Tapio Malinen Kanneljärven opisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ADHD ja narratiivisuus
Advertisements

Tapio Malinen Rohkeuden kasvattaminen-ratkaisukeskeinen näkökulma sosiaaliseen jännittämiseen Tapio Malinen
1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Tie rakentuu askeleista, joita otamme- Sosiaalikonstruktionismi asiakastyössä Tapio Malinen HPI/
Jumalan kanssa.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
Kiireen kesytys tekemällä olemisen mielentilaa Tapio Malinen PsykoVirtapiiri
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Psykoterapia eettisenä harjoitteena
Sitoutumiseen ja palautteeseen liittyviä ideoita
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Arjen pyhyydestä - narratiivisen työtavan koulutus
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Rakkaat ystäväni!.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Terve mieli työssä Tuula Löf Työelämän teemapäivä
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Avaimia itsensä valmentamiseen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Olen, mitä en ole; en ole, mitä olen – narratiivisen työtavan koulutus 3 Tapio Malinen wwww wwww wwww.... tttt aaaa tttt hhhh aaaa tttt aaaa.... ffff iiiiHPI/
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Valmentajana kehittyminen
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Koulussa elämää opettelemassa
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kilpailijan starttikurssi
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
3 Minuudessa on kaksi puolta
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Mitä avuksi esiintymiseen?
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Esityksen transkriptio:

Tapio Malinen www.tathata.fi Kanneljärven opisto 26.9.2009 Burn in, not out! - työnohjaustyö ohjaajan henkisen hyvinvoinnin lähteenä Tapio Malinen www.tathata.fi Kanneljärven opisto 26.9.2009

Preduli: mieleni askeleita arkeni pyhyydessä Mikä on se metafora, joka tällä hetkellä elää työssäsi ja liittyy perususkomuksiisi ihmisestä ja muutoksesta? Oletko aina ajatellut näin, vai onko metaforasi syntynyt tietyssä vaiheessa ammatillista uraasi? Mikä tai ketkä ovat vaikuttaneet metaforasi kehittymiseen?

Työnohjauksen tavoitteista ”Jos lähtisin konferenssiin ja tietäisin, mitä ajattelen sieltä tullessani, en lähtisi sinne ollenkaan. Sama pätee työhöni. Jos tietäisin etukäteen, missä tulemme olemaan terapiaistunnon jälkeen, luulenpa etten tekisi tätä työtä. Mikäli en itse olisi ollenkaan muuttunut istunnon jälkeen, toiminnallani ei todennäköisesti olisi suustakaan vaikutusta ihmisiin, jotka hakeutuvat luokseni.” (White, M.,1996)

Kolme työnohjaajan hyvinvointiin liittyvää (keskeistä) kysymystä 1. Mitä tieto on? Missä se on työnohjaussuhteessa ja miten sitä tuotetaan? 2. Mikä tai kuka on se ”minä”, jonka hyvinvoinnista huolehdimme kun työnohjaamme/konsultoimme? 3. Miten ”minä” on asemoitunut etsiessämme yhteyden ja takertumattomuuden jatkuvasti muuttuvaa tasapainoa?

Tietokäytännöt ja työnohjaajan hyvinvointi Ajattelu jostakin (aboutness thinking) • Etäisyys säilyy • Suurempi vastuu ”auttaa” • Työntekijällä etuoikeutettu asema tieto/valtaan • Työntekijä päättää merkityksistä • Didaktista, strategista, ohjaavaa • Kontrolli • Hoitaa Yhdessäajattelu (withness thinking) • Läheisyys kasvaa • Jaettu vastuu • Työntekijällä ja asiakkaalla tasavertainen oikeus tietoon ja valtaan • Merkitykset neuvotellaan yhdessä • Keskustelullista, generatiivista • Ennustamattomuus, luova epävarmuus • Välittää

Ei-minä (anatta) ja hyvinvointi Buddhalaisen psykologian mukaan ei ole olemassa kiinteää, erillistä, muuttumatonta minää. Erillisestä olemuksesta tyhjä ”minä” on käsitteellinen konstruktio, illuusio, johon olemme kehityksemme aikana samaistuneet. ”Minä” on prosessi, joka koostuu viidestä ilmiöryhmästä: aineellisesta muodosta, aistimuksista, mielteistä, tahtomuksista ja tajunnasta. Vrt. sosiaalikonstruktionistinen käsitys ”minästä”.

Bhavana maya pañña 1 Suorista kehosi istumalla hetki arvokkaassa ja samalla hyväksyvyyttä henkivässä asennossa. Millaisia kehon tuntemuksia sinulla on tällä hetkellä? Millaisia ajatuksia? Tunteita? Tiedosta ja anna niiden olla niin kuin ne ovat… Suuntaa tarkkaavuutesi hengitykseen; jokaiseen sisään ja uloshengitykseen. Kun mielesi lähtee harhailemaan, palauta tarkkaavuutesi määrätietoisen hellästi takaisin hengityksesi seurantaan… Laajenna nyt tarkkaavuutesi niin että olet hetken tietoinen sekä hengityksestäsi että kehosi asennosta, sen aistimuksesta ja ympäristöstä.

Työnohjaajan asema ja hyvinvointi Keskiössä ja vaikuttava Keskiössä ja ei-vaikuttava Ei-keskiössä ja ei-vaikuttava Ei-keskiössä ja vaikuttava

Dvorak Simon ”Terapia on henkinen polku, jossa yhtäkkiä tajuammekin hengittävämme, olevamme täysin yhteydessä kehoomme ja mieleemme. Aikamme muuttuu ajattomaksi, jokin on hyvin kaunista tai absurdia tai mahtavaa tai naurettavaa, tekniikkamme tapahtuvat ikään kuin itsestään, ja jokainen solumme tietää ja ei tiedä, että ne tietävät.” (Simon, D., 1995)

Tekemisen ja olemisen mielentilat • Huomio suunnattu menneeseen tai tulevaan. Huomio liukuu ehdollistuneesti pois nykyhetkestä • Tapahtumien, asioiden, tuntemusten luokittelu, arvostelu tai arviointi • Tavoitteellinen, tulevaisuuteen, odotuksiin suunnattu • Samaistunut tai takertunut mieleen • Ennakkoluuloisuus, ennakko-odotukset • Huomio suunnattu tähän hetkeen, suora kokemus • Tapahtumat, asiat, tuntemukset hyväksytään sellaisina kuin ne sillä hetkellä koetaan • Pyyteetön, tavoitteeton, avoin suhde nykyhetkeen • Tietoisuus neutraalina tarkkailijana, samaistumattomana havainnoitsijana • Avoimuus, luova uteliaisuus, aloittelijan mieli

Bhavana maya pañña 2 Palauta mieleesi työtilanne, jolloin tunsit olevasi tavallista elävämpi. Koit, ettet tehnyt ohjaustekniikkoja, vaan ne tapahtuivat kauttasi; olit avoimuus, jonka kautta elämä vain ilmeni tuona hetkenä. Mitä taitoja käytit tällaisen olemisen hetken tekemiseen? Miten teit olemisesi?

Miten on? • Miten harjoittaa tietoisen hellittämättä, mutta kuitenkin yrittämättä mitään erityistä? (T. Koski) • Älä yritä! Tee tai ole tekemättä! (Yoda)

Kirjallisuutta Malinen, T.(2008) Terapian tekeminen terapeutin hyvinvoinnin lähteenä. Kirjassa Malinen, T.: Luova tila – ratkaisukeskeisestä ja narratiivisesta työtavasta. Lyhytterapiainstituutti. Malinen, T. (2009) Psykoterapia terapeutin henkisenä harjoitteena. Perheterapia 2. Segall, S.R. (2003) Psychotherapy practice as Buddhist practice. Kirjassa Segal, S.R. (toim.) Encountering Buddhism. Western psychology and Buddhist teaching. New York: State University Press. Simon,D.(1993) Doing therapy as a spiritual practice. News of Difference.