15.45 Sp 20 D Sali 1 Uskonnonopetuksen didaktiset lähtökohdat ja pedagogiset periaatteet 4. KE 26.9. klo 12.15-13.45 Sp 20 D Sali 1 Uskonnon opetussuunnitelman perusperiaatteet ja sen työstäminen 5. KE 3.10. klo 12.15-15.45 Sp 20 D Sali 1 Uskonnollinen traditio ja lapsen maailma Martin Ubani 6. KE 10.10. klo 12.15-15.45 Sp 20 D Sali 1 Teologia ja pedagogiikka MA 15.10 klo 12.15-13.45 Sp 20 D Sali 1 Luennot ja teos Kallioniemi, A & Luodeslampi, J. Uskonnonopetus uudella vuosituhannella (s.11-49, 196-231, 249-349) martin.ubani@helsinki.fi
KURSSIN RAKENNE martin.ubani@helsinki.fi RYHMÄT 8h AIHE OPETTAJA KUVAUS 1. Uskonto ja orientaatio Martin Ubani Jakson aikana käydään läpi koulun uskonnonopetuksen ominaispiirteet käytännössä. Lisäksi opiskelijat suunnittelevat opetuskokonaisuuden valitusta teemasta sekä pitävät siihen liittyvän opetustuokion/harjoituksen. Erilaiset työtavat tai niiden tuotokset pyritään liittämään kokoavaan reflektointivihkoon. 2. Uskonto ja opetussuunnitelma 3. Uskonnon perustyökalut 4. Esitelmien purkaminen martin.ubani@helsinki.fi
1. krt: USKONTO JA ORIENTAATIO Jakson esittely Reflektointivihko työtapana Tehtävä: Minä ja uskonto Uskonnonopetuksen orientaatiot Uskonnon työtavat -ryhmätyöt martin.ubani@helsinki.fi
Reflektointivihko työtapana Minä-vihko, portfolio, omavihko, kasvunkirja Osa uskonnon luokkahuonekulttuuria Usein minä-muodossa Opetettavan asian symboli Teemoittainen vihko vs. yleisvihko Kokoava reflektointiväline Edistää aiheenkäsittelyn syventämistä Tukee kertaamista Johdattaa kontemplatiiviseen työskentelyyn esim. tunnin lopussa Tukee eri työskentelymuotojen integrointia uskonnon tavoitteiden suuntaisesti martin.ubani@helsinki.fi
Reflektointivihko työtapana TEHTÄVÄ Askartele itsellesi oman vihkosi kannet Anna vihkollesi mieleisesi nimi LÄKSY: Tuo seuraavaan ryhmätapaamiseen 3-5 sanomalehtiartikkelia, jotka käsittelevät uskontoa tai uskonnonopetusta. Artikkeleitasi käsitellään seuraavalla ryhmäkerralla. Sen jälkeen käytät artikkeleitasi koristellessasi vihkosi kansia. martin.ubani@helsinki.fi
Minä ja uskonto martin.ubani@helsinki.fi
Minä ja uskonto TEHTÄVÄ Ota valkoinen paperi Mieti millaisia merkityksellisiä kohtaamisia sinulla on ollut uskonnon kanssa elämässäsi Piirrä paperille elämänviivasi ja merkitse siihen merkittävät kohtaamisesi. Miten kohtaamiset ovat vaikuttaneet sinuun? PARITEHTÄVÄ Esittele parillesi tuotoksesi. Esitä hänelle tarkentavia kysymyksiä hänen kertomuksestaan. Täydentäkää lopuksi omia tuotoksianne Pohtikaa tehtävän hyviä ja huonoja puolia luokkaopetuksessa martin.ubani@helsinki.fi
Ryhmätyötehtävä 2-3 hengen ryhmät (yhteensä 5-7 ryhmää) Aiheen ja menetelmän valinta Tee jaksosuunnitelma + tuntisuunnitelma Tavoitteet: POPS2004 seur. kerralla Suunnittele ja pidä oppituntiin kuuluva opetustuokio -Integroi opetusuokioon reflektointivihko -Esittely viimeisellä ryhmäkerralla -Tuntisuunnitelman jakaminen muulle ryhmälle martin.ubani@helsinki.fi
Ryhmätyötehtävä martin.ubani@helsinki.fi AIHE TYÖTAPA Raamatun henkilö Draama Raamatun vertaus Kerronta Kirkkovuosi Musiikki Mikael Agricola Atk/internet-työskentely Kristilliset esikuvat Projekti Jerusalem Dialogi Pääsiäinen Reflektointi/kontemploivat työtavat Rukous Muovailu, askartelu, maalaminen Kristillinen juhla/perinne Taide martin.ubani@helsinki.fi