Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
”YMPÄRISTÖTEKSTIILI”
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Toimintaohjeet opelle
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Myötäilta I materiaali
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kokemuksia historiakerhosta
Nykytaide -Mitä se on?.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
YMPÄRISTÖTAIDE ”Taidetta siihen paikkaan ja siitä paikasta, johon teos sijoittuu.” (Kaija Hannula, 1995) Ilmiö, teos tai tapahtuma, joka käyttää ympäröivää.
Katso Aitolasta lisää:
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013
Punainen Yksi pääväreistä.
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
Sami Nikula, Stefan Lindström
Preppaus ENA 4.
Ko-Ke-Va 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
Kokeva 2013 – 16. Vaasa-opisto. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. kuvankäsittely . M.Tuomivirta
Referointi ja referaatti
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen C2 Robottitehdas Kuva: Saara Salama.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Käsityön opetustuokio
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
HENKILÖKOHTAIS EN TOIMINTA- AJATUKSEN KIRJOITTAMINEN FL 177 C.FI.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Analyysissä huomioitavaa
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Tuotesuunnittelu Simo & Papanek.
Pirita Seitamaa-Hakkarainen Johdatus käsityötieteeseen
Esityksen transkriptio:

Ko-Ke-Va 2013 - 16 Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tuotesuunnittelu M.Tuomivirta 25. 9. 2013.

Tuotesuunnittelu Funktiokokonaisuus: käyttö, tarve, teema(estetiikka), assosiaatio, tekniikka(materiaali), telesis(konteksti=ajan-paikan-kulttuurin yhteys). 2. Suunnittelun peruselementit: väri, muoto, koko, materiaali, sommittelu. 3. Tehtävä: Ajatus Elämänkaaresta - elämänlanka Lähteet diasarjaan: Anttila, P. 1993. Käsityön ja muotoilun teoreettiset perusteet. Wsoy. Koskennurmi-Sivonen, R. http://www.helsinki.fi/~rkosken/kasityotuote Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

Tuotteen funktiokokonaisuus http://www.helsinki.fi/~rkosken/kasityotuote Papanek: Design for the Real World (1972), joka on suomennettu nimellä Turhaa vai tarpeellista (1973). Tuotteen analyysi tässä teoksessa koskee mitä tahansa ihmisen valmistamaa esinettä, oli se sitten teollisesti tai käsityönä valmistettu. Hänen mielestään tuotteen funktio, tehtävä, on monisyinen ja kaikkien osatehtävien on pelattava yhteen. Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

1. Käyttö tarkoittaa sitä, miten tuote soveltuu siihen käyttöön, mihin se on tarkoitettu. 2. Tarve .. kun arkikielessä sanomme, että tarvitsemme jotakin esinettä johonkin, tarkoitamme lähinnä esineen käyttöä. Tässä yhteydessä tarve on jotain syvällisempää ja pysyvämpää – ihmisen elämän perustarpeita tyydyttävää. http://www.helsinki.fi/~rkosken/kasityotuote Anttila, 1992.( s.155.) Käsityön ja muotoilun teoreettiset perusteet. Käsityöläisen näkökulmasta ovat kiinnostavia inhimilliset perustarpeet fyysiset: turvallisuus, ergonomisuus, kestävyys , käyttökelpoisuus, hoidettavuus. Psyykkiset: miellyttävyys, esteettisyys, merkitys. Sosio-kulttuuriset: muodikkuus, tilanteeseen sopivuus, arvokkuus. Itsensä ilmaisun vaatimus: ? Mikä on villasukkien KÄYTTÖtarkoitus? ..entä TARVE? Miksi neuloisit villasukat? Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

3. Menetelmä =Materiaali ja tekniikka (Anttila 1993/Papanek 1972) voi tuntua oudolta tuotteen yhteydessä. Se kuulostaa pikemminkin prosessin kuin produktin ominaisuudelta. Tämä funktio kuitenkin kattaa sekä käytetyn materiaalin että ne jäljet, jotka valmistusmenetelmä väistämättä jättää tuotteeseen. (http://www.helsinki.fi/~rkosken/kasityotuote ) Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

4. Estetiikka on määriteltynä muotojen ja värien järjestämistä kokonaisuuksiksi, jotka liikuttavat ihmisiä. Käsityön esteettisyyttä koskevat kysymykset ovat lähellä taiteen alaa, mutta niitä ei voi yksioikoisesti samaistaa. http://www.helsinki.fi/~rkosken/kasityotuote Mitä esteetistä Ko. kuvissa? Mitä aisteja ”liikuttavat”? Mit http://cocovishop.com/fi-wp/ Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

5. Assosiaatiossa on kysymys siitä, mitä ajatuksia tuote katsojan mielessä herättää. Tähän malliin sisältyy oletus, että suunnittelija voi ja hänen täytyy ennakoida mahdollisia assosiaatioita….(..ei merkityksiä..) http://www.helsinki.fi/~rkosken/kasityotuote Mitä assosiaatioita tuotteet herättävät? Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

6. Telesis tarkoittaa tuotteen kulttuurista ja ajallista (myös taloudellista ja ekologista) kontekstuaalisuutta. Periaatteellinen vaatimus on, että tuotteen tulee heijastaa sitä aikaa ja kulttuuria, missä se on luotu. ( http://www.helsinki.fi/~rkosken/kasityotuote ) Mikä on näiden ”tuotteiden” aika, paikka ja kulttuuri? Kuva Mtu. 2009. E. Hevonkosken veistos. Kasarmialue, Vaasa. Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

Mikä tuotteen funktiokokonaisuuden osa korostuu valitsemassasi ”merkityksellisessä käsityössä?” Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

Suunnittelun peruselementit: väri, muoto, koko, materiaali, sommittelu. Mitä suunnittelun peruselementtejä mietit valmistaessasi nimikylttiäsi? Vaivaisukko Isonkyrön kivikirkosta Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta

Tehtävä: Ajatuksesta kädentyöhön: Elämänkaari - elämänlanka Mieti 5 – 10 merkityksellisintä asiaa/tapahtumaa elämäsi aikana Mieti 1 – 2 toivetta ja/tai tavoitetta elämääsi tulevaisuudesta. Puno ja solmeile ajatuksiasi kuvaava ”Elämänlanka”. Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio-M.Tuomivirta