Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomen kalamarkkinat globalisoituvassa kalakaupassa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko 2006 18.1.2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomen kalamarkkinat globalisoituvassa kalakaupassa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko 2006 18.1.2006."— Esityksen transkriptio:

1 Suomen kalamarkkinat globalisoituvassa kalakaupassa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko 2006 18.1.2006

2 Esitelmän rakenne 1995 2015 2005 Hintakilpailun 1. aalto Suomessa Kalakaupan globaalit trendit Suojatut kansalliset markkinat Avoimet globaalit markkinat Hintakilpailun 2. aalto Suomessa Hintakilpailun 3. aalto Suomessa

3 Hintakilpailun 1. aalto Suomessa

4 Elintarvikkeiden tuottajanhintojen sopeutuminen Nauta Sika Broileri Lohi K.lohi EU Elintarvikemarkkinat avautuvat Tuottajahinnat

5 Tuonnin lisääntyminen

6 Markkina-alueiden hintojen yhdentyminen

7 Kilpailevien lajien hintojen yhdentyminen

8 Markkinarakenteen muutos

9 Elinkeinorakenteen murros

10 Vähittäiskaupan markkinavoiman kasvu Keskittyminen Toimintojen ketjutus Harvojen valittujen toimittajien kilpailutus Kiristyneet vaatimukset toimittajille: Hinta, määrä, laatu, saatavuus, tuotteisto, logistiikka

11 Kalatukkukaupan reaktio Tuonti Alihankinta Vertikaalinen integraatio Uudet toimintakonseptit Kasvu ja keskittyminen

12 Hintakilpailun 2. aalto Suomessa

13 Vähittäishintatason sopeutuminen Yhteisvaluutta: Hintatason läpinäkyvyys: Suomi 2. kallein maa EU:ssa Siirtymäaikojen umpeutuminen: Autoveron lasku, alkoholin tuonnin vapautuminen Uudet jäsenmaat Vähittäiskauppaan kansainvälistä kilpailua: Lindex, H&M, KappAhl, IKEA, Bauhaus, Gigantti, JET, Ryanair

14 Ulkomainen elintarvikkeiden halpaketju KeskittyminenLIDL

15 Suomalaisen vähittäiskaupan vastareaktio Laatikko- ja halpamyymäläkonseptit Kaupan tuotemerkkien lisääntyminen: Tuotekohtainen standardointi ja kilpailutus Toimittajien katteet pienentyvät ja markkinaepävarmuus kasvaa

16 Tukkukaupan kasvu tyrehtynyt

17 Jalostusta automatisoitu

18 Kansainvälisen kauppapolitiikan merkitys suuri Lohen minimihinta Kirjolohen tuonti Kirjolohen r.tulli Minimi- hinta poistuu

19 Maailmanmarkkinat ja kauppapolitiikka määräävät kannattavuuden

20 Markkinoilla kotimaiset kalat massatuotteista erikoistuotteiksi

21 Kalakaupan globaalit trendit

22 Miksi kauppa globalisoituu? Kiihtyvä globalisaatio Kaupan vapautuminen: WTO Kiinan, Venäjän ja kehitysmaiden taloudellinen kehitys EU:n laajentuminen Edullisemmat kuljetus- ja IT- kustannukset Vähittäiskaupan aktiivinen rooli Ammattimaiset pääomasijoittajat

23 Vähittäiskaupan rooli Vähittäiskauppaketjujen keskittyminen, globalisoituminen ja markkinavoiman kasvu: 10 suurinta ketjua > 70 % maailman myynnistä Tiukat laatustandardit toimittajille: Koko tarjontaketjun hallinta ruohonjuuritasolta asti Ruokaskandaalit Luottamus viralliseen valvontaan vähentynyt Juridiset syyt Luotettavuuden ja asiakasuskollisuuden lisääminen Kustannustehokkuudesta keskeinen kilpailutekijä Kehitysmaiden raaka-aineet käyttöön Toimittajille markkinoille pääsyn edellytys Integroituminen rahoittajiin

24 Kalamarkkinoiden tuleva kehitys Kalan kysynnän kasvu on väestön ja ostovoiman lisääntyessä n. 3 miljoonaa tonnia vuodessa 20-30 v eteenpäin Tuotannon kasvu 40 % vuodesta 1997 vuoteen 2020 (130 Milj.tn) Teollisuusmaat+ 9,5 % Kehittyvät maat+ 51 % (79% maailman tuotannosta v. 2020, vesiviljelyn kasvu 91%) Kiina+ 60 % (41% maailmantuotannosta v. 2020, 66 % vesiviljelystä) Lähde: International Food Policy Research Institute (IFPRI) 2003

25 Kalakaupan globalisoituminen Kiihtyvä globalisaatio Raaka-aineen saannin turvaaminen ja monipuolistaminen Edullisemmat jalostuskustannukset Uudet kasvavat markkinat Alueellisten kilpailuetujen hyödyntäminen kaupassa Kauppasäännösten harmonisointi Tuoteturvallisuuden kansainväliset standardointi

26 Tanskan kalateollisuuden visio Kalanjalostuksen ulkoistaminen Uusia kasvatettuja lajeja Kaukoidästä Edullisempi tuotanto Pakasteet Kaukoitään Tuoretuotteet Puolaan Kasvavat markkinat Ydinosaamisen vahvistaminen Kasvaville markkinoille Markkinoille räätälöidyt tuotteet Jalostusosaamisen vienti Arvoketjun hallinta ja konseptit Food service sector Uudet jäsenmaat ja Venäjä Kiina ja muu Kaukoitä Kotimaiset kalat Superlaadukkaat kestävästi tuotetut tuotteet tuorekalamarkkinoille Resurssipolitiikasta kauppapolitiikkaan Markkinat- ja tutkimustiedon hyödyntäminen Aktiivinen kansainvälinen vaikuttaminen Yhteistyön lisääminen

27 Hintakilpailun 3. aalto Suomessa

28 Kalateollisuuden sopeutuminen Laukaisevia tekijöitä: Edullisten kalajalosteiden tuonti Ulkomaiset vähittäiskauppaketjut * Ranskalainen Carrefour (Champion), Saksalainen Aldi, Tanskalainen Super Marked (Netto) Kalanjalostusteollisuuden siirtyminen ulkomaiseen omistukseen Viron ja Suomen hintojen yhdentyminen

29 Viron ja Suomen hinnat yhdentyvät

30 Suomalaisen kalaelinkeinon mahdollisuudet

31 Suomen kalaelinkeinon mahdollisuudet Tuotannon tehostaminen: Automaatio, teollisuuden työnjaon tehostaminen, erikoistuminen Kotimarkkinoille räätälöidyt tuotteet Kotimaisten tuotteiden laadun parantaminen koko tarjontaketjussa

32 Suomen kalaelinkeinon mahdollisuudet Viennin lisääminen: Kasvua lähimarkkinaosaamista ja suomalaisia markkinakanavien (Kesko, SOK, Stockmann) hyödyntämällä, kotimaan kilpailun väheneminen Vrt. lihateollisuus: HK > Baltia, Puola Atria > Ruotsi, Baltia, Venäjä Virolaisilla raaka-ainetta, halvemmat kustannukset ja markkinaosaamista

33 Suomen kalaelinkeinon mahdollisuudet Tiiviimpi yhteistyö 1)Alan sisällä 2) Alan ulkopuolelle 3) Kansainvälisesti

34


Lataa ppt "Suomen kalamarkkinat globalisoituvassa kalakaupassa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko 2006 18.1.2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google