InSGML project University of Jyväskylä Oppimateriaalien rakenteistaminen- kaksi tapaustutkimusta inSGML projekti Anne Karjalainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Advertisements

Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
T3MM54 Visuaalisen ammattilaisen esitys Heikki Hietala.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
EXtensible Markup Language
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Visual Studio 2008 ja sovellusten elinkaaren hallinta Matti Antila Jukka Wallasvaara Iikka Paavolainen Microsoft Oy.
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
12/12/01USIX tapaaminen Kohti luonnollisempaa ihmisen ja koneen välistä vuorovaikutusta USIX kieliprojektien yhteistapaaminen 12/ Interact Project.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tiedekunnan esittelylistojen ja pöytäkirjojen tuottaminen ja julkaisu XML- kieltä ja InfoPath-sovellusta.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tutkimusaineiston dokumentointi Juha Sinkkonen
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Luento 6-TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet-SYKSY TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
XML -kielen perusteet SIMO Seminaari Antti Mäkinen.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
CS30A Case Course in Strategy consulting CS30A Case course in strategy consulting: 2. Infoluento.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
5.2 Suunnittelu/jatkuu Käsikirjoitukset -Asiakäsik. -Tuotantokäsik. Suunnittelu -Laajuus -Tyyli / lay-out - Mediavalinta.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
XHTML-perusteita Teppo Räisänen
1 Airi Salminen digitaalisen median professori Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimusalueita: rakenteiset.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
XML – osa 2 Teppo Räisänen
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
1Copyright © Sopima 2009 Sopima Oy Hiilikatu 3, FI-00180, Helsinki, Finland Sopimusten verkkopankki Paras tapa hallita.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
KÄYNTI Käynnissäpidon tiedonhallinta Management of Integrated Information for Operation & Maintenance.
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tervetuloa! OPS 2016.
OpenUTU /Simo Keuramo, IT-palvelut
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Yhteisten palveluiden organisointi
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
KEMBER&KMP. 1996; LIZZIO&KMP.2002; LAWLESS 2000; KEMBER&LEUNG 1998
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

inSGML project University of Jyväskylä Oppimateriaalien rakenteistaminen- kaksi tapaustutkimusta inSGML projekti Anne Karjalainen

1 (11) inSGML project University of Jyväskylä Johdanto • kaksi tapaustutkimusta koskien oppimateriaalien rakennetta: •etäoppimateriaali (Etäkamu-projekti) •tekninen koulutusmateriaali (inSGML-projekti) •kyse erilaisesta koulutuksesta, materiaalista ja erilaisesta tuotantoprosessista

2 (11) inSGML project University of Jyväskylä Mitä on oppiminen: kognitiivinen näkemys METACOGNITIIVINEN TIETO-> “mitä tiedetään jo” OPPIJA OPPIMATERIAALI TAI MUU TIETOVARASTO

3 (11) inSGML project University of Jyväskylä Oppimis/opetustekniikoista ja niiden suhteesta materiaaliin • Opetustekniikoita: • massaopetus • personoitu opetus • ryhmätoiminnallinen o. • Oppimistekniikoita: • pintaoppiminen • syväoppiminen • Oppimistyylejä/materiaalin lähestymistyylejä: • Serialismi (bottom-up) • Holismi (top-down) • ->selailu, hakupolut ja näkymät materiaalissa

4 (11) inSGML project University of Jyväskylä Ihminen tiedon käsittelijänä: jäsentäminen, kategorisointi • Konkreettiset ja abstraktit käsitehierarkiat • Kategorisoinnin käyttö käsitteiden tunnistamisessa ja hakupolkuna • Tiedon jaottelu: useita vaihto- ehtoja, ei ole ainoaa oikeaa! XML/SGML Looginen merkkaus Ulkoasu DSSL CSS Linkitys Xlink HyTime

5 (11) inSGML project University of Jyväskylä Millaisia vaateita etäoppimateriaalille? • Materiaalin organisointi (modulit, hierarkkisuus, kategoriat, raekoko, abstraktit ja konkreettiset [käsite]hierarkiat) • Oppimistyylien tukeminen (top-down, bottom-up) • Luokittelu ja listaukset: vaihtoehtoisia reittejä materiaaliin (access points, esim. käsitteiden tarkastelu) • Etäoppimisen erikoispiirteet& Gagnén lista (simuloitu oppimisviestintä ja ohjaus, huomion herättäminen, motivointi, oppimistavoitteen selkeyttäminen, tyyli-ja kielikeinot, puhuttelu, tehtävätyypit, modulin laajuus vs. oppimistavoite, oletusjärjestys ja järjestyksen ilmaiseminen)

6 (11) inSGML project University of Jyväskylä Etäoppimateriaalin rakennemalli (osa 1)

7 (11) inSGML project University of Jyväskylä Etäoppimateriaalin rakennemalli (osa 2)

8 (11) inSGML project University of Jyväskylä Etäoppimateriaalin rakennemalli (osa 3)

9 (11) inSGML project University of Jyväskylä Rakenteisuuden etuja oppijalle • Oppimistyylien tuki • “Access structuret” • Mahdollisuus laatia näkymiä, esim. materiaalin vaativuuden perusteella, tai oppijan antamissa rajoissa • Voi yhdistellä myös muita oppimis/opetustekniikoita • Tehokkaat hakuvälineet sisältöön (rakenteenmukaiset haut, listaukset, yhdistelmähaut jne.)

10 (11) inSGML project University of Jyväskylä inSGML-projekti • • (TK I: ) • “Menetelmiä SGML-standardointiin teollisuudessa” • Tutkimuksen kohteena muun muassa: • DTD:iden yhtenäistäminen, ylläpito ja käytettävyys • dokumenttityyppien välinen tiedon uudelleenkäyttö • teollisuudenalakohtaiset DTD-ratkaisut • XML/SGML-standardiperheiden kehitys • Yhteistyökumppaneita: Nokia NTC, Metso Oyj/Valmet Oy, iCALS-ohjelma *, Puolustusvoimat *ABB Control Oy, ABB Service Oy, Instrumentointi Oy, Kvaerner Pulping Oy, UPM Kymmene Oy Kaukas

11 (11) inSGML project University of Jyväskylä Tiedon uudelleenkäyttö ja koulutusmateriaalin tuottaminen: ongelmia ja tavoitteita • tiedon uudelleenkäyttö: k&h-ohje - koulutusmateriaali • ongelmallista: tiedon suuri määrä, tiedon käsittelijöiden suuri määrä, kouluttajien suuri määrä (n. 100/toimitus), koulutettavien suuri määrä (n /toimitus), one-of-a-kind- tuote • perustekniikka: luennointi+visualisointi (mm)+ryhmätyöt • materiaalin rooli ei ole koulutuksessa niin merkittävä kuin etäopetuksessa, mutta: • koulutettava sisältö määriteltävä tarkoin • materiaalin rakenne ja järjestys/hallinta uudelleenkäyttöä varten • kaikki “liittyvät” tiedon tuottamisprosessit rooleineen kartoitettava->uuden dokumentaatioprosessin suunnittelu