Miten tehdä tästä tilasta…..

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
OPPIVA OPS –SALO 1.Jakso
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
ITec 4. ja 5. sykli Koulumme O Pohjois-Helsingissä O 236 oppilasta, 16 opettajaa ja 5 avustajaa O Yhteisöllisyys - teknologia, taide, toiminnallisuus.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
KOULUTUSPALVELUJEN KEHITTÄMISKOHTEET UTBILDNINGSTJÄNSTERNAS UTVECKLINGSOBJET KOULUTUSPALVELUJEN LAATUSEMINAARI
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Apuverbit.
Tuloksista ja niiden levittämisestä
Pronominit man ja det.
Demonstratiivipronominit
Pelit opetuksen tukena
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Hanketyö johtamisen ja kehittämisen välineenä
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Miten tehdä tästä tilasta….. monikäyttöinen, joustava ja innostava oppimisympäristö? 10.4. 2014, ITK-päivät

Arkkitehdin ensimmäinen luonnos…

Joustavat tilat ja oppimisympäristöt

Lähtokohtana tilan pedagoginen joustavuus Pictures by Loop.bz - Mie Guldbaek Broens & Jens Guldbaek

Pictures by Loop.bz - Mie Guldbaek Broens & Jens Guldbaek

Pictures by Loop.bz - Mie Guldbaek Broens & Jens Guldbaek

Joustavat ja välittävät oppimisympäristöt –projekti (JOTI) 2013-2015 Projektin tavoitteet ja tausta Kehittää joustavia ja välittäviä oppimisympäristöjä vastaamaan pedagogisen toimintakulttuurin muutokseen ja uuden opetussuunnitelman tavoitteiden mukaiseen opiskeluun Kehittää käyttäjälähtöistä ja yhteisöllistä suunnittelua ja yhteistyötä Kohteena mm, Munksnäs högstadieskola, perusparannuskohde Helsingissä Projektia koordinoi Helsingin opetusvirasto ja se on Opetushallituksen rahoittama

Konkreettiset lopputulokset Malliesimerkit joustavista ja välittävistä oppimisympäristöistä, niiden suunnitelmista ja toteutuksista Julkaisu suunnitteluprosessista, oppimisympäristöistä sekä pedagogisen toimintakulttuurin muutoksesta Arviointi toteutetuista suunnitelmista ja toteutuksista ja niissä käytetyistä osallisuuden prosesseista

Toimintakulttuuri joustavassa ja välittävässä oppimisympäristössä Oppija oppimis-prosessi Pedagogiset käytänteet Tutkiva ja yhteisöllinen, ilmiöpohjainen oppiminen, pelillisyys, BYOD Pedagoginen johtajuus Jaetun johtajuuden rakenteet ja arvioinnin välineet Hyvinvointi Osallistumisen ja yhteisöllisyyden rakenteet ja käytänteet Oppimisyhteisön osaamisen kehittäminen Yhteisölliset kehittämisen välineet Oppiva kaupunginosa Alueellinen yhteistyö, verkostot ja kumppanuudet Ubiikki, välittävä teknologia OPS:n tavoitteet Tietokäsitys, oppimiskäsitys, teknologiakäsitys Kuva 1. Joustavan ja välittävän oppimisympäristön toimintakulttuurin suunnittelun lähtökohtia (Ryymin & al., 2013).

Yhteistyökumppanit oppilaat, opettajat, rehtorit arkkitehdit, sisustusarkkitehdit tietohallinnon suunnittelijat, teknologiakehittelijät, pedagogiset suunnittelijat, kouluttajat, tutkijat, hallinnon asiantuntijat Kuvat: freedigitalphotos.net

Työpajat – yhdessä suunnittelu Prosessin aikana yhteisiä kehittäjätapaamisia (työpajoja), joissa mukana kehittäjäopettajia, oppilaita, mediakeskuksen suunnittelijoita sekä arkkitehtejä. Sisällöt: - Unelmointivaihe (tammi- / helmikuu) Äänestys ja kokeilujen suunnittelu (helmi- / maaliskuu) Tilan ja sisustamisen suunnittelua (maaliskuu) Oppituntien järjestämistä ja vapaa-ajan toimintaa (huhtikuu) Teknologian hyödyntäminen tilassa (huhtikuu) Uusia menetelmiä ja arviointia (toukokuu) Kokonaisratkaisut / yhteisen suunnitelman muodostaminen

Yhteisöllinen prosessi – Unelmointi Unelmoinnin 10 askelta

Dreamdo - työkalu

Dreamdo - työkalu

Valitut unelmat: Flexibel och mångsidig användning av ”teket” Dröm Vad vi vill göra…. Flexibel och mångsidig användning av ”teket” Ett utrymme som inspirerar elever och personalen till nytänkande. Möbler och inredning. Utrymme för grupper och individuellt arbete. High tech datasal En high-tech datasal med ca 16 datorer med hög kvalitet samt 3D utrustning. Game room - utrymme för spel och drama Ett utrymme där det finns dataspel(xbox med brädspel och andra spel. Även mobil utrustning som man kan spela med och använda till annat (t ex göra filmer med). En scen där man kan ha teater eller uppträda med något annat. Café Ett café där vi kan äta efter en lång skoldag och ett ställe där man kan umgås med vänner på rasterna. Där det också skulle finnas mycket med mat och mycket att välja mellan!:)

Työkaluja suunnitteluun

Työkaluja suunnitteluun

Työkaluja suunnitteluun

Teknologiaa, jota hankkeessa kokeillaan.. Lähtokohtana pelillisyys, yhteisöllisyys, liikunnallisuus, toiminnallisuus ja sosiaaliset taidot, luovuus, yhteisöllinen ongelmanratkaisu. - Esittäminen ja jakaminen (Apple-Tv, siirrettävä projisointi, vuorovaikutustaitoja edistäviä ohjemia, mobiililaitteet) XBOX + Kinect + liikunnaliset pelit Tietokoneita oppimispeliohjeilmointia varten (Kodu, Minecraft yms) Tabletkokeiluja (pedagogisten käyttäjien ja oppijoiden kokemuksia, oppilaiden ääni) 3D -tulostus 3D -esitys Kosketuspöytä ja kosketusseinä Elokuvien tekoa (green screen)

Lisätiedot: Kristian Roos, etunimi.sukunimi@edu.hel.fi Essi Ryymin, etunimi.sukunimi@hel.fi