SALMAR Tuloksia Eurooppalaisesta lohimarkkinatutkimuksesta Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Pankki Euro & talous –lehti (4/2006) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2006) Tiedotustilaisuus
Advertisements

Kauppa tuottavuuden ja talouskasvun lähteenä
VILJAKAUPAN KEHITTYMINEN ENSIO HYTÖNEN
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Tiedosta ratkaisuja kestäviin valintoihin Kalatalouden ennakointi – miten varautua tulevaan? SAKL ja RKTL -seminaari Jari Setälä Riista- ja kalatalouden.
SALMAR-TUTKIMUKSEN TULOKSIA 2001 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Marjakaupan tulevaisuuden näkymiä ja kokemuksia viennistä
Poronlihatuotteiden markkinat 2004 Riistan- ja kalantutkimus Kaija Saarni, Leena Aikio, Jorma Kemppainen, Jari Setälä ja Asmo Honkanen.
Ruokakalaviljelyn uudet lajit
Puukauppa Jukka-Pekka Vapaniemi
Kalatalouden kansainväliset kehityssuunnat Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko RKTL - Tietoa kestäviin valintoihin.
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
RUOKAKOUVOLA VIESTINNÄN PROSESSI VISIO RUOKAKOUVOLA TAVOITTEET PÄÄMÄÄRÄT.
Norjan kalatalouden näkymiä 2008 Nofima, Fiskeriforskning
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma.
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Päättäjäpäivä Vähittäiskaupan kilpailukyky.
Miten regulaattori voi tukea alan kehitystä? Pääjohtaja Rauni Hagman Viestintävirasto FiCom-seminaari: ICT-alan tulevaisuuden haasteet,
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Kansantalouden häiriöt:
Porotalouden tuet ja korvaukset Kaija Saarni Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Elinkeino- ja yhteiskuntatutkimus.
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Suomalaisen kirjolohen kilpailukyky kansainvälistyvillä
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Suomen kalamarkkinat globalisoituvassa kalakaupassa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko
Eurooppalaiset haasteet huippuosaamiselle Hannu Takkula Euroopan parlamentin jäsen, Kulttuuri- ja koulutusvaliokunnan varapuheenjohtaja.
Jorma Hanhiala/TT Turku1 Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille.
T U L I M M E S U O M E E N. SUOMALAINEN KAUPPA TARVITSEE KILPAILUA  kaupan kansainväliset toimijat pitävät huolen kilpailusta  toimivat ja kilpaillut.
Kalankasvatuksen kansainväliset ja kansalliset haasteet Johan Åberg Suomen Kalankasvattajaliitto Kalaviikko
Kalan hinta ja kalan tuonnin kehitys Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalaviikko 2002 Tampere.
Kalatalouden tulevaisuuden mahdollisuudet
Elinkeinorakenne Suomessa. Yleistietoa Suomen talous vastaa rakenteeltaan tyypillistä länsieurooppalaista teollisuusmaata. Palvelujen osuus tuotannosta.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
SATAKUNNAN TALOUS 9 ● kesäkuu 2007 Nykytila ja lähiajan näkymät
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Kertaus.
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Perttu Pyykkönen Pellervon Päivä
Toimitusjohtaja Pasi Holm, PTT Pellervon Päivä Helsinki
Kansainvälinen kauppa
YH 2 Suomi ja kansainvälinen kauppa
SUHDANNEVAIHTELUT.
Kysynnän ja tarjonnan laki
KALANKASVATUKSEN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
VALUUTTAKURSSIPOLITIIKKA
Maailmankauppajärjestön vaikutus pellervolaiseen osuustoimintaan
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
TALOUDELLINEN YHDENTYMINEN
Verkostojen merkitys ja vaikutus tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Markkinoinnin perusteet
Raahen sataman tavaraliikenne 2005–2017
EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.
Bruttokansantuote on kasvanut Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, mutta ei Suomessa Lähde: Macrobond.
Veera Holappa PTT:n aluetalouden seminaari
Bruttokansantuote on kasvanut Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, mutta ei Suomessa Lähde: Macrobond.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Esityksen transkriptio:

SALMAR Tuloksia Eurooppalaisesta lohimarkkinatutkimuksesta Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen 2003

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen SALMAR Margins along the European seafood value chain. Impact of the salmon industry on market structures Rahoitettiin EU:n tutkimuksen V puiteohjelmasta Projektin kesto v Tutkijoita Ranskasta, Norjasta, Iso-Britanniasta, Portugalista ja Suomesta

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Tavoitteet Miten kasvava lohen tarjonta on vaikuttanut kalamarkkinoiden ja kalaelinkeinojen rakenteiseen ? Miten arvoketjun keskittyminen on vaikuttanut lohikalojen hinnanmuodostukseen ? Miten hyvin EU:n kalastus- ja markkinapolitiikka toimii muuttuneessa markkinatilanteessa ?

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Kansalliset tavoitteet Miten lohen tuonti on vaikuttanut Suomen kalamarkkinoihin ja kalaelinkeinoihin ? Miten tuotu lohi kilpailee kirjolohen kanssa ? Toimivatko lohikalamarkkinat kilpailullisesti ? Miten EU:n ja Norjan välinen lohisopimus vaikutti Suomen markkinoihin ?

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohikalojen kysyntä kasvaa tasaisesti

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Sama kehitys muuallakin Euroopassa

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohikala syrjäyttää silakkaa

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohikalojen hinnat laskeneet

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohikalojen hinnat yhdentyvät

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Lohi korvaa kirjolohta tuorekalamarkkinoilla

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Kirjolohta käytetään jalostuksessa enemmän

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Miksi lohi vie markkinoita ?

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Kirjolohen kausiluonteinen tarjonta suuri ongelma

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Alkutuotantoyritysten määrä laskee

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Kalan tukkukauppa ja jalostus työllistävät

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Tukkukaupan liikevaihto 2 ½ kertaistui

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Vähittäiskauppa keskittynyttä

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Vähittäiskaupan yksiköt kasvavat

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Rakenteelliset muutokset Koko kalan arvoketju keskittyy 5 suurinta Vähittäiskauppaketjua myy yli 90 % Kalatukkukauppaa/jalostajaa myy lähes puolet Kalankasvattajaa tuottaa puolet kirjolohen Troolaria kalastaa 2/3 silakan kokonaistuotannosta

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohikalojen välinen kilpailu Kilpailevien tuotteiden hintojen välillä on yhteys Minimihinta

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohikalojen välinen kilpailu Lohikalat kilpailevat keskenään samoilla markkinoilla Tuodun lohen hinta määräytyy maailmanmarkkinoilla Kotimaisen kirjolohen hinta määräytyy kotimaisen tarjonnan ja tuodun lohikalan hinnan perusteella Tuodun lohen ja kotimaisen kirjolohen hinta määräävät kalastetun lohen hinnan

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohimarkkinoiden kilpailullisuus Markkinat toimivat kilpailullisesti, jollei tuotanto- ja kauppaketjun mikään osapuoli pysty keräämään ylisuuria voittoja > Hintasignaalit siirtyvät häiriöttä ketjun osasta toiseen

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohen arvoketjun kilpailullisuus

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohen arvoketju toimi kilpailullisesti norjalaiselta tuottajalta suomalaiseen tukkuun asti (vähittäiskauppaa ei analysoitu) Norjan vientihinnat johtavia hintoja  Maailmanmarkkinahinnat määräävät lohen hinnan Suomen markkinoilla Lohen arvoketjun kilpailullisuus

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Kirjolohen arvoketjun kilpailullisuus

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Arvoketju toimi kilpailullisesti tuottajalta kalatukkuun asti Tukkuhinnat johtavia Kalatukut päättävät mitä, miten ja minne myydään 1) Kotimaista vai tuotua 2) Tuoreena vai jalostettuna 3) Vähittäiskauppaan, suurkeittiöille vai vientiin Kirjolohen arvoketjun kilpailullisuus

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Vähittäiskaupan tulokset kaksijakoiset: 1)kampanjahinnat > kilpailu toimii 2)normaalit hinnat > vähittäiskaupalla saattaa olla markkinavoimaa Kirjolohen arvoketjun kilpailullisuus

Vähittäiskaupan markkinavoima kasvanut Toimittajia koskevat vaatimukset: •kilpailukykyinen hinta •riittävä määrä •korkea tasainen laatu •tasainen tarjonta •laaja valikoima •logistiset valmiudet •laatu- ja ympäristösertifioinnit RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

Vähittäiskaupan markkinavoima kasvanut Vain (suuret) valikoidut toimittajat kelpaavat Toimittajien kilpailutusjärjestelmä Toimituksia keskitetään määrällisesti ja alueellisesti RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

Vähittäiskaupan markkinavoima kasvanut Ketjujen omat kampanjat Kaupan omat tuotemerkit * Vähittäiskauppa siirtää valmistajien katteita omiin katteisiinsa ja kuluttajahintoihin RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

Markkinoiden rinnalle syntynyt uusia toimintamalleja Yhteistyö ja työnjako toimijoiden välillä tiivistyy Alihankintasopimukset yleistyvät Vertikaalinen integraatio lisääntyy Tuotanto/jalostus- ja tukkukauppa Tukku- ja jalostus/vähittäiskauppa Yhteiset investoinnit RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen

Politiikkavaikutukset WTO, GATT, CAP ja CFP Tavoitteet: Kaupan vapauttaminen kuluttajien hyödyksi Suorien tukien vähentäminen Omien tuottajien suojaaminen epäreilulta kilpailulta (minimihinta)

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Kirjolohen tuonti kasvoi

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Kirjolohen tuontihinta romahti (40 %)

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Vähittäishinnat eivät laskeneet yhtä paljon (30 %)

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Tuoreen lohikalan määrä nousi 40 %

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Minimihinta on tehoton keino ohjata markkinoita, jos maailmanmarkkinahinnat alle minimihinnan Suomessa minimihinta johti täydellisen korvikkeen tuontiin Kuluttajien lisäksi myös välikädet hyötyivät

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Lohisopimuksen vaikutukset Norjalaiset koordinoivat omaa tuotantoaan rehukiintiöin ja pääsivät hyödyntämään johtavaa markkina-asemaansa EU:n kuluttajien hyöty meni pääosin EU:n ulkopuolisille tuottajille Myös EU:n tuottajat hyötyivät > norjalaisen lohen kilpailukyky laski EU-markkinoilla, jolloin Britit valtasivat markkinoita

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Keskeiset johtopäätökset Markkinat Lohimarkkinat toimivat kilpailullisesti Suomessa tuontilohi on parempien markkinaominaisuuksiensa ansiosta syrjäyttänyt kotimaista tuotantoa Muissa tutkimuksen osallistuneissa maissa kalastetun kalan tarjonta on vähentynyt samaan aikaan kun lohi tuli markkinoilla

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Keskeiset johtopäätökset Toimialarakenne Alkutuotannon merkitys vähenee, kaupan ja jalostuksen kasvaa Vähittäiskaupan asema arvoketjussa vahvistuu Kaupan kansainvälistyminen (lohen tuonti ja vähittäiskauppaketjujen ohjaus) on laukaissut kalaelinkeinojen rakennemuutoksen

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Keskeiset johtopäätökset Politiikkavaikutukset Kalanjalostus ja kauppa hyötyneet kaupan vapautumisesta ja alkutuotanto joutuu sopeutumaan kansainväliseen kilpailuun Kansainvälisen kaupan ohjaus hintasäätelyn avulla vaikeaa Suomessa lohisopimuksen haittavaikutukset suuremmat kuin muualla EU:ssa

RKTL: Setälä, Saarni, Honkanen ja Virtanen Keskeiset johtopäätökset Kotimaisen tuotannon kilpailukyky Parannettava peruskilpailutekijöitä, eli hinta- kilpailukykyä, tuotteen laatua ja saatavuutta Edellyttää toimialan sisäistä työnjakoa ja keskittymistä: pieniltä yrityksiltä erikoistumista ja isoilta kasvua Pysyviä kilpailuetuja luotava kotimaisten toimijoiden (tuotanto- ja kauppaketjun yritykset ja tutkimus) välistä yhteistyötä tiivistämällä