Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Advertisements

TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Ohjaus työtehtävänä.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi Ad) 7.3.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Yritystapaus tutorinfo
Logo on koulumme kuvallinen nimi ja tunnusmerkki, joka voi olla pelkkä symboli tai kuvan ja kirjainten yhdistelmä. Voit keksiä samalla koulullemme sopivan.
Kampanja erilaisten hyvien tekojen huomaamiseksi on viikoilla 7 ja 8. Tee itse hyvää ja ilmianna kaverisi! Huomioi toisia edes pikkuriikkisen paremmin.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Analyysi II Katsaus.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Harjoituksissa tehdään digitarina
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Uskonnon aineenopettajakoulutuksen info 2009 Arto.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
 Ilmoittautuminen uusintakuulusteluun wilmassa ”Tentit”-osiossa  Uusintapäivät: ja klo alkaen. Uusintakokeesi sijoitetaan.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
painotuslinjan esittely
Johdantoseminaari.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon ulottuvuudet
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kevät 2018 Dosentti, FT, yliopistonlehtori Eira Suhonen
Esityksen transkriptio:

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa 61553 3 op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosan tavoitteet OPETTAJAT: Professori Arto Kallioniemi Yliopistonlehtori Martin Ubani, FT, TM Kurssin tavoitteet: Opiskelija ymmärtää: 1. uskonnon ominaispiirteet inhimillisen kulttuurin kokonaisuudessa ja osana koulun opetussuunnitelmaa 2. uskonnonopetuksen didaktiset erityisvaatimukset 3. pääpiirteet uskonnon oppiaineen taustalla olevasta teologisesta ja uskontotieteellisestä traditiosta Opiskelija saa valmiuksia: 1. ymmärtää uskonnollisen pohdinnan merkitys osana yksilön identiteetin rakentumista 2. soveltaa uskonnonopetuksessa osallistuvia ja kerronnallisia menetelmiä 3. kehittää omaa asiantuntijuuttaan tämän tiedonalan opetuksessa Hyväksyttävän suorituksen kriteerit 1. aktiivinen osallistuminen luentoihin ja ryhmiin (ryhmäopetus pakollista) 2. tentin suorittaminen hyväksyttävästi martin.ubani@helsinki.fi

KURSSIN RAKENNE martin.ubani@helsinki.fi LUENNOT 24h PVM AIHE OPETTAJA 1. KE 12.9. klo 12.15-15.45 Sp 20 C Sali 1 Uskonnonopetuksen haasteet ja mahdollisuudet muuttuvassa maailmassa Arto Kallioniemi 2. KE 19.9. klo 12.15-13.45 Sp 20 D Sali 1 Uskonto yleissivistävän koulun oppiaineena ja luokanopettaja uskonnonopettajana 3. TI 25.9. klo 14.15-15.45 Sp 20 D Sali 1 Uskonnonopetuksen didaktiset lähtökohdat ja pedagogiset periaatteet 4. KE 26.9. klo 12.15-13.45 Sp 20 D Sali 1 Uskonnon opetussuunnitelman perusperiaatteet ja sen työstäminen 5. KE 3.10. klo 12.15-15.45 Sp 20 D Sali 1 Uskonnollinen traditio ja lapsen maailma Martin Ubani 6. KE 10.10. klo 12.15-15.45 Sp 20 D Sali 1 Teologia ja pedagogiikka MA 15.10 klo 12.15-13.45 Sp 20 D Sali 1 Luennot ja teos Kallioniemi, A & Luodes­lampi, J. Uskonnonopetus uudella vuosituhannella (s.11-49, 196-231, 249-349) martin.ubani@helsinki.fi

KURSSIN RAKENNE martin.ubani@helsinki.fi RYHMÄT 8h AIHE OPETTAJA KUVAUS 1. Uskonto ja orientaatio Martin Ubani Jakson aikana käydään läpi koulun uskonnonopetuksen ominaispiirteet käytännössä. Lisäksi opiskelijat suunnittelevat opetuskokonaisuuden valitusta teemasta sekä pitävät siihen liittyvän opetustuokion/harjoituksen. Erilaiset työtavat tai niiden tuotokset pyritään liittämään kokoavaan reflektointivihkoon. 2. Uskonto ja opetussuunnitelma 3. Uskonnon perustyökalut 4. Esitelmien purkaminen martin.ubani@helsinki.fi

1. krt: USKONTO JA ORIENTAATIO Jakson esittely Reflektointivihko työtapana Tehtävä: Minä ja uskonto Uskonnonopetuksen orientaatiot Uskonnon työtavat -ryhmätyöt martin.ubani@helsinki.fi

Reflektointivihko työtapana Minä-vihko, portfolio, omavihko, kasvunkirja Osa uskonnon luokkahuonekulttuuria Usein minä-muodossa Opetettavan asian symboli Teemoittainen vihko vs. yleisvihko Kokoava reflektointiväline Edistää aiheenkäsittelyn syventämistä Tukee kertaamista Johdattaa kontemplatiiviseen työskentelyyn esim. tunnin lopussa Tukee eri työskentelymuotojen integrointia uskonnon tavoitteiden suuntaisesti martin.ubani@helsinki.fi

Reflektointivihko työtapana TEHTÄVÄ Askartele itsellesi oman vihkosi kannet Anna vihkollesi mieleisesi nimi LÄKSY: Tuo seuraavaan ryhmätapaamiseen 3-5 sanomalehtiartikkelia, jotka käsittelevät uskontoa tai uskonnonopetusta. Artikkeleitasi käsitellään seuraavalla ryhmäkerralla. Sen jälkeen käytät artikkeleitasi koristellessasi vihkosi kansia. martin.ubani@helsinki.fi

Minä ja uskonto martin.ubani@helsinki.fi

Minä ja uskonto TEHTÄVÄ Ota valkoinen paperi Mieti millaisia merkityksellisiä kohtaamisia sinulla on ollut uskonnon kanssa elämässäsi Piirrä paperille elämänviivasi ja merkitse siihen merkittävät kohtaamisesi. Miten kohtaamiset ovat vaikuttaneet sinuun? PARITEHTÄVÄ Esittele parillesi tuotoksesi. Esitä hänelle tarkentavia kysymyksiä hänen kertomuksestaan. Täydentäkää lopuksi omia tuotoksianne Pohtikaa tehtävän hyviä ja huonoja puolia luokkaopetuksessa martin.ubani@helsinki.fi

Ryhmätyötehtävä 2-3 hengen ryhmät (yhteensä 5-7 ryhmää) Aiheen ja menetelmän valinta Tee jaksosuunnitelma + tuntisuunnitelma Tavoitteet: POPS2004 seur. kerralla Suunnittele ja pidä oppituntiin kuuluva opetustuokio -Integroi opetusuokioon reflektointivihko -Esittely viimeisellä ryhmäkerralla -Tuntisuunnitelman jakaminen muulle ryhmälle martin.ubani@helsinki.fi

Ryhmätyötehtävä martin.ubani@helsinki.fi AIHE TYÖTAPA Raamatun henkilö Draama Raamatun vertaus Kerronta Kirkkovuosi Musiikki Mikael Agricola Atk/internet-työskentely Kristilliset esikuvat Projekti Jerusalem Dialogi Pääsiäinen Reflektointi/kontemploivat työtavat Rukous Muovailu, askartelu, maalaminen Kristillinen juhla/perinne Taide martin.ubani@helsinki.fi