Miten tehdä tästä tilasta….. monikäyttöinen, joustava ja innostava oppimisympäristö? 10.4. 2014, ITK-päivät
Arkkitehdin ensimmäinen luonnos…
Joustavat tilat ja oppimisympäristöt
Lähtokohtana tilan pedagoginen joustavuus Pictures by Loop.bz - Mie Guldbaek Broens & Jens Guldbaek
Pictures by Loop.bz - Mie Guldbaek Broens & Jens Guldbaek
Pictures by Loop.bz - Mie Guldbaek Broens & Jens Guldbaek
Joustavat ja välittävät oppimisympäristöt –projekti (JOTI) 2013-2015 Projektin tavoitteet ja tausta Kehittää joustavia ja välittäviä oppimisympäristöjä vastaamaan pedagogisen toimintakulttuurin muutokseen ja uuden opetussuunnitelman tavoitteiden mukaiseen opiskeluun Kehittää käyttäjälähtöistä ja yhteisöllistä suunnittelua ja yhteistyötä Kohteena mm, Munksnäs högstadieskola, perusparannuskohde Helsingissä Projektia koordinoi Helsingin opetusvirasto ja se on Opetushallituksen rahoittama
Konkreettiset lopputulokset Malliesimerkit joustavista ja välittävistä oppimisympäristöistä, niiden suunnitelmista ja toteutuksista Julkaisu suunnitteluprosessista, oppimisympäristöistä sekä pedagogisen toimintakulttuurin muutoksesta Arviointi toteutetuista suunnitelmista ja toteutuksista ja niissä käytetyistä osallisuuden prosesseista
Toimintakulttuuri joustavassa ja välittävässä oppimisympäristössä Oppija oppimis-prosessi Pedagogiset käytänteet Tutkiva ja yhteisöllinen, ilmiöpohjainen oppiminen, pelillisyys, BYOD Pedagoginen johtajuus Jaetun johtajuuden rakenteet ja arvioinnin välineet Hyvinvointi Osallistumisen ja yhteisöllisyyden rakenteet ja käytänteet Oppimisyhteisön osaamisen kehittäminen Yhteisölliset kehittämisen välineet Oppiva kaupunginosa Alueellinen yhteistyö, verkostot ja kumppanuudet Ubiikki, välittävä teknologia OPS:n tavoitteet Tietokäsitys, oppimiskäsitys, teknologiakäsitys Kuva 1. Joustavan ja välittävän oppimisympäristön toimintakulttuurin suunnittelun lähtökohtia (Ryymin & al., 2013).
Yhteistyökumppanit oppilaat, opettajat, rehtorit arkkitehdit, sisustusarkkitehdit tietohallinnon suunnittelijat, teknologiakehittelijät, pedagogiset suunnittelijat, kouluttajat, tutkijat, hallinnon asiantuntijat Kuvat: freedigitalphotos.net
Työpajat – yhdessä suunnittelu Prosessin aikana yhteisiä kehittäjätapaamisia (työpajoja), joissa mukana kehittäjäopettajia, oppilaita, mediakeskuksen suunnittelijoita sekä arkkitehtejä. Sisällöt: - Unelmointivaihe (tammi- / helmikuu) Äänestys ja kokeilujen suunnittelu (helmi- / maaliskuu) Tilan ja sisustamisen suunnittelua (maaliskuu) Oppituntien järjestämistä ja vapaa-ajan toimintaa (huhtikuu) Teknologian hyödyntäminen tilassa (huhtikuu) Uusia menetelmiä ja arviointia (toukokuu) Kokonaisratkaisut / yhteisen suunnitelman muodostaminen
Yhteisöllinen prosessi – Unelmointi Unelmoinnin 10 askelta
Dreamdo - työkalu
Dreamdo - työkalu
Valitut unelmat: Flexibel och mångsidig användning av ”teket” Dröm Vad vi vill göra…. Flexibel och mångsidig användning av ”teket” Ett utrymme som inspirerar elever och personalen till nytänkande. Möbler och inredning. Utrymme för grupper och individuellt arbete. High tech datasal En high-tech datasal med ca 16 datorer med hög kvalitet samt 3D utrustning. Game room - utrymme för spel och drama Ett utrymme där det finns dataspel(xbox med brädspel och andra spel. Även mobil utrustning som man kan spela med och använda till annat (t ex göra filmer med). En scen där man kan ha teater eller uppträda med något annat. Café Ett café där vi kan äta efter en lång skoldag och ett ställe där man kan umgås med vänner på rasterna. Där det också skulle finnas mycket med mat och mycket att välja mellan!:)
Työkaluja suunnitteluun
Työkaluja suunnitteluun
Työkaluja suunnitteluun
Teknologiaa, jota hankkeessa kokeillaan.. Lähtokohtana pelillisyys, yhteisöllisyys, liikunnallisuus, toiminnallisuus ja sosiaaliset taidot, luovuus, yhteisöllinen ongelmanratkaisu. - Esittäminen ja jakaminen (Apple-Tv, siirrettävä projisointi, vuorovaikutustaitoja edistäviä ohjemia, mobiililaitteet) XBOX + Kinect + liikunnaliset pelit Tietokoneita oppimispeliohjeilmointia varten (Kodu, Minecraft yms) Tabletkokeiluja (pedagogisten käyttäjien ja oppijoiden kokemuksia, oppilaiden ääni) 3D -tulostus 3D -esitys Kosketuspöytä ja kosketusseinä Elokuvien tekoa (green screen)
Lisätiedot: Kristian Roos, etunimi.sukunimi@edu.hel.fi Essi Ryymin, etunimi.sukunimi@hel.fi