Nykyajan filosofiset suuntaukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Yhdyssanat ja alkukirjaimet
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3: Muuttujista ja funktioista Sami Jantunen LTY/Tietotekniikan osasto.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Muoto.. Ontologiaa voidaan lähestyä molemmista suunnista:
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Johdatus kielifilosofiaan
Rakenteinen ohjelmointi
EXtensible Markup Language
Aineen rakenteen standardimalli
1. Olio-ohjelmointi.
Duaali Teemu Myllynen.
Nykyajan filosofiset suuntaukset
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
AS Automaation signaalinkäsittelymenetelmät
Filosofia 1900-luvulla Analyyttinen traditio oli keskeisessä roolissa Anglosaksisessa maailmassa ja Skandinaviassa. Mannermainen filosofia oli hallitseva.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Muoto.. Ontologiaa voidaan lähestyä molemmista suunnista:
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
m0 M7 Maksimitermi Minimitermi Boole A = A A · 0 = 0 SOP De Morgan POS
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Käsitteen didaktiikkaa
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
PILKKU.
Murtoluvun supistaminen
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Ludwig Wittgenstein ( )
1. Joukko-oppi Merkinnät
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
UMF I Luento 7. Viime kerralta Lue II.5 ja II.6. Lause II.5.1 tapauksessa f(x,y) = (x, sin(y)) ja g(x, y) = (cos(x), y). Voit lähettää epäselvistä kohdista.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
1. viikkokooste ja olio-ohjelmointi
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Bertrand Russell ( ) Filosofian ohella kirjoitti myös populaaristi sosialismista, pasifismista, kasvatuksesta, ja seksuaalimoraalista. Erotettiin.
Talousmatematiikan perusteet ORMS1030
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kontrollirakenteet laajemmin
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Aiemmin peruutettu luento
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Kurssin alustava ohjelma Luento (13.1.) kurssin tavoitteet oheismateriaali ohjelma peruskäsitteet typologian ensimmäinen määrittely.
Etsi ensin predikaatti.
Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
1. Oulun seudun ammattiopisto Ammattiopisto on perusyhdyssana: ammatti + opisto. Sana ammatti täydentää käsitettä opisto ja ilmaisee, millainen opisto.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
FILOSOFISIA POHDINTOJA.  Mitä hyötyä on  matematiikasta  biologiasta  historiasta  filosofiasta  rakkaudesta?  Mitä on hyöty?
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Mitä oleminen on?.
Tietoteoria klassinen tiedon määritelmä Tietoa on… HYVIN PERUSTELTU
Fenomenologia.
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Täydellisen olion teologia
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Nykyajan filosofiset suuntaukset Jarmo Pulkkinen Kevät 2011 http://cc.oulu.fi/~pulkkine

Luentorunko 1. Johdanto 2. Gottlob Frege (1848-1925) Analyyttinen vs. mannermainen filosofia. 2. Gottlob Frege (1848-1925) modernin logiikan perusajatukset. Logisismin ohjelma. ”Mielestä ja merkityksestä" (1892). 3. Edmund Husserl (1859-1938) Fenomenologian perusajatukset . 4. Bertrand Russell (1872-1970) Tyyppiteoria. “Viittaamisesta” (1905) Looginen konstruktivismi.

Luentorunko - jatkoa 5. Ludwig Wittgenstein (1889-1951) Tractatus Logico-Philosophicus (1921). 6. Ernst Cassirer (1874-1918) Symbolisten muotojen filosofia. 7. Martin Heidegger (1889-1975) Sein und Zeit (1927). 8. Wittgensteinin ja Heideggerin myöhäisfilosofia.

Filosofia 1900-luvulla Analyyttinen traditio oli keskeisessä roolissa Anglosaksisessa maailmassa ja Skandinaviassa. Mannermainen filosofia oli hallitseva saksalaisella ja ranskalaisella kielialueella. Analyyttisen filosofian traditio (klassisessa muodossa) voidaan lyhyesti määritellä traditioksi, joka on pääosin keskittynyt kielen filosofiseen analyysiin ja uskonut matemaattisen logiikan tarjoavan vahvan apuvälineen tässä tehtävässä. Mannermaisen filosofian traditiolla ei samanlaista lyhyttä määritelmää, vaan hajanainen kokoelma suuntauksia: fenomenologia, eksistentialismi, hermeneutiikka, strukturalismi, jälkistrukturalismi, dekonstruktionismi. Richard Rorty: Geistesgeschichte (filosofian historian laji, joka oikeuttaa tietyn lähestymistavan filosofiaan).

Gottlob Frege (1848-1925) Väitteli Jenan yliopistossa (1873). Begriffsschrift (1879) Grundlagen der Arithmetik (1884). ”Sinn und Bedeutung” (“Mielestä ja merkityksestä”,1892). Grundgesetze der Arithmetik (I 1893, II 1903).

Logisismin ohjelma Matematiikan aritmetisointi: matematiikan osa-alueiden palauttaminen luonnollisten lukujen aritmetiikkaan. Frege halusi määritellä aritmetiikan peruskäsitteet loogisten käsitteiden avulla sekä johtaa aritmeettiset totuudet logiikan totuuksista (= logisismin ohjelma).

Aristotelinen logiikka Käsitteiden logiikka (ekstensio vs. intensio). Arvostelmien logiikka: arvostelmat koostuvat subjektista, predikaatista ja ns. synkategorimaattisista ilmaisuista. Synkategoremaattisia ilmaisuja ovat esim. kvantiteettia ilmaisevat "kaikki" ja "eräs" ja kopula (”olla” verbi). Johtopäätösten logiikka (kategorinen syllogismi): Kaikki eläimet ovat kuolevaisia. Kaikki ihmiset ovat eläimiä. Kaikki ihmiset ovat kuolevaisia

Fregen “käsitekirjoitus” Subjekti-predikaatti-teorian ("Jokainen S on P“) tilalle funktio-argumentti –teoria (“Jos x on S, niin x on P“).

Fregen “käsitekirjoitus” Leibnizin idea universaalikielestä (characteristica universalis), joka heijastaa paremmin maailman rakennetta kuin tavallinen kieli. ”Olla”-sanan 4 merkitystä: identiteetti ("Sirpa ei ole Maija"), predikaatti ("Korppi on musta"), olemassaolo ("Joulupukki on olemassa"), ja luokkaan kuuluminen ("Kaikki hevoset ovat kavioeläimiä").

Luvun käsite Psykologismin mukaan luvut olivat eräänlaisia mielessä luotuja konstruktioita, ja tietyt psykologisten kuvausten prosessit ovat todis­tuk­sia aritmetiikan perustaville väitteille. Formalismin mukaan luvut ovat pelkkiä numeraaleja (kuten esim. '1' ja '2', jotka kirjoitetaan paperille tai taululle). Ne ovat pelkkiä tyhjiä symboleja ja "aritmetiikan lait" ovat pelkkiä sääntöjä, joiden avulla näitä symboleja voidaan manipuloida. J.S. Millin empiristisen teorian mukaan aritmetii­kan lait ovat vain empiirisiä yleistyksiä, jotka pohjautuvat induktioon. Perustavat aritmetiikan käsitteet, kuten luvun käsite, ovat empiirisiä käsitteitä, jotka on hankittu havainnoimalla fysikaalisia olioita.

Frege kannatti jonkinasteista platonismia. Luku on käsitteen ominaisuus: kun puhumme korttipakasta predikaatin "pakka" avulla liitämme samalla siihen luvun 1. Kun puhumme korttipakasta muodostuneena 52 kortista, liitämme käsitteeseen "korttipakka" luvun 52. Ratkaisee nollan ongelman (esim. “Suomen voittamat olympiakullat jääkiekossa”).

Luvun määritelmä Frege määritteli luvun käsitteen kolmen loogisen käsitteen avulla: "luokka", "yhtä monilukuinen" ja "identiteetti": (1) Käsitteen ekstensio on niiden olioiden luokka, jota käsite kuvaa (“apostolit”, “kuukaudet” ym.). (2) Kaksi käsitettä on yhtä monilukuisia, jos näiden käsitteiden luokkien jäsenet voidaan yhdistää pareiksi ja jos yhtään jäsentä ei jää yli. (esim. apostolien luokka on yhtä monilukuinen kuin kuukausien luokka) (3) Kaikki oliot ovat itsensä kanssa identtisiä (identiteetin laki).

Luku 0 on niiden "luokkien luokka, jotka ovat yhtä monilukuisia kuin ei itsensä kanssa identtisten olioiden luokka". Luku 1 on niiden "luokkien luokka, jotka ovat yhtä monilukuisia kuin 0:n kanssa identtisten olioiden luokka". Luku 2 niiden luokkien luokka, jotka ovat yhtä monilukuisia kuin 0:n tai 1:n kanssa identtisten olioiden luokka" jne.

Paradoksit Näennäisesti looginen väite, joka johtaa ristiriitaan. Parturiparadoksi: “Parturiparadoksi: eräässä kylässä asui miesparturi X, joka ajoi kaikkien niiden miesten parran, jotka eivät itse ajaneet partaansa. Ajoiko X itse partansa?” Ongelmana itseensäviittaavuus: parturin “määritelmää” sovelletaan häneen itseensä.

Valehtelijan paradoksi "Kaikki kreetalaiset ovat valehtelijoita“ (Epimenides Kreetalainen) "Minä valehtelen nyt." "Jos valehtelisin niin puhuisin totta." "Tämä lause on epätosi.” "Valehtelen aina”.

Russellin paradoksi Luokat, jotka ovat itsensä jäseniä (esim. ei-miesten luokka). Luokat, jotka eivät ole itsensä jäseniä (esim. miesten luokka). 1. Jokainen luokka on joko itsensä jäsen tai ei ole itsensä jäsen (kolmannen poissuljetun laki). 2. Ei ole luokkaa, joka sekä on itsensä jäsen tai ei ole itsensä jäsen (ristiriidan laki).

a) Käsite A = "luokka, joka ei ole itsensä jäsen“ (“miesten luokka”). Käsitteen A ekstensio = "luokkien luokka, jotka eivät ole itsensä jäseniä". b) Käsite B = "luokka, joka on itsensä jäsen“ (“ei-miesten luokka”). Käsitteen B ekstensio = "luokkien luokka, jotka ovat itsensä jäseniä".

Mikä käsitteen A ekstensio on Mikä käsitteen A ekstensio on? Eli millainen luokka on niiden "luokkien luokka, jotka eivät ole itsensä jäseniä"? (1) Jos se kuuluu käsitteen A ekstensioon eli niiden "luokkien luokkaan, jotka eivät ole itsensä jäseniä", niin se on itsensä jäsen. Tämän seurauksena siihen liittyy käsite B ja se kuuluukin käsitteen B ekstensioon. (2) Jos käsitteen A ekstensio kuuluu käsitteen B ekstensioon eli niiden "luokkien luokkaan, jotka ovat itsensä jäseniä", niin se ei ole itsensä jäsen. Joten siihen liittyy käsite A ja se kuuluu käsitteen A ekstensioon. Jos on totta, että jokainen luokka on joko itsensä jäsen tai ei ole itsensä jäsen, niin täytyy olla myös totta, että käsitteen A ekstensio sekä on itsensä jäsen että ei ole itsensä jäsen = Russellin paradoksi.

“Mielestä ja merkityksestä” Onko identiteetti suhde asioiden vai asioiden nimien välillä? Ilmaisuun (erisnimi, useasta sanasta koostuva kuvaus) on yhdistynyt ilmaisun merkityksen (olio, johon ilmaisu viittaa) lisäksi myös jotain voidaan kutsua tämän ilmaisun mieleksi (tapa, jolla olio esitetään). Ilmaisu – mieli – merkitys. Iltätähdellä ja aamutähdellä on sama merkitys (planeetta Venus), mutta eri mieli eli ne kuvaavat planeetta Venusta kahdella eri tavalla (“kirkas tähti iltataivaalla”; “kirkas tähti aamutaivaalla”). Ilmaisua vastaa tietty mieli ja tätä mieltä vastaa puolestaan tietty merkitys.

Yhtä ja samaa merkitystä voi vastata useita mieliä ja siten useita eri ilmaisuja. Ilmaisulla voi olla mieli, mutta puuttua merkitys (esim. "kentauri”). Jos yksi lauseen sanoista korvataan toisella sanalla, jolla on sama merkitys, mutta eri mieli, niin lauseen sisältämä ajatus muuttuu, mutta merkitys ei. Esim. Lauseen "Aamutähti on auringon valaisema taivaankappale" ajatus eroaa lauseen "Iltatähti on auringon valaisema taivaankappale" sisältämästä ajatuksesta. Henkilö, joka ei tiedä, että iltatähti on sama kuin aamutähti voisi pitää toista ajatusta totena ja toista epätotena. Siten väitelauseen mieli on sen "ajatus" ja merkitys sen totuusarvo (tosi tai epätosi).