Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa."— Esityksen transkriptio:

1 Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa ryhmät, vko4 1-9 luokat, 7 opettajaa Ilmiö-päivä vko 5

2 Ru-OPS tavoitteet T1: ilmaisuvaranto, taito ilmaista mielipiteensä
T2: kuultujen tekstien kuulemis-ja ymmärrysharjoituksia T4: lukutaito, tekstilajien tunnistaminen T5: taito tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä T8: suunnitella ja tuottaa tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä Miten: ajatuskartta, tukisanalistat – harjoite, työskentelyn lomassa ryhmä kokoaa ajatuksiaan näillä tavoin – dokumentointi: paperiversio T10:kielen havainnointi T11: tutustuttaa ja innostuttaa kirjallisuuteen, ja rohkaista lukuelämyksiin Miten: lukupiiri aiheesta, kännykkätallennus. Opetustuokio/vihje: tukikysymykset keskustelun pohjaksi

3 Hi- OPS tavoitteet T5: oppilas ymmärtää ihmisen toiminnan motiiveja
T10: ohjata oppilasta selittämään miten tulkinnat saattavat muuttua Miten: draaman keinoin; rikkinäinen puhelin. Koulun arki: riitatilanteen selvittely.

4 UE/ET- OPS tavoitteet T3: auttaa tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta Miten: opeta käsite vertauskuva. Etsitään vertauskuvia teksteistä, elokuvista…

5 Ku- OPS tavoitteet T3: innostaa ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan T8: ohjata oppilasta tarkastelemaan visuaalista kulttuuria eri näkökohdista ja pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutuksia Miten: eri ikäryhmien väliset erot: 1lk vs. 9 lk. katsotaan mainos/traileri/lyhytelokuva – tarkasteltavat aiheet käydään läpi etukäteen ja käydään keskustelu sekä vertailu katselemisen jälkeen. Hyvä-paha, pimeä –valo, nuori-vanha, ruma-kaunis; vastakohtien käsittely. Sijoita mainos/kuva maailmankartalle/eri aikakaudelle. 

6 Miten oppilaat osallistuvat ja suunnittelevat?
Oppilaat ideoivat tutkittavat ilmiöt PP: n pohjalta omassa luokassa. Opettajien koonnin pohjalta  (värikoodein) tutkittavat aiheet, joista oppilaat valitsevat itseä eniten kiinnostavan aiheen. Oppilaat kokoontuvat ryhmiin pohtimaan toteutustapoja, tavoitteita ja arviointia. Yksi opettaja opastaa noin oppilasta. 

7 Berättelser Var finns berättelser?
I hurdana former kan berättelser finnas?

8 Vad kan du göra? Hur kan vi jobba? Vi samlar idéer!
Skriva en berättelse Läsa  Intervjua Göra en bok Skriva eller framföra en pjäs Göra en serie Berätta roliga historier Leta efter och lyssna på ballader Skriva en låt Berätta myter Filma Vad annat kan man ännu hitta på?

9 Övningar Stödord, nyckelord Tankekarta 1. Övar att få struktur
2. Hjälper minnet 3. Bra nyckelord som man kan använda          a) när man ska skriva egna texter med egna ord         b) när man ska tala fritt 4. Behöver inte skriva så mycket 5. Lätt att överblicka när det är samlat på ett papper

10 Exempel på en tankekarta
När du gör en tankekarta börjar du med ett  centralt begrepp och skriver det i mitten.  Det blir som rubriken på en text.  Sedan bygger du på med saker du kommer på. Du skriver stödord (nyckelord). 1. Gör en egen barndomskarta. 2. Berätta om din barndom. 3. Använd gärna foton eller andra bilder när du berättar.  Berätta gärna om något eller några speciella minnen när du visar dina bilder.

11 Att anteckna stödord När du har antecknat stödord kan du använda  ​ dem för att göra en sammanfattning, till exempel  ​ av en text som du har läst. Skriftliga sammanfattningar  ​ kan även vara bra vid andra tillfällen, till exempel om du  ​ vill sammanfatta en berättelse.  ​ ​ ​ ​ Så här kan du öva på att skriva egna sammanfattningar: ​ ​ 1. Anteckna stödord under en lektion. Titta på dina stödord och skriv en sammanfattning av vad du lärde dig under lektionen. Jämför med vad en klasskamrat har skrivit. Vad är likadant? Vad är olika? ​ ​ 2. Du har läst en berättelse som du tycker är bra. Nu vill du locka en klasskamrat att läsa berättelsen. Skriv en kort sammanfattning. Skriv inte om allt som händer, för då blir det inte så spännande för din kamrat att läsa berättelsen!

12 Vad är en metafor? Språklig metafor  En språklig metaform är oftast indelad i två delar. Sakled och Bildled. – Du är en stjärna – Min pappa är en klippa – Jag är dödstrött – Blod är tjockare än vatten Skillnaden på metaforen och liknelsen En liknelse är rakt på sak och man använder ofta orden som och liksom i en liknelse. ”Vit som snö”, Snabb som vinden”. Meningen ”Du är en som en ros” är en liknelse och ”Du är en ros” är en metafor (rätt omöjligt att vara en ros). 


Lataa ppt "Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google