Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kohti uusia kelpoisuusvaatimuksia KIRJASTONJOHTAJIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT 1.-2.10.2009 Joensuu Kirsti Kekki, kulttuuriasiainneuvos Opetusministeriö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kohti uusia kelpoisuusvaatimuksia KIRJASTONJOHTAJIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT 1.-2.10.2009 Joensuu Kirsti Kekki, kulttuuriasiainneuvos Opetusministeriö"— Esityksen transkriptio:

1 Kohti uusia kelpoisuusvaatimuksia KIRJASTONJOHTAJIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT 1.-2.10.2009 Joensuu Kirsti Kekki, kulttuuriasiainneuvos Opetusministeriö http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/

2 Keskeisimmät viestit Lähivuosien rekrytoinnit tai vakanssien täyttämättä jättäminen ratkaisevat, millaisia kirjastopalveluja tulevaisuudessa asukkaat saavat. Oppijan tietohuoltoon panostaminen. Informaali oppiminen ja tiedonhallintataidot. Kansalaisen tietohuollon perussopimus tarpeen, koska tiedon saavutettavuus on monimutkaistunut digitaalisen teknologian myötä.

3 Opetusministeriön tulevaisuuden linjauksia OPM:n Kirjastopolitiikka 2015. Yleiset kirjastot. Kansalliset strategiset painoalueet. - On OPM:n tahtotila. Määritellään yleisten kirjastojen toiminnan suunta ja päämäärä. - Osaaminen ja laatu painoalueiksi. - On pohjana säädösvalmistelulle (esim. kelpoisuusvaatimukset) ja valtion rahoitukselle. Tavoitteena on varmistaa verkottuneessa tieto-, kansalais- ja oppimisyhteiskunnassa - kansalaisten tiedon ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus (esim. kirjasto- ja verkkopalvelujen käyttötaito) - Suomen perustuslain mukaiset sivistykselliset perusoikeudet yksittäisille asukkaille

4 Yhteiskunnan yleiset menestystekijät ja kirjastot Oppiminen ja tiedon soveltaminen keskeisiä. Tasoltaan kirjavan verkkotiedon vuoksi korkeatasoisella kirjasto- osaamisella on tulevaisuudessa kysyntää. Kirjastot toimivat tulevaisuudessa yhä enemmän kansalaisten avoimina oppimiskeskuksina, koska - oppimisprosessi ja tavat etsiä tietoa ovat muuttuneet - asukkaat haluavat ei-muodollisia tapoja oppia - oppimisprosessissa tarvitaan tiedonhallintataitoja

5 Oikeutus olemassaoloon ja tuleva menestys on ansaittava Ensimmäistä kertaa kirjastot ovat tiukassa kilpailutilanteessa. Oikeutus olemassaoloon on, kun käyttäjät hyötyvät kirjaston palveluista. Tuotettava lisäarvoa, mitä muut eivät tarjoa tai osaa. Osaamistason nostaminen suurin haaste. Kirjastotyöntekijän on osattava enemmän kuin asiakas. Pelkkä reagointi tapahtuneisiin muutoksiin ja yritykset tarjota kaikkea kaikille eivät riitä. Profiloitumista. Erikoistumista. Ajasta ja paikasta riippumattomien palveluiden kehittämistä.

6 Menestystarinan edellytyksiä Kokonaisvaltainen näkemys omasta alasta ja tulevaisuuden signaaleista Kyky nähdä muita kauemmas Itseluottamus ja usko omiin kykyihin Kumppanuudet myös oman alan ulkopuolella Toimivan sparrausjoukon kokoaminen

7 Miksi juuri nyt kelpoisuusvaatimuksia tarkistetaan? Kirjastotyö painottuu tulevaisuudessa sisältö-osaamiseen ja kokonaisvaltaiseen tiedonhallintaan: tiedon organisointi sekä tiedonhakua edistävä neuvonta. Palvelut perustuvat informaation jalostamiseen, soveltamiseen, yhdistelyyn ja hyödyntämiseen lisäarvon tuottamiseksi asiakkaille. Laadukkaan tiedon löytäminen tietotulvasta edellyttää osaamista syvempään tiedonhakuun ja tiedon arvottamiseen. Luotettavan verkkotiedon löytyminen on haaste myös kirjastoille.

8 Miksi juuri nyt? Kirjastonhoitajia ja –johtajia eläkkeelle lähivuosina. Vakanssien tasovaatimuksia ei saa vähentää, koska - laatu ja osaaminen ovat keinoja turvata asukkaiden tiedon saavutettavuus - kirjastonhoitajien ammattitaidon renessanssi - tämän hetken rekrytoinnilla vaikutetaan tulevien kirjastopalvelujen laatuun. Rekrytointi on kirjastojen tärkein tehtävä. - kirjastoissa on vain noin 30 % korkea-asteen alan koulutusta saaneita. Liian alhaalla/vrt. opetustoimi.

9 Kirjaston ydintehtävä on yksilön tietohuolto Perustehtäväänsä kirjasto toteuttaa huolehtimalla yksilön tietohuollosta ja opastamalla kansalaisia tiedonhallintaan ja informaation kriittiseen seulontaan. Tiedonhankinta, -valinta, arvottaminen, tiedonhallintaan opastus. Teknologian kehittyessä ammattihenkilöstön osaamista tarvitaan eri atk-kirjastojärjestelmien käytön sijasta tiedonhallinnan osaamiseen.

10 Kirjaston tulevaisuuden vahvuuksia Hyvä kirjastoalan perusosaaminen ja sen uusiutuminen. Hyvä sivistystaso. Osaaminen rohkeasti näkyviin fyysisessä ja verkkotilassa. Henkilökunnan tunnistaminen asiakkaille vaivattomaksi. Kuva: Entressen kirjasto, Espoo

11 Kirjastojen tulevaisuuden vahvuuksia ja haasteita Asiakaspalveluun nykyistä enemmän alan ydinosaamista. Henkilökohtainen palvelu sekä verkko- että fyysisessä tilassa. Kuva: Entressen kirjasto, Espoo

12 Kirjastojen tulevaisuuden vahvuuksia ja haasteita Asiakkaat saavat ja tuovat tietoa. Uusia palveluja kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Kohtaaminen. Uusi palvelukulttuuri. Hyvä yleissivistys, kommunikaatiokyky ja palveluhalukkuus. Kirjastotilat muunneltaviksi. Kuva: Turun kaupunginkirjasto

13 Haaste ja mahdollisuus: Oppijan tietohuolto Vaatii korkea-asteen kirjastoalan henkilöstön osaamista. Mahdollisuus luoda uusia yhteistyömalleja, uudenlaista kumppanuutta opetustoimen kanssa. Vastuuta perus- ja toisen asteen oppijoiden tietohuollosta ei saa siirtää yksin yleisille kirjastoille. Sopimus resursoinnista.

14 Tuleva veronmaksaja ja kirjastojen rahoittaja. Kuva: Turun kaupunginkirjasto

15 OPM:n ehdotus kelpoisuusvaatimusten tarkistamiseksi Kunnan kirjastolaitoksen henkilöstöstä vähintään 70 prosentilla tulee olla: 1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; 2) ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; 3) ammatillinen perustutkinto, merkonomi, tieto- ja kirjastopalvelut 4) tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto. _______________ Siirtymäsäännös

16 Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutusta antavat Korkeakoulutaso: - Yliopistot (Tampere, Oulu, Åbo Akademi). Informaatiotutkimus. - Ammattikorkeakoulut (Turku, Seinäjoki, Oulu). Tradenomi Muu kuin korkeakoulutaso: - Liiketalouden perustutkinto, merkonomi. Tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelma/osaamisalue (mm. Kerava, Seinäjoki). - Tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto (mm. Kerava, Seinäjoki, Lahti, Valkeakoski, Helsinki, Porvoo).

17 Kiitos! Lisätietoa: http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/ Ehdotus kelpoisuusvaatimuksiksi. Muistio. Ajantasaista tietoa saatavilla olevasta alan koulutuksesta ja koulutuksen järjestäjistä. Luentosarja: Käsitteitä ja perustietoa alan koulutuksesta Koulutusta ja tutkintoja koskevien säädösten aiheuttamat muutokset http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/linjaukset_ja_hankkeet/ Tulossa lokakuussa: OPETUSMINISTERIÖN KIRJASTOPOLITIIKKA 2015. Yleiset kirjastot. Kansalliset strategiset painoalueet. Kirsti Kekki, etunimi.sukunimi@minedu.fi, puh. 09 16004/keskus; 040 722 1320etunimi.sukunimi@minedu.fi


Lataa ppt "Kohti uusia kelpoisuusvaatimuksia KIRJASTONJOHTAJIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT 1.-2.10.2009 Joensuu Kirsti Kekki, kulttuuriasiainneuvos Opetusministeriö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google