Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

KANSAINVÄLINEN TOIMINTA JYVÄSKYLÄN KOULUTUSKUNTAYHTYMÄSSÄ Kansainvälisten asioiden päällikkö Aino Malin Puh
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
”Sähköistämisen” merkitys vaihtoon haussa -Ulkomaille opiskelemaan lähtevät Kv -hallinnon kevätpäivät Seinäjoki Nina Björn, Maiju Kannisto &
2. Lapin mielenterveys- ja päihdepäivät Rovaniemellä 4. – ”Ihmisyyden äänellä – vertaistuki mielenterveys- ja päihdekuntoutuksessa” vertaisohjaaja.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Vaasan Ammattikorkeakoulu
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Raportointiportaali Vipunen
KAARINA KANGAS SOSIAALI- JA TERVEYSALA
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Tavoitteet antaa eri maista tuleville nuorille mahdollisuus tapaamiseen ja mielipiteiden vaihtoon Antaa nuorille tietoa Kreikan historiasta ja kulttuurista.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
WoSCos Works, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Kamut-projektin päättöseminaari Marja Sierilä
KIELISALKKU JA ARKIOPPIMINEN – OPISKELIJALIIKKUVUUS- LEONARDOHANKE Kevät 2005 –kevät 2007 Liisa Pöykkö Hyvinvointiala.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Innova Länsi-Suomen akk
Henkilöstön teemapäivä KOOVEE AJANKOHTAISTA Tekijä, pvm.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
1 TVTaivas – Yhteistyöllä ylöspäin Pohjois- Kymenlaaksossa! Hanke-esittely Oph:n Uudet oppimisympäristöt -hanke ( )
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kahden päivän koulutus 600 €
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen

Juhani Pihkala 2005

Projektin toteuttamiseen liittyvät toiminnot MobiTutor –projektin tavoitteena on luoda yhdessä ulkomaisten partnerien kanssa kotikansainvälistymisen tueksi vaihto-opiskelijoiden tutorointijärjestelmä. Tutorointijärjestelmän avulla erilaisiin liikkuvuustapahtumiin osallistuvat opiskelijat saavat kohdemaassa (suomalaiset ulkomailla ja ulkomaalaiset Suomessa) tukea vertais- opiskelijoilta kaikissa liikkuvuustapahtuman vaiheissa – ennakkoyhteydenpidosta ja matkan valmisteluista aina kotiinpaluuseen ja jakson jälkihoitoon asti.

Juhani Pihkala 2005 Ulkomaisia opiskelijoita autetaan tutustumaan suomalaisopiskelijoihin sekä sopeutumaan vaihtovierailuun, opiskeluun tai työssäoppimisjaksolle sekä paikalliseen kulttuuriin ja kohdepaikkakuntaan. Suomalaiset opiskelijat saavat ulkomailla vastaavan kohtelun kun myös partnerioppilaitoksissa on käytössä MobiTutor-järjestelmä. Projektin toteuttamiseen liittyvät toiminnot

Juhani Pihkala 2005 Projektin aikana suunnitellaan ja laaditaan yhdessä ulkomaisten avainpartnerien kanssa • kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden tutoroinnin tavoitteet • tutorointisuunitelma • tutorien valintaan liittyvät asiat • tutorien koulutusmateriaalit • tutorointimateriaalit ja • kv-opiskelijan opas Projektin toteuttamiseen liittyvät toiminnot

Juhani Pihkala 2005 Tutormateriaalien ja tutorien koulutusmoduulin suunnittelu tapahtuu ulkomailla avainpartnerioppilaitoksissa. Suunnittelussa ja yhteydenpidon tukena käytetään apuna face-to-face –tapaamisia sekä nykyaikaista tietotekniikkaa. Kukin projektiin osallistuva oppilaitos lokalisoi materiaalit omalle paikkakunnalleen ja omaan koulutukseensa sopivaksi. Tutorien koulutus tapahtuu avainpartneri- ja partneri- oppilaitoksissa ulkomailla. Koulutukseen osallistuu samanaikaisesti myös isäntäoppilaitoksen tutoropiskelijoita. Projektin toteuttamiseen liittyvät toiminnot

Juhani Pihkala 2005 MobiTutor-koulutus Tutorointi MobiTutor- opiskelijat Mobilityyn lähtevät opiskelijat MobiTutor- opiskelijat AvainpartneritPartnerit Kpedu - oppilaitokset Opinto-ohjaajat Opettajat Top-ohjaajat Kv-koordinaattorit Mobilityyn lähtevät opiskelijat Suunnittelu MobiTutor-materiaalit Kv-opiskelijan opas MobiTutor - kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden tutorointi Mobilityyn lähtevät opiskelijat MobiTutor-opiskelijat Projektin toteuttamiseen liittyvät toiminnot

Juhani Pihkala 2005 Henkilöstön ja opiskelijoiden osallistuminen Projektin toteuttamiseen osallistuvat Kpedu:n eri oppilaitokset sekä näiden oppilaitosten/koulutusalojen vakiintuneet partnerit nimetyissä kohdemaissa. • Avainpartneri-oppilaitoksissa suunnitellaan projektin materiaalit ja opiskelijoiden koulutusmoduuli sekä toteutetaan MobiTutorien koulutus. • Partneritoppilaitoksissa koulutetaan tulevat MobiTutorit tehtäväänsä.

Juhani Pihkala 2005 Opiskelijat osallistuvat projektiin osallistumalla ensin tutor- koulutukseen partnerioppilaitoksessa ulkomailla ja toimimalla sitten kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden tutoreina omissa oppilaitoksissaan. Oppilashuollon tukihenkilöt ja opettajat osallistuvat tutorointimateriaalien ja tutorien koulutusaineiston sisällön laatimiseen. Aineistot suunnitellaan henkilöstön mobilityjen aikana yhdessä ulkomaisten partnerien kanssa. Oppilashuollon tukihenkilöt ja opettajat toimivat myös tutor- opiskelijoiden kouluttajina ulkomailla. Henkilöstön ja opiskelijoiden osallistuminen

Juhani Pihkala 2005 Henkilöstön ja opiskelijoiden osallistuminen Vaihtojen aikana toteutetuista tutoroinneista kootaan järjestelmällisesti palautetta sekä tehdään tarvittaessa muutoksia koulutukseen ja tutorointimateriaaleihin. Koulutuksen kohteet koordinoidaan ja valitaan siten, että opiskelijat voisivat mahdollisuuksien mukaan osallistua koulutuksen ohella oman alansa vaihtovierailuun, opiskelu- tai työssäoppimisjaksolle. Projektin aikana järjestetään myös MobiTutor-opiskelijoiden vertaistapaamisia kotimaassa ja ulkomailla. Näiden MobiTutor-päivien aikana tutoreilla on mahdollisuus tavata toisiaan, antaa palautetta tutoreinneista, kertoa kokemuk- sistaan jne.

Juhani Pihkala 2005 Henkilöstön ja opiskelijoiden osallistuminen • Tutorien koulutus • tutoroinnin tavoitteet • tutorointisuunnitelma • tutorkoulutettavien valintakriteerit • tutorien koulutusmateriaalit • tutorointimateriaalit • tutorointiopas • vaihto-opiskelijan opas • tutorien koulutus  tutoroinnin tavoitteet  tutorointisuunnitelma  tutorkoulutettavien valintakriteerit  tutorien koulutusmateriaalit  tutorointimateriaalit  tutorointiopas  vaihto-opiskelijan opas  tutorien koulutus  tutoroinnin hyväksiluvun periaatteet ja ohjeet opintosuoritusten kertymisestä

Juhani Pihkala 2005 Henkilöstön ja opiskelijoiden osallistuminen MobiTutor-järjestelmää levitetään mahdollisimman moneen ystävyyskouluun ja partnerioppilaitokseen siten, että Kpedu-kouluttaa sikäläiset opiskelijat tehtäväänsä. • Samalla ko. ulkomaiset oppilaitokset saavat kaiken tutorointi- ja koulutusmateriaalin omaan käyttöönsä. Kpedu:n uudet tutorkoulutettavat opiskelijat osallistuvat myös näihin koulutustilaisuuksiin. Projektin myöhemmässä vaiheessa tutoroidaan saapuvia ulkomaisia opiskelijoita kotimaassa sekä suunnitellaan Kv- vaihto-opiskelijan opas (ECVET). Kukin kotimainen partneri lokalisoi oppaan omaan koulutukseensa ja omalle paikkakunnalleen sopivaksi.

Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen

Juhani Pihkala 2005 Opetushallitus: Ulkomaille työssäoppimaan Lomakkeita, oppaita ja hyviä nettisivuja: Materiaalia ulkomaanjaksojen suunnitteluun ja toteutukseen. Leonardo-toimisto: Liikkuvuutta tukevaa materiaalia Kansainvälisten opiskelu-, vaihto- ja työssäoppimisjaksojen tukimateriaalia: Majakka maailmalle -projektissa [OPH] kehitetyt kattavat materiaalit valintakriteereistä sopimuksiin, arvioinnista raportointiin med mera! Kielivaihtoehdtot >>

Juhani Pihkala 2005 Henkilöstön ja opiskelijoiden osallistuminen