1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppimisen tulevaisuus 2030
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
1. Ilmastonmuutos (k) 2. Tiedonvälitys (d) 3. Euroopan integraatio (d) 4. Demokratia (k) 5. Älymanipulaatio (k) 6. Osallistuva oppiminen (d) 7. Elinkeinoelämä.
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Perusopetuksen ryhmäkoko
Lukion tulevaisuusteesit 1. Tarkoitus 2. Ikäluokka 3. Tiedon tuottaminen 4. Osaamisen tunnistus 5. Valinnaisuus 6. Tieto- ja viestintätekniikka 7. Arviointi.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kouluinfo Renkomäen koulu
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Ketään meistä ei tarvita pakosti opettamaan 20 vuoden kuluttua.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo 9. Oppimisympäristöt 10. Jatkuva oppiminen 11. Eläkeläiset kouluun 12. Kotikoulu 13. Relevantti tieto 14. Sosiaalinen media 15. Itseoppiminen 16. Opettaja sivistysagenttina III Oppiminen ja yhteiskunta 2030

Teesien kolmijako

III Oppiminen ja yhteiskunta 2030

Todennäköinen ja toivottava tulevaisuus 2030 Teesi ja kiistakysymys ei- todennäköinen ja toivottava todennäköinen ja toivottava ei- todennäköinen ja ei-toivottava todennäköinen ja ei-toivottava

PuolestaVastaan Kilpailu tulee myös kouluihin, ja tulokset ratkaisevat. Huonot palveluntuottajat karsiintuvat ja opetuksen ostajat määrittelevät tavoitteet. Ei kuulu reaalimaailmaan perusopetuksessa. Pieni koululainen tarvitsee oman ja pysyvän opettajan, joka voi rauhassa keskittyä kasvatukseen ja opetukseen vailla "suorituspaineita". Väittämä on kovin arvolatautunut, mutta idea sisällä ihan hyvä. Itse en usko 2030 meille kellekään yhteen professioon (esim. vain ope) tai yhteen malliin – palkkatyö ja yrittäjyys lomittuvat ja värjäytyvät. Tämä on hyvä tulevaisuudenkuva! En kannata missään tapauksessa. Ruotsissa on esimerkkejä, joissa koulujen tuottama voitto menee pääomasijoittajille. Koululaitoksen pitää olla yhteiskunnan peruspalvelua, ei yritystoimintaa! Ostettujen opetuspanosten kohdalla on suuri riski opetuksen laadun ja toisaalta pysyvien opettaja-oppilaskontaktien säilymisen kannalta. Toisaalta ostetut opetusjaksot voivat parhaimmillaan nostaa oppilaiden opiskelumotivaatiota ja todella rikastuttaa oppimisympäristöä ja tilanteita. Stor risk för att skolan därefter skulle vara mycket ojämlik och inte kunna garantera en likvärdig grundutbildning för alla. Mindre orter skulle lida mest. Finlands befolkning skulle än mera koncentreras till Nyland och huvudstads- regionen samt några få andra större orter ! Icke önskvärt - skulle medföra betydligt större samhälleliga problem. Argumentaatio

Oppivelvollisuus alkaa viisivuotiaana. kiista Oppivelvollisuusikä 2012 (2010)

kiista Oppivelvollisuusikä 2012 (2010)

kiista Oppivelvollisuusikä 2012 (2010)

Koulun päätavoite on tasa-arvon sijaan jokaisen lapsen lahjakkuuden esillekaivaminen ja tukeminen. dialogi Lahjakkuus 2012 (2010)

dialogi Lahjakkuus 2012 (2010)

dialogi Lahjakkuus 2012 (2010)

Jatkuva kiire ja tehokkuusajattelu on työnnetty syrjään. Vanhempien, opettajien ja terveysviranomaisten on epäsopivaa perustella nuoren kohtaamattomuutta kiireellä, resurssipulalla tai ajankäytön ongelmilla. dialogi Yhteinen aika 2012 (2010)

dialogi Yhteinen aika 2012 (2010)

dialogi Yhteinen aika 2012 (2010)

Suurissa kaupungeissa joka toinen perhe valitsee lapsilleen englanninkielisen perusopetuksen. kiista Suomen kieli 2012 (2010)

kiista Suomen kieli 2012 (2010)

kiista Suomen kieli 2012 (2010)

Suomalaisissa kouluissa on rasismin ja vihapuheen nollatoleranssi. Rasistinen kommentti tai toiminta johtaa lapsen tilapäiseen erottamiseen. dialogi Nollatoleranssi 2012 (2010)

dialogi Nollatoleranssi 2012 (2010)

dialogi Nollatoleranssi 2012 (2010)

Merkittävä osa jokapäiväisestä koulunkäynnistä tapahtuu virtuaalitodellisuudessa. kiista Virtuaalimaailma 2012 (2010)

kiista Virtuaalimaailma 2012 (2010)

kiista Virtuaalimaailma 2012 (2010)

Kunnat lakkauttavat opettajien vakanssit ja ostavat opetuspanokset keikkaopettajafirmoilta. Palkkiot on sidottu opetussuoritteisiin, opettajan osaamiseen, maineeseen ja kykyyn neuvotella sopimuksensa. kiista Ulkoistettu opetus 2012 (2010)

kiista Ulkoistettu opetus 2012 (2010)

kiista Ulkoistettu opetus 2012 (2010)

Suomessa on alueita, joilla ei tarjota perusopetusta. dialogi Alueellinen tasa-arvo 2012 (2010)

dialogi Alueellinen tasa-arvo 2012 (2010)

dialogi Alueellinen tasa-arvo 2011 (2010)

Toiminta verkossa, työpaikoilla, järjestöissä ja julkisella sektorilla muodostaa luonnollisen ja tavallisen tavan oppia ja koulun toiminnallinen yhteys ympäröivään yhteiskuntaan on sisäänrakennettu opetussuunnitelmiin. ratkaisu Oppimisympäristöt 2012 (2010)

ratkaisu Oppimisympäristöt 2012 (2010)

ratkaisu Oppimisympäristöt 2012 (2010)

Jatkuva uusien kykyjen, voimavarojen ja taitojen hankkiminen on paras tulevaisuuden selviytymisstrategia. Sitä varten koulun oppisisällöt on perattu, oppiaineita on hävinnyt ja olemassa olevistakin oppiaineista on poistettu valtava määrä turhaa ja vanhentunutta. ratkaisu Jatkuva oppiminen 2012 (2010)

ratkaisu Jatkuva oppiminen 2012 (2010)

ratkaisu Jatkuva oppiminen 2012 (2010)

Eläkeläiset osallistuvat erilaisin tavoin ja toimintamuodoin koulun työhön. dialogi Eläkeläiset kouluun 2012 (2010)

dialogi Eläkeläiset kouluun 2012 (2010)

dialogi Eläkeläiset kouluun 2012 (2010)

Huoltajalähtöisen kotiopetuksen määrä Suomessa on moninkertaistunut vuoden 2010 tasosta (n. 300 kotioppilasta). dialogi Kotikoulu 2012 (2010)

dialogi Kotikoulu 2012 (2010)

dialogi Kotikoulu 2012 (2010)

Vuoden 2030 koulussa dynaaminen ja staattinen tieto on erotettu toisistaan. Ensinmainittu on tietoa ilmiön tai oppiaineen keskeisistä käsitteistä ja niiden keskinäisistä suhteista. Jälkimmäisessä on kyse tiedettävistä tapahtumista ja asioista kuten siitä, että Luang Prabang on kaupunki Mekong- joen rannalla Pohjois-Laosissa. Opetuksen ja opettajan ensisijaisena tehtävänä on huolehtia dynaamisen tiedon välittymisestä ja prosesseista, joiden avulla staattinen tieto tarttuu ja karttuu omaksuttuun dynaamiseen käsite- ja tietokarttaan. ratkaisu Relevantti tieto 2012 (2010)

ratkaisu Relevantti tieto 2012 (2010)

ratkaisu Relevantti tieto 2012 (2010)

Sosiaalinen media on vuoteen 2030 mennessä mullistanut tapamme tuottaa ja jakaa tietoa. Koulussa se on merkinnyt sitä, että mm. "yhteistoimintakyky, ryhmädynaamiset taidot yms. kehittyvät samalla, kun koulu toteuttaa primaaritehtäväänsä tietojen ja taitojen opettajana". ratkaisu Sosiaalinen media 2012 (2010)

ratkaisu Sosiaalinen media 2012 (2010)

ratkaisu Sosiaalinen media 2012 (2010)

”Vuoden 2030 peruskoulussa opetellaan ja opitaan kyky organisoida - valita ja toteuttaa - omaa oppimista sekä myöhemmän koulutuksen että työ- ja kansalaistoiminnan resurssiksi. Rikastuvat fyysiset ja virtuaaliset oppimisympäristöt mahdollistavat erilaiset oppimisen polut ja tavat, joiden itseohjautuvasta käyttötaidosta tulee yksi sivistyksen avaintaidoista.” ratkaisu Itseoppiminen ja oppimisympäristöt 2012 (2010)

ratkaisu Itseoppiminen ja oppimisympäristöt 2012 (2010)

ratkaisu Itseoppiminen ja oppimisympäristöt 2012 (2010)

”Vuonna 2030 peruskoulun opettaja(kunta) on yhteiskunnan tärkein sivistysagentti, joka moniammatillisen yhteistyön johtajana sekä formaalin ja informaalin oppimisen sillanrakentajana ohjaa oppilaita riittävään yleissivistykseen, joka on elinikäisen oppimisen tiedollinen ja asenteellinen perusta.” dialogi Opettaja sivistysagentiksi 2012 (2010)

dialogi Opettaja sivistysagentiksi 2012 (2010)

dialogi Opettaja sivistysagentiksi 2012 (2010)

Sisä- ja ulkopaneelin erot