Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä 24. -25.8.2006 Työpaja 17.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Advertisements

Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
VOA-oppimispäiväkirja
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
OPPIMISEN ARVIOINTI TYÖKALUN KÄYTTÄMINEN OPISKELIJA
Opetussuunnitelmassa 2016
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Arviointi voi olla luonteeltaan
Opetussuunnitelmatyö
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Esityksen transkriptio:

Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17

Ryhmä 1: Miksi opiskelijan pitää arvioida oppimista?

Ryhmä 2: Opiskelijan vastuut ja velvollisuudet oppimisen arvioinnissa opettaja opiskelija Sitoutuminen Rehellisyys Avoimuus Oma tavoite selväksi Järjestää arviointitilanteen/tilanteita Sitoutuminen Tulokset opiskelijoille Luottamus ja julkisuus

Ryhmä 3: Mitkä ovat oppimisen arvioinnin karikot opiskelijan näkökulmasta? Tiedän mitä ja miksi opin Osaan itsearviointia! En tiedä mitä odotetaan/itse odotan Minua ei ole opetettu arvioimaan! karikko Pitääkö opiskelijan arvioida oppimista? 2. karikko Ilmapiirin puute Tavoite LEMCBAI Lukio  yliopiston arviointijärjestelmä 1.karikko

Ryhmä 4: Mitä yliopisto hyötyy jos opiskelija arvioi oppimistaan? Opetuksen laatu tulee esille vasta arvioinnissa  mitä tehtävä että päästään hyvään oppimiseen/oppimisprosessiin Usein opetus ”itsekästä” ja unohdetaan prosessi Nähdään miten opiskelija oppii Ydinainesanalyysin tarkistus (opetuksen lähtökohta) Opiskelijan itseohjautuvuuden kehittyminen Opiskelijakato jos opetus on huonoa (Bologna) Miten opiskelija arvioi oppimistaan: –Ohjattava arviointiin –Annettava yhteismitalliset kriteerit valtakunnallisella tasolla