Erityisesti somessa 2.7.20141Irmeli Lignell HAMK/AOKK.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Blogit ja wikit oppimisen tukena Käytännön esimerkkejä Anne Rongas.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
SOME (sosiaalinen media)
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
Mohammed Kertoo itsestään:
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työrauha ja haastavat tilanteet
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Jorma Ronkainen / IT-laitos
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Sairaaloiden tuottavuus 2012 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2012 – Tilastoraportti 2/2014.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Esityksen transkriptio:

Erityisesti somessa Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Facebook Facebook on Internetissä toimiva sosiaalinen palvelu, jonka tarkoituksena on yhdistää ystäviä, työ ja opiskelu kavereita ja tuttuja. Ihmiset käyttävät facebookia ollakseen yhteydessä ystäviensä kanssa, laittaakseen kuvia ja pitääkseen omaa blogia. Facebook alkeet = Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Miksi oppimista verkkoyhteisöön ? • verkkoyhteisöjen etuina ovat vuorovaikutuksen tehostuminen • nopean tiedon luonti ja jakaminen • avoimuus, yhteisöllisen prosessimaisen työskentelyn tukeminen • tiedon tallentuminen ja läpinäkyvyys YHTEISÖLLISYYS JA JAKAMINEN Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Jakamisen kulttuuri Yksilöllisyydestä kohti yhteisöllisyyttä • Yhteisöllisyyden lisääminen • Käynnistääkö yhdessä tekeminen tehokkaampia oppimisen mekanismeja ? • Mitä merkitsee osallistumisen ilo, mukana oleminen ? • Nuorille tärkeää omien ajatusten selittäminen muille, keskustelut, ”näyttö” • Miten opettajana tätä toteutan ? Irmeli Lignell HAMK/AOKK

FACEBOOK OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ • Minkä sosiaalisen median välineen valitset, miten se palvelee järkevästi ja pedagogisesti erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa • Facebook, tuttu ympäristö, helppokäyttöisyys • Suurin osa nuorista on jo siellä… • ”Nuoret siirtymässä IRC :iin koska mummot vallanneet facebookin.” Irmeli Lignell HAMK/AOKK5

Facebook opetuksen muistilista • Mitä ja miten pitäisi oppia ? • Miten oppimista arvioidaan ? • Tee polusta piirros, kaavio tai taulukko – Mitä vaiheita oppimiseen kuuluu ? – Miten toteutan oppimisen vaiheet ? – Millä tehtävillä, millä toteutumistavoilla ? – Missä roolissa opiskelijat ja opettajat toimivat eri tilanteissa – Miten teen oppimisprosessin näkyväksi oppijoille ? Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Rakenna hyvä oppimispolku • Miten tuet oppimisprosessia loogisesti alusta loppuun • Aloitus, tehtävä, arviointi, tehtävä, palaute ja lopetus Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Mitä facebookissa voi tehdä ? • Ohjaaja/opettaja voi – dokumentoida opetustaan ja etenemistä facebookiin – Antaa ohjeita ja tehtäviä sen kautta – Facebookiin voidaan kerätä linkkejä ja kuvamateriaalia – Toimii hyvin keskustelu- ja palautekanavana, vertaispalautekanava – Facebookin tueksi voidaan ottaa esim. Wiki, Blogi Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Eteneminen • Rakenna opetuksen aloitus, oppimiskokonaisuuden esittely, käytä kuvia, motivoi, ohjaa osallistujien esittäytyminen • Mieti pedagoginen käyttötarkoitus • Aloita helposta tehtävästä, kysymyksestä, tiedon hankinnasta, tutustuta opiskelijat tiedon hankkimiseen linkitysten avulla • Pyydä tutkimaan, tutustumaan ja vastaamaan • Pyri keskusteluissa siirtämään vastuuta opiskelijoille • Anna palautetta alusta asti, kannusta Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Eteneminen • Kokoa oppimisympäristö loogiseksi kokonaisuudeksi esim. tähtimalli, ajatuskartta, taulukko, struktuuri • Muista OPPIMISEN MERKITYS, MITÄ OPITAAN Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Tähtimalli oppimisympäristön rakenteena • Oppimisympäristö rakentuu useista verkkopalveluista • Pohdi miten opiskelijasi kykenevät seuraamaan tähtimallin mukaista opiskelua ? facebook Kuvat ja videot youTube Opiskelijoiden yhteinen wiki työtila Henkilökohtai-set blogit Henkilökohtai-set wikit työtilana Kurssin blogi Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Yhteisöllisyys voimavarana • Opiskelijat voivat tehdä verkossa osallistuvaa tutkimusta: havainnoida, esittää kysymyksiä, keskustella, tutkia vanhoja keskusteluja • Mieti avoimuutta – Täysin avoin – Osittain avoin – Suljettu, rekisteröinti vaaditaan – Suljettu kutsu vaaditaan – Suljettu ja salainen Irmeli Lignell HAMK/AOKK

SKRIPTEJÄ • Yhteisölliset skripit • Ohjaavat tukevat ja jäsentävät oppijoiden älyllisiä prosesseja ja ryhmän vuorovaikutusta • Rakenna skripteistä yhtenäinen juoni/tarina • Integroi skripti oppimisympäristöön • Huomioi että skripti ei ole liian tiukasti määritelty tai monimutkainen Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Mikä on skripti • Komentosarjakieli eli skriptikieli on kieli, jolla kirjoitetaan komentosarjoja eli skriptejä. • Harto Pönkä on määritellyt käsitteen blogissaan hyvin: “Yhteisöllisillä skripteillä, pedagogisilla skripteillä ja ylipäätään ‘työskentelyn skriptaamisella’ viitataan siihen, että tavalla tai toisella pyritään ohjaamaan oppijaryhmän toimintaa haluttuun lopputulokseen.” (Harto Pönkä, Lehmätkin lentäis -blogi 2009)Lehmätkin lentäis -blogi Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kanssa muista erityisesti • Kirjoita selkeitä ohjeita ja tehtäväksiantoja • Muista selkokieli, kuvat, videot, mitä miksi, milloin, mitä seuraavaksi • Käytä kysymyksiä, otsikoita, lisäohjeita • Ennakoi avun tarve, opettajaa, yleistä keskustelua ja teknistä tukea tarvitaan aina Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Mihin voit kompastua ? • Välineiden tarkoitukseton tai epälooginen käyttö? • Aikarajojen puuttuminen tai liian tiukka aikataulu • Riittämätön tuki ja ohjaus • Ei tarpeeksi aikaa ryhmäytymiselle, sosiaaliset ongelmat, yhteisöllisyyden puute • Toiminnan yksitoikkoisuus, virikkeiden puute • Tekniset ongelmat, välineitä ei osata käyttää • Liian kompleksinen oppimisympäristö • Kuormittavuus vs. motivaatio/ itsesäätelytaidot Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Miten arvioit oppimisprosessia ? • Arviointi kohdistuu oppimisprosessiin ja käsitteelliseen ymmärryksen muutokseen • Kerää tieto prosessista eli kaikesta siitä, mitä tapahtui – Ryhmien keskustelut – Kertyneen tiedon /datan tiedon prosessointi – Opiskelijoiden tuotokset (tekstit, kuvat…) – Opiskelijoilta saatu palaute ja muu lisäaineisto – Opettajien havainnot • Rakenna loppukooste Irmeli Lignell HAMK/AOKK

Irmeli Lignell HAMK/AOKK18