Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö
Miten kiinnostus tutkintoihin syntyy? Henkilöstöohjelman tavoitteet Muiden esimerkki Uusien työtehtävien aukeaminen Esimiehen tuki / tiedottaminen Valmentavan koulutuksen markkinoinnin onnistuminen Kuulin, että …..
Tutkinto työnantajan näkökulmasta ”työpanos” työpaikalla - työelämälähtöisyys Keskusteluissa oppia myös muille Eri työyhteisöjen ”benchmarkkaus” Yhteydet valmistavaan koulutukseen – arviointia / palautetta sisällöistä
Miksi mukana toiminnassa? Ammattitaidon päivittäminen Uusien tehtävien avautuminen työntekijöille Mahdollista toteuttaa omissa työtehtävissä / pisteissä Työntekijöiden motivoiminen alan muutoksiin
Tutkinto työntekijän näkökulmasta Ammattitaidon näyttämistä hankintatavasta riippumatta Mahdollisuus valmistavaan koulutukseen Verkoston saaminen muista suorittajista Valittavissa suorittamisen tempo - myös näyttöjen Jatkokouluttautuminen mahdollista -
Näyttöyhteistyön tiivistäminen Tutkintojen perusteet – ajantasaisuus? Oppijan tavoitteiden sopiminen Jalkautumista molemmin puolin – lisääntynyt vuosien aikana – kilpailua ! Esimiesten kohtaamisen ja kokemusten kertomisen tärkeys Kolmikannan onnistuminen näytöissä
Tarve tutkintoihin on, miten toimia? Tiedottamisen onnistuminen, onnistuneet kokemukset Yle TV 1 – klo 6.15 aika?? Työtehtävien / vaativuuden muutokset Työntekijöiden saatavuus tulevaisuudessa Henkilöstöhallinnon rooli jne
Henkilökohtaistamisen toteuttaminen Henkilökohtaistaminen onnistuu koulutuksen järjestäjän ja työnantajan yhteistyöllä –Vaatii yhteistyöaikaa, suunniteltua ja toteutumisen neuvontaa – suorittajan ohjausta sekä mahdollisia muita tukitoimenpiteitä –Koulutukseen / näyttötutkintoon hakeutuva usein epävarma aikuinen –Dokumentoinnin merkitys kasvaa / ohjausta tarvitaan
Kiinnostus jatkuu … Näyttöjen jälkeen kiinnostus seuraavaan askelmaan alkaa – mahdollisuuksia kartoitetaan Yhteistyö kouluttajan kanssa vaikuttaa onnistumisiin Näytöistä kertominen – onnistuneet näytöt