Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa"— Esityksen transkriptio:

1 1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa
Ensimmäisen tapaamisen tavoitteena on luoda toimiva terapeutti-asiakas-suhde, rakentaa tavoite työskentelylle sekä suunnata asiakkaan huomio ratkaisuihin. HPI Tapio Malinen

2 Liittyminen Turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen luominen. Tärkeintä: työntekijän liittyminen itseensä! Tutustuttavaa, ongelmatonta puhetta. Ratkaisukeskeisen työtavan kuvaaminen; kerrotaan, mitä tapaamisen aikana tapahtuu. ”Onko tämä sinulle OK?” Luvan pyytäminen muistiinpanojen/videon/ kirjeiden tekemistä varten. Asiakkaan tuoneen henkilön liittäminen uuteen tarinaan arvostavalla tavalla.

3 Ongelman kuvaus ”Mikä sinut/teidät tuo tänne?” (Vrt. Miten voin
olla avuksi?) ”Kenen ajatus oli tulla tänne?” ”Jos se oli sinun, mikä sai sinut tekemään päätöksen?” ”Mitä päätöksesi kertoo sinusta ja tavoitteistasi?” Jos ajatus oli kumppanin/äidin/isänopettajan, miksi päätit lähteä mukaan?”

4 Ongelman kuvaus (jatkuu)
”Mistä haluaisit puhua, jotta tietäisit että tästä tapaamisesta olisi sinulle hyötyä?” ”Mikä olisi tärkein asia, josta haluaisit aloittaa”? Arvauskilpailu: Lapselle: ”Kun äiti kokisi, että tästä tapaamisesta olisi hänelle hyötyä, niin mistä luulet että hän haluaisi puhua?” Äidille: ”Kun lapsesi kokisi, että tästä tapaamisesta olisi hänelle hyötyä, niin mistä luulet että hän haluaisi puhua?”

5 Ongelman vaikutusten kartoitus
”Millä tavalla__________on sinulle ongelma?” ”Miten__________vaikuttaa elämässäsi? Ihmissuhteissasi? Siihen, miten ajattelet itsestäsi?” Ovatko nämä vaikutukset huonoja/hyviä tai jotain muuta?” ”Miksi?”

6 Tavoitteistaminen (goaling)
”Oletetaan, että tästä tapaamisesta tulee sinulle antoisa. Mistä tietäisit sen?” ”Mistä tietäisit, että tästä tapaamisesta tulisi sinulle hyödyllinen?” ”Mikä olisi merkki siitä, että sinun kannatti tulla tänne tänään? Mistä muusta tietäisit sen?”

7 Tavoitteistaminen (jatkuu)
”Oletetaan, että yön aikana kun nukut tapahtuu ihme. Se ratkaisee ongelmasi, jonka vuoksi tulit tänne. Nukkuessasi et kuitenkaan tiedä, että näin tapahtuu. Mistä aamulla tietäisit, että yöllinen ihme on tapahtunut? Mikä olisi ensimmäinen merkki, joka kertoisi sinulle siitä? Mistä muusta huomaisit sen? ”Kuka muu havaitsisi ihmeen tapahtuneen?” ”Kun hän huomaisi sen, mitä hän tekisi erilailla?” ”Kun hän toimisi niin, miten se vaikuttaisi sinuun?”

8 Muita mahdollisia haastattelutekniikoita
Poikkeuskysymykset Skaalatyöskentely Uudelleenmääritykset Selviytymiskysymykset Tapaamista edeltäneet muutokset Tulevaisuuden muistelu Ansionjako Kirje tulevaisuudesta Tähtihetki Vastoinkäymisiin varautuminen

9 Tauko (terapeutille) ”Pidän pienen tauon tapaamisemme lopulla, jotta voin käydä lävitse keskustelumme, tehdä siitä yhteenvetoa; kertoa mitä ajattelen ja/tai ehdottaa sinulle jotakin.” Antaa terapeutille mahdollisuuden palautteen ja mahdollisen kotitehtävän tekoon vähemmän tunteenomaisesta positiosta. Tekee mahdolliseksi siirtyä ”tekemisen mielentilasta” ”olemisen mielentilaan” so. terapeutti voi ”koota itsensä”. Jos mahdollista käyttää teamia (paras koko 5 tai vähemmän) tai työtoveria, ylläpitää työntekijän luovuutta ja hyvinvointia.

10 Tauko (asiakkaalle) Antaa mahdollisuuden rentoutua. Keskittyminen terapeutin viestiin ja siihen liittyvän tiedon vastaanottamiseen tulee helpommaksi. Asiakas voi kuunnella teamin työskentelyä tai sitten ei. Asiakkaalle voi antaa tehtäväksi tauon aikana miettiä, mikä tapaamisessa oli hyödyllistä ja mitä hän aikoo tehdä seuraavaksi.

11 Perinteinen 3-osainen palaute
Kehut: - vahvistaa sen, mikä asiakkaalle on tärkeää . ”Haluat olla hyvä ja rakastava äiti lapsellesi.” - vahvistaa asiakkaan edistystä ja voimavaroja. ”Olet luovasti ja sitkeästi yrittänyt monenlaisia keinoja Ongelman kampittamiseksi” - luo toivoa ja viestittää implisiittisesti, että ratkaisut syntyvät jo tapahtuneesta kehityksestä (poikkeukset) ja asiakkaan voimavaroista.

12 3-osainen palaute (jatkuu)
Sillan rakentaminen kehuista terapeutin ehdotuksiin - silta rakentuu asiakkaan tavoitteista, poikkeuksista, voimavaroista tai havainnoista. - hyvä käyttää asiakkaan omaa kieltä ”Olen samaa mieltä kanssasi Helena siitä ettei paniikkitunteiden ruokkiminen ole hyödyllinen tavoite. Sinua ja perhettäsi ei hyödytä se, että jäät paikoillesi ajattelemaan, mitä kaikkea kauheaa voi tapahtua, kun menet kauppaan. Siksi ehdotammekin…”

13 3-osainen palaute Tehtävän antaminen
- onko hyvin muotoiltuja tavoitteita, poikkeuksia ja tosiasiakkuutta? - havainto- ja toimintatehtävät tai ei tehtäviä ollenkaan riippuen asiakkuussuhteesta.

14 Eve Lipchik-palaute Yhteenveto: ”Se, mitä kuulin sinun sanovan…”
Terapeutin resonanssi: ”Vastauksena siihen, mitä kerroit haluan sanoa, että…” Terapeutin ehdotus: ”Näyttää siltä, että nyt on ehkä hyvä tehdä jotain täysin erilaista…”

15 Ratkaisukeskeisiä ehdotuksia
Ensimmäisen tapaamisen vakiotehtävä. Tee lisää sitä, mikä toimii. Tee jotain erilaista! Etene hitaasti! Tee jotakin päinvastaista! Ennustustehtävä. Tee havaintoja, mitä tapahtuu kun onnistut …


Lataa ppt "1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google