Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMartti Mikkonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Suomen kalamarkkinat globalisoituvassa kalakaupassa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä Kalaviikko 2006 18.1.2006
2
Esitelmän rakenne 1995 2015 2005 Hintakilpailun 1. aalto Suomessa Kalakaupan globaalit trendit Suojatut kansalliset markkinat Avoimet globaalit markkinat Hintakilpailun 2. aalto Suomessa Hintakilpailun 3. aalto Suomessa
3
Hintakilpailun 1. aalto Suomessa
4
Elintarvikkeiden tuottajanhintojen sopeutuminen Nauta Sika Broileri Lohi K.lohi EU Elintarvikemarkkinat avautuvat Tuottajahinnat
5
Tuonnin lisääntyminen
6
Markkina-alueiden hintojen yhdentyminen
7
Kilpailevien lajien hintojen yhdentyminen
8
Markkinarakenteen muutos
9
Elinkeinorakenteen murros
10
Vähittäiskaupan markkinavoiman kasvu Keskittyminen Toimintojen ketjutus Harvojen valittujen toimittajien kilpailutus Kiristyneet vaatimukset toimittajille: Hinta, määrä, laatu, saatavuus, tuotteisto, logistiikka
11
Kalatukkukaupan reaktio Tuonti Alihankinta Vertikaalinen integraatio Uudet toimintakonseptit Kasvu ja keskittyminen
12
Hintakilpailun 2. aalto Suomessa
13
Vähittäishintatason sopeutuminen Yhteisvaluutta: Hintatason läpinäkyvyys: Suomi 2. kallein maa EU:ssa Siirtymäaikojen umpeutuminen: Autoveron lasku, alkoholin tuonnin vapautuminen Uudet jäsenmaat Vähittäiskauppaan kansainvälistä kilpailua: Lindex, H&M, KappAhl, IKEA, Bauhaus, Gigantti, JET, Ryanair
14
Ulkomainen elintarvikkeiden halpaketju KeskittyminenLIDL
15
Suomalaisen vähittäiskaupan vastareaktio Laatikko- ja halpamyymäläkonseptit Kaupan tuotemerkkien lisääntyminen: Tuotekohtainen standardointi ja kilpailutus Toimittajien katteet pienentyvät ja markkinaepävarmuus kasvaa
16
Tukkukaupan kasvu tyrehtynyt
17
Jalostusta automatisoitu
18
Kansainvälisen kauppapolitiikan merkitys suuri Lohen minimihinta Kirjolohen tuonti Kirjolohen r.tulli Minimi- hinta poistuu
19
Maailmanmarkkinat ja kauppapolitiikka määräävät kannattavuuden
20
Markkinoilla kotimaiset kalat massatuotteista erikoistuotteiksi
21
Kalakaupan globaalit trendit
22
Miksi kauppa globalisoituu? Kiihtyvä globalisaatio Kaupan vapautuminen: WTO Kiinan, Venäjän ja kehitysmaiden taloudellinen kehitys EU:n laajentuminen Edullisemmat kuljetus- ja IT- kustannukset Vähittäiskaupan aktiivinen rooli Ammattimaiset pääomasijoittajat
23
Vähittäiskaupan rooli Vähittäiskauppaketjujen keskittyminen, globalisoituminen ja markkinavoiman kasvu: 10 suurinta ketjua > 70 % maailman myynnistä Tiukat laatustandardit toimittajille: Koko tarjontaketjun hallinta ruohonjuuritasolta asti Ruokaskandaalit Luottamus viralliseen valvontaan vähentynyt Juridiset syyt Luotettavuuden ja asiakasuskollisuuden lisääminen Kustannustehokkuudesta keskeinen kilpailutekijä Kehitysmaiden raaka-aineet käyttöön Toimittajille markkinoille pääsyn edellytys Integroituminen rahoittajiin
24
Kalamarkkinoiden tuleva kehitys Kalan kysynnän kasvu on väestön ja ostovoiman lisääntyessä n. 3 miljoonaa tonnia vuodessa 20-30 v eteenpäin Tuotannon kasvu 40 % vuodesta 1997 vuoteen 2020 (130 Milj.tn) Teollisuusmaat+ 9,5 % Kehittyvät maat+ 51 % (79% maailman tuotannosta v. 2020, vesiviljelyn kasvu 91%) Kiina+ 60 % (41% maailmantuotannosta v. 2020, 66 % vesiviljelystä) Lähde: International Food Policy Research Institute (IFPRI) 2003
25
Kalakaupan globalisoituminen Kiihtyvä globalisaatio Raaka-aineen saannin turvaaminen ja monipuolistaminen Edullisemmat jalostuskustannukset Uudet kasvavat markkinat Alueellisten kilpailuetujen hyödyntäminen kaupassa Kauppasäännösten harmonisointi Tuoteturvallisuuden kansainväliset standardointi
26
Tanskan kalateollisuuden visio Kalanjalostuksen ulkoistaminen Uusia kasvatettuja lajeja Kaukoidästä Edullisempi tuotanto Pakasteet Kaukoitään Tuoretuotteet Puolaan Kasvavat markkinat Ydinosaamisen vahvistaminen Kasvaville markkinoille Markkinoille räätälöidyt tuotteet Jalostusosaamisen vienti Arvoketjun hallinta ja konseptit Food service sector Uudet jäsenmaat ja Venäjä Kiina ja muu Kaukoitä Kotimaiset kalat Superlaadukkaat kestävästi tuotetut tuotteet tuorekalamarkkinoille Resurssipolitiikasta kauppapolitiikkaan Markkinat- ja tutkimustiedon hyödyntäminen Aktiivinen kansainvälinen vaikuttaminen Yhteistyön lisääminen
27
Hintakilpailun 3. aalto Suomessa
28
Kalateollisuuden sopeutuminen Laukaisevia tekijöitä: Edullisten kalajalosteiden tuonti Ulkomaiset vähittäiskauppaketjut * Ranskalainen Carrefour (Champion), Saksalainen Aldi, Tanskalainen Super Marked (Netto) Kalanjalostusteollisuuden siirtyminen ulkomaiseen omistukseen Viron ja Suomen hintojen yhdentyminen
29
Viron ja Suomen hinnat yhdentyvät
30
Suomalaisen kalaelinkeinon mahdollisuudet
31
Suomen kalaelinkeinon mahdollisuudet Tuotannon tehostaminen: Automaatio, teollisuuden työnjaon tehostaminen, erikoistuminen Kotimarkkinoille räätälöidyt tuotteet Kotimaisten tuotteiden laadun parantaminen koko tarjontaketjussa
32
Suomen kalaelinkeinon mahdollisuudet Viennin lisääminen: Kasvua lähimarkkinaosaamista ja suomalaisia markkinakanavien (Kesko, SOK, Stockmann) hyödyntämällä, kotimaan kilpailun väheneminen Vrt. lihateollisuus: HK > Baltia, Puola Atria > Ruotsi, Baltia, Venäjä Virolaisilla raaka-ainetta, halvemmat kustannukset ja markkinaosaamista
33
Suomen kalaelinkeinon mahdollisuudet Tiiviimpi yhteistyö 1)Alan sisällä 2) Alan ulkopuolelle 3) Kansainvälisesti
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.