Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013"— Esityksen transkriptio:

1 Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013
Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. DIGIKUVAUS . M.Tuomivirta Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

2 Kokeva – Digikuvaus Mikä on digikuva? Mihin digikuvaa käytetään?
1.A. Mikä on digikuva? Bittikarttoja tai vektorigrafiikkaa (esim. Clip art-kuvat usein ) Pikselit = kuvapisteet: määre: dpi = dots per inch =pistettä per tuuma(kuvissa) tai ppi = pixels per inch(laitteissa) Bittikarttakuvien tiedostomuotoja ovat mm. jpg.,tiff, gif.(ohjelmasta riippumattomia) Ohjelmien tiedostomuodot ovat ”omia”, esim. Photoshop (.psd) Resoluutio = erottelutarkkuus: käytetään skannatessa, kuvissa, näytöllä olennaista tietää ja valita kuvan käytön mukaan Sähköposti 96dpi Sähköinen esitys (esim. PP.) 150dpi Tuloste 220dpi Painettu kuva julkaisuun 300 dpi f Mikä on digikuva? Mihin digikuvaa käytetään? Kameran näkökulma Mitä pitää ottaa huomioon kuvattaessa? Harjoitustehtävä => Kuvankäsittely Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

3 Kokeva – Digikuvaus Kuvan ”koko” tarkoittaa eri asiaa, eri paikoissa:
Alkuperäisen kuvan mitat (fyysiset mitat, sentit, tuumat) Digikuvan pikselien/kuvapisteiden määrä (painokuvassa tärkeää) Kuvatiedoston koko, tila muistissa: kuinka paljon vie tilaa tikullasi? Mt,(=megatavu)> kt=kilotavu olennaista tietää ja valita kuvan käytön mukaan Sähköposti 96dpi Sähköinen esitys (esim. PP.) 150dpi (tulostus 220dpi) Painettu kuva julkaisuun 300 dpi Esimerkki kuvan koon ja resoluution suhteesta: df Kokeva – Digikuvaus 1.B. Mikä on digikuva? Kameran megapikselit Kuvan pikselit Kuvan koko Resoluutio 300ppi Resoluutio 200ppi Resoluutio 150ppi 2 1200x1600 10x13cm 15x20cm 20x27cm Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

4 Kokeva – Digikuvaus Mihin digikuvaa käytetään? Mitä hyötyä ja haittaa
+Sähköiset mediat, ohjelmat ja välineet. +Nopeasti, ekologisesti ja edullisesti, +helppo kopioida, siirtää, jakaa +kuvaustulos nähtävissä heti +muokattavuus vielä ennen tulostusta tai muuta käyttöä -tekijänoikeuskysymykset, -Kuvan (valokuvan) arvon inflaatio -ammattilaisuuden arvo/suhteellisuus( Vrt. ”Arkikuvaus”) -Teknistynyt kuvaus, tieto-taidon vaatimus, -kun kuva on pakattu/pienennetty, sitä ei saa palautettua (on tärkeää tallentaa AINA ALKUPERÄINEN, ja muokata KOPIO!) tely/Digitaalisen_kuvan_perusteet.pdf 2. Mihin digikuvaa käytetään? Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

5 Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013
Kokeva-digikuvaus. 3. Kameran näkökulma Lähde: Töyssy, Vartiainen, Viitanen Kuvataide. Visuaalisen kulttuurin käsikirja. WSOY. Ks. Kirjasta ”Kuvakoot” (s. 261.) Yleiskuva Kokokuva Puolikuva(=rintak.) Lähikuva Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

6 Kokeva – Digikuvaus Mihin tarkoitukseen kuva tulee?
Käsityön kuvaaminen: Oma käyttö vai jakaminen? Sähköinen vai manuaali tuloste? Yksi kuva vai kuvasarja? Yksityskohta vai prosessikuva? Tekniikka vai tunnelma? Kokeva – Digikuvaus 4.A. Mitä pitää ottaa huomioon kuvattaessa? Mihin tarkoitukseen? Lehtikuvauksesta: /index.phtml?s=71 Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

7 Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013
Kokeva – Digikuva 4.B. Mitä pitää ottaa huomioon kuvattaessa? ”Hyvä kuva”? Hyvä kuva/kuvaaja huomioi: Tilan ja olosuhteet, Kuvauskohteen (kiiltavää, mattaa, staattista/dynaamista,liikkuvaa, jne.) Valon,(valo ja varjo kohteessa ja tilassa: älä kuvaa vastavaloon, harkitse kontrasti,) Taustan,(onko tavoitteena korostaa kohdetta vai sulauttaa?) Kuvakulman, (lintu vai sammakko perspektiivi?) Sommittelun,(tavoitteletko dynaamista vai staattista tunnelmaa?) Rajauksen (rajausta voi tehdä jälkikäsittelynä) Julkaisumedian, käyttötarkoituksen (Ks. Kuvanäytteet ”Hyvät ja huonot kuvat”-mtu) Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

8 Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013
4.C. Mitä pitää ottaa huomioon kuvattaessa? Perspektiivi: muotojen koko Muotojen kontrasti: suora vs. kaari Kuvauskulman valinnalla yksityiskohdat esiin Muotojen ja pintamateriaalien kontrasti Horisontaalisella viivalla staattisuutta Perspektiivi: viivojen suunnalla dynaamisuutta Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

9 Kokeva – Digikuvaus Tee kuvauskokeiluja ja ota ne ensi kerralle mukaan! A. Tekniikan näkökulmalta: Kuvakoosta: Yleiskuva-puolikuva-lähikuva (3 kuvaa) Kuvakulmasta: sammakko ja lintuperspektiivi ja ”katsojan kuvakulma”=silmän taso. (3kuvaa) Sommittelusta: staattinen ja dynaaminen kuva (2kuvaa) B. Sisällön näkökulmalta: (=kotitehtävä?) Mieti ja kuvaa kuvasarja aiheesta ”Omat voimavarani” Mikä tekee kuvista sarjan? 5. Harjoitustehtävä => Kuvankäsittely Picasa 3:lla , lk. 217. Mikään tekniikka tai laite ei korvaa ihmisen näkemIstä ja näkemYstä! Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

10 Kokeva. Keskustelua t-tekniikasta (9. 10. 13. pohjalta)
On hyvä tunnistaa opittavaan asiaan liittyvät ympäristöt. On lupa rajata kiinnostustaan ja keskittyä johonkin asiaan!! Kokeva. Keskustelua t-tekniikasta ( pohjalta) Mikä on olennaista kirjoittamisessa KoKeVa:ssa? Voiko info-tekstilläsi toistaa tekemisen ja onnistua?! Mikä on tyylisi ja tapasi dokumentoida tekemistä? Mitkä ovat tekijänoikeudet kuvien käyttämisessä? Haluatko kirjoittaa yksityisesti vai julkisesti? Luotko g-mailin vai et? Mikä on www-sivun ja blogin ero? Mihin tarvitaan DOMAINia(=verkkotunnus-nimeä)? Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013

11 Keskustelua digikuvaamisesta?
Kokeva: Käsityöilmaisu, Tavoitteena prosessin dokumentointi: oppimispäiväkirja Orientaatio-op. jakso. Tietotekniikkaa: digikuvausta, Tekstin- ja kuvankäsittelyä Media-/toiminta- ympäristö: käytön kritiikki ja mahdollisuudet: mitä, miten minne ja miksi? Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013


Lataa ppt "Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google