Sastamalan koulutuskuntayhtymä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa Mervi Leino Projektikoordinaattori.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Uusi Väylä Ammattiin.
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Elinvoimaa yhdistyksissä
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
PÄTKÄ MIKON KOULUPOLKUA NIVELVAIHEESSA – KUVITTEELLINEN ESIMERKKI PERUSKOULUSTA Sanna Multala
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Ystäväpiiri-toiminta verkostoi ja lievittää ikääntyvien ihmisten yksinäisyyttä iAreena Anu Jansson Vanhempi suunnittelija (toimintaterapeutti,
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Toimialojen asiakasprosessit ja toiminnanohjauksen tukiprosessit alkaen (KV §135/13)
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Opiskeluasiaa, psyykkari Taina Härmä * Ajankohtaista, rehtori * Sähköinen opiskelu ja.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Varhaisen vaiheen moniammatillinen yhteistyö
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Ohjauspalvelut Tredussa
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Päivi Antinoja ja Riikka Pyykkö
Esityksen transkriptio:

Sastamalan koulutuskuntayhtymä Elämänhallinnan tukeminen

Hanketyö yhteistyössä opiskelijahuollon kanssa Edistää opiskelijoiden oppimista fyysistä ja psyykkistä terveyttä sosiaalista hyvinvointia Huolehtii oppilaitosyhteisön hyvinvoinnista oppimisympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta Toteutetaan - Tiiviissä yhteistyössä opiskelijahuollon toimijoiden kanssa

Henkilökunta helposti lähestyttävissä Opiskelun tukitiimi Opettaja Ryhmänohjaaja Opinto-ohjaaja Koulutus- ja kuntoutusohjaaja Koulutuspäällikkö Apulaisrehtori, rehtori Asuntolanohjaaja Henkilökunta helposti lähestyttävissä

Käynnissä olevat hankkeet Läpsy Läpäisyn syventäminen Kodin ja koulun välinen yhteistyö Myötätuuli Työkykyisyyden edistäminen uraohjauksen keinoin Päihteetön elämäntapa Opiskelijoiden osallisuus Yhtenä Moniammatillisuus

Läpsy-hanke Kehitetään uusia keinoja opintojen suorittamiseen ja negatiivisen keskeyttämisen ehkäisemiseen: Rästipankki POP Tehostetaan yhteistyötä opiskelijoiden huoltajien kanssa Etsitään uusia yhteistyömuotoja huoltajien kanssa Kyselyt  lisää kotiväeniltoja

Yksilölliset opintopolut Laajennetut työssäoppimiset: Talent ja urapolku -palvelut Jousto elämäntilanteen mukaan Erityisopiskelijat

Myötätuuli-hanke Ryhmäyttäminen Erilaiset teemapäivät ja –viikot mm. Hyvinvointivirtaa-viikko Ehkäisevän päihdetyön viikko Laskiaisrieha Yritysvierailut Uraohjauspaketti Opiskeluympäristön viihtyvyys Henkilökunnan koulutus

Yhtenä-hanke Tiivis yhteistyö oppilaitoksen eri toimijoiden kanssa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa Moniammatillinen yhteistyö opiskelijan ohjauksessa Etsivä nuorisotyö Kela Sosiaalitoimen palvelut Terveydenhuollon palvelut TE-toimisto Alueen elinkeinoelämä Poliisi Perusopetus ja muut koulutuksen järjestäjät Tutor- ja opiskelijakuntatoiminnan kehittäminen Koulutukset Vuosikellot

Yhteistyö asuntolan kanssa Retket Kerhot Ryhmätoiminta Arkielämän taitojen opettelu ohjatusti (herääminen, siivoaminen…) Kurinpitotoimet Huoltajapalaverit Tiedottaminen: uusien opiskelijoiden ilta

ANNETAANKO ENSI SYKSYNÄ ASUNTOLAPAIKKA? Tyttö 16 v. - ensimmäisen vuoden opiskelija - myöhästyy jatkuvasti aamuisin koulusta - lähtee myös koulupäivien aikana asuntolaan - opinnot ei etene poissaolojen vuoksi - yhteistyö huoltajien kanssa tuloksetonta  toisella vanhemmalla paha päihdeongelma, kotiväkivaltaa - kurinpitotoimena ensin suullinen huomautus, sitten kirjallinen varoitus ja lopulta määräaikainen erottaminen asuntolasta - tyttö ei kuitenkaan halua olla kotona vaan on myös erottamisen aikana asuntolassa - lastensuojeluilmoitus  perhe jo lastensuojelun asiakkaana ANNETAANKO ENSI SYKSYNÄ ASUNTOLAPAIKKA? Miina Savolainen: Maailman ihanin tyttö

ANNETAANKO ASUNTOLAPAIKKA SYKSYLLÄ? Poika 18 v. - toisen vuoden opiskelija, erityisopiskelija: vaikeat toiminnanohjauksen ongelmat - myöhästyy usein aamuisin - huone jatkuvasti todella epäsiisti  siivousta opeteltu yhdessä henk.kunnan kanssa - tavattu asuntolasta humalassa kolme kertaa - yhteistyö huoltajien kanssa ei toimi, huoltajat ”syyttävät” koulua kaikesta - työssäoppimiset olleet myös vaikeita - lastensuojeluilmoituksia tehty ennen täysi-ikäisyyttä  ei tarvetta ls-asiakkuuteen - kurinpitotoimet: suullinen huomautus, kirjallinen varoitus sekä määräaikainen erottaminen kaksi kertaa - huoltajat vastustaneet erottamisia jyrkästi koska opiskelija ei kykene kotoa kouluun tulemaan ANNETAANKO ASUNTOLAPAIKKA SYKSYLLÄ?

IDEOITA TUKEMISEEN JATKOSSA? Miina Savolainen, Maailman ihanin tyttö Tyttö 17 v. Ensimmäisen vuoden opiskelija Vaikeat oppimisen ongelmat: muu ryhmä huomannut heikkouden ja vaikea löytää ryhmästä työparia Hiljainen, arka ja yksinäinen, ei kavereita koulussa tai asuntolassa Tukitoimena on ollut mukana tyttöryhmässä, johon osallistunut mielellään IDEOITA TUKEMISEEN JATKOSSA?

- ”Kyliltä” kuuluu huhuja, että asuntolassa käytettäisiin kannabista - Ei ”itseteossa” kiinni jääneitä - Opiskelijoita puhutettu, kukaan ei myönnä tietävänsä asiasta mitään - Opiskelijoiden keskuudessa on tavattu kannabiksen käyttäjiä KUINKA PUUTTUA TÄHÄN MAHDOLLISEEN ONGELMAAN ASUNTOLASSA?

KUINKA SAADAAN OPISKELIJAT AJOISSA KOULUUN? Asuntolassa paljon opiskelijoita, joilla vaikeuksia aamuheräämisessä Vuorokausirytmi sekaisin  yöllä pelataan tietokonepelejä ja seurustellaan Keskusteluja on käyty sekä opiskelijoiden, että huoltajien kanssa. Opiskelijoita on herätelty puhelimitse ja käyty herättämässä henkilökunnan toimesta. KUINKA SAADAAN OPISKELIJAT AJOISSA KOULUUN?

Asuntolatutorit Toimintaideoita asuntolan yhteisöllisyyden lisäämiseksi? esim. toimintakalenteri tai vuosikello

Asuntolaympäristön siisteys Ja kuinka siivous hoidetaan? Ympäristössä jatkuvasti tupakantumppeja, kertakäyttömukeja, karkkipusseja ym. Kaikki eivät ole asuntolasta peräisin. Jätettä syntyy kaikilta opiskelijoilta. Kuinka vastuutetaan opiskelijat pitämään ympäristö siistimpänä ja ehkäistäisi roskaamista? Ja kuinka siivous hoidetaan?