Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KEMBER&KMP. 1996; LIZZIO&KMP.2002; LAWLESS 2000; KEMBER&LEUNG 1998

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KEMBER&KMP. 1996; LIZZIO&KMP.2002; LAWLESS 2000; KEMBER&LEUNG 1998"— Esityksen transkriptio:

1 KEMBER&KMP. 1996; LIZZIO&KMP.2002; LAWLESS 2000; KEMBER&LEUNG 1998
”Muistitiedon suhteen subjekti on täysin epävapaa. Se on ikään kuin annetun sisällön palvelija ja satunnainen säilyttäjä. Tässäkin tosin oletetaan subjektin vapaus ottaa vastaan tai olla vastaanottamatta kyseistä sisältöä, mutta tämä subjektin valinta ei koske itse sisältöä, vaan perustuu erityisiin ja satunnaisiin olosuhteisiin. Käsittävässä tietämisessä subjektin itsenäisen toiminnan osuus on suurempi, sillä subjektin katsotaan tässä tapauksessa ottaneen annetun sisällön haltuunsa omien käsitteidensä ja omien kykyjensä mukaan. Subjekti on siten tehnyt sisällön omakseen. Luovassa tietämisessä taas tuotettua sisältöä itseään pidetään subjektin omana luomuksena ja siksi subjekti tässä tapauksessa katsotaan kaikesta annetusta sisällöstä täysin riippumattomaksi.” J.W.S OPPIMISEN LAATUVAATIMUS KORKEAKOULUSSA? AOKK-päivät OAMK Asko Karjalainen TAVOITTEENA ILMIÖN TIETEELLINEN YMMÄRTÄMINEN ARKITIETO/IDEOLOGINEN TIETO/ TIETEELLINEN TIETO LAADUKAS OPPIMINEN -> LAADUKAS TUTKIMUS TIETEELLINEN/AMMATILLINEN PUHE- JA TOIMINTAKYKY KEMBER&KMP. 1996; LIZZIO&KMP.2002; LAWLESS 2000; KEMBER&LEUNG 1998 OPPIMISEN PROSESSI = UUDEN TIEDON TUOTTAMISEN PROSESSI TUTKIMUKSEEN POHJAUTUVA OPETUS -viimeisin tieto sisältönä -tutkijamainen (kriittiseen ajatteluun Ja tieteen metodiin valmentava) työskentely opiskelussa -oppiminen osana oikeaa tutkimustyötä ”…yliopiston pitää olla tieteen edistämistä varten oleva laitos ja samoin myös kasvattamislaitos. Sillä kun tietoon kuuluu subjektin vapaa toiminta, on tosi tieto aina myös tuottavaa. Ja kuten myöhemmin tullaan näyttämään, pitää akateemisen opetuksen olla ainoastaan opettajan tuotteliaisuutta, ja akateemisen opiskelun pitää olla vastaavaa opiskelijan tuotteliaisuutta.” J.W.S. 1840

2 IHMISEN TIETO 1..3..9..27...x MUISTITIETO YMMÄRRETTY TIETO
käyttöyhteys (sovellusesimerkki, harjoittelu) idea ERITYINEN MERKITYS henkilökohtainen osat RAKENNE YHTEYDET (tunne-) suhteet käytännöllinen kokemus kokonaisuus aiempi ymmärrys sitoumus harrastus velvoite oma opetustyö auttaa AIKAA AJATELLA paljon ainesta, vähän aikaa opiskella tarvitsee SIVISTYSTÄ hyöty itselle, työlle, yhteisölle, ihmiskunnalle on MUISTITIETO YMMÄRRETTY TIETO IHMISEN TIETO (IRRALLISET ASIAT) (KÄSITYKSET) ei ymmärrys luo kulttuuria HELPOSTI UNOHDU helposti MAHDOLLISTAA SITOO ENERGIAA MUISTAMISEEN avuttomuus ja toimintahäiriöt vaikeissa tilanteissa tarvittaessa helppo palauttaa mieleen UNOHTUU PITKÄKESTOINEN OPPIMINEN jos energia ei riitä SYVÄOPPIMINEN pelot TIEDON KUMULOITUMINEN aktiivisesti SOVELTAMISEN LAADUKKAAN OPETTAMISEN tentin jälkeen TOIMINNAN JOUSTAVAN MUUTOKSEN asiantuntemus, eksperttiys, OSAAMINEN LYHYTKESTOINEN OPPIMINEN LUOVAN, AIDON, ITSEÄÄN KORJAAVAN TUTKIMUSTYÖN PINTAOPPIMINEN ULKOAOPPIMINEN PERSOONAN KEHITYKSEN toimia Säljö, R Learning and uderstanding Entwistle, N& Ramsden,P. 1983. Understanding student learning Marton, F.& Säljö, R On qualitative diffferences in Thomas, P.& Bain,J.1984. Conceptual dependence of learning approaches Schmeck,R (ed.) Learning strategies and learning styles Ausubel, D Educational Psychology Bandura, A.1994.Self-efficacy. oppia jatkuvasti lisää rohkeus ITSELUOTTAMUS ITSETIEDOSTUS ottaa vastuu kysyä identiteetti ja keskustella Kiinnostuksen suuntaaminen pystyvyysuskomukset -> metakognitio KAKSI TIEDONLAJIA SEURAUKSINEEN JA YHTEYKSINEEN Asko 2007/18


Lataa ppt "KEMBER&KMP. 1996; LIZZIO&KMP.2002; LAWLESS 2000; KEMBER&LEUNG 1998"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google