AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurisuus opetuksessa
Advertisements

Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Johdatus lääketieteen etiikkaan
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Ainedidaktiikka 1 Uskonto
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Uskonnon aineenopettajakoulutuksen info 2009 Arto.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikka 1 Uskonto 68149
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Johdatus lääketieteen etiikkaan Pekka Louhiala LT, PhD, yliopistonlehtori Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
Perustettu
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Kirjoittajaprofiilit
MAAILMAN- KULTTUURIT.
Esityksen transkriptio:

AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

Uskonnonopetuksen luokkahuonekulttuuri Luennon avainkysymys: Millainen on uskonnon luokkahuonekulttuuri? Kuvaile uskonnon luokkahuonekulttuurin erityispiirteitä (vrt. muut katsomukset, muut oppiaineet tms.) Käytänteet Käsitteet ja symboliikka Tulkinnallinen viitekehys (olettamukset ja miten ilmenevät) martin.ubani@helsinki.fi

Mitä näet?

Mitä on kulttuuri? Määritelkää martin.ubani@helsinki.fi

Mitä on kulttuuri? Tietyn yhteisön henkisten ja aineellisten saavutusten muodostama kokonaisuus ja niihin liittyviä käytänteitä Lat. ”colere”: viljellä, kultivoida martin.ubani@helsinki.fi

Mitä on kulttuuri uskonnonopetuksessa? 3 kulttuurista lähtökohtaa (Sterkens 2001): Yksiuskontoinen ”ME” (monoreligious) Moniuskontoinen ”HE” (multireligious) Uskontojen välinen ”HE” (inter-religious) Elämänkatsomus Yleissivistys Etiikka Yksiuskontoinen Uskonnon mukainen elämänkäsitys Tukee ymmärrystä vallitsevasta uskonnosta Uskonnon mukainen etiikka Moniuskontoinen Relativistinen uskonkäsitys Laaja uskonnollinen yleistieto Universaalit eettiset ohjeet Uskontojen välinen Valistunut elämänkäsitys Tukee ymmärrystä omasta uskonnosta Yksilöllinen eettinen normisto martin.ubani@helsinki.fi

Uskonnon luokkahuonekulttuuri 2 näkökulmaa Uskonnonopetuksen ja ympäröivän ”yleisen” kulttuurin välinen suhde Ilmentää suomalaista kulttuuria, tukee osallisuutta yhteiskunnassa Uskonnonopetuksen praksiksen sisäinen ominaislaatu Käytänteet Kieli Tuotokset (symbolit, artefaktit, kulttuurin muisti) Tulkinnallinen viitekehys Auttaa lukemaan edellisiä: ”uskonnollinen lukutaito” martin.ubani@helsinki.fi

Uskonnon rooli? martin.ubani@helsinki.fi

Uskonnon rooli uskonnonopetuksessa Tietosisältö vs. luokkahuonekulttuurin omaleimaisuuden määrittäjä Eri katsomusaineet: samoja sisältöjä Eri katsomusaineet: erilainen kulttuuri Mutta: ei täyttä vastaavuutta taustalla olevan uskonnollisen perinteen kanssa Luokkahuonekulttuuri pedagoginen, ei uskonnollinen häät, ehtoollinen tms. martin.ubani@helsinki.fi

Oppiminen uskonnossa Sosiokulttuuriset teoriat (Lave & Wenger 2004, Rogoff 2001): Yksilön ja kulttuurin välinen vuorovaikutus yksilön kehityksen perustana Jäsenyyden tai osallisuuden muutos Perifeerinen osallisuus – Täysi osallisuus Perifeerinen: pääsy kulttuurin resursseihin ja materiaaleihin Täysi osallisuus: mahdollistaa kulttuurin muuntamisen ja haastamisen (mahdollista vain sisältä) MIHIN OPPILAAT KASVATETAAN USKONNONOPETUKSESSA OSALLISIKSI/JÄSENIKSI? martin.ubani@helsinki.fi

Oppiminen uskonnossa Opettajan osallisuus? Mitkä vaatimukset? martin.ubani@helsinki.fi

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa 61553 3 op LUENTO 2.10 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

Kirkkotaide ja uskonnonopetus Uskonnonpedagoginen instituutti (UPI) Pääsiäinen ja taide http://www.srk-opisto.fi/sivu.php?artikkeli_id=254 Tulkintamalli Kuvaluettelo Koodiavain Muut verkkopohjaiset opetusmateriaalit ja vinkit SUOL.fi EVL.fi Edu.fi (opetushallitus)