URASUUNNITTELU Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

TUUNAA TYÖNHAKUSI Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Mikä minua kiinnostaa? Valitsemista helpottavia kysymyksiä?
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yksilö ostajana.
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OSANA SUUREMPAA SUUNNITELMAA? Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät Turussa Johanna Ollila, projektipäällikkö Tulevaisuuden tutkimuskeskus.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Tutkintosuoritusten arviointi
Toimintasuunnitelma = oma kehittymissuunnitelma
osana opiskelijan PLE:tä
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Opintojen ohjauksen organisointi
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
AIKUINEN OPPIJA.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Opinnäytetyö ojennukseen eli Grapparyhmä Oivalla osaamisesi, uskalla uralle.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Koulussa elämää opettelemassa
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
TET =Työelämään tutustuminen
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
3 Minuudessa on kaksi puolta
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
TET =Työelämään tutustuminen
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Esityksen transkriptio:

URASUUNNITTELU 11.01.2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Ura? Työpaikkojen sarja Etenemistä, vertikaalinen liikkuvuus Uran eri näkökulmia (Lähteenmäki, 1995) Työpaikkojen sarja Etenemistä, vertikaalinen liikkuvuus Ammatti, liikkuvuus tietyn tyyppisten tehtävien välillä Yksilön tekemiä peräkkäisiä valintoja – elämän ura Itseä tyydyttävää edistymistä ja kehittymistä ammatissa Osaamisen kasvua, taitojen ja asiantuntemuksen lisääntymistä Ammatillisen identiteetin, jopa persoonallisuuden kehitysprosessi – peräkkäisten urakehitysvaiheiden sarja, jota ura-ankkurit ohjaavat Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Ura-ankkurit Ura-ankkurit liittyvät arvoihin ja vahvuuksiin sekä siihen rooliin, jossa meistä kukin mieluiten työskentelee (magneetit) Johtajuus (general managerial competence) Ammatillisuus (technical/functional competence) Itsenäisyys (autonomy/independence) Luovuus (enterpreneurial creativity) Turvallisuus (security/stability) Palveluhaluisuus (service/dedication to a cause) Haasteiden hakeminen (pure challenge) Elämänkokonaistasapainon etsiminen (lifestyle) Ura-ankkurit eivät elämän varrella kovin paljon muutu. Poikkeus on turvallisuusankkuri, jonka painoarvo saattaa nousta esimerkiksi silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Kun yksityiselämässä on paljon paineita, työn toivotaan olevan vakaata ja turvallista. Elämäntilanteen helpottaessa työssä saattaa tulla esiin taas erilaisia ankkureita. Schein, Edgar H. 1990. Career Anchors (discovering your real values). Uraankkurit liittyvät arvoihin ja vahvuuksiin sekä siihen rooliin, jossa meistä kukin mieluiten työskentelee Johtajuus (general managerial competence) Tämän ankkurin vetämä ihminen haluaa organisoida toisten työtä. Jotkut pitävät johtamisesta vallan ja vaikuttamismahdollisuuksien vuoksi. Jotkut taas haluavat esimiestyöhön ihmissuhdetaitojensa vuoksi. Ammatillisuus (technical/functional competence) Ammatillinen ankkuri tuo tyydytystä tekemisen ja osaamisen kautta, eikä niinkään aseman kautta. Tätä ankkuria kutsutaankin käsityöläistai insinööriankkuriksi. Itsenäisyys (autonomy/independence) Tämä ankkuri on tyypillinen asiantuntijatehtävissä työskenteleville. He haluavat tehdä työnsä mahdollisimman itsenäisesti. Luovuus (enterpreneurial creativity) Luovuusankkuri houkuttelee ihmisiä itsenäisiksi yrittäjiksi ja keksijöiksi. Kokonaisten projektien suunnittelu ja vetäminen voi olla palkitsevaa. Joillekin on tärkeää jättää jälkeensä myös jotain näkyvää. Turvallisuus (security/stability) Tämä ankkuri saattaa vaikuttaa jo koulutuksen valintaan. Työ on lähinnä toimeentulon hankkimista, eikä siinä haluta ottaa haasteita tai suuria riskejä. Turvallisuusorientoitunut haluaa työn, josta pääsee irti työpaikan oven sulkemisen jälkeen. Palveluhaluisuus (service/dedication to a cause) Tämä ankkuri tulee esille muiden auttamisena ja haluna tehdä hyvää ja yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä. Tätä ankkuria löytyy keskimääräistä enemmän yleishyödyllisistä järjestöistä. Työstä voi tehdä mielekkään myös se, että pääsee tukemaan ja auttamaan työtovereitaan. Haasteiden hakeminen (pure challenge) Tämä ankkuri on osittain tullut johtajuusankkurin tilalle. "Itsensä toteuttamisesta" on tullut statusta arvostetumpi asia yhteiskunnassa. Monet haasteiden etsijät ovat urallaan erittäin liikkuvia. Kun yksi työ on opittu, siirrytään kokonaan erilaisiin tehtäviin. Elämänkokonaistasapainon etsiminen (lifestyle) Tämän ankkurin valitsevan elämässä tilaa pitää olla myös perheelle ja yksityiselämälle työn lisäksi. Työn antoisuus on tärkeää, mutta sisältö voi olla melkein mitä tahansa. eivät elämän varrella kovin paljon muutu. Poikkeus on turvallisuusankkuri, jonka painoarvo saattaa nousta esimerkiksi silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Kun yksityiselämässä on paljon paineita, työn toivotaan olevan vakaata ja turvallista. Elämäntilanteen helpottaessa työssä saattaa tulla esiin taas erilaisia ankkureita. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Urakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät Urakäyttäytyminen ~ omaan uraan ja ammatillisiin tavoitteisiin liittyvä toiminta Lähteenmäki (1995) Sisäisiksi vetotekijät: arvot, yksilön omat merkitykset, kokemukset Sosiaaliset painetekijät: kulttuurista ja lähiympäristöstä nousevia; sukupuolirooliin, ammattiin ja asemaan liittyviä roolikäsityksiä Persoonallisuustekijät: persoonallisuuspiirteet, itseohjautuvuus, itsetunto, minäkäsitys Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Sosiodynaaminen näkemys opinto- ja urasuunnitteluun Peavy (2000): ” Meillä on meneillään jokapäiväinen itsemme luomisen projekti. Sitä mitä etsimme, ei ole olemassa ennen kuin me sen itse luomme. Menneisyys ja tulevaisuus ovat raaka-ainetta, jota jokainen osaltaan muokkaa meistä kertoviksi tarinoiksi. Silti keksimämme minuus ei koskaan ole kokonaan oma luomuksemme. Se on jatkuva rakentamisprosessi, jonka tuottaa dialogi toisten ihmisten, ympäröivän maailman ja kaikkien sisäisten ääntemme kanssa.” Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Sattumaa vai asiantuntijuutta? valinnat  rakennettu asiantuntijuus  osaamista ja oman osaamisen hallintaa – tietoja ja taitoja, oppimiskykyä  altistaa tietyille sattumille, luo potentiaalia sattumille Kokemuksista asiantuntijuutta Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Mitä urasuunnittelu on? jatkuva, muuttuva prosessi osaamisen tunnistamista itsearviointia, persoonallisuuden tarkastelua arvojen ja kiinnostusten tarkastelua mahdollisuuksien etsimistä vaihtoehtojen ideointia realististen vaihtoehtojen tarkastelua päätöksien tekemistä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Urasuunnittelun tavoitteet itsetuntemuksen lisääminen omien kiinnostusten ja tavoitteiden selkiytyminen päämääräsuuntautuneisuus, motivointi oman osaamisen hahmottaminen opinto- ja urasuunnitelman jäsentäminen työnhakutaitojen lisääminen  työllistymisen tukeminen urasuunnitteluprosessin tunnetuksi tekeminen Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen

Suunnitelman päivitys URASUUNNITTELU Lähtötilanne perhe, ihmissuhteet, opiskelu, työkokemus, tavoitteet Itsetuntemus osaaminen, persoonallisuus, arvot, kiinnostuksen kohteet, resurssit, terveys Työelämätietous ammattikuvat, toimialat, osaamisvaatimukset Tiedon käsittely Toimintasuunnitelma tavoitteiden täsmentäminen välitavoitteiden asettaminen konkreettinen suunnitelma tavoitteiden saavuttamiseksi mitä taitoja ja kokemusta tarvitsen, miten ne hankin ja millä aikataululla Suunnitelman päivitys