O PETUSMINISTERIÖ /17.1.2008/Kirsti Kekki /1. Kirjastolinjausten ja -säädösten muutoksia  Opetusministeriön kirjastopäivät 2.-3.12.2008 Kirsti Kekki,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kelpoisuusvaatimukset ja henkilöstön rekrytointi Opetus- ja kulttuuriministeriön kirjastopäivät Kirsti Kekki.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Kelpoisuusvaatimuksista ja kirjastoammatillisen henkilöstön rekrytoinnista Kirsti Kekki, opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
Kohti uusia kelpoisuusvaatimuksia KIRJASTONJOHTAJIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Joensuu Kirsti Kekki, kulttuuriasiainneuvos Opetusministeriö
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
HUKILO Huomispäivän kirjaston logistiset ratkaisut HelMet-kirjastojen kehittämisohjelma ja toimenpidesuunnitelma Ver
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA Karttulan kh , Kuopion kh , Maaningan kv
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Suomen koulutusjärjestelmä
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Helsinki Elintarvikekuljetus- ja logistiikkaseminaari Teoriasta käytäntöön Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Kirjastopäivät 2009, Turku Kansallisen kirjastopolitiikan lähivuosien painoalueet Hannu Sulin.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Kirjastopäivät 2015 Seinäjoki Hannu Sulin. Missä mennään kirjastolain uudistamisessa? Työryhmän asettaminen Toimikausi Työryhmän.
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Esityksen transkriptio:

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /1. Kirjastolinjausten ja -säädösten muutoksia  Opetusministeriön kirjastopäivät Kirsti Kekki, opetusministeriö

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /2.  Opetusministeriö ja tulevaisuuden linjaukset  OPM Luo valtakunnalliset kirjastopoliittiset linjaukset  Valmistelee alan lainsäädännön Kirjastolainsäädännön kokonaistarkastelu: tavoitteita laajennetaan ja täsmennetään. Mahdollisuus määritellä laadullisia tavoitteita ja tarkistaa esim. kirjastoverkostoa. Kelpoisuusvaatimukset. Henkilöstörakenne.  Miksi: Strategiset päämäärät ja säädökset antavat suuntaviivat kirjastojen kehittämiselle ja siihen, miten valtion rahoitusta kohdennetaan ja ohjataan lähivuosina.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /3.  Kirjastostrategiatyön tarkoitus  Tarkoituksena on auttaa kirjastoja selviytymään kussakin yhteiskunnallisessa tilanteessa ja turvata väestön sivistyksen ja tiedon saatavuus. Kirjastolakiin kirjattu perustehtävä on kestänyt erilaiset yhteiskunta- ja tietotekniset muutokset vuodesta 1928 lukien.  Tavoitteena on, että kaikki yleiset kirjastot/kunnat toteuttaisivat valtakunnallisia sivistyspoliittisia linjauksia, joiden mukaan kaikilla kansalaisilla on yhtäläinen oikeus saada myös asiantuntevaa opastusta – reaaliset mahdollisuudet tiedon käyttöön on taattava kaikille.  Lisätä kuntien päätöksentekijöiden tietoisuutta..

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /4.  Miksi strategioita, ohjelmia sekä säädöksiä tarkistetaan juuri nyt  Toimintaympäristön, viestintäteknologian jne., muiden säädösten (esim. valtionosuuslaki) muutokset.  Asiakastarpeiden, asiakkaiden käyttäytymisen, tiedonhakutapojen, oppimisen ja opetuksen muutokset.  Viimeistään nyt kirkastettava itselle ja kuntalaisille, mikä on googlaamisen ja kirjasto-osaamisen ero? Mihin kirjastoja nyt tarvitaan?  Korkeakoulutettua alan henkilöstöä on kirjastoissa enää %. Liian vähän! Em. vaikuttavat kaikki yhdessä.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /5.  Kirjaston perustehtävä  Edistää väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia - sivistykseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen, - jatkuvaan tietojen, taitojen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiseen, - kansainvälistymiseen, elinikäiseen oppimiseen sekä - edistää virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen ja niiden sivistyksellisten sisältöjen kehittymistä. Perustehtävä muodostaa pysyvän perustan kirjastojen toiminnalle ja kehittämiselle. Perustehtävä ei muutu strategioiden muuttuessa.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /6.  Tulevaisuuden tahtotila  Kirkastaa yleisen kirjastojen perustehtävä ja tahtotila. Pääpaino sisällöissä ja asiakkaiden tarpeissa.  Aktiivinen, ulospäin suuntautuva, asiakaslähtöinen palvelu- ja toimintakulttuuri. Kuntalaiset tietävät mitä kirjastosta saa.  Varmistaa kirjaston ydintehtävän osaaminen, koska alan ydinosaamista ei ole missään muussa kunnan laitoksessa saatavilla.  Ydintehtävässä painopisteeksi osaamisen välittäminen eri-ikäisille ja -tasoisille; auttaa löytämään itselle olennainen tieto ja opastaa eri aineistomuotojen ja tiedon haltuun otossa.  Ammattimaisuus. Laatu. Luotettavuus.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /7.  Asioita, joissa kirjastojen nykytila ei vielä vastaa tulevaisuuden haasteita  Kirjaston palvelujen markkinointi ja tiedottaminen. Onnistumisia ei ole hyödynnetty riittävästi.  Osin vanhentunut palvelukonsepti. Kohdistetut palvelut vielä haussa.  Asiakastarpeiden tunnistaminen vaatii päivittämistä.  Asiakkaan vastavuoroisessa kohtaamisessa kehitettävää  Aloitteellisuutta ja näkyvyyttä kaivataan lisää.  Yhteistyössä muiden kunnan toimijoiden kanssa on kehitettävää.  Kirjastojärjestelmät on suunniteltu aineiston hallinnan näkökulmasta, ei asiakkaan itsetoimista tiedonhakua tukevasti.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /8.  Meidän kirjastomme - kutsuva, palveleva, ammattitaitoinen, monimuotoinen • Kirjastojen yhteiskunnallinen vaikuttavuus on tunnistettu ja tunnustettu Visio esim.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /9.  Visiota tarkentavia strategisia päämääriä 1. Kirjastojen palvelut tuotetaan ja toteutetaan paikallisesti, seudullisesti, valtakunnallisesti. Kaikilla toimijoilla on oma tehtävänsä. 2. Uusia erilaisia palvelukonsepteja. 3. Lähikirjastot toimivat monipalvelukeskuksina paikallisen tarpeen mukaan. Henkilöstö osaa hyödyntää keskitetysti ja alueellisesti tuotettuja palveluja. 4. Kirjastoilla on uusi näkyvä rooli kaiken kansan avoimena oppimisympäristönä. 5. Kirjastoissa vallitsee uusi asiakaslähtöinen palvelukulttuuri. Kirjasto jalkautuu myös sinne, missä ihmiset, oppijat ym. ovat.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /10.  Keinoja  Sidosryhmäyhteistyöhön panostaminen, aktiivinen verkostoituminen yli toimialarajojen  Tilojen uudenlaiset käyttömahdollisuudet  Kirjasto avoimena oppimisympäristönä. Kirjastonkäytön ja tiedonhallinnan opetukseen uusia malleja.  Henkilöstörakenteen nykysuunnan muuttaminen  Rekrytointiin panostaminen  Johtamiseen panostaminen. Henkilöstön sitouttaminen yhteiseen tahtotilaan. Päämäärien myyminen päätöksentekijöille.  Asiakaspalvelujen kohdistaminen

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /11.  Tulevaisuuden keskeisimmät linjaukset Houkuttavuus – tilat ja toiminta Osaaminen - laaja sivistys- yksilölliset palvelut Monimuotoisuus - uusia palvelu- konsepteja Palvelukulttuuri – aidosti asiakas- lähtöinen

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /12.  Kelpoisuusvaatimukset. Tavoite  Parantaa kirjastopalvelujen laatua sekä turvata kaiken ikäisten oppijoiden ja kansalaisten tietohuolto.  Uusi palvelukulttuuri: asiakaspalveluun nykyistä enemmän korkeakoulutettua alan henkilöstöä. Lähtökohtana ovat asiakkaiden muuttuneet ja muuttuvat tiedolliset tarpeet sekä opetustoimen kasvavat vaatimukset.  Tavoite on tehty kansalaisten sivistyksen, tiedon ja kansalaistaitojen saatavuuden ja käytön osaamisen turvaamiseksi; ei ylläpitämään kirjastojen tai alan koulutuksen nykytilannetta.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /13.  Kelpoisuusvaatimukset ja henkilöstörakenne  uutta: korkeakoulutasoista alan henkilöstöä vähintään 45 % koko henkilöstöstä  vähintään 60 opintopistettä alan aine- tai ammattiopintoja  uutta: yksittäisestä tai useammasta kirjastosta vastaavan kelpoisuus.  johtajilla korkeakoulutasoiset aine- ja ammattiopinnot  Miksi: Tulevaisuuden kirjastotyö vaatii entistä useammalta yhä korkeampaa ammattitaitoa. Ammattitaito edellyttää tiedollista ja taidollista joustavuutta, luovaa ja ennakoivaa oppimiskykyä, kykyä käsitellä tietokokonaisuuksia, soveltamistaitoa, yleensä laaja-alaisia ja monikäyttöisiä perustietoja ja taitoja.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /14.  Miksi kirjasto-osaamista tulee vahvistaa  Kirjasto-osaaminen. Laaja-alainen sivistys. Tekevät kirjastosta kirjaston.  Uudet palvelut ja toiminnot edellyttävät kirjastojen ydinosaamisen vahvistamista ja toisaalta monipuolistamista.  Kirjastoammatillisen henkilöstön tulee - tietää, osata ja päivittää ydintehtävänsä - tietää enemmän kuin asiakas - tietää, mikä on oman osaamisen lisäarvo googleen Haasteet: Eläkkeelle siirtyy henkilöstöä pääosin korkea-asteen viroista. Korkeakoulutettua ammatillista kirjastohenkilöstöä on kirjastoissa enää keskimäärin %.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /15.  Eläkkeelle siirtyvät korkea-asteen tutkinnon suorittaneet kirjastoammattilaiset. Yleiset kirjastot, koko maa HUOM! suuntaa-antava.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /16.  Eläkkeelle siirtyvät korkea-asteen tutkinnon suorittaneet kirjastoammattilaiset. Yleiset kirjastot, koko maa. HUOM! Suuntaa-antava. KOKO MAA VuosiKirjastotoimenjohtajatMuut kirjastoalan korkea-asteen tutkinnon suorittaneet Yhteensä YHTEENSÄ

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /17.  Korkeakoulututkinto. Kelpoisuuden täyttää henkilö, joka on suorittanut: 1. Korkeakoulututkintovaatimus - yliopistossa alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon, - ammattikorkeakoulussa ammattikorkeakoulututkinnon, ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tai jatkotutkinnon, - yliopistossa suoritetun tohtorin tutkinnon tai jatkotutkintoihin kuuluvan lisensiaatin tutkinnon 2. Ylempi korkeakoulututkintovaatimus - yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon - ammattikorkeakoulussa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tai jatkotutkinnon (Valtioneuvoston asetus korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen muuttamisesta /426).

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /18.  Yliopistot  Perusopintojen laajuus on vähintään 25 opintopistettä ja aineopintojen laajuus yhdessä perusopintojen kanssa on vähintään 60 opintopistettä. (Valtioneuvoston asetus (794/2004, 9 §))  Kaksiportainen tutkintorakenne, jossa ylempään korkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen pohjana on alempi korkeakoulututkinto.  Kirjastoalan yliopistotasoinen opetus: Tampere, Oulu, Åbo Akademi.

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /19.  Ammattikorkeakoulut  Opinnot suuntaavat johonkin työelämän ammatillista asiantuntemusta edellyttävään tehtäväalueeseen ja sen kehittämiseen. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista annetun VN:n asetuksen muuttamisesta /423)  Opintojen mitoituksen peruste on opintopiste.  Ammattikorkeakoulut, joissa kirjastoala: Turku, Seinäjoki, Oulu.  Tradenomi

O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /20.  Muu kuin korkea-aste  Ammatillinen perustutkinto. Merkonomitutkinto Opintoviikot. Kirjastoalan merkonomi mm. Kerava, Seinäjoki, Valkeakoski.  Informaatio- ja kirjastopalvelualan ammattitutkinto. Ei käytetä opintoviikkoja eikä opintopisteitä.. (Asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta / §) Kirjastoalan ammattitutkinto: mm. Kerava, Seinäjoki, Helsinki.