Ympäristöstä aiheutuvien terveys- haittojen arviointi päätöksenteossa Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Tekaisu-hankkeen yleisesittely Jouni Tuomisto Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Päätösanalyysia ja riskinhallintaa tapausesimerkin kautta Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola THL.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
Oman sivuston perustaminen Opasnetiin Kuopio,
Avoin arviointi ja avoin päätöksentekokäytäntö Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Avoin arviointi ja avoin päätöksentekokäytäntö Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Guide Jouni Tuomisto, THL Johdanto TEKAISU (ympäristöstä aiheutuvien TErveyshaittojen arviointi KAIkkeen SUunnitteluun ja päätöksentekoon) on kolmevuotinen.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tekaisu-hankkeen yleisesittely Jouni Tuomisto Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Tekaisu-hankkeen yleisesittely Jouni Tuomisto Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Avoin arviointi ja avoin päätöksentekokäytäntö Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Ympäristöterveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Ympäristöterveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Tekaisu-hankkeen yleisesittely Jouni Tuomisto Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Tekaisu-hankkeen yleisesittely Jouni Tuomisto Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tekaisu-hankkeen yleisesittely Jouni Tuomisto Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Tekaisu-hankkeen yleisesittely Jouni Tuomisto Mikko Pohjola THL, Nordem Oy.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Viestintäsuunnitelma
Opasnet – väline tieteellisen tiedon jalkauttamiseen Jouni Tuomisto, Ympäristöterveyden osasto, THL, Kuopio.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Opasnet päätöksenteon työkaluna Jouni Tuomisto, THL.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Minera-malli Opasnetissa Jouni Tuomisto, THL Minera-tiimi.
Innovatiiviset hankinnat Innokylässä
Minno meets Innokylä – Innopaja
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
Tervetuloa Innokylään
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Toimintamallien kuvaamisen ja esittämisen haaste Innokylässä
Tervetuloa Innokylään
Tekaisu-hankkeen yleisesittely
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa Innopajaan
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Esityksen transkriptio:

Ympäristöstä aiheutuvien terveys- haittojen arviointi päätöksenteossa Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto

Taustaa Ympäristö vaikuttaa terveyteen: Ilmansaasteet, pienhiukkaset Kosteusvauriot, hometalot Melu ja helle Pysyvät orgaaniset ympäristömyrkyt ja metallit

Ympäristöterveys on osa (kunnallista) päätöksentekoa Kaavoitus ja sen vaikutukset mm. liikenteeseen Ympäristön viihtyisyys ja sen vaikutus hyvinvointiin YVA, ympäristöluvitus (Talvivaara) Rakennusluvat Päätöksentekijöinä mm. kunnat, AVIt, ely-keskukset

Miten terveysvaikutukset huomioidaan Vaikutusarviointi päätösvalmistelun tukena IVA, TVA, SVA, SOVA, YVA, … Uusi kokonaisvaltainen lähestymistapa: Avoin arviointi ohjeistaa arviointikäytäntöjä Aiheena periaatteessa mikä tahansa Päätösvalmistelun seuranta ja ohjaus

Mitä on avoin arviointi Tuotetaan tietyssä päätöksessä tarvittavaa tietoa avoimin työkaluin. Kuka tahansa saa osallistua työskentelyyn (päättäjät, asiantuntijat, sidosryhmät). Toimintaa ohjaavat säännöt (keskustelusäännöt, tietorakenteet, syy-seuraussuhteet, …) Tuloksena tieteelliseen tietoon ja arvoihin perustuvia suosituksia päättäjille. ”Käypä päätös -suositus” ei yritä korvata päättäjää. Esimerkkinä Rauma, Pori

Rauman satamavaihtoehdot Tavoitteellisuus: Vastataan siihen kysymykseen, joka on päätökseteon kannalta tärkeää.

Porin kuntapilottisuunnitelma

Tekaisu STM:n rahoittama, THL:n koordinoima projekti ”Vaikutusarviointien oltava tehokkaita tekaisuja eikä vuosikausien hankkeita.” Tarkoituksena jalkauttaa kuntiin uusia käytäntöjä 1.Avoimesta arvioinnista 2.Avoimesta päätöksentekokäytännöstä

Avoin päätöksentekokäytäntö Päätöksenteko Valmistelu Vaikutukset Toteutus Tietokäytännöt Seuranta ja ohjaus

Avoin päätöksentekokäytäntö Neljä perusosaa: 1.Tahdonilmaus: päättäjän tavoitteet tiedossa ja toiminnan pohjana. 2.Toteutus: tiedon keruu ja jäsentäminen päätöksen tueksi. 3.Seuranta ja ohjaus: jatkuva työn peilaaminen ja parantaminen määriteltyjen tavoitteiden suhteen. 4.Yhteenvetämisen taito: tietotaitoa siitä, miten tietoa ja arvoja jäsennetään johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi.

Tekaisu-menetelmän perusteet

Kysely ympäristöterveydenhuollon yksiköille: huomiointi

Kysely ympäristöterveydenhuollon yksiköille: organisaation vaikutus

Kysely ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueille (2/2013): Kuullaanko terveydensuojelua kuntien päätösvalmistelussa? YVAssa huonosti, rakennusluvituksessa hyvin. Mikä rooli terveydensuojelulla on? Joskus ei mitään, usein lausunnonantajana, harvoin osallistujana. Rooli vaikutusarvioinneissa ohut. Mitä tukea tarvitaan? Tukea vaikutusarviointien tekemiseen, helppoja työkaluja. Mitä muutosta halutaan? Suurempi ja vaikuttavampi rooli päätösvalmistelussa.

Työkalu vesiriskien laskemiseen

Arvioinnin monet ulottuvuudet Ennakkoarviointi, toiminnan ohjaus, jälkiarviointi (evaluointi) – ”Pelkkä jälkiarviointi on vain myöhässä aloitettua (ja siksi puutteellista) arviointia” Kokonaisvaltainen arviointinäkökulma – Ajallinen jatkumo: ennen, aikana, jälkeen – Ei vain prosessia (hanketta), vaan etenkin vaikutuksia ja niiden syitä

Lähtökohta Tavoitteena on tehokas ja vaikuttava TOIMINTA Tätä tukemaan tarvitaan TIETOA Tämän organisoimiseen tarvitaan ARVIOINTEJA JA TIETOJÄRJESTELMIÄ Näiden toteuttamiseen tarvitaan KÄYTÄNTÖJÄ JA TEKNOLOGIOITA

Avoin päätöksentekokäytäntö Kehitetty yhdessä Innokylän kanssa Täydentää Innokylän lähestymistapaa Laajentaa ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuolelle Korostaa vaikutusarviointeja päätösvalmistelussa Sisältää käytäntöjä, ohjeistusta ja kriteereitä vaikutusarviointien evaluointiin Jatkuvan seurannan ja ohjauksen periaate

Innokylä ”Innokylä tarjoaa sosiaali- ja terveysalan toimijoille ympäristön, jossa nämä voivat löytää toisensa, kehittää yhdessä sekä levittää uusia ideoita ja innovaatioita. Innokylässä ihmiset ja ideat kohtaavat.” Yhteiskehitys, toteutus, evaluointi, levittäminen Välineet, tuki, tapahtumat SOSTE, Kuntaliitto, THL

TEKAISU ja Innokylä Tiedon tehokas hyödyntäminen käytännössä Samanlainen toimintamalli ja pragmaattinen tietoon keskittyvä lähestymistapa Laaja (vähintäänkin kansallinen) vaikuttavuus STM, THL, Kuntaliitto Yhteistyö THL/YMAL ↔ THL/MEKA ↔ Nordem menetelmä- ja välinekehityksessä Innokylästä mallia, keinoja ja osaamista TEKAISUun TEKAISU pienempi ja keskittyy ensin uusiin käytäntöihin muutamissa esimerkkitapauksissa (toisaalta TEKAISUn kohde laajempi)

“Avoin kehityshanke” Tahdonilmaisu – julkiset tavoitteet ja päämäärät Toteutus – toiminnan ja sen suunnittelun ja valmistelun periaatteet Seuranta ja ohjaus – kokonaisvaltainen jatkuva arviointi osana hankkeen toteutusta – Avoimesta päätöksentekokäytännöstä täydentäviä menetelmiä hankearvioinnin tueksi? → hankesuunnitelma ja sen toimeenpano

Seurannan ja ohjauksen menetelmät Hyvän hankkeen ominaisuudet (päämenetelmä) – Tiedon/suunnitelman sisällön laatu Tarkkuus, harhattomuus, sisäinen yhdenmukaisuus – Sovellettavuus Merkityksellisyys, saatavuus, käytettävyys, hyväksyttävyys – Tehokkuus Sisäinen tehokkuus, ulkoinen tehokkuus

Esimerkki: Uusien biodieselin raaka- aineiden vaikutusarviointi Sisällön laatu (varsin) hyvä Tehokkuus hyvä – Kelpo tulokset pienin resurssein – Tulokset helposti hyödynnettävissä Sovellettavuudessa kuitenkin puutteita – Tilaaja/käyttäjä (Neste Oil) ei julkistanut tarpeitaan selvästi eikä osallistunut työhön aktiivisesti (-> heikko merkityksellisyys ja käytettävyys)

Seurannan ja ohjauksen menetelmät Kattavuus (apumenetelmä) – Vaikutukset huomioidut, oleelliset, tärkeimmät? – Syyt (vaikuttimet) huomioidut, oleelliset, tärkeimmät? – Asianosaiset halukkaat, mahdolliset, vastuulliset? – Toimijat osalliset, hyötyjät, tarvitsijat?

Esimerkki: erilaiset vaikutusarviointimenetelmät Useimmat vakiintuneet vaikutusarvioinnin menetelmät rajattuja joko tarkasteltavien vaikutusten ja niiden syiden sekä huomioon ja mukaan otettavien toimijoiden suhteen. YVA, TVA, RA,... Ennalta asetetut rajoitteet harvoin yhdenmukaisia tiedon tarpeen kanssa ja siten usein heikentävät tuotetun tiedon käyttökelpoisuutta.

Seurannan ja ohjauksen menetelmät Avoimuus (apumenetelmä) – Osallistumisen avoimuus - ketkä saavat osallistua? – Tiedon avoimuus - missä määrin tietoa on saatavilla? – Osallistumisen ajoitus - milloin voi osallistua? – Osallistumisen kattavuus - mihin toimintoihin voi osallistua? – Osallistumisen vaikutus - missä määrin osallistujat voivat vaikuttaa?

Kysely ympäristöterveydenhuollon yksiköille: avoimuus

Esimerkki: Puijon metsienhoitosuunnitelma Alusta alkaen avoin prosessi, useita sidosryhmätilaisuuksia ja työpajoja. Kuitenkin lopulta monet tyytymättömiä lopputulokseen, miksi? Vaikka kuultiin, erilaisia näkemyksiä ei osattu sisällyttää loppuraporttiin (→ heikko osallistumisen vaikuttavuus ja kattavuus) – Seurauksena paljon kiistelyä kaupunginvaltuuston päätöksiin ja suunnitelman toimeenpanoon liittyen

Seurannan ja ohjauksen menetelmät Hyväksyttävyys – Onko huomioitu olennaiset tiedot asiasta? – Onko huomioitu olennaiset arvoarvostelmat? – Onko tavoitteet kuvattu? – Onko päättely tavoitteista suunnitelmaan/toimeenpanoon kuvattu? – Voivatko kaikki asianosaiset/toimijat vastata kaikkiin edellisiin kysymyksiin kyllä?

Avoin päätöksentekokäytäntö Kasteessa Tavoitteena oli rakentaa Kaste-hakemus 2013 soveltamaan ja testaamaan avointa päätöksentekokäytäntöä. Vaati liikaa sitoutumista ja resurssointia kunnilta. Nyt kevyempi kunta- ja hankeyhteistyö: Tavoitteena konkreettiset hankkeet, joissa päätöksenteon tukemisen elementti hankkeen vaikuttavuuden evaluointi, ympäristöterveyden näkökulma. Myös työkalujen testausta käytännön työssä.

Keskustelua Löytyisikö esimerkkejä teidän hankkeistanne tai muusta toimintaympäristöstä? – Hankesuunnitelman/-toteutuksen Sisältö, sovellettavuus, tehokkuus? Kattavuus? Avoimuus? Hyväksyttävyys?