Informaali- ja nonformaalikasvatus nuorisotyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
AVARTTI - nuoret sen tekevät! M-SK/00. TOIMINTA-AJATUS Tarjota haasteita nuorten kehitykselle ja tukea heidän kasvuaan yhteiskunnan jäseneksi. M-SK/00.
OHJAUKSEN PAIKAT Anitta Huotari, Innostus ky..
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Luther, regimenttioppi, lähetys
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
ARVIOINTI Vanhempainilta
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Päärnäisten päiväkodin esiopetussuunnitelma
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
NUORTEN PAJA Anu Lounatvuori Johto Perhe- ja sosiaalipalvelut Perhepalvelut Aikuisten psykososiaaliset palvelut Mielenterveys- ja päihdepalvelujen.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Sosioemotionaalinen kehitys
Nuorten ohjaus- ja palveluverkostot valokeilassa
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Liikunnan Perusopinnot
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Validointi vapaassa sivistystyössä
tulevaisuuden työelämätaidot
Lapin kuntien nuorisotoimen henkilöstö keväällä 2018
Liikunnan Perusopinnot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Informaali- ja nonformaalikasvatus nuorisotyössä TUHTI2013 15.10.2013 Eeva Sinisalo-Juha

  Nonformaali Informaali Kasvatus Tavoitteellista Formaalin koulujärjestelmän ulkopuolista Dialogi Reflektio Strukturoitu tilanne Taito-ohjaus ”Doing” Piilo-opetussuunnitelma Arkipäivässä tapahtuvaa Strukturoimaton tilanne ”Being” Oppiminen Tarkoituksellista Oppimisen kohde määritelty Todistus tai arviointi mahdollinen Vapaaehtoisuus Ei välttämättä tarkoituksellista Osallisuus, ryhmädynamiikka Ei arviointia, eikä todistusta

  Nonformaali Informaali Kasvatus Kerhotoiminta Leiritoiminta Nuorisovaltuusto Avoin toiminta Etsivä nuorisotyö Verkkoperustainen nuorisotyö Oppiminen Esim. lintulajien tunnistaminen, sählyn säännöt, bänditaidot, yhteiskunnallinen vaikuttaminen Esim. lautapelissä sääntöjen noudattaminen ja häviäminen, reflektointitaidot, sosiaaliset taidot