Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy."— Esityksen transkriptio:

1 KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

2 2 Kuvio 3.1 Kilpailun määrä 2 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

3 3 Kysynnän laki 3 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

4 4 Taulukko 3.1 Hampurilaisen hinnan ja kysytyn määrän välinen suhde

5 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 5 Kuvio 3.2 Hampurilaisen kysyntäkäyrä

6 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 6 Kuvio 3.3 Rajahyöty- ja kysyntäkäyrät

7 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 7 Taulukko 3.2 Markkinakysyntäkäyrän johtaminen yksittäisten kuluttajien kysyntäkäyristä

8 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 8 Kuvio 3.4 Substituutit ja komplementit

9 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 9 Kuvio 3.5 Käytettävissä olevat tulot

10 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 10 Kuvio 3.6 Tulevaisuuden odotukset

11 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 11 Kuvio 3.7 Bensiinin hinnan muutos

12 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 12 Kuvio 3.8 Väestön määrän kasvu

13 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 13 Kuvio 3.9 Muodin vaikutus kysyntään

14 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 14 Tarjonnan laki

15 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 15 Taulukko 3.3 Hampurilaisen hinnan ja tarjotun määrän välinen suhde

16 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 16 Kuvio 3.10 Rajakustannukset ja tarjontakäyrä

17 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 17 Taulukko 3.4 Markkinatarjontakäyrän muodostuminen

18 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 18 Kuvio 3.11 Markkinatarjontakäyrän muodostuminen

19 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 19 Kuvio 3.12 Tuotannontekijöiden hintojen vaikutus tarjontaan

20 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 20 Kuvio 3.13 Odotetun hintakehityksen vaikutus puun tarjontaan

21 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 21 Kuvio 3.14 Porkkanan hinnan nousu vähentää perunan tuotantoa.

22 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 22 Kuvio 3.15 Poimintateknologian kehitys lisää mansikan tarjontaa.

23 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 23 Kuvio 3.16 Kun hotdogien myyjiä tulee lisää, tarjonta kasvaa.

24 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 24 Kuvio 3.17 Markkinat ovat tasapainossa, kun kysyntä ja tarjonta ovat yhtä suuret.

25 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 25 Kuvio 3.18 Kuluttajan ja tuottajan ylijäämä

26 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 26 Taulukko 3.5

27 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 27 Kuvio 3.19 Kysynnän kasvu ja pieneneminen

28 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 28 Kuvio 3.20 Tarjonnan kasvu ja pieneneminen

29 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 29 Kuvio 3.21 Hinta pysyy samana, laskee tai nousee, jos sekä kysyntä että tarjonta kasvavat.

30 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 30 Kuvio 3.22 Kun kysyntä ja tarjonta supistuvat, hinta laskee, pysyy samana tai nousee.

31 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 31 Kuvio 3.23 Kun kysyntä kasvaa ja tarjonta vähenee, hinta nousee ja tasapainomäärä pienenee, pysyy samana tai kasvaa.

32 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 32 Kuvio 3.24 Hinta laskee ja tasapainomäärä pienenee, pysyy samana tai kasvaa, kun kysyntä vähenee ja tarjonta kasvaa.

33 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 33 Kuvio 3.25 Kuluttajan budjettisuora

34 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 34 Kuvio 3.26 Hampurilaisten hintojen laskun vaikutus budjettisuoraan

35 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 35 Kuvio 3.27 Käytettävissä olevien tulojen vaikutus budjettisuoraan

36 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 36 Kuvio 3.28 Indifferenssikäyrä

37 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 37 Kuvio 3.29 Hintamuutos ja kysyntäkäyrä

38 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 38 Kuvio 3.30 Tulojen muutos ja kysyntäkäyrän siirtyminen

39 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 39 Kuvio 3.31 Tulo- ja substituutiovaikutus


Lataa ppt "KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google