MONTESSORI -PEDAGOGIIKKA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Marionetit, Keppi- ja Kurkistusnuket
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OHJAAMINEN.
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Minä oppijana 1 ov..
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Sensorinen integraatio
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Linkkivinkki
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Suomen Jääkiekkoliitto1 FYYSISEN HARJOITTELUN PERUSTEET FHV.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveyden määritelmät
painotuslinjan esittely
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Lapsuus ja nuoruus.
Arviointi Vsop-opetuksessa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Esityksen transkriptio:

MONTESSORI -PEDAGOGIIKKA Samuli Ranta Emmi Rintasaari Karoliina Seppänen Johanna Vanhatalo

Maria Montessori Syntyi Italiassa 1870. Italian ensimmäinen naislääkäri. Toimi psykiatrina ja kiinnostui kehitysvammaisista lapsista. huomasi ongelmien olevan pedagogisia, ei lääketieteellisiä Otti vaikutteita pedagogiikkaansa Rousseaulta, Pestalozzilta ja Fröbeliltä.

Maria Montessori 1907 perusti slummialueelle Casa dei Bambini –lastenkodin ja johti sitä. sisälsi 3-6 -vuotiaita normaaleja kasvattamattomia lapsia siellä testasi kasvatusmetodejaan Metodit osoittautuivat toimiviksi ja levisivät nopeasti. Toimi tutkijana ja opettajakoulutuksen opettajana

MONTESSORIPEDAGOGIIKKA Perusta Herkkyyskaudet Ympäristö Välineet

Herkkyyskaudet

Perusta: ”Auta minua tekemään itse” Lapsissa on valmiina kaikki kehittymisen ainekset Lapsille tulee turvata otollinen kasvuympäristö fyysisesti ja psyykkisesti Kolme avaintekijää: lapsi, sopiva ympäristö ja opettaja

Herkkyyskaudet Herkkyyskauden aikana lapsi oppii innokkaasti, iloisesti ja vaivattomammin kuin myöhemmin missään elämän vaiheessa. Lähes kaikki herkkyyskaudet sisältyvät ikävuosiin 0-6. Ominaista herkkyyskaudessa on, että lapsi pyrkii saamaan kaikin keinoin ympäristöstään irti kaiken mahdollisen ”ravinnon” sen hetkiselle kiinnostukselleen

Herkkyyskaudet Herkkyyskausia ovat mm. puheen oppiminen, järjestys, hyvä käytös ja musikaalisuus. Herkkyyskaudet esiintyvät lapsilla yksilöllisesti. Opettajan tehtävänä on havaita lapsen meneillä oleva herkkyyskausi.

6-vuotisjaksot 0-6v itseensä imevä mieli. 6-12v laajentamisen aikaa. Valtava henkisen kasvun ja kehityksen aikaa. Lapsi omaksuu tietoa helposti. Sisältää kaikki tärkeimmät herkkyyskaudet. 6-12v laajentamisen aikaa. laajentaa aiemmin opittua. Lapsi on hyvin kiinnostunut maailmasta.

6-vuotisjaksot 12-18v luova vaihe. 18-24v varhaisaikuisuus. Samankaltainen 0-6v kanssa. On ominaista itsensä kriittinen tarkkailu. Tarve irrottautua auktoriteettien vaikutuksesta. 18-24v varhaisaikuisuus. Rauhallisen laajenemisen kausi (vrt. 6-12v) Irrottautuu itsenäiseksi aikuiseksi

Ympäristö

Ympäristö Montessoriympäristö on valmisteltu ympäristö. Otettu huomioon ikäkauden mukaan mahdollisuudet lapsen omatoimiseen työskentelyyn. Aikuisen tehtävänä tarkkailla ja tukea lapsen pyrkimystä itsenäiseen toimintaan.

Ympäristö Montessorin mukaan suotuisa ympäristö tarjoaa mahdollisuuden vapaaseen liikkumiseen ja valinnan vapauteen antaa lapselle mahdollisuuden ottaa vastuuta tarjoaa oikeita materiaaleja ja luonnollisen ympäristön huonetila jaetaan neljään alueeseen äidinkieli matematiikka aistimateriaalit käytännön elämän harjoitukset on kaunis ja harmoninen

Välineet

Välineet Montessorin kehittämät Ovat luonnon materiaaleista Välineet ovat itseään korjaavia ja sisältävät piilo-opetussuunnitelman Välineet ovat koko ajan lasten tasolla saatavilla ja käytettävissä. http://www.youtube.com/watch?v=7_FQn6Kpmtw&feature=related

Käytännön elämän välineet Kaatamisharjoitus Atuloiden käyttö Pöydän kattaminen Avaaminen ja sulkeminen Lattian lakaiseminen Metalliesineiden kiillotus Tiskaaminen Vaatteiden pesu Peilin puhdistus Kynien teroittaminen Saksien käyttö Pukeminen ja riisuminen Tasapainoharjoitukset Pistelytyö Huopapalat huonekalujen jalkoihin

Aistimateriaalivälineet Kosketuslauta ja sylinteri Kangasparit Painopurkit Äänirasiat Tuoksupurkit Punaiset sauvat Sylinteripalit Vaaleanpunainen torni Muodon tunnistaminen

Äidinkielen välineet Hiekkamuottikirjaimet Kirjainkuvalaatat Kirjainsarjat Piirustusmuotit Hiekkapaperikirjaimet Hiekkatarjotin Kirjaimet ompelukortteina Aakkosjuna Alkukirjaimet ja kuvakortit Irtokirjaimet Kirjainpalapeli Kalvokirjoittaminen Vaaleanpunaiset ja vaaleansiniset materiaalit

Matematiikan välineet Hiekkapaperinumerot Ompelukuvanumerot Laskupuikot Laskemislokerikko Numerokortit ja pyykkipojat Numeropalapeli Numeroalusta ja tikut Laskunapit Helmitarjotin (kymmenjärjestelmä) Kultaiset helmet

OPETTAJAN ROOLI

Hyvän opettajan kriteerit Montessori kuvaa hyvän ohjaajan ominaisuuksia ”Hän on kuin täydellinen palvelija, syvästi uskova kirkon palvelija ja tutkimusta tekevä tiedemies” Ohjaaja lopettaa kaiken lapseen kohdistuvan suoran opetuksen. Aloite lähtee aina lapsesta

KRITIIKKI

Kritiikki Mielikuvitusleikin aliarvostaminen Vapaan leikin unohtaminen Pedagogiikka keskittynyt fonetiikkaan??? Oma kritiikki: Keskittynyt täysin yksilön oppimiseen. Entä yhteisöllisyys ja ryhmätyöskentelyn taidot?

LÄHTEET Parkkonen Helena, 1991. Auta minua tekemään itse. WSOY. Hansson Lena, 1994. Montessori och barns arbete. Liber utbildning AB Bradley, Isaacs, Livinston, Nasser jne. Maria Montessori in the United Kingdom: 100 years on. (Opettajan antaman artikkeli)