Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

USKONTOTIETEEN PERUSTEET

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "USKONTOTIETEEN PERUSTEET"— Esityksen transkriptio:

1 USKONTOTIETEEN PERUSTEET
UST/USH 111 (4op) 6.9. – Ti ja to 14-16 PR Sali 1

2 Perustietoa Opettaja: Yliopistonlehtori Heikki Pesonen
Tavattavissa uskontotieteen tiloissa (Unioninkatu 38 E, huone 323) keskiviikkoisin klo 14-15 Sposti: P Info: weboodi, uskontotieteen sivut flammassa, matskut.helsinki.fi

3 Kurssin suorittaminen
Luennot ja kirjallisuus Fingerroos, Opas & Taira 2004 (toim.): Uskonnon paikka. Sivut ja (Pyysiäisen, Mikkolan, Fingerroosin, Salmelan, Jylhänkankaan, Puurosen ja Hovin artikkelit); K. Ketola et al: Näköaloja uskontoon. Uskontotieteen ajankohtaisia suuntauksia, artikkelit "Mitä on uskontotiede", "Uskontotiedettä tekemässä", "Kertokaa lisää jumalasuhteestanne", "Uskonto ja moderni yhteiskunta" sekä "Uskonto ja vaietut naiset”; V. Anttonen: Uskontotieteen maastot ja kartat ss Tentitään keskiviikkona klo 9-12 Rästitentit: tiedekuntatentti tai ensimmäisessä kesätentissä 29.6., ilmoittautuminen weboodissa

4

5

6 Kurssin teemat Uskontotiede oppialana ja suhde lähialoihin. Kysymys: Mitä on uskontotiede? Uskonto käsitteenä ja sen määrittely. Kysymys: Mitä uskontotiede tutkii? Uskontotieteen keskeiset suuntaukset, näkökulmat ja käsitteet. Kysymys: Minkälaisilla välineillä uskontoa tutkitaan?

7 Kurssin tavoitteet Antaa valmiuksia soveltaa uskontotieteen näkökulmia kulttuurin ja yhteiskunnan tulkitsemiseen Käynnistää prosessi, jossa siirrytään tiedosta tieteeseen, faktoista teorioihin

8 HOPS + UST 113 (teologit) HOPS UST 113
Teologeille osa kurssin suoritusta, vapaaehtoinen humanisteille Itsenäistä työskentelyä Kurssin tavoitteiden, oppiaineen luonteen ja sen ydinkysymysten pohdinta Kurssin alussa: omat lähtökohdat, odotukset ja tavoitteet kurssin ja oppiaineen suhteen Kurssin jälkeen: tavoitteiden täyttyminen, miten käsitys oppiaineesta muuttunut tai jäsentynyt Suhde uskontotieteeseen oppiaineena  pääainevalinta UST 113 Tehtävä ennen UST 112 -kurssille ilmoittautumista. Ohjeet weboodissa.

9 HOPS-kysymykset (teologit)
Minkälainen käsitys sinulla on uskontotieteestä? Mitä toivot/odotat uskontotieteen peruskurssilta? Mikä uskontotieteessä kiinnostaa sinua erityisesti? Puolen sivun pohdinnat viimeistään paperilla luennolle

10 Mitä on uskontotiede? Käsiteltävän teema-alueen tavoitteet Mitä uskontotieteellä voidaan tarkoittaa; eli mikä on uskontotieteen identiteetti? Mikä on uskontotieteen ja teologian suhde? Miksi uskontotiede?

11 Uskontotiede tutkii… Uskontotieteen tutkimuskohteet Uskontoa
Miten ihmisten uskonnollisuus ilmenee Uskonnollinen kokemus ja siitä kertominen (esim. konversio eli kääntyminen) Uskonnollinen toiminta (esim. rituaalit) Uskonnolliset yhteisöt ja niiden rakentuminen (esim. uususkonnolliset liikkeet) Uskonnon vaikutus ihmisten ja yhteisöjen elämään (esim. uskonnon ja politiikan suhde)

12 Uskontotiede tutkii… Uskontotieteen tutkimuskohteet Uskontoja
Uskontoperinteiden synty, leviäminen ja kannattajamäärät (islam, buddhalaisuus, kristinusko, hindulaisuus jne.  esim. uskontomaantieteellinen näkökulma) Uskontojen vertailu

13 Uskontotieteen tutkimuskohteet

14 Uskontotieteen tutkimuskohteet

15 Henget todellisuudessa eräänlaisia symboleja
Mitä on uskontotiede? (Helsingin Sanomat ) Henget todellisuudessa eräänlaisia symboleja ”[...] On totta, että samanismi kuuluu eurooppalaiseen kulttuuriin, mutta samanismia olisi tutkittava objektiivisesti, sitoutumatta sen esittämiin uskonkappaleisiin (siis uskontotieteellisesti eikä teologisesti). Haastattelussa annettiin ymmärtää, että henkiolentoja olisi todella olemassa, mutta tarkkaan ottaen kysymys on koko ajan uskosta henkiolentoihin.”

16 Mitä on uskontotiede? ”Uskolla henkiolentoihin voi olla kausaalivaikutuksia reaalimaailmassa, mutta se ei vielä merkitse, että henkiolentoja olisi todella olemassa. Ajatellaan vaikkapa näkkiä. Lapsia pelotellaan näkillä, jotta he eivät menisi yksinään veden ääreen. Vanhempien ei itse tarvitse uskoa näkin olemassaoloon, vaan he käyttävät hyväksi lapsen herkkäuskoisuutta; kun lapsi pysyttelee kaukana rannasta, on pelkkä usko näkin olemassaoloon saanut aikaan todellisia vaikutuksia eikä näkkiä enää tarvita. (Vaikka vanhemmat itse uskoisivat näkin olemassaoloon, se ei muuttaisi tilannetta.)”

17 Mitä on uskontotiede? ”Uskonnot ylipäänsä perustuvat samankaltaiseen herkkäuskoisuuden manipulointiin. Löytyy vallanpitäjä, joka käyttää ihmisiä hyväkseen.” [...] ”Henkiparantajat väittävät, että he todellakin parantavat ihmisiä, ja kertovat näyttäviä yksityistapauksia. Voi olla, että parantumisia tapahtuu, mutta niiden mekanismi lienee arkisempi kuin henkiparantajat itse esittävät. Taustalta löytyy suggestiota ja empatiaa, ja henget ovat todellisuudessa eräänlaisia symboleja, joiden avulla yksilö voi käsitellä psyykkisiä ristiriitojaan. Jos henkiparantajat kertoisivat näistä mekanismeista, he epäilemättä menettäisivät tuloja ja vaikutusvaltaa, koska ihmiset oppisivat itse ymmärtämään elämäänsä.”


Lataa ppt "USKONTOTIETEEN PERUSTEET"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google