Kuulonhuoltoliitto ry

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
John Rawls REILUPELI.
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Verkonkäytön ongelmat
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Saavutettavuus on osallisuutta
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Strateginen kehittäminen
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
FUAS Kielet ja viestintä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
HALLINTOKUNNAT JA ESTEETTÖMYYDEN TARVE - HANKE Niina Kilpelä, Kynnys ry.
Viestintäsuunnitelma
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: ◦ Puh ◦ WebOodi -asiat:
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
ERITYISTAIDEKASVATUS
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-

Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Kuulonhuoltoliitto ry Esteetön opiskelu Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointitutkimuksen julkistamisseminaari 20.2.2006 Sami Virtanen Suunnittelija Kuulonhuoltoliitto ry

METAFORA METAFORA elokuvakohtauksesta luentosalissa Millaiselta näyttää ”oikea -” ja ”erilainen opiskelija”? Millainen olettamus vallitsee nyt? Maailmankuva ja sosiaalinen arvojärjestelmä? Onko mahdollista, että esiintyy tietämättömyyden verho ja miten sitä voitaisiin muokata?

Miten esteettömyys näkyy korkeakouluissa nyt? Konkreettisella tasolla: Toisten opiskelijoiden ja opettajien asennoituminen Akustiikka Valaistus Sisäänpääsy rakennukseen Apuvälineet, esim. induktiosilmukat suurissa auditoreissa Ryhmätyöskentelytilat Kalusteiden järjestely opetustilassa Opiskelumateriaalin saatavuus (esim. luentomateriaali, verkko-opiskelu yms.) Luentomateriaalin saaminen etukäteen Yllättävät luentopaikkojen vaihdokset tai muutokset yleensäkin

Mitä tarkoitetaan esteettömyydellä ja saavutettavuudella?

Esteettömyys? Perustuu englanninkielen sanaan ACCESSIBILITY (vrt. enemmän saavutettavuuteen) Käytössä esim. esteettömyys, saavutettavuus, pääsy, jne. Ei ole vielä vakiintunutta määrittelyä (F1, Kulttuuria kaikille)

Esteettömyys? Peruspohja ajatukseen Ihmisoikeudet ja tasa-arvo Inkluusio Esteetön kulku ja toiminta Saavutettava Helppokäyttöinen Sosiaalisesti kestävän kehityksen periaate Design for All

Esteettömyys? Tarkoitetaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen yksilö voi ominaisuuksistaan riippumatta toimia yhdenvertaisesti muiden kanssa.

Saavutettavuus? Käytetään esteettömyyden usein synonyymina. Tarkoitetaan palveluiden toteuttamista siten, että ne ovat yhdenvertaisesti jokaisen saatavissa ja saavutettavissa riippumatta henkilökohtaisista ominaisuuksista. Saavutettavuus on käsitteenä laajempi kuin esteettömyys ja kuva sitä, kuinka helposti informaation, järjestelmän, laitteen, ohjelman tai palvelun voi saada käyttöönsä. Kohdetta on kaikenlaisten ihmisten helppo lähestyä, ei pelkästään vammaisten tai toimimisesteisten.

Saavutettavuus? Tavoitteen tulee olla se, että kaikki tuotteet, palvelut ja fyysiset ympäristöt olisi kaikille suunniteltu sekä julkisella – että yksityisellä sektorilla.

Koskeeko esteettömyys ja saavutettavuus vaan vammaisia henkilöitä? ” Esteetön ympäristö ja saavutettavat palvelut eivät siis hyödytä vain henkilöitä, joilla on jokin vamma tai sairaus, vaan ne ovat kaikille toimivia.” (Kulttuuria kaikille 2004; Laaksonen: Esteetön opiskelu yliopistoissa 2005) Toiminnan suunnittelussa on otettava huomioon käyttäjien moninaisuus huomioon, kuten esim. erilaiset oppijat, ikääntyneet, maahanmuuttajat, kulttuuriset ja kielelliset vähemmistöt

esteettömyydessä ja saavutettavudessa Tavoitetila esteettömyydessä ja saavutettavudessa Kaikilla pyrkimys sellaiseen ympäristöön, jossa kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet toimia, opiskella ja työskennellä sekä sellaisiin palveluihin, jotka ovat kaikille yhdenvertaisesti saavutettavia.

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) Saavutettavuus-käsite palvelujen yhteydessä on merkitykseltään varsin laaja-alainen. Opetusministeriön Kulttuuria kaikille -työryhmän muistiossa (2004) hyödynnetään seuraavia, Ison-Britannian Museums & Galleries Commission -neuvoston (nyk. Museums, Libraries and Archives Council) tarjoamaa 7 eri lähestymistapaa saavutettavuuden osatekijöistä (soveltaen):

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) 1. Asenteellinen saavutettavuus Toimintojen suunnittelijoiden, rahoittajien ja toteuttajien valveutuneisuus ja kaikki potentiaaliset käyttäjäryhmät huomioiva asenne johtavat saavutettavuutta lisääviin tuloksiin.

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) 2. Fyysinen saavutettavuus Merkitsee mm. - Tasaisia kulkureittejä, - Riittävän suuria hissejä, - Liikkumisesteisille soveltuvia wc-tiloja, - Hyviä kuunteluolosuhteita huonokuuloisille, suurissa yleisötiloissa induktiosilmukat - Näkövammaisille selkeitä havaintomerkkejä, esim. portaisiin merkinnät korokkeista - Ylettymisen ja katsekontaktin mahdollistavia vastaanottotiskien madallettuja osia, - Ripustusten ja tekstien sijoittelua niin, että myös matalalta näkee, - Pyörätuolipaikkoja katsomoissa ja tuoleja ja levähdyspaikkoja yleisötiloissa, - Esteetöntä hätäuloskäyntiä jne.

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) 3. Saavutettavuus eri aistien avulla Tarkoittaa paitsi näkövammaisten, huonokuuloisten, kuurojen, kuuroutuneiden, kuurosokeiden ja viittomakielisten ihmisten palvelemista, myös sen huomioimista, että kaikki ihmiset hyötyvät monipuolisista aistimismahdollisuuksista (esim. mahdollisuudesta koskettaa museoesinettä tai sen kopiota).

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) Saavutettavuus eri aistien avulla (jatkoa) - Selkeät kulkuopasteet ja isokokoiset, taustastaan erottuvat tekstit ovat saavutettavia useimmille. - Tekstitykset elokuvissa ja muissa audiovisuaalisissa esityksissä, - Kohokartat, reliefikuvat ja sovelletut opastukset tarjoavat informaatiota vaihtoehtoisissa muodoissa. - Kuvallisten merkkien, esimerkiksi piktogrammien, käyttö kulkuopasteissa tarjoaa lisäinformaatiota monille.

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) Saavutettavuus eri aistien avulla (jatkoa) -Saavutettavuus eri aistien avulla paranee, kun tietoa välitetään sekä äänenä että visuaalisena viestinä - vaihtoehtoisesti tai yhtäaikaisesti. Tekniset apuvälineet, kuten induktiosilmukat tai muut äänensiirtojärjestelmät, tekevät tarjontaa saavutettavaksi. Saavutettavuutta lisäävät myös tulkkaus, joka voi tapahtua viittomakielellä, viitotulla puheella, kirjoutustulkkauksella, kuvailutulkkauksella ja suoraan viittomakielellä tuotetut palvelut.

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) 4. Tiedottamisen saavutettavuus - Esitteiden visuaalista ja kielellistä selkeyttä - Saavutettavia verkkosivuja, - Tiedottamista eri kielillä (mm. viittomakielellä, englannin kielellä), kohdistettua mainontaa yms. - Kulttuuripalvelun saavutettavuudesta (myös korkeakoulut) ja esteettömyydestä tiedottaminen on tärkeä osa tiedottamisen saavutettavuutta. Esimerkiksi esteettömyydestä voidaan kertoa pyörätuolisymbolin avulla tai hyvistä kuunteluolosuhteita induktiosilmukkavalmiudesta (vrt. kuinka yleensä palveluista tiedotetaan)

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) 5. Taloudellista saavutettavuutta - Esimerkiksi porrastetut lippujen tai osallistumisen hinnat tai tietyt ajankohdat, jolloin hinnat ovat alennettuja tai osallistuminen ilmaista. - Lisäksi oheispalvelut, kuten kahvila ja kauppa, voivat pitää tarjolla myös edullisia tuotteita taloudellisen saavutettavuuden parantamiseksi.

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) 6. Sosiaalinen ja kulttuurinen saavutettavuus - Liittyy toiminnan sisältöihin: siihen, että kurssit, esitykset, näyttelyt ja tapahtumat heijastelevat valittujen kohderyhmien kiinnostuksen kohteita. - Asiaan liittyy valta- ja vähemmistökulttuurien suhteisiin, lisääntyvään monikulttuurisuuteen ja eri yhteiskuntaryhmien taustojen erilaisuuteen.

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) 7. Päätöksenteon saavutettavuus - On yhteydessä päätöksentekoprosessien avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen. - Päätöksenteon saavutettavuutta organisaation sisällä on esimerkiksi se, että kaikilla henkilökuntaan kuuluvilla on mahdollisuus vaikuttaa päätöksiin ja kaikkien asiantuntemus huomioidaan. - Hyvään saavutettavuuteen liittyy myös ulkopuolisten asianosaisten kuuleminen.

Saavutettavuuden eri osa-alueet (Lähde: Taide tarjolle, kulttuuri kaikille - Vammaiset ja kulttuuri -toimikunnan ehdotus toimenpideohjelmaksi. 2004) Päätöksenteon saavutettavuus (jatkoa) - Palvelujen käyttäjiltä saadun palautteen asiallinen käsittely ja toivottujen uudistusten toteuttaminen. - Päätöksenteon saavutettavuuteen liittyy myös se, että tehtyjen päätösten perustelut ovat avoimesti kaikkien tiedossa.

Miten esteitä poistetaan korkeakouluissa? (Hannu Puupponen, 2004) Kehittämisen eri ulottuvuudet korkeakoulujen esteettömyyden edistämisessä: Kulttuurit - Muutos voi toteutua ryhmien ja yhteisön toiminnan kautta  Esteitä ei tiedosteta koska välillinen syrjintä on ollut maan tapa Toimintalinjat eli politiikat - Toteutetaan strategisena ohjauksena ja julkisina dokumentteina  Korjaaminen on kallista ja hankalaa eikä voida siihen pakottaa Käytännöt - Muutos tapahtuu jokaisen systemaattisena arjen työnä yhteisten arvojen mukaan  "Hyvin tästä pääsee, eikä täällä ketään vammaisia käy muutenkaan” Yksi vastaus: Suunnittelemalla ja toteuttamalla palvelut ja ympäristöt joustaviksi erilaiset osallistujaryhmät huomioiden.

Yhdenvertaisuuslaki (20.1.2004/21) Laissa syrjintäkieltoa täsmennetään niin, että se kieltää välittömän ja välillisen syrjinnän, joka voi johtua esimerkiksi käytännöistä tai olosuhteista. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa koulutuksen järjestäjän lisäksi ryhtymään kohtuullisiin toimiin vammaisen henkilön koulutukseen pääsemiseksi ja koulutuksessa selviämisessä. Keskeisiä ongelma yhdenvertaisuuslain näkökulmasta on nähty mm. rakennetun ympäristön esteellisyys

Yhdenvertaisuuslaki 5 §: ”Yhdenvertaisuuden edistämiseksi 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa asioissa työn teettäjän tai koulutuksen järjestäjän on tarvittaessa ryhdyttävä kohtuullisiin toimiin vammaisen henkilön työhön tai koulutukseen pääsemiseksi, työssä selviämiseksi ja työuralla etenemiseksi. Kohtuullisuutta arvioitaessa otetaan erityisesti huomioon toimista aiheutuvat kustannukset, työn teettäjän tai koulutuksen järjestäjän taloudellinen asema sekä mahdollisuudet saada toimien toteuttamiseen tukea julkisista varoista tai muualta.”

Korkeakoulujen esteettömyys ja Opetusministeriö Opetusministeriön ydinsanoma: Esteettömyys edellytetään laissa ja opetusministeriö valvoo sen toteutumista (DFA/Korkeakoulu kaikille –projektin työkokous, 8/2005)

Ovatko korkeakoulut tarpeeksi tietoisia omasta yhteiskunnallisesta tehtävästään sekä sosiaalisesta ja moraalisesta vastuustaan kaikkien opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä?

Hyviä lähdeaineistoja: Esteetön opiskelu yliopistoissa, Elina Laaksonen. Opetusministeriön julkaisuja 2005:6. Selvityksessä kartoitetaan yhdenvertaisuuden ja esteettömyyden toteutumista Suomen yliopistoissa, sekä annetaan toimenpidesuosituksia tilanteen parantamiseksi. Selvitys löytyy html-, rtf- ja pdf-muodoissa opetusministeriön verkkosivulta http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2005/opm06/opm06.html Huonokuuloinen korkeakouluopiskelija - käytänteitä ja kokemuksia. Esa Kalelan, Heidi Koiviston, Anneli Köysteen ja Sami Virtasen tutkimus selvittää huonokuuloisten nuorten integroitumista opiskeluympäristöön http://moottorikorvat.net/mikaestaa/tutkimusraportti.pdf Esteetön korkeakouluopiskelu - Högskolestudier for alla on erityisesti vammaisille koulutukseen hakijoille suunnattu opas opiskelun käytännön järjestelyistä ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa. http://www.oph.fi/koulutusoppaat/vammaisenopas/fi/

Lisätietoja tai kysyttävää: Sami Virtanen sami.virtanen@kuulonhuoltoliitto.fi

Esteetön opiskelu yliopistoissa –selvitystyö (2005) ehdottaa näitä toimenpiteitä (nämä ehdotukset koskevat myös ammattikorkeakouluja):

Esteetön opiskelu yliopistoissa: Toimenpidesuosituksia Yliopistojen suunnittelutoiminta Esteettömyys osaksi yliopistojen strategista toimintaa (kattavat esteettömyyskartoitukset ja -suunnitelmat) yliopiston toiminnan ja sidostyhmät kattavalla tavalla, Esteettömyyttä varten nimetään vastuuvirkamies, Esteettömyys kattavasti esille opetusministeriön ja yliopistojen tulosneuvotteluihin, Vuoropuhelun varmistamiseksi tulisi perustaa eri osapuolet yhdistävä esteettömyystoimikunta, Yhdenvertaisuuslain velvoitteet koulutuksen järjestäjälle täsmennettävä, Yliopistojen pilottihanke, joka tarjoaa esteettömyyskartoituksen toimintamallin, Resurssien turvaaminen yliopistoille.

Esteetön opiskelu yliopistoissa: Toimenpidesuosituksia Henkilöstökoulutus Koulutusta henkilöstölle esteettömyysasioista, Esteettömyys yliopisto-opettajien pedagogiseen täydennyskoulutukseen, Opiskelijajärjestöille ja ylioppilaskunnille koulutus- ja informointivelvoite.

Esteetön opiskelu yliopistoissa: Toimenpidesuosituksia Opintoasiat Opetuksen ja opiskelun järjestäminen ja vastuuhenkilö riittävän tuen takaamiseksi vammaiselle opiskelijalle, HOPS yksi väline, Ohjeistuksen laatiminen opetushenkilökunnalle sekä opiskelijavalintoja varten laitoksille.

Esteetön opiskelu yliopistoissa: Toimenpidesuosituksia Tila-asiat Esteettömyyskartoitukset ja –suunnitelmat ja tilojen systemaattinen kehittäminen, Esteettömyystavoitteisto (liikkumisen esteettömyys ei vielä riitä).

Esteetön opiskelu yliopistoissa: Toimenpidesuosituksia Viestintä Tiedon oltava saavutettavassa muodossa, tarjolla eri kanavien kautta, Laadittava viestintää varten kattava ohjeistus ja sisällytettävä esteettömyys viestintästrategiaan. (Laaksonen 2005, 35-38.)