26.1.2009 JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Tytöt teknologian taitajiksi
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus. Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Keitä me olemme? Koulutus- ja verkostoitumispäivä Tampereen seudun koulujen kv-vastaaville Tiina Sarisalmi.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Miten KA1-projektissa voidaan hyödyntää eTwinning-alustaa.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
eTwinning -Euroopan suurin verkosto päiväkodeille ja kouluille
Esityksen transkriptio:

JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä

JanakkalaTiina Sarisalmi Miksi kansainvälisiä projekteja? Uusi opetussuunnitelma: 1. Oppilaskeskeiset oppimismenetelmät 2. Aihekokonaisuudet ja opetuksen yhtenäistäminen 3. Uudet oppimisympäristöt 4. Kansainvälisyys ja verkostoituminen

JanakkalaTiina Sarisalmi Tietotekniikka opetussuunnitelmassa Kaikilla kouluasteilla tavoitteena on painopisteen siirtäminen laitteista ja erillisestä ATK- opetuksesta pedagogiseen uudistamiseen. Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö laajenee käytännössä lähes kaikkiin oppiaineisiin. Tavoitteena on tietoteknisten laitteiden ja ohjelmien pedagogisesti mielekäs käyttö.

JanakkalaTiina Sarisalmi Learning through Friendship eTwinning tuo aitoutta oppimisprosessiin. Opiskelemme oikeiden ihmisten kanssa. Oppilaat jakavat tietoa ja kokemuksia, oppivat toisiltaan ja kehittävät kommunikaatiotaitojaan. Oppilaat oppivat käyttämään TVT-työkaluja pedagogisesti mielekkäällä tavalla.

JanakkalaTiina Sarisalmi Avoimet oppimisympäristöt Tieto- ja viestintätekniikan käyttöönotto on selkeä askel kohti avointa oppimisympäristöä. Luokkahuoneen seinät ja oppikirjan sisältö eivät enää määrää tiedon rajoja. Tavoitteena on nykyistä merkittävästi laajempi yhteistyö eri oppiaineitten ja oppilaitosten välillä.

JanakkalaTiina Sarisalmi Learning through Friendship Kansainvälinen yhteistyö kannustaa opettajia yhteistyöhön ja yhtenäistää oppimista. Englannin opiskelu liittyy ja yhdistyy ympäristöoppiin, maantietoon, kotitalouteen, kuvataiteisiin, käsityöhön, historiaan ja yhteiskuntaoppiin. Elämässä ei ole rajoja, miksi koulussa pitäisi olla?

JanakkalaTiina Sarisalmi Opetuksen painopiste Opetuksen painopiste opettajasta aktiiviseen, itseohjautuvaan, päämäärätietoiseen ja luovaan oppijaan.

JanakkalaTiina Sarisalmi HAASTE: Me kasvatamme ensimmäistä sukupolvea, joka käy koulua ja tekee työtä yhdistyneessä Euroopassa ja aidosti globalisoituneessa maailmassa. Ystävyys, yhteisöllisyys ja aito vuorovaikutus muodostavat sen kivijalan, jolle toivoisin tulevaisuuden maailman rakentuvan.

JanakkalaTiina Sarisalmi 1. Tekniikka toimivaksi tietokoneluokat ja atk-työpajat digikamerat ja videokamerat kehittämissuunnitelma verkko-oppimisympäristöt 2. Opettajien koulutus vesot opettajien paikalliseen koulutukseen vertaiskoulutus ja -tuki Kansainvälisen toiminnan aloittaminen

JanakkalaTiina Sarisalmi 3. Kv-projektiryhmä opettajat suunnittelevat ja ideoivat vertaistuki hakemukset 4. Projektiaihiot ja moduulit valmiit projektiaihiot ja moduulit uudet ideat jakeluun opettajat toimivat vertaiskouluttajina Kansainvälisen toiminnan aloittaminen

JanakkalaTiina Sarisalmi KONKARIN OHJEITA: Kumppanuus on pedagoginen prosessi Käytä aikaa yhdessä suunnitteluun Arvioi käytettävissä olevat resurssit

JanakkalaTiina Sarisalmi 1. Tutustu erilaisiin projekti-ideoihin ja projektimalleihin (aihiot ja moduulit) 2. Mieti minkälaiseen projektiin haluat lähteä (tavoitteet, oppiaineet, aihealueet, kesto, resurssit) 3. Etsi sopiva(t) kumppani(t) 4. Älä pety, jos ensimmäinen kontakti ei toimi. 5. Käytä aikaa tavoitteista ja aikataulusta sopimiseen. Näin pääset alkuun:

JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen yhteistyö tuo opetukseen uuden ulottuvuuden Se tukee projektioppimista ja yhteisöllisiä toimintatapoja. Se on vertaisoppimista aidoimmillaan siihen osallistuvien opettajien ja oppilaitten välillä. Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen opiskelu on mielekästä ja haasteellista, kun se tapahtuu oikeiden ulkomaisten kumppanien kanssa. Oman ympäristön tutkiminen ja havainnointi saavat uutta sisältöä, kun niitä tarkastelee kansainvälisen yhteistyön näkökulmasta.

JanakkalaTiina Sarisalmi Oppilaiden oppimistaidot kehittyvät: yhteistoiminta, projektioppiminen, vertaisoppiminen, vuorovaikutteisuus Oppilaiden kielitaito kehittyy Oppilaiden viestintätaidot kehittyvät Oppilaiden tietotekniikan käyttötaidot kehittyvät ja monipuolistuvat Oppilaiden suvaitsevaisuus lisääntyy Oppilaiden ymmärrys kulttuurien välisistä eroista ja yhtäläisyyksistä syventyy Kansainvälisen yhteistyön ja verkko- oppimisen tavoitteet/vaikutukset

JanakkalaTiina Sarisalmi Opettajan rooli muuttuu – opettaja resurssien tuottajana, oppaana ja oppijana yhteisellä oppimispolulla Opettajan ryhmätyötaidot kehittyvät Opettajien keskinäinen yhteistyö lisääntyy Opettajan TVT-taidot kehittyvät Opettajan kielitaito kehittyy Opettajan itsetunto vahvistuu Opettajan ammatillinen identiteetti, sitoutuminen itsensä kehittämiseen ja työmotivaatio vahvistuvat Opettajan ryhmänjohtamis- ja koordinaatiotaidot kehittyvät Eurooppalainen ulottuvuus: opettajan suvaitsevaisuus ja kulttuurien tuntemus lisääntyy Kansainvälisen yhteistyön ja verkko- oppimisen tavoitteet/vaikutukset

JanakkalaTiina Sarisalmi Learning through Friendship eTwinning on auttanut meitä laajentamaan maailmankuvaamme, miettimään uudelleen näkökulmiamme, parantamaan itsetuntoamme ja kasvattamaan ymmärrystämme eri kulttuureista.

JanakkalaTiina Sarisalmi