Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Satu Helmi & Ismo Kantola
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
TALOUDEN TASAPAINOTTAMIS- JA TUOTTAVUUSOHJELMA Vuosille
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Kokkolan ammattiopisto
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
Työpaikkakouluttajan ABC
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
-hanke Työsokka. TYÖSOKKA HANKKEEN TAUSTA Sokka ja Pilottisokka-hankkeissa vuosina kehitettiin: a) Näyttötutkintoperusteisen kuljettajakoulutuksen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Tutkinnon suorittamisen problematiikka tietopuolisen koulutuksen järjestäjän näkökulmasta oppisopimuksessa Jyväskylä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
T YÖNETSINTÄ JA TYÖNANTAJAPAKETIT Paltamon Työtä Kaikille –hankkeen loppuseminaari Paltamossa.
Kaijamaija Parviainen Pätevyysluotsi työpaikalla Työpaikalla tapahtuvan ohjauksen mahdollisuudet, edut, esteet ja haitat Kaijamaija Parviainen.
InNoste-palvelupiste (02)
Ritva Kareketo kouluttaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Nuorten oppisopimuskoulutus
Kulttuurienvälinen viestintä
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Esityksen transkriptio:

Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö

Miten kiinnostus tutkintoihin syntyy? Henkilöstöohjelman tavoitteet Muiden esimerkki Uusien työtehtävien aukeaminen Esimiehen tuki / tiedottaminen Valmentavan koulutuksen markkinoinnin onnistuminen Kuulin, että …..

Tutkinto työnantajan näkökulmasta ”työpanos” työpaikalla - työelämälähtöisyys Keskusteluissa oppia myös muille Eri työyhteisöjen ”benchmarkkaus” Yhteydet valmistavaan koulutukseen – arviointia / palautetta sisällöistä

Miksi mukana toiminnassa? Ammattitaidon päivittäminen Uusien tehtävien avautuminen työntekijöille Mahdollista toteuttaa omissa työtehtävissä / pisteissä Työntekijöiden motivoiminen alan muutoksiin

Tutkinto työntekijän näkökulmasta Ammattitaidon näyttämistä hankintatavasta riippumatta Mahdollisuus valmistavaan koulutukseen Verkoston saaminen muista suorittajista Valittavissa suorittamisen tempo - myös näyttöjen Jatkokouluttautuminen mahdollista -

Näyttöyhteistyön tiivistäminen Tutkintojen perusteet – ajantasaisuus? Oppijan tavoitteiden sopiminen Jalkautumista molemmin puolin – lisääntynyt vuosien aikana – kilpailua ! Esimiesten kohtaamisen ja kokemusten kertomisen tärkeys Kolmikannan onnistuminen näytöissä

Tarve tutkintoihin on, miten toimia? Tiedottamisen onnistuminen, onnistuneet kokemukset Yle TV 1 – klo 6.15 aika?? Työtehtävien / vaativuuden muutokset Työntekijöiden saatavuus tulevaisuudessa Henkilöstöhallinnon rooli jne

Henkilökohtaistamisen toteuttaminen Henkilökohtaistaminen onnistuu koulutuksen järjestäjän ja työnantajan yhteistyöllä –Vaatii yhteistyöaikaa, suunniteltua ja toteutumisen neuvontaa – suorittajan ohjausta sekä mahdollisia muita tukitoimenpiteitä –Koulutukseen / näyttötutkintoon hakeutuva usein epävarma aikuinen –Dokumentoinnin merkitys kasvaa / ohjausta tarvitaan

Kiinnostus jatkuu … Näyttöjen jälkeen kiinnostus seuraavaan askelmaan alkaa – mahdollisuuksia kartoitetaan Yhteistyö kouluttajan kanssa vaikuttaa onnistumisiin Näytöistä kertominen – onnistuneet näytöt