VALOA: increasing career opportunities for international students

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Vaasan Ammattikorkeakoulu
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
RAMKilaisten urapolut
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Työpaikkakouluttaja- hanke
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
FOLO, Foreign Lounge EU:n sosiaalirahaston osarahoittama hanke maahanmuuttajien työllisyyden edistämiseksi ( ) Yhteiskuntatieteiden tiedekunta.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
TET =Työelämään tutustuminen
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Yksilön lyhyt historia
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Kulttuurienvälinen viestintä
TET =Työelämään tutustuminen
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

VALOA: increasing career opportunities for international students www.valoa-hanke.fi Milja Tuomaala, Tanja Javarus, Heidi Layne

VALOA – kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille Valtakunnallinen, Helsingin yliopiston hallinnoima hanke, ESR- osarahoitteinen hanke, jossa Oulun ja Lapin yliopistot osatoteuttajia. Muut rahoittajat: Helsingin ja Oulun kaupungit, EK ja Suomen yrittäjät Oulun, Rovaniemen, Kemi-Tornion, Pirkanmaan ja Helsingin alueen ammattikorkeakoulut sekä yliopistot mukana yhteistyökumppaneina. Valoa-hankkeen tavoitteena on edistää ulkomaalaisten tutkinto- opiskelijoiden työllistymistä suomalaisille työmarkkinoille. Uraohjaustyökaluja korkeakouluille Pilotteja korkeakouluihin kv-opiskelijoiden työllistymisen edistämiseksi Verkkopohjaiset työkalupakit korkeakouluille ja työnantajille Tietoa työnantajille korkeakoulujen kv-opiskelijoista Rohkaisua työnantajille rekrytoida kv-opiskelijoita Kontakteja korkeakoulujen ja työnantajien välille Positiivinen asennevaikuttaminen!  

Hankeen aikana opittua: KV-OPISKELIJAN TYÖLLISTYMISEN HAASTEET: - Verkostojen puute - Kielitaito - Työelämätuntemuksen puute - Suomalaisen työkokemuksen/suosittelijan puute - ”Vierauden” tunne ja uskon puute KORKEAKOULUJEN NÄKÖKULMA: - Palvelut vastaamaan kv-opiskelijoiden tarpeita (Itseohjautuvuus/yksinäisyys/ irrallisuus) - Verkostoja sekä työelämätuntemusta opetukseen: mentorointiohjelmat, projektityökurssit, informaationhaastattelut, työseuranta, työelämäorientaatiokurssit, kampustyömahdollisuudet - (Ura)ohjauksen vahvistaminen: uraohjauksen ja opintojen ohjauksen linkittäminen toisiinsa, opiskelijoiden elämänpolun kokonaisvaltaisempi ymmärtäminen – katse tulevaisuuteen! TYÖANTAJAN NÄKÖKULMA: - Työnantajalla ei tietoa kansainvälisistä koulutusohjelmista - Työantaja kaipaavat selkeämpää kuvaa yhteistyön mahdollisuuksista korkeakoulujen kanssa - Toive: Keskitetyt palvelut työnantajille - Tukea HR- ja ohjausprosesseissa: esim. työkuvakohtaiset kielitaitovaatimukset YHTEISTYÖ!

Kv-opiskelijoiden uraohjaustarpeet Tukea urasuunnitteluun (uramahdollisuuksien kartoittaminen ja tavoitteiden asettelu) Tukea ammatillisen identiteetin rakentamiseen (itselle sopivan työroolin löytäminen) Oman osaamisen tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen (omat vahvuudet ja kehittämiskohteet, ja miten tuoda ne esille työnhaussa) Työnhaku Suomessa (miten haen töitä, mistä työpaikat löytyy, hakemusasiakirjat, työhaastattelu) Suomalainen työelämä (työelämän vaatimukset, työkulttuuri)

Erilaisia näkökulmia monikulttuuriseen ohjaukseen Kulttuurien välinen vs. kulttuureja vertaileva RELATIVISMI Jokaisella on oma tapansa elää ja olla ja tätä tapaa ei voida arvottaa tai arvioida sen oikeellisuutta tai oikeudenmukaisuutta PLURALISMI Jokaisella on omat arvonsa, mutta on ns. “core values”, jotka ohjaavat kaikkien ihmisten toimintaa UNIVERSALISMI Ihminen on pohjimmiltaan aina samanlainen. Käsitys oikeasta ja värästä voidaan käsittää maailmanlaajuisena käsitteenä. KULTTUURIENVÄLISEN TOIMINNAN ELEMENTTEJÄ: USKOMUKSET, ARVOT, ASENTEET MAAILMANKUVA, SOSIAALISET SYSTEEMIT Mikä tekee yhteiskunnasta/koulusta/työyhteisöstä monikulttuurisen? Miten määritellään monikulttuurinen yhteiskunta/koulu?

Hyvä muistaa, että…. Ohjausteoriat ja -tilanteet ovat aina ”kulttuuri”-sidonnaisia ja pohjautuvat yhteiskunnassa vallalla oleviin arvoihin, kuten työn arvostukseen ja rooliin osana elämää, itseohjautuvuuteen jne. (Lukuvinkki: Nancy Arthur and Natalee Popadiuk: Cultural Formulation Approach to Career Counseling With International Students) Erilaiset maailmankuvat: Länsimaalaisuus vs. muu maailma Kristinusko vs. Islamin usko Individualismi vs. Kollektivismi

Uraohjaus ”Prosessi, jonka tavoitteena auttaa yksilöitä kehittämään elämänuraansa keskittyen ammatillisen identiteetin muodostamiseen ja ammatillisen minän määrittämiseen suhteessa muihin minuuksiin.” (National Career Development Association NCDA 2011) Uraohjaus = urasuunnittelunprosessin ohjausta ”Urasuunnitteluprosessilla tarkoitetaan työelämään sijoittumisen kannalta merkityksellisen tiedon järjestelmällistä keräämistä ja ajattelua.” (Kahri ym. 1994) Tavoitteena opiskelijan ammatillisen identiteetin vahvistuminen ja urasuunnittelutaitojen kehittyminen

Monikulttuurisen ohjauksen kompetenssit Ohjaajalta vaaditaan sekä omien normien, arvojen ja asenteiden tiedostamista että toisesta kulttuurista tulevan ohjattavan maailmankatsomuksen ymmärtämistä ja hyväksymistä (Lairio ym. 2001). Monikulttuuristen ohjauskompetenssien kehittäminen (Sue ym. 1996): Tietoisuuden (awareness) kehittäminen Tiedon (knowledge) lisääminen Taitojen (skills) kehittäminen Tärkeää on kyky rakentaa turvallinen, luottamuksellinen ja avoin ohjaussuhde kulttuurisesti erilaisen ohjattavan kanssa (Lairio ym. 2001).

Uraohjauksen työkalupakki www.valoa-hanke.fi/careerguidance Ryhmässä käytetyt PowerPoint-slidet (=> Career Coaching Group for International Degree Students - group materials) Harjoitepankki kv-opiskelijoiden ohjaajille (=> Career guidance exercise package for teachers and study advisors)