Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17
Ryhmä 1: Miksi opiskelijan pitää arvioida oppimista?
Ryhmä 2: Opiskelijan vastuut ja velvollisuudet oppimisen arvioinnissa opettaja opiskelija Sitoutuminen Rehellisyys Avoimuus Oma tavoite selväksi Järjestää arviointitilanteen/tilanteita Sitoutuminen Tulokset opiskelijoille Luottamus ja julkisuus
Ryhmä 3: Mitkä ovat oppimisen arvioinnin karikot opiskelijan näkökulmasta? Tiedän mitä ja miksi opin Osaan itsearviointia! En tiedä mitä odotetaan/itse odotan Minua ei ole opetettu arvioimaan! karikko Pitääkö opiskelijan arvioida oppimista? 2. karikko Ilmapiirin puute Tavoite LEMCBAI Lukio yliopiston arviointijärjestelmä 1.karikko
Ryhmä 4: Mitä yliopisto hyötyy jos opiskelija arvioi oppimistaan? Opetuksen laatu tulee esille vasta arvioinnissa mitä tehtävä että päästään hyvään oppimiseen/oppimisprosessiin Usein opetus ”itsekästä” ja unohdetaan prosessi Nähdään miten opiskelija oppii Ydinainesanalyysin tarkistus (opetuksen lähtökohta) Opiskelijan itseohjautuvuuden kehittyminen Opiskelijakato jos opetus on huonoa (Bologna) Miten opiskelija arvioi oppimistaan: –Ohjattava arviointiin –Annettava yhteismitalliset kriteerit valtakunnallisella tasolla