Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMatilda Härkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
TUUNAA TYÖNHAKUSI Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
2
Päivän ohjelma 12.30-13.45 Oma osaaminen ja ura-ajattelu
Tauko Osaamisen esittäminen ja työnhaun asiakirjat Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
3
Materiaali peräisin mm.
käytän hyväkseni OTP:n materiaalia Sakari Jussi-Pekka, Kaisa Karhu, Seija Kiiskilä, Anita Perttunen, Anita Pirilä, Sari Vähäkangas ainakin myös muilta, ne mainitaan kohdallaan Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
4
Oma osaaminen megatrendit vs. osaaminen akateeminen osaaminen
adaptiivinen asiantuntijuus miten oivaltaa oma osaamisensa Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
5
Megatrendit Tulevaan kehitykseen vaikuttavia yleisiä suuria kehitysaaltoja Top ten (Mannermaa, 2000) Verkostoituminen Reaaliaikaisuus Tuotannon ja työn logistiikka Teknologian kehitys Globalisoituminen Ekologinen kilpailukyky Työn murros Verkkopalvelujen kasvu EU:n itälaajeneminen Väestön ja työvoiman ikääntyminen Euroopassa kymmenen vuotta vanha, joo… Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
6
Ruohotie (2005) muokannut Tynjälän 2003 taulukon perusteella
MUUTTUVA TYÖELÄMÄ, MEGATRENDEJÄ ASIANTUNTIJAVALMIUDET - TAIDOT Tieto- viestintä- ja automaatio, automaatiotekniikan kehitys Tietokoneen ja –verkkojen käyttötaidot, medialukutaito, kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisutaidot Globalisaatio Kielitaito, kulttuuriosaaminen, suvaitsevaisuus, eettisyys, sopeutuvuus Jatkuva muutos, kompleksisuus, epävarmuus Oppimistaidot, itsesäätelytaidot, reflektiivisyys, joustavuus, proaktiivisuus, aloitteellisuus, yrittäjyys, monialaisuus, rajanylitystaidot, kyky sietää paineita ja epävarmuutta Verkostoituminen, tiimityö projektit Yhteistyötaidot, kommunikaatiotaidot, esiintymistaito Symbolianalyyttinen työ Korkean asteen ajattelu, innovatiivisuus, visiointikyky Rutiinipalvelut Luotettavuus, täsmällisyys Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
7
Ajankohtaista työelämässä
ilmiöiden monimutkaistuminen ja nopeat muutokset työnkuvan muutos: monialaisia osaajia ja erikoisasiantuntijoita parhaan asiantuntemuksen löytäminen ja yhdistäminen paikallinen, alueellinen ja globaali yhteistyö formaalit ja informaalit oppimisen tilanteet yhdistyvät tieto ei sijaitse päässä – se on sosiaalisesti hajautettua teknologian ja tietoyhteisöjen avulla yksilö voi ylittää itsensä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
8
Osaaminen työelämässä
YDINOSAAMINEN Erityispätevyydet, tiedot, valmiudet, työprosessien hallinta TOIMIALAN JA TOIMINTAYMPÄRISTÖN OSAAMINEN VÄLINEOSAAMINEN Työelämän yleiset taidot Moniammatillinen soveltaminen Sosiaaliset taidot OMA TYÖMINÄ Yksilölliset ominaisuudet Käsitys itsestä, ammatti-identiteetti Muutosvalmis Kognitiivinen toiminta Sosiaalinen toimintakyky Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
9
Akateeminen osaaminen (Eriksson & Mikkonen, 2003)
Oman tieteenalan hallinta ja osaaminen Oppimistyylien tuntemus Kyky kehittää itseä oppijana Oman oppimisen arviointitaito Kyky luovuuteen Muutosvalmius Kulttuurien tuntemus Kansainvälisyys Yhteistyötaidot Vuorovaikutustaidot Kielitaito Tieto- ja viestintätekniset taidot Tiedonhankinta, käsittely, raportointi Kyky toimia alan asiantuntijana Tutkimus- ja ammattietiikan taju Kyky arvioida tietoa kriittisesti ja soveltaa tietoa käytäntöön Tieteellisen ajattelun periaatteiden omaksuminen Kyky ja rohkeus oivaltaa oman alan ja yhteiskunnan kannalta keskeisiä kysymyksiä ja tutkimusongelmia Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
10
Mitä ominaisuuksia työnantajat arvostavat työntekijöissä?
Kommunikaatiotaitoja Kielitaitoa Luovuutta, luovaa ajattelua Kykyä motivoida ja inspiroida muita Analyyttisiä taitoja Kykyä ja halua oppia uutta Ajankäytön joustavuutta, valmiutta työskennellä pitkiäkin päiviä Kykyä kuunnella ja ymmärtää toisten mielipiteitä Kykyä toteuttaa ideoita, saada asiat tapahtumaan Avoimuutta eri kulttuureille Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
11
Asiantuntijuus Rutiiniekspertit
Menestyksellinen suoriutuminen tutuissa ympäristöissä ja tilanteissa Tehtävien samankaltaisuus Ei tapahdu asiantuntijuuden ja työn kehittymistä Adaptiiviset ekspertit Menestyksellinen suoriutuminen muuttuvissa olosuhteissa Ongelmanratkaisua uudenlaisissa tilanteissa Kehittävä ote työhön Ks. Hatano G., & Inagaki, K. (1992). Desituating cognition through the construction of conceptual knowledge. In P. Light & G. Butterworth (Eds.), Context and Cognition: Ways of knowing and learning. (pp ). New York: Harvester. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
12
Adaptiivinen asiantuntijuus
Adaptiivisuus kuvaa henkilön taitoa toimia joustavasti ongelmanratkaisutilanteissa sekä kykyä oppia ongelmanratkaisun kautta Valmiutta oppia uusissa oppimistilanteissa ja konteksteissa Merkityksellistä on Olla kiinnostunut uusista tilanteista, tehtävistä ja ongelmista Avoimuus uuden oppimiselle Pyrkimys käyttää tehokkaasti hyödyksi avautuvat oppimistilanteet suuntautumalla erityisesti uuden tiedon käsittelyyn Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
13
Oman osaamisen oivaltaminen
Mieti hetki… esimerkkinä joku tapaus kaverin kanssa kotona... mietintätehtävänä oma osaaminen vs. jokin meneillään oleva kurssi Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
14
Oma osaaminen Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Jaana O. Liimatainen
15
Ura-ajattelu ura, mikä se on urasuunnittelu, mikä se on ura-ankkurit
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
16
Ura ? Perinteinen urakäsitys Uusi urakäsitys
ura on ylenemistä hierarkiassa organisaatio tarjoaa etenemisreitin ylennys lisää tehtävien laajuutta, vastuullisuutta ja palkkioita mahdollisuudet vastuuseen, haasteisiin, vaikutusvaltaan, koulutukseen ja palkitsemiseen sidoksissa yrityksen hierarkiaan verkottuminen organisaation sisällä Uusi urakäsitys ura muotoutuu tehtävästä toiseen siirtymällä eri työn-antajien palveluksessa asiantuntija suunnittelee oman urapolkunsa urapolku määrittelee etenemisen mahdollisuus haasteisiin, vastuuseen, vaikutusvaltaan ja palkitsemiseen sidoksissa urapolkuun verkottuminen asiantuntijuusalueen ja toimialan sisällä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
17
Urakäyttäytyminen, uramuutos
osaamisen kasvua, taitojen ja asiantuntemuksen lisääntymistä, vuorovaikutuksen kehittymistä Urakäyttäytyminen yksilön omaa toimintaa uramuutostilanteessa Uramuutos Tehtävien muuttuminen Aseman muuttuminen Työpaikan vaihtuminen Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
18
Urakäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
Urakäyttäytyminen ~ omaan uraan ja ammatillisiin tavoitteisiin liittyvä toiminta Lähteenmäki (1995) Sisäisiksi vetotekijät: arvot, yksilön omat merkitykset, kokemukset Sosiaaliset painetekijät: kulttuurista ja lähiympäristöstä nousevia; sukupuolirooliin, ammattiin ja asemaan liittyviä roolikäsityksiä Persoonallisuustekijät: persoonallisuuspiirteet, itseohjautuvuus, itsetunto, minäkäsitys Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
19
Urasuunnittelu ? Liisa: Anteeksi, voitteko neuvoa minulle tien?
Irvikissa: Minne olet menossa? Liisa: En tiedä. Irvikissa: Sitten mikä tahansa tie vie perille. Lewis Carroll: Liisan seikkailut ihmemaassa Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
20
Mitä haluat työltä - tulevaisuudelta?
Haasteita Luovuutta Tiedettä Käsillä tekemistä Yhteiskunnallista panosta Turvattua toimeentuloa Vapaa-aikaa Perhe-elämää ... Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
21
Uran suunnittelu Tulevan työn ja sen suhteuttaminen muuhun elämään on helpompaa, jos olet pohtinut omia arvojasi omia odotuksiasi omia toiveitasi omia haaveitasi omia ominaisuuksiasi omaa osaamistasi Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
22
Mitä urasuunnittelu on?
jatkuva, muuttuva prosessi osaamisen tunnistamista itsearviointia, persoonallisuuden tarkastelua arvojen ja kiinnostusten tarkastelua mahdollisuuksien etsimistä vaihtoehtojen ideointia realististen vaihtoehtojen tarkastelua päätöksien tekemistä kovaa työtä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
23
Urasuunnittelun tavoitteet
itsetuntemuksen lisääminen omien kiinnostusten ja tavoitteiden selkiytyminen päämääräsuuntautuneisuus, motivointi oman osaamisen hahmottaminen opinto- ja urasuunnitelman jäsentäminen työnhakutaitojen lisääminen työllistymisen tukeminen oman ammattialan löytyminen Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
24
Ura-ankkurit Ura-ankkurit liittyvät arvoihin ja vahvuuksiin sekä siihen rooliin, jossa meistä kukin mieluiten työskentelee (magneetit) (Schein, 1978 alkaen) Johtajuus Ammatillisuus Itsenäisyys Luovuus Turvallisuus Palveluhaluisuus Haasteiden hakeminen Elämän kokonaistasapainon etsiminen Schein, Edgar H Career Anchors (discovering your real values). Uraankkurit liittyvät arvoihin ja vahvuuksiin sekä siihen rooliin, jossa meistä kukin mieluiten työskentelee Johtajuus (general managerial competence) Tämän ankkurin vetämä ihminen haluaa organisoida toisten työtä. Jotkut pitävät johtamisesta vallan ja vaikuttamismahdollisuuksien vuoksi. Jotkut taas haluavat esimiestyöhön ihmissuhdetaitojensa vuoksi. Ammatillisuus (technical/functional competence) Ammatillinen ankkuri tuo tyydytystä tekemisen ja osaamisen kautta, eikä niinkään aseman kautta. Tätä ankkuria kutsutaankin käsityöläistai insinööriankkuriksi. Itsenäisyys (autonomy/independence) Tämä ankkuri on tyypillinen asiantuntijatehtävissä työskenteleville. He haluavat tehdä työnsä mahdollisimman itsenäisesti. Luovuus (enterpreneurial creativity) Luovuusankkuri houkuttelee ihmisiä itsenäisiksi yrittäjiksi ja keksijöiksi. Kokonaisten projektien suunnittelu ja vetäminen voi olla palkitsevaa. Joillekin on tärkeää jättää jälkeensä myös jotain näkyvää. Turvallisuus (security/stability) Tämä ankkuri saattaa vaikuttaa jo koulutuksen valintaan. Työ on lähinnä toimeentulon hankkimista, eikä siinä haluta ottaa haasteita tai suuria riskejä. Turvallisuusorientoitunut haluaa työn, josta pääsee irti työpaikan oven sulkemisen jälkeen. Palveluhaluisuus (service/dedication to a cause) Tämä ankkuri tulee esille muiden auttamisena ja haluna tehdä hyvää ja yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä. Tätä ankkuria löytyy keskimääräistä enemmän yleishyödyllisistä järjestöistä. Työstä voi tehdä mielekkään myös se, että pääsee tukemaan ja auttamaan työtovereitaan. Haasteiden hakeminen (pure challenge) Tämä ankkuri on osittain tullut johtajuusankkurin tilalle. "Itsensä toteuttamisesta" on tullut statusta arvostetumpi asia yhteiskunnassa. Monet haasteiden etsijät ovat urallaan erittäin liikkuvia. Kun yksi työ on opittu, siirrytään kokonaan erilaisiin tehtäviin. Elämänkokonaistasapainon etsiminen (lifestyle) Tämän ankkurin valitsevan elämässä tilaa pitää olla myös perheelle ja yksityiselämälle työn lisäksi. Työn antoisuus on tärkeää, mutta sisältö voi olla melkein mitä tahansa. eivät elämän varrella kovin paljon muutu. Poikkeus on turvallisuusankkuri, jonka painoarvo saattaa nousta esimerkiksi silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Kun yksityiselämässä on paljon paineita, työn toivotaan olevan vakaata ja turvallista. Elämäntilanteen helpottaessa työssä saattaa tulla esiin taas erilaisia ankkureita. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
25
Ura-ankkurit Ura-ankkurit eivät elämän varrella kovin paljon muutu.
Poikkeus on turvallisuusankkuri, jonka painoarvo saattaa nousta esimerkiksi silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Kun yksityiselämässä on paljon paineita, työn toivotaan olevan vakaata ja turvallista. Elämäntilanteen helpottaessa saattaa tulla esiin taas erilaisia ankkureita. Schein, Edgar H Career Anchors (discovering your real values). Uraankkurit liittyvät arvoihin ja vahvuuksiin sekä siihen rooliin, jossa meistä kukin mieluiten työskentelee Johtajuus (general managerial competence) Tämän ankkurin vetämä ihminen haluaa organisoida toisten työtä. Jotkut pitävät johtamisesta vallan ja vaikuttamismahdollisuuksien vuoksi. Jotkut taas haluavat esimiestyöhön ihmissuhdetaitojensa vuoksi. Ammatillisuus (technical/functional competence) Ammatillinen ankkuri tuo tyydytystä tekemisen ja osaamisen kautta, eikä niinkään aseman kautta. Tätä ankkuria kutsutaankin käsityöläistai insinööriankkuriksi. Itsenäisyys (autonomy/independence) Tämä ankkuri on tyypillinen asiantuntijatehtävissä työskenteleville. He haluavat tehdä työnsä mahdollisimman itsenäisesti. Luovuus (enterpreneurial creativity) Luovuusankkuri houkuttelee ihmisiä itsenäisiksi yrittäjiksi ja keksijöiksi. Kokonaisten projektien suunnittelu ja vetäminen voi olla palkitsevaa. Joillekin on tärkeää jättää jälkeensä myös jotain näkyvää. Turvallisuus (security/stability) Tämä ankkuri saattaa vaikuttaa jo koulutuksen valintaan. Työ on lähinnä toimeentulon hankkimista, eikä siinä haluta ottaa haasteita tai suuria riskejä. Turvallisuusorientoitunut haluaa työn, josta pääsee irti työpaikan oven sulkemisen jälkeen. Palveluhaluisuus (service/dedication to a cause) Tämä ankkuri tulee esille muiden auttamisena ja haluna tehdä hyvää ja yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä. Tätä ankkuria löytyy keskimääräistä enemmän yleishyödyllisistä järjestöistä. Työstä voi tehdä mielekkään myös se, että pääsee tukemaan ja auttamaan työtovereitaan. Haasteiden hakeminen (pure challenge) Tämä ankkuri on osittain tullut johtajuusankkurin tilalle. "Itsensä toteuttamisesta" on tullut statusta arvostetumpi asia yhteiskunnassa. Monet haasteiden etsijät ovat urallaan erittäin liikkuvia. Kun yksi työ on opittu, siirrytään kokonaan erilaisiin tehtäviin. Elämänkokonaistasapainon etsiminen (lifestyle) Tämän ankkurin valitsevan elämässä tilaa pitää olla myös perheelle ja yksityiselämälle työn lisäksi. Työn antoisuus on tärkeää, mutta sisältö voi olla melkein mitä tahansa. eivät elämän varrella kovin paljon muutu. Poikkeus on turvallisuusankkuri, jonka painoarvo saattaa nousta esimerkiksi silloin, kun perheessä on pieniä lapsia. Kun yksityiselämässä on paljon paineita, työn toivotaan olevan vakaata ja turvallista. Elämäntilanteen helpottaessa työssä saattaa tulla esiin taas erilaisia ankkureita. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
26
Suunnitelman päivitys
URASUUNNITTELU Lähtötilanne perhe, ihmissuhteet, opiskelu, työkokemus, tavoitteet Itsetuntemus osaaminen, persoonallisuus, arvot, kiinnostuksen kohteet, resurssit, terveys Työelämätietous ammattikuvat, toimialat, osaamisvaatimukset Tiedon käsittely Toimintasuunnitelma tavoitteiden täsmentäminen välitavoitteiden asettaminen konkreettinen suunnitelma tavoitteiden saavuttamiseksi mitä taitoja ja kokemusta tarvitsen, miten ne hankin ja millä aikataululla päivitys!!! Suunnitelman päivitys Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
27
limnologia kalatalous luonnonsuojelu Koti- ja turkiseläinhoito
Mahdollisuudet/ Kiinnostavat vaihtoehdot riistanhoito biotekniikka Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
28
Toivomani tulevaisuus...
Tehtävä kokeiltavaksi: Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
29
Päivän ohjelma 12.30-13.45 Oma osaaminen ja ura-ajattelu
Tauko Osaamisen esittäminen ja työnhaun asiakirjat Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
30
Osaamisen esittäminen ja työnhaun asiakirjat
= viestintää cv, hakemus, portfolio, nettipersoona Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
31
Työnhaku on viestintää
Työnhaun viestintä Tyyli, ulkoasu Kertoo hakijan asenteesta ja motiivista Koskee sekä työnhaun asiakirjoja että käyttäytymistä ja pukeutumista haastattelutilanteessa Sisältö Hakijan perehtyneisyys, asiantuntijuus Oikeat asiat herättävät oikean kiinnostuksen Työnantaja saa päätöksenteon tueksi haluamaansa tietoa Luettavuus ja jäsentäminen helpottavat oikean tiedon löytymistä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
32
Yhteydenotto työnantajiin
Työnhaun viestintä SOITA – KIRJOITA – SOITA Tee lista Sinua kiinnostavista työnantajista. Valitse itsellesi sopivin ajankohta ja lähestymistapa. Valmistele: Mieti valmiiksi mitä haluaisit/osaat tehdä! Hakemukset joko paperi- tai nettiversiona. Hymyile ennekuin soitat. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
33
Oman osaamisen julkituonti - ansioluettelo, CV
oma koulutus työkokemus vanhempainvapaat! harrastukset lista, saa avata ks. malli Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
34
Oman osaamisen julkituonti - portfolio
jos ansioluettelo on liian virallinen ja suppea ja haluaisit kertoa itsestäsi enemmän se on mahdollista portfolio oma osaamisprofiili itsekehukansio Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
35
Mikä on portfolio 1/2 merkityksellinen kokoelma töitä, näytteitä, tuotteita, kokemuksia ja pohdintoja valittu tietyn tavoitteen saavuttamiseksi osoittavat ponnisteluasi, edistymistäsi ja saavutuksiasi. kantavana ajatuksena on omien töiden kerääminen, valitseminen ja pohtiminen ainutkertainen, kertoo tekijästään voi olla kokoelma, tuotos, väline, keino, menetelmä, prosessi… Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
36
Mikä on portfolio 2/2 Porfolio= portare ”kantaa”+ folia ”lehti”
suom. esim. ansiokansio, kasvunkansio tai oppimissalkku oman osaamisen dokumentointia ja itsearviointia tarkoituksena on osoittaa tekijänsä henkilökohtainen osaaminen ja asiantuntijuus. edustaa monipuolisesti esim. opiskelijan osaamista, opintotuotoksia ja kiinnostuksen kohteita vahvuuksien ja osaamisen lisäksi portfoliossa myös kehittämishaasteet ja –tavoitteet (Missä haluan kehittyä, mitä haluan oppia…) Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
37
Portfolion muodot 1. Perusportfolio 2. Näyteportfolio
3. Arviointiportfolio 4. Kasvun ja oppimisen prosessiportfolio PORTFOLION TAVOITE ja TARKOITUS RATKAISEVAT SEN MUODON käyttötarkoitus ohjaa portfolion prosessin sisältöä ja rakennetta Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen 37
38
Digitaalinen portfolio: nettiportfolio
Digitaalinen portfolio eroaa ns. perinteisestä portfoliosta ainoastaan toteutusmenetelmiltään. Digitaalinen portfolio on elektronisessa muodossa oleva kokoelma tekijänsä töistä ja toimintaa kuvaavista dokumenteista. Voi olla vuorovaikutteinen - esim. blogi Voi sisältää tekstin lisäksi ääntä, kuvaa, videoita, animaatioita ym. elementtejä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
39
Kuinka päästä alkuun oman portfolion kanssa?
motivaatio on päätekijä. Jokaisen tulisi olla henkilökohtaisesti sitoutunut prosessiin mieti, mikä rooli on palautteella ja arvioinnilla ja varmista, että näistä keskustellaan osallistujien kesken LÄHDE: PORTFOLIO-OPAS ( ) Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
40
Työnhaun viestintää - hakemus
ks. malli Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
41
Työnantajan näkökulma
Työnantaja haluaa tietää tavoitteesi: miksi haet? Työnantaja haluaa tietää, mitä hän hyötyy sinusta Työnantaja haluaa varmistaa motivaatiosi ja halusi sitoutua tuloksen tekoon Linkitä omat kykysi työnantajan tarpeisiin ja odotuksiin. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
42
Tee itsestäsi kiinnostava
Tuo esille ainutlaatuisuutesi. Se miten paneudut työnhakuun, viestii työnantajille, miten sinä suhtaudut heihin (virheettömyys, asettelu, ulkoasu ..) Valitse muoto, joka selkeästi tuo esille vahvuutesi - ei historiaasi. Tee TAVOITTEESTASI työnhakusi keskeinen elementti. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
43
Valmistautuessasi mieti..
Ketkä ovat kilpailijoitasi – millaisia ovat mahdolliset muut hakijat? Miten sinä erotut heistä? Millainen on tuleva tehtävänkuvasi? kuvittele tyypillinen työpäiväsi oma roolisi, keitä ovat asiakkaasi, kenelle ja miten raportoit, työn aikataulutus, mitä menetelmiä tulet käyttämään, kansainväliset kontaktit,..jne. mitä kokemusta/osaamista sinulla on näihin mitä haluat tietää lisää Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
44
Työnhakulomakkeet verkossa
Lomakkeen voi täyttää tiettyä avointa tehtävää varten tai jättää avoimena hakemuksena Täytä lomake huolellisesti - sähköinen lomake saattaa tuntua näennäisesti helpolta ja nopealta täyttää – varaa aikaa! Mieti, mitä kirjoitat ja valmistele etukäteen. Perinteinen CV on myös sähköisen työnhaun perusta Persoonallisuus näkyviin - hyödynnä lomakkeen avoimet kentät Käytä kokonaisia lauseita, älä käytä lyhenteitä Tulosta lomake itsellesi. Internet perustuu ASCII-koodien käyttöön – ei muotoiluja useinkaan käytössä Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
45
Hakemus sähköpostitse
Noudata työantajan toivetta hakemuksen toimittamistavasta (näkyy työpaikkailmoituksessa). Tee saatekirjeestä (sähköpostiviestistä) mielenkiintoinen. Tarkista, kieltääkö vastaanottaja liitetiedostot. Jos työnantaja kieltää liitetiedostot, tulee hakemus lähettää itse sähköpostiviestissä. Käytä yleisimpiä fontteja ilman monimutkaisia asetteluja. Varmista viestin perille meno. Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
46
Kun kirjoitat Yleisiä virheitä: Jäsennä! Älä kopioi!
Työnhaun viestintä Jäsennä! Älä kopioi! Älä vähättele tai kaunistele! Ole rehellinen, mutta älä ole tyhmä! Yleisiä virheitä: Epäselvät, vaillinaiset ja laiskat hakemukset Romaanin kirjoittelu Kielteisyys ja pessimismi Yhteystietojen puute tai vailinaisuus Työnantajan näkökulma unohtunut Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
47
Jäsennä Työnhaun viestintä HAKEMUS
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
48
Oma nettipersoona on ”toinen CV”?
”Uudenlainen CV” on oma nettipersoona mieti, mitä sinusta löytyy Facebookissa, Twitterissä, MySpacessa, YouTubessa… entä mitä kirjoitat blogissasi…? ”Työnantajan parjaaminen Facebookissa on johtanut ainakin yhden PAMin edustaman työntekijän irtisanomiseen[…]” (Taloussanomat ) Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
49
Lähteet mm. Eriksson I. & Mikkonen J. (Toim.) Tuella ja taidolla. Opiskelun ohjaus yliopistossa. Helsinki: Edita. Jalava L Urasuunnitelma. Helsingin yliopisto, Suomalais-ugrilaisen laitoksen työelämäkurssi. Leskelä J Mentorointi aikuisopiskelijan ammatillisen kehittymisen tukena. Acta Universitatis Tamperensis; Tampere University Press, Tampere. Mannermaa Mika. (Toim.) Tulevaisuuden haltuunotto. PK-yritysten ennakoinnin käsikirja. ESR-julkaisut 77/00. Edita, Helsinki. Ruohotie P Ammattikorkeakoulun kompetenssiprofiili. Schein E. H Matching individual and organizational needs. Reading, Massachusetts. Tynjälä P Ammatillinen asiantuntijuus ja sen kehittäminen tietoyhteiskunnassa. Teoksessa J. Kirjonen (toim.) Tietotyö ja ammattitaito – Knowledge work and occupational competence (toinen täydennetty painos). Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, ja erinäinen liuta portfolio-oppaita paperilla ja verkossa Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.