Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa"— Esityksen transkriptio:

1 OPPIMISEN TULEVAISUUS 2030 –BAROMETRI (1) seuraavista ollaan melko lailla yhtä mieltä
Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa ilmiöoppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen, itseopiskelu, kansalaistoiminnan ja muun kuin kouluoppimisen hyväksilukeminen; osaamisen näyttäminen Resurssikysymys voidaan ajatella uudella tavalla yhteistuottamisen ja jakamisen uudet toimintatavat eläkeläiset ja vanhemmat mukaan koulun toimintaan tehtävien ja säännösten tiukkojen raja-aitojen murtaminen Erilaisuuden huomioonottaminen tärkeää yksilölliset tarpeet yhteistoiminnallisen oppimisen muodot Opettajan tehtävän uudelleenarviointi välttämätöntä moniammatillisuuden lisääntyminen IRMELI HALINEN Ulla Ilomäki-Keisala

2 Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus Globalisaation alueelliset seuraukset
OPPIMISEN TULEVAISUUS BAROMETRI (2) DIALOGIT = ilmiöt, joiden suhteen käsitykset jakautuvat moniksi tulevaisuuspoluiksi Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus yhteiskunnallisen koheesion säilyttäminen vs. erilaisuuden kunnioittaminen Globalisaation alueelliset seuraukset fundamentalismi vs. yksilöllisten tarpeiden huomioonottaminen; esim. kotikoulut, uskonnolliset koulut ym. Opetuksen toteuttamisen tavat perustuvatko ratkaisut teknologiseen kehitykseen, yhteiskunnalliseen tarpeeseen vai taloudellisiin näkökulmiin? IRMELI HALINEN Ulla Ilomäki-Keisala

3 Arviointi Yleissivistys
OPPIMISEN TULEVAISUUS BAROMETRI (3) DIALOGIT= ilmiöt, joiden suhteen käsitykset jakautuvat moniksi tulevaisuuspoluiksi Arviointi metataidot vs. ainekohtainen osaaminen; näyttö koko ikäluokan päättö- ja tulosarviointi, vs. (moni)kansalliset väliarvioinnit yksilöllisen osaamisen arviointi vs. ryhmäkohtaiset arviointikäytännöt Yleissivistys opettaja sivistysagenttina, itseohjautuva ja -organisoituva oppija IRMELI HALINEN Ulla Ilomäki-Keisala

4 Voiko kukaan muu kuin yksilö oppia?
OPPIMISEN TULEVAISUUS BAROMETRI (4) KIISTAKYSYMYKSET = asiat, joista esitettiin hyvin erilaisia näkemyksiä Voiko kukaan muu kuin yksilö oppia? tiimioppiminen, yhteisöllinen oppiminen, organisaation oppiminen Opettajakoulutuksen yhtenäistäminen monialaisuus vs. erikoisosaaminen; yhteistyö ja ilmiö-oppiminen vs. asiantuntijuus Opetuksen ulkoistaminen, tarve hakea rahoitusta yritysmaailmalta keikkaopettajafirmat, etäopetus jne. ulkoistettu opetus, eriarvoistuminen Englanti oppimisen kieleksi moni- vai monokulttuuristuminen? Virtuaaliset koulut ja tietoteknologia inhimilliset ja kiireettömät kasvokkainsuhteet vs. keinotekoiset virtuaalisuhteet IRMELI HALINEN Ulla Ilomäki-Keisala

5 Nyt ratkaistaan, onko peruskoulun tehtävä tulevaisuudessakin oppilaiden eheän persoonallisuuden kehittäminen vai korostuuko ajan hengen mukainen oppilaan välinearvo kansakunnan kilpailukyvyn ja menestyksen takaajana. Kari Uusikylä HS

6 Entä korvaako kone-elämä inhimillisen vuorovaikutuksen herkät vivahteet? Opetusteknologia on tärkeä apuväline koulussa, mutta koneet eivät opiskele eivätkä opi oppilaiden puolesta. Ne tuottavat tietoa ja rikastavat opiskelutapoja. Kari Uusikylä HS

7 Jotkut mainostavat yhtä opetusmenetelmää ihmelääkkeenä opetuksen ja oppimisen laadun parantamiseksi. Valistunut opettaja uudistuu mutta osaa erottaa propagandan ja todellisuuden. On olemassa laaja opetusmenetelmien kirjo, joista hyvä opettaja valitsee menetelmän, joka palvelee parhaiten opetuksen tavoitteita. Kari Uusikylä HS

8 Modernissa oppilaskeskeisyydessäkin voidaan mennä liian pitkälle
Modernissa oppilaskeskeisyydessäkin voidaan mennä liian pitkälle. Hyvä opettaja pitää yllä opettaja- ja oppilaskeskeisten sekä yhteistoiminnallisten työtapojen tasapainoa. Kari Uusikylä HS

9 Opettaja-kasvattajan vastuulla on kymmeniä oppilaita
Opettaja-kasvattajan vastuulla on kymmeniä oppilaita. Peruskoulun opettaja ei voi olla yksi "oppijoista" – opettaja on aikuinen kasvattaja, joka vastaa oppilaiden turvallisuudesta ja arjen sujumisesta. Opettajalla on oikeus ja velvollisuus opettaa, ja oppilaiden tehtävänä on opiskella – muuten ei opi. Kari Uusikylä HS

10 Oppilaiden persoonallisuuden eheän kasvun turvaamisen tulisi yhä olla koulun ylin päämäärä. Välineellinen opetus saa lapset peilaamaan ihmisarvonsa saavutusten kautta. Kari Uusikylä HS


Lataa ppt "Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google