Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset 18.10.2012 koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Nuorisotakuu Hallituksen kärkihanke, jonka tavoitteena parantaa nuorten työllistymistä ja kouluttautumista. Nuorisotakuusta lisätiedot:
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
VISIO Ohjaamojen tavoitteena on nuorten työllistymisen, koulutuksen ja osallisuuden edistäminen tarjoamalla tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita. Ohjaamot.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Nuorten oppisopimuskoulutus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen reformi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä työryhmässä keskusjärjestötasolla. Neuvottelut alakohtaisiksi nuorten työllistämissopimuksiksi jatkuvat edelleen liittotasolla, määräaika Tavoitteena löytää nuorille työ- ja kouluttautumismahdollisuuksia yhdistämällä koulutusta ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Ehdotukset painottuvat vailla ammatillista koulutusta olevien nuorten mahdollisuuksiin hankkia työelämässä tarvittava perusammattitaito, erityisesti mahdollisuuksiin lisätä yksilöllisiä koulutuspolkuja ja kehittää työpaikalla tapahtuvaa oppimista. 1

1. Otetaan käyttöön avoin ammattiopisto -toimintamalli työ- ja elinkeinotoimistojen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien yhteistyössä Avoin ammattiopisto -toimintamalli suunnataan alle 25-vuotiaille työttömille ilman ammatillista koulutusta tai koulutuspaikkaa oleville nuorille sekä nuorille, jotka ovat keskeyttämässä ammatillisia opintojaan. Nuori saa tukea ja ohjausta koulutukseen ja työelämään liittyvissä kysymyksissä, voi suorittaa kesken jääneitä opintojaan tai pääsee alkuun opinnoissaan. Toimintamalli sisältää sekä henkilökohtaisen ohjauksen että yksilöllisesti suunniteltua työvoimakoulutusta (esim. tutkinnon osa) tai koulutus- ja työkokeiluja. Palveluverkosto rakennetaan paikallisesti TE-toimistojen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien kesken. 2

2. Luodaan toimintamalli nuorten tuetusta oppisopimus- koulutuksesta ja käynnistetään kokeiluhanke tutkinnon osaan johtavan tuetun oppisopimuksen toteutus- vaihtoehdoista Yhdistämällä oppilaitoksessa, työpajassa ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista voidaan tukea nuorten siirtymistä koulutuksen kautta työelämään. Nuorten tuettu oppisopimus edellyttää uudenlaista toimintamallia työnantajien ja nuorten tueksi. Käynnistetään kokeiluhanke tutkinnon osaan johtavan tuetun oppisopimuksen toteutusvaihtoehdoista. 3

Nuorten tuetun oppisopimuksen toimintamalli (diat 5-8) Tuetun oppisopimuksen malli sisältää erilaisia keinoja, joita hyödynnetään kunkin opiskelijan kohdalta tarvittavilta osin. Työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävää tuettua oppisopimuskoulutusta täydennetään oppilaitoksessa järjestettävällä tietopuolisella koulutuksella. Nuori ja työnantaja/työpaikkaohjaaja tarvitsevat esim. koulutuksen järjestäjän/oppisopimuksen järjestäjän tukea koko prosessin aikana mm. tutkinnon vaatimusten tavoitteisiin soveltuvien työtehtävien tunnistamiseen, oppisopimukseen ja osaamisen osoittamiseen liittyvien lomakkeiden täyttämiseen, henkilökohtaistamiseen näyttötutkinnoissa sekä ohjaukseen ja arviointiin työpaikalla. 4

Nuorten tuettu oppisopimus- koulutus Uudenlaiset toimijat/ toimintamallit oppisopimuksen järjestämiseen Ennakkojakso työpaikalla ennen mahdollista oppisopimuksen solmimista Oppisopimus- opiskelijoiden vertaisryhmä Opiskelijahuollon palvelut Työpaikkaohjaajan koulutus ja tuki Korotettu koulutuskorvaus/ palkkatuki 5 Tuki rekrytointivaiheessa työpaikalle ja nuorelle Tuki opiskelijalle Tuki työpaikkaohjaajalle/ työpaikalle Oppisopimukseen valmistava koulutus Tuetun oppisopimuksen kehittämiskohteet

Tuki rekrytointivaiheessa työpaikalle ja nuorelle Yksityiset yritykset ja/tai oppisopimuksen/koulutuksen järjestäjän roolin laajentaminen Hakijoiden kartoitus, lopullisen päätöksen tekee työnantaja Etsii oppisopimustyöpaikan nuorelle Hoitaa oppisopimukseen liittyvät paperityöt Uudenlaiset toimijat/ toimintamallit oppisopimuksen järjestämiseen Työelämän perusvalmiudet, tarvittaessa esim. työturvallisuuskortin tai hygieniapassin suorittaminen Voidaan toteuttaa eri tavoin Aikaisemman hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ja henkilökohtaistaminen Oppisopimukseen valmistava koulutus Nuorella ja työnantajalla mahdollisuus arvioida soveltuvuutta alalle ja työyhteisöön Motivaatio ja asenne Ei-työsuhteinen Ennakkojakso työpaikalla ennen mahdollista oppisopimuksen solmimista 6

Tuki opiskelijalle Muodostetaan nuorista oppisopimusopiskelijoista ryhmä, joka kokoontuu säännöllisesti ja pitää yhteyttä eri tavoin myös sosiaalisen median välityksellä Vahvistetaan opiskelijoiden yleisiä työelämä- ja opiskeluvalmiuksia Mahdollisuus jakaa kokemuksia vertaisryhmän kanssa ja viettää myös opiskelijaelämää Oppisopimus- opiskelijoiden vertaisryhmä Terveydenhuolto-, kuraattori- ja psykologipalvelut Tuki henkilökohtaiseen elämään liittyen Opiskelijahuollon palvelut 7

Tuki työpaikkaohjaajalle/yritykselle Työpaikkaohjaajakoulutus ja perehdyttäminen ohjaustehtävään Työpaikkalähtöiset koulutusmallit Työpaikkaohjaajien muuttuviin osaamistarpeisiin vastaaminen, esim. erityistä tukea tarvitsevien ohjaaminen Oppisopimuksen/koulutuksen järjestäjän edustajan työpaikoilla käynnit, säännöllinen yhteydenpito, neuvonta, konsultointi, tuki Työpaikkaohjaajan koulutus ja tuki Työnantajalle maksettava korotettu koulutuskorvaus/palkkatuki Korotettu koulutuskorvaus/ palkkatuki 8

3. Ammatillista koulutusta uudistetaan niin, että opiskelijat voivat joustavasti siirtyä ammatillisesta peruskoulutuksesta oppisopimukseen koulutuksen eri vaiheissa 4. Työssäoppimisen toteutustapoja monipuolistetaan 5. Luodaan uudenlaisia koulutusmalleja toimialojen erilaisiin tarpeisiin yhdistämällä koulutusta ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista 6. Työpaikkaohjaajien koulutus määritellään ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja oppisopimuksen järjestäjien tehtäväksi 9

7. Opettajien työelämäjaksoja lisätään 8. Elinikäisen oppimisen ohjauspalvelut kuntoon paikallisesti 9. Yhteistyötä ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen eri järjestämismuotojen välillä tiivistetään 10. Yleissivistävän koulutuksen ja työelämän yhteistyötä lisätään 11. Korkeakoulujen ja työelämän yhteistyötä lisätään 10

Esitykset opetus- ja kulttuuriministeriölle Joustavien koulutuspolkujen lisääminen eri järjestämismuotojen yhteistyötä tiivistämällä edellyttää ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmän kehittämistä ja uudistamista kokonaisuutena eri järjestämismuotojen erityispiirteet huomioon ottaen. Rahoituksen tulee kannustaa nopeampaan siirtymiseen koulutuksesta työelämään, eri järjestämismuotojen yhteistyön tiivistämiseen ja koko ikäluokan kouluttamiseen. Ehdotusten toteuttamiseen varataan erillistä hankerahoitusta, koska ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmän kokonaisuudistuksen valmistelu ja lakimuutosten voimaantulo sekä tuloksellisuusrahoituksen ohjausvaikutukset vievät aikaa.

Esitys työ- ja elinkeinoministeriölle Työ- ja elinkeinoministeriö yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa valmistelee avoin ammattiopisto -toimintamallin käyttöönottoa. Nuorten palveluverkosto rakennetaan paikallisesti TE-toimistojen, ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja työpajojen kesken. Esitykset sosiaali- ja terveysministeriölle Työturvallisuussäädösten osalta tarkistetaan kolmikantaisesti STM:n ja VN:n asetukset nuorille työntekijöille sopivista, vaarallisista ja erityisen vaarallisista töistä. Työssä otetaan huomioon työsuojelun kehittyminen sekä eri toimialoilla tapahtunut työtehtävien ja –menetelmien muutos ja säädöspohjan selkeyttäminen. Sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa huolehtii tarvittavin toimenpitein, että opiskelijahuoltopalvelut turvataan kaikille ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. Järjestämismuoto ei saa asettaa opiskelijoita opiskelijahuollon palvelujen suhteen eriarvoiseen asemaan. 12