2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, 20.3.2012 Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

KANSAINVÄLINEN TOIMINTA JYVÄSKYLÄN KOULUTUSKUNTAYHTYMÄSSÄ Kansainvälisten asioiden päällikkö Aino Malin Puh
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
ECVET tulee, oletko valmis!
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
2/2009 EU-ohjelmien hyödyntäminen EuroSkills- ja WorldSkills- kilpailuissa. Skills-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
SKILLS Lajipäällikköpäivät , Huki-projekti, Kuntatalo, Ammatillisen koulutuksen kehittämispainopisteet, kansainvälinen toiminta ja Skills Mari.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Valtionavustukset ammatillisen koulutuksen kansainvälistymiseen 2010 Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Opetushallitus Huki-hankkeen Lajipäällikkö-valmentajapäivät.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
FUAS Kielet ja viestintä
Toiminnan suunnittelu
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Opetus- ja kulttuuriministeriön vetovoimaneuvottelukunnan viestintästrategia Ilo irti kilpailuista – yhteistyöstä lisäarvoa -laivaseminaari M/S Silja Symphony.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Koulutusvienti käyntiin
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO

2/2009 Ammatillisen koulutuksen kansainvälisyys uudessa KESUssa Kansainvälistyminen on olennainen osa ammatillisen koulutuksen järjestäjien toimintaa. Opiskelijat suorittavat enenevässä määrin opintoja ulkomailla. Oppilaitosten opettajat ja johto kehittävät osaamistaan ja antamaansa koulutusta kansainvälisten kumppaneiden kanssa erilaisissa yhteistyöprojekteissa. Ammatillisen koulutuksen vientihankkeita on toteutettu jo pitkään, mutta vaihtelevilla käytännöillä. Ammatillisen koulutuksen eurooppalaisen yhteistyön tavoitteena on lisätä ammatillisen osaamisen vertailtavuutta Euroopassa ja näin edistää ammatillisessa koulutuksessa olevien ja ammatillisen tutkinnon suorittaneiden liikkuvuutta sekä eurooppalaisten työmarkkinoiden kehittymistä. Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) edistää liikkuvuutta ja tutkintojen vertailtavuutta.

2/2009 Ammatillisen koulutuksen kansainvälisyys uudessa KESUssa 90. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden, tutkinnon suorittaneiden ja opetushenkilöstön liikkuvuutta lisätään edelleen: pitkäkestoista opiskelijaliikkuvuutta lisätään 30% ja opettajien kansainvälisiä työelämäjaksoja ja muuta liikkuvuutta 20 % sekä kansainvälinen vertaisoppiminen ja –arviointi tuetaan. 91. Vaikutetaan aktiivisesti eurooppalaisen ammatillisen koulutuspolitiikan tavoitteenasetteluun ja edistetään Kööpenhaminan prosessia Suomessa. 92. Lisätään ammatilliseen koulutukseen liittyvää opetushallinnon ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien verkostojen yhteistyötä Euroopan unionin ulkopuolisten maiden kanssa. 93. Tehostetaan ulkomailla suoritettujen opintojen, työssäoppimisen ja työkokemuksen hyväksilukemista osana ammatillisen tutkinnon suorittamista.

2/2009 Kansainvälisyys kehittämisen ja laadun välineenä Opettajien osaaminen –Opettajien ulkomaan työelämäjaksot –Opiskelijat mukaan kehittämistyöhön esim. kumppanuushankket Organisaation osaaminen –Kehittämishankkeet esim. laadunhallinta tai opettajakoulutus –EuroSkills ja WorldSkills -toiminta –Hallintohenkilöstön ja johdon asiantuntijavaihdot Yhteistyökumppaneiden osaaminen –Esim. ulkomaisten työssäoppijoiden vastaanotto tai asiantuntijavaihtoja yritysten edustajille Opetussuunnitelmat –Työelämän tarpeet ja ammattitaidot –Elinikäisen oppimisen avaintaidot

2/2009 Tausta ja haasteet

2/2009 Kansainvälistymisen nykytila -tutkimus 2008 julkaistu tutkimus ”Laatua ja vaikuttavuutta kansainvälistymisen johtamiseen – Ammatillisen peruskoulutuksen kansainvälistymisen nykytila” Tutkimuksen tekijä HAMK, Ammatillinen opettajakorkeakoulu; tilaajana OPH ja CIMO Tutkimuksessa kolme osaa: 1) strategia-analyysi (60 aineistokokonaisuutta, 29 strategiaa) 2) kyselytutkimus (vastaajina 81 kv-koordinaattoria) 3) case-analyysi (valittiin seitsemän hyviä käytäntöjä ilmentävää oppilaitosta)

2/2009 Strategia-analyysi: –Koulutuksen kansainvälisyyden ja laadun parantaminen nähdään tärkeänä, kiinnitetään usein huomiota organisaation imagoon –Kiinnitetään huomiota opettajien tietojen ja taitojen kehittämiseen organisaation oppimisen ja kasvun näkökulmasta –Strategioissa kuvataan laajalti toiminnan kasvun aikeita –Harvoin esitetään kuitenkaan keinoja näiden tavoitteiden saavuttamiseen Kyselytutkimus ja case-analyysi –Kyselyn antama kuva koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kansainvälistymisestä vaikuttaa paljon monipuolisemmalta, laajemmalta ja laadukkaammalta kuin mitä kansainvälistymisstrategioista pohjalta olisi voinut olettaa Kansainvälistymisen nykytila -tutkimus

2/2009 Kansainvälisen toiminnan strategiatyön malli

2/2009 Vahvuutena kansainvälisyys -opas 2010 julkaistu opas ”Vahvuutena kansainvälisyys – Kansainvälisen toiminnan strateginen suunnittelu ammatillisessa koulutuksessa” Oppaan julkaisija Opetushallitus ja tekijöinä CIMO, Suomen liikemiesten kauppaoppilaitos, Omnia ja SkillsFinland Tarkoituksena helpottaa kansainvälisen toiminnan näkyväksi tekemistä ja linkittämistä oppilaitoksen ydintoimintaan ja kehittämiseen ena_kansainvalisyys_- _Kansainvalisen_toiminnan_strateginen_suu nnittelu_ammatillisessa_koulutuksessa.pdf

2/2009 Toimintasuunnitelma Visio Toiminta-ajatus Ydinosaaminen Arvot Tavoitteet Toimintaympäristö Vahvuutena kansainvälisyys-opas, 2010 Vahvuutena kansainvälisyys - strategiamalli

2/2009 Kansainvälisen näkökulman sisällyttäminen strategiatyöhön Toimintaympäristö –Toimintaympäristön muutokset, tulevaisuuden ammatit ja osaamisvaatimukset –Kansalliset ja EU-tason vaatimukset Visio –Millainen oppilaitos olemme 2020? –Miten olisimme nykyistä laadukkaampi ja kilpailukykyisempi? Toiminta-ajatus, ydinosaaminen ja arvot –Miten kansainvälisyys näkyy toiminta-ajatuksessa? –Mikä on organisaatiomme kv-ydinosaaminen? –Miten organisaation arvot näkyvät kv-toiminnassa?

2/2009 Kansainvälisen näkökulman sisällyttäminen strategiatyöhön Tavoitteet –Miten organisaation strategisissa tavoitteissa näkyy kansainvälisyys? –Mitä tavoitteita tulisi asettaa, jotta visio toteutuu kansainvälisen toiminnan alueella? Toimintasuunnitelma –Mitkä ovat ne konkreettiset toimenpiteet lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, jolla strategiset tavoitteet saavutetaan? –Onko vaihtoehtoisia toimenpiteitä? –Miten rahoitetaan ja resurssoidaan?

2/2009 Toimeenpanossa huomioitavaa Organisaatio: henkilö/t, ryhmä tai tiimi Yhdessä tekeminen, päivitys Henkilöresurssit Yhteistyöverkostot Toimintamuodot: Opiskelija- ja opettajaliikkuvuus Saapuvat opiskelijat ja opettajat Kilpailutoiminta Kehittämishankkeet Tutkintojen perusteet Kotikansainvälistyminen Toiminnan arviointi ja parantaminen Tilastointi WAU!

2/2009 Tukimateriaalia webissä Vahvuutena kansainvälisyys –oppaan tueksi julkistettu e-osio CIMOn webissä, täydentää opasta. Käytännön esimerkkejä, ohjeita ja työkaluja. Materiaalit ryhmitelty laatuympyrän mukaisesti otsikoiden Suunnittele, Toteuta, Arvioi ja Paranna alle Materiaalia myös kansainvälisen toiminnan organisointiin, resursointiin, hallintoon, laatuun, riskeihin, hankkeisiin ja vaikuttavuuteen. Paljon sisältöä, mutta ei heti valmiina - täydentyy koko ajan, myös käyttäjien ansiosta.

2/2009 Kiitos mielenkiinnosta! mika.saarinen(a)cimo.fi