XXIII KALASTUSALUEPÄIVÄT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Arvonlisävero kirjanpidossa
MATKATOIMISTOJEN MARGINAALIVEROMENETTELY JA PARI MUUTA MIELENKIINTOISTA ASIAA PIKAISESTI Ari Pajukoski.
Perintö-, lahja- ja sukupolvenvaihdoksen verotuksen muutokset Kauniaisten Yrittäjien koulutustilaisuus
Perintö- ja sukupolvenvaihdoksen verotuksen muutokset
Yritysverotuksen ajankohtaiskatsaus Perheyritysten liitto
Yhdistysten ja säätiöiden veroilmoituslomake 6C
Yleistä sijoitusasuntojen veroista
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
Yleistä sijoitusasuntojen veroista Voitot ovat pääomatuloa •Vuokraustoiminnan voitot •Asuntojen myyntivoitot •Veroprosentti 28 % •Tulot – vähennykset =
Ennakkomaksut Saadut ennakkomaksut Maksetut ennakkomaksut Muut ennakot
Arvonlisävero budjetoinnissa
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Verotuksen perusteet IV, YE;HY;KY
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Julkisten hallintotehtävien hoitamisen perustuslailliset reunaehdot
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Näkökulmia vapaaehtoistoiminnan verotukseen Matti Merisalo Verohallinto
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Talousseminaari, Hoffmann1 Verotus kerhoissa ja veroilmoitus Torsten M. Hoffmann Talousseminaari, Räyskälä
YRITYSVEROTUS NYT JA TULEVAISUUDESSA
Verotuksen perusteet - Johdanto
Koronkorko Esimerkki 1, s.90 (88)
Verotuksen perusteet VI, Osakeyhtiön varojenjaon verotus
Verotuksen perusteet VII. EVL
Metsävähennys Timo Hannonen Mhy Päijät-Häme.
Metsänomistajan verosuunnittelua
Verotuksen perusteet II PO-tulot
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Verotuksen perusteet III, luovutusv.
Verotuksen perusteet - johdanto
Arvioverotus VML 27§.
Yksityisen elinkeinonharjoittajan tuloverotus Verohallinto.
Verotuksen perusteet VI Verotusmenettelyn perusteet Apulaisprof. Tomi Viitala.
. Osakeyhtiö; Erillinen verotus = yhteisövero 20 % verotettavasta tuloksesta Henkilöyhtiöt; Yksityisliike, AY, KY Tulo verotetaan omistajien tulona Osa.
Vero-osion rakenne AiheMateriaaliTehtävät Välittömän verotuksen periaatteet s Yksityisliikkeen verotus Elinkeinotoiminnan verotettavan tulon laskenta.
Verotuksen perusteet II Tuloverotuksen perusteet ja ansiotuloverotus Apulaisprof. Tomi Viitala.
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus OTK / OTM Ilkka Lahti.
Arvonlisäverotus Verohallinto. Sisältö Mikä on arvonlisävero Kuka on arvonlisäverovelvollinen Mistä toiminnasta arvonlisäveroa maksetaan Paljonko arvonlisäveroa.
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
Verotuksen perusteet - Johdanto OTK / OTM Ilkka Lahti Syksy 2015.
Vero-osaston näkökulmia vapaaehtoistyön kannusteisiin ja kustannusten korvauksiin/henkilöverolain muutostarpeisiin Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmä:
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus OTK / OTM Ilkka Lahti 2016.
Avoimen yhtiön ja kommandiittiyhtiön tuloverotus Verohallinto.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
Verotuksen perusteet - Johdanto
Yritysverotus – Vapaan oman pääoman rahaston varojenjako verotuksessa
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Verotuksen perusteet - Johdanto
Yhdistysten verotusasiat
Arvonlisävero Välillinen vero
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
TÄMÄ KALVOSARJA SISÄLTÄÄ KOKO VEROJAKSOON LIITTYVÄÄ TIETOA Verotus – 1
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
HENKILÖ-VEROTUKSEN PÄÄPIIRTEET
ERI YRITYSMUOTOJEN VEROTUS OMISTAJAN KANNALTA
Verotuksen perusteet - Johdanto
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
Verotuksen perusteet - Johdanto
Esityksen transkriptio:

XXIII KALASTUSALUEPÄIVÄT 16.-18.2.2011 AJANKOHTAISTA KALASTUSALUEEN VEROTUSKÄYTÄNTÖÖN LIITTYVISTÄ ASIOISTA JUHA REGELIN/ Risto Vesa ASIANAJOTOIMISTO REGELIN OY

KORVAUSTEN VEROTUKSESTA PERUSSEIKAT KORVAUS = PÄÄSÄÄNTÖISESTI VERONALAISTA TULOA VAHINGONKORVAUS = VERONALAISTA, JOS SAATU VERONALAISEN TULON SIJAAN TAI KORVAUKSENA ELATUKSEN VÄHENTYMISESTÄ >> LUOVUTUKSISTA SAADUT KORVAUKSET (ESIM. MAA- TAI VESIALUEIDEN PAKKO- TAI VAPAAEHTOISET LUNASTUKSET) LÄHES POIKKEUKSETTA SAATU VERONALAISEN TULON SIJAAN = VERONALAISTA - KALASTUSALUE = YHTEISÖ - OSAKASKUNTA (KALASTUSKUNTA) = YHTEISETUUS LUOVUTUSVOITON OSITTAINEN VEROVAPAUS / TVL 49 § - YHTEISÖT (OY JA KALASTUSALUE) JA HENKILÖYHTIÖT (AY, KY) > EI HANKINTAMENO-OLETTAMAA - MUUT (OSAKASKUNTA) SAA 80 % HANKINTAMENO-OLETTAMAN >> HANKINTAMENO-OLETTAMAA EI SOVELLETA KALASTUSALUEESEEN

KORVAUSTEN VEROTUKSESTA (jatkuu) TULOVEROTUKSESSA KALASTUSALUEIDEN LUOVUTUSVOITTOJEN VEROVAPAUTEEN VS. VERONALAISUUSTEEN VAIKUTTAA VIIME KÄDESSÄ TULON LUONNE (TVL 23) - ELINKEINOTULO / KIINTEISTÖSTÄ SAATU TULO VS. MUUT TULOT ELINKEINOTULO = VERONALAISTA KIINTEISTÖSTÄ SAATU TULO = OSITTAIN VERONALAISTA (MUUHUN KUIN YLEISEEN TAI YLEISHYÖDYLLISEEN TARKOITUKSEEN KÄYTETTY KINTEISTÖ) MUUT TULOT VEROVAPAITA ARVONLISÄVEROTUKSESSA - KIINTEISTÖN LUOVUTUKSESTA SAADUSTA TULOSTA EI MAKSETA ALV - KIINTEISTÖN OMAN KÄYTÖN VEROTUKSESTA ERITYISSÄÄNNÖKSET – MAKSETAAN ALV - KIINTEISTÖN KÄYTTÖOIKEUDEN LUOVUTUKSESTA MAKSETAAN ALV

KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS ON MUUTTUNUT SÄÄNNÖKSET - L KORKOTULOJEN LÄHDEVEROSTA (1341/90) VEROVELVOLLISET ; YLEISESTI VEROVELVOLLISET LUONNOLLISET HENKILÖT JA KOTIMAISET KUOLINPESÄT (2§) / EI OSAKASKUNTA, EIKÄ KALASTUSALUE VERON KOHDE; KOTIMAASTA SAADUT TALLETUSKOROT JA JOUKKOVELKAKIRJALAINALLE MAKSETUT KOROT (3§) / EI KOSKE MM. PS-SÄÄSTÖJÄ - TVL 33, 139§ - KORKO (HYVITYS SIJOITETULLE PÄÄOMALLE); VERONALAISTA PÄÄOMATULOA (33§) - KORKOTULON LÄHDEVEROSTA ANNETUN LAIN MUKAINEN KORKO EI OLE TVL MUKAISTA TULOA (139§) = KOSKA VERO PERITÄÄN LÄHDEVERONA

KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS (jatkuu) EPL:SSÄ (ENNAKKOPERINTÄLAKI) EI ENÄÄ YLEISHYÖDYLLISIÄ YHTEISÖJÄ KOSKEVAA ERITYISSÄÄNNÖSTÄ EPL 32§) TULKINTA HAETTAVA TVL:N SÄÄNNÖKSISTÄ YLEISHYÖDYLLISEN YHTEISÖN TULOJEN VERONALAISUUS TVL 23 §) - ELINKEINOTULO - KIINTEISTÖSTÄ SAATU TULO (JOS EI OLE YLEISHYÖDYLLISESSÄ TAI YLEISESSÄ KÄYTÖSSÄ) ONKO KORKOTULO ELINKEINOTULOA TAI KIINTEISTÖSTÄ SAATUA TULOA ? MIKÄ ON TVL 23§ JA 33 § VÄLINEN SUHDE / KUMPI ON VAHVEMPI ? EI OIKEUSKÄYTÄNTÖÄ, MUTTA PERUSLÄHTÖKOHTANA VOIDAAN PITÄÄ, ETTÄ TVL 23§ ON VAHVEMPI

KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS (jatkuu) KALASTUSALUEEN JA OSAKASKUNNAN (KALASTUSKUNTA) VÄLINEN ERO KALASTUSALUE = YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ - KALASTUSALUEELLE KAIKKI KOROT (LÄHDEVEROTUKSEN ALAISET TALLETUS- JA JOUKKOVELKAKIRJALAINOJEN KOROT) OVAT VEROTTOMIA - PERUSTE = KOSKA EIVÄT OLE ELINKEINOTULOA (ELLEIVÄT KUULU ELINKEINOTOIMINNAN TULOLÄHTEESEEN) / VEROLLISTA KIINTEISTÖTULOA OSAKASKUNTA = YHTEISETUUS (EI YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ) - KAIKKI KOROT OVAT VERONALAISIA - PERUSTE; KOSKA EI OLE YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ - KOROT EIVÄT OLE LÄHDEVERON ALAISIA, KOSKA OSAKASKUNTA EI OLE LUONNOLLINEN HLÖ EIKÄ KUOLINPESÄ

KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS (jatkuu) MIKÄLI KORKOTULOSTA ON PERITTY AIHEETTOMASTI (TAI MUUTEN VIRHEELLISESTI) LÄHDEVEROA AIHEETTOMASTI PERITTY LÄHDEVERO KATSOTAAN TULOVERON ENNAKOKSI - LUETAAN HYVÄKSI SÄÄNNÖNMUKAISESSA VEROTUKSESSA - JOS LOPULLISESSA (SÄÄNNÖNMUKAINEN VEROTUS) EI TULE VEROJA MAKSETTAVAKSI (TAI ON MAKSETTU LIIKAA ENNAKOINA) >> PALAUTUSTA - JOS VEROJA TULEE MAKSETTAVAKSI, KOROISTA AIHEETTA PERITTY LÄHDEVERO LUETAAN HYVÄKSI (KUTEN MUUTOIN MAHDOLLISESTI MAKSETUT ENNAKOT)

ARVONLISÄVEROTUS TÄSMENTYY JA TIUKKENEE VEROHALLINNON KANSSA KÄYDYT NEUVOTTELUT KESÄLLÄ JA SYKSYLLÄ 2010 (PERUSTEENA HHaO 15.12.2009 PÄÄTÖSTEN TULKINTA JA ULOTTUVUUS) KÄSITELLYT KYSYMYKSET 1) OSAKASKUNTIEN / VESIALUEIDEN OMISTAJIEN OMISTAJA/VIEHEKORTTIKORVAUSTEN JÄTTÄMISTÄ-SIIRTÄMISTÄ KALASTUSALUEIDEN KÄYTTÖÖN >> ARVONLISÄVEROLLISTA PALVELUN MYYNTIÄ 2) KALASTUSALUEEN VIRANOMAISTOIMINTOJEN LUONNE 3) VÄHENNYSOIKEUKSIEN LAAJUUS 4) OMISTAJAKORVAUSTEN LAHJOITTAMINEN 5) VEROKANTAA (23/9%) / MIKÄ ON MYYDYN (KALASTUSLUPA) PALVELUN LUONNE – MAHDOLLISUUS LIIKUNNAN HARJOITTAMISEEN

SELVÄT ASIAT VASTIKKEELLINEN (ARVONLISÄVEROLLINEN MYYNTI) KALASTUSALUEELLE VALTAKIRJALLA JÄÄVÄT OMISTAJAKORVAUKSET JA VIEHEKORTTIPALAUTUKSET OVAT VASTIKETTA VEROLLISESTA MYYNNISTÄ OSAKASKUNTIEN TOIMEKSIANNOSTA TEHDYISTÄ KALANPOIKASISTUTUSET JA MUU PALVELUN MYYNTI KALASTUSL 64 § SIIRTOSOPIMUS = TOIMEKSIANTOON RINNASTETTAVA NÄIHIN TOIMINTOIHIN KOHDISTUVIIN HANKINTOIHIN SISÄLTYVÄT ARVONLISÄVEROT OVAT VÄHENNYSKELPOISIA

VEROVIRASTON TULKINTAKANNANOTOT   KALASTUSALUEELLE SUORAAN JÄÄVÄT 30 € OMISTAJAKORVAUKSET JA VIEHEKORTTIPALAUTUKSET OVAT ARVONLISÄVEROTTOMIA YLEISTUKIA näihin toimintoihin kohdistuviin hankintoihin sisältyvät arvonlisäverot ovat kuitenkin vähennyskelpoisia KALASTUSALUEEN VIRANOMAISTOIMINTA / EI SELVÄÄ KANTAA VEROVIRASTOLTA Kalastusalueiden näkemys; yleensä viranomaistoiminta niin vähäistä, että kalastusalue saa tehdä kaikesta vähennykset Verovirasto käyttäytynyt syksyllä 2010 siten, kuin hyväksyisi heille esitetyn lähtökohdan (laissa julkisen vallan käytöksi / viranomaistoiminta katsotut tehtävät)

VIRANOMAISTOIMINTA   7 § 2 mom. kalastuksesta päättäminen yleisellä vesialueella järvessä (mm. verkko-, viehekalastus-, sekä nuottaus- ja troolilupien myöntö ja maksun periminen niistä) 11 § 3 mom. yleiskalastusoikeuden kieltäminen ja rajoittaminen (onki- ja pilkkikiellot, oikeus hakea viehekalastuskielto TE-keskuksesta) 26 § 2 ja 4 mom. kalastuskieltoalueen pidentäminen padotussa vedessä 32 § 2 mom. kalastusasetuksesta poikkeavien määräysten antaminen pyydysten sallitusta silmäkoosta 32 § 3 ja 37 § 2 mom. kieltää tai rajoittaa muutoin luvallisen pyydyksen käytön tai tietynlaisen kalastustavan 35 § 2 mom. kalastusasetuksesta poikkeavan ja muun alamitan määrääminen suuremmaksi (eli tiukennus kalastusasetukseen) 43 § 1 mom. ja 46 § rauhoituspiirin perustaminen ja lakkauttaminen kalastusalue voi asettaa omia kalastuksenvalvojiaan, joilla laajahkot toimivaltuudet kalastuslain 13 luvun mukaisesti.

VEROVIRASTON MUUT KANNANOTOT   OMISTAJAKORVAUSTEN LAHJOITTAMINEN KALASTUSALUEELLE Verovirasto ei ollut halukas ottamaan mitään kantaa >> vakavasti harkittava toimintamalli, mutta riskit tunnistettava ja siihen varauduttava AVL 85a § (PALVELU, JOLLA ANNETAAN MAHDOLLISUUS LIIKUNNAN HARJOITTAMISEEN / 9 % VEROKANTA – 30.6.2010 SAAKKA 8 %) Verovirasto katsoi, ettei voida soveltaa alennettua verokantaa – ei kirjallista päätöstä/ ei ennakkoratkaisua Biljardilaitteiden luovuttaminen kilpa- ja harrastepelaajien käyttöön biljardisalissa (KHO 31.12.1996/4061); samoin mikroautorata (4.11.1997/2796) > 8% Laskettelun ja lumilautailun opetus (KHO 25.10.2002/2698) > 22% Ohjattujen ratsastustuntien pitäminen (KHO 26.5.2009/1305) > 8%

VAROJEN SIIRTO OSAKASKUNNILTA MUUTOIN KUIN PALVELUJEN OSTONA ? LAHJOITUS / LAHJAVEROTUS >> LAHJOITUSTARKOITUS (EI SAA OLLA VASTIKETTA JOSTAIN SUORITUKSESTA/PALVELUSTA) KALASTUSALUE = YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ LAHJAT YLEISHYÖDYLLISELLE YHTEISÖLLE VEROVAPAITA KÄYTTÖ- JA HOITOSUUNNITELMAN KÄYTTÄMINEN VAIKUTTAAKO 64 § / SOPIMUS VS. MUUT LUOVUTUKSET (LAHJA) PELKKÄ LAHJOITUS / SIIRTYMÄ ? – VEROTTAJAN EPÄILYT / VERONKIERTO (AVL 181§ / PerVL 33a§)? VEROTTAJALLA EI LINJAUSTA LAIN SANAMUODON MUKAAN LAHJA ON VEROTON; LAHJOITUSTARKOITUS LAHJOITUKSELLE EI PALVELUN OSTOA KUVAAVIA EHTOJA

MITEN VOIDAAN TOIMIA? (LAHJAVEROTUS)   KAKSI ”TURVALLISTA” MENETTELYVAIHTOEHTOA: 1A) ANNETAAN YKSITTÄISLAHJA JA LAADITAAN LAHJAKIRJA TAI 1B) LAHJOITETAAN OMISTAJAKORVAUSPALAUTUKSET MÄÄRÄVUOSIKSI (ESIM. 3 VUOTTA) ANNETAAN LAHJAVEROILMOITUS, JOSSA ESITETÄÄN OMA KÄSITYS ; EI LAHJAA PerVL 2 § MAHDOLLINEN MUUTOKSENHAKU 2) HAETAAN PERVL MUKAINEN ENNAKKORATKAISU MAHDOLLINEN MUUTOKSEHAKU TAI 3) TOIMITAAN LAIN SANAMUODON MUKAAN JA OTETAAN TIETOINEN RISKI, ETTÄ VEROTTAJA PUUTTUU MYÖHEMMIN

TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS   Ns. ”SUPERYLEISHYÖDYLLISYYS” ERILLISLAKI (L JA A ERÄIDEN YLEISHYÖDYLLISTEN YHTEISÖJEN VERONHUOJENNUKSISTA 680/76 JA 1230/94) EI VIELÄ HAETTU MINKÄÄN KALASTUSALUEEN OSALTA ? KOSKA ALV:SSA EM. PALVELUIDEN MYYNNIT ON KATSOTTU VEROLLISEKSI MYYNNIKSI, VEROTTAJAN TULISI KATSOA NE MYÖS TULOVEROTUKSESSA ELINKEINOTULOKSI >> TARVE TULOVEROHUOJENNUKSELLE SAATTAA TULLA LISÄÄNTYÄ!! (MIKÄLI VIIVAN ALLE JÄÄ JOTAIN VEROTETTAVAA)

TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS (jatkuu) HUOJENNUKSEN EDELLYTYKSISTÄ TOIMINTA YHTEISKUNNALLISESTI MERKITTÄVÄÄ VERONHUOJENNUSTA VOIDAAN PITÄÄ PERUSTELTUNA YHTEISÖN TOIMINNAN YHTEISKUNNALLE TUOTTAMAAN ETUUN NÄHDEN OTETTAVA HUOMIOON, MISSÄ MÄÄRIN YHTEISÖN VAROJA JA TULOJA KÄYTETÄÄN YHTEISKUNNAN KANNALTA TÄRKEÄÄN YLEISHYÖDYLLISEEN TOIMINTAAN OTETTAVA LISÄKSI HUOMIOON, MERKITSEEKÖ YHTEISÖN TIETTYÄ LIIKETOIMINTAA KOSKEVA VERONHUOJENNUS VASTAAVAA TOIMINTAA HARJOITTAVILLE ELINKEINONHARJOITTAJILLE HAITTAA, JOKA EI OLE VÄHÄINEN

TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS (jatkuu)   YLEISHYÖDYLLISEN YHTEISÖN (ESIM. KALASTUSALUE) VOIDAAN KATSOA HARJOITTAVAN YHTEISKUNNALLISESTI MERKITTÄVÄÄ TOIMINTAA, JOS SEN VARSINAISENA TARKOITUKSENA ON VALTIOLLISIIN ASIOIHIN VAIKUTTAMINEN REKISTERÖITYNÄ PUOLUEENA TAIKKA SOSIAALISEN TAI - MUUN YHTEISKUNNALLISESTI TÄRKEITÄ TARPEITA PALVELEVAN TOIMINNAN HARJOITTAMINEN, - MIKÄLI TÄMÄ TOIMINTA ON KOKO VALTAKUNNAN ALUEEN KATTAVAA TAI MUUTEN LAAJAA, VAKIINTUNEEN MUODON SAAVUTTANUTTA JA PYSYVÄÄ

TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS (jatkuu)   VEROHALLITUKSEN MÄÄRÄÄMÄ VEROVIRASTO (= SAVO- KARJALA) MYÖNTÄÄ LAIN MUKAISEN VERONHUOJENNUKSEN MÄÄRÄAJAKSI, KUITENKIN ENINTÄÄN VIIDEKSI (5) VEROVUODEKSI KERRALLAAN UUDESTA HAKIJASTA VEROVIRASTON ON ENNEN ASIAN RATKAISEMISTA HANKITTAVA LAUSUNTO YLEISHYÖDYLLISTEN YHTEISÖJEN VEROVAPAUSLAUTAKUNNALTA VAPAUTUSTA ON HAETTAVA KIRJALLISESTI NELJÄN (4) KUUKAUDEN KULUESSA SEN VEROVUODEN PÄÄTTYMISESTÄ, JOLTA VAPAUTUSTA PYYDETÄÄN

TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS (jatkuu)   VEROVAPAUS EI VAPAUTA ILMOITUSVELVOLLISUUDESTA (VEROILMOITUS); ANNETTAVA LISÄKSI VUOSITTAIN HUOJENNUKSEN ANTANEEN VEROVIRASTON MÄÄRÄÄMÄ ERITYINEN SELVITYS HUOJENNUS VOIDAAN MENETTÄÄ, JOS YHTEISÖ MUUTTUNUT TOSIASIALLINEN TOIMINTA MUUTTUNUT VEROVELVOLLINEN EI OLE NOUDATTANUT ASETETTUJA ERITYISEHTOJA EI KOSKE ARVONLISÄVEROTUSTA / VAIN TULOVEROTUSTA EI KOSKE OSAKASKUNTAA, KOSKA EI OLE YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ

LOPUKSI   KALASTUSLAIN MUUTTAMISEN YHTEYDESSÄ ON SYYTÄ PITÄÄ HUOLI SIITÄ, ETTÄ KALASTUSALUE (TULIPA SIITÄ MINKÄ NIMINEN TAHANSA ORGAANI) – MÄÄRITELLÄÄN YLEISHYÖDYLLISEKSI YHTEISÖKSI ?? VOIDAANKO / ONKO TARKOITUKSENMUKAISTA ?? - LÄHTEÄ AJAMAAN YHTEISTEN VESIALUEIDEN OSAKASKUNTIA MYÖS YLEISHYÖDYLLISIKSI YHTEISÖIKSI - KALASTUSVESIIN KOHDISTUU YLEISTÄ KÄYTTÖÄ, MUTTA VEROTUKSESSA KAIKKI JÄÄ OMISTAJAN VASTATTAVAKSI

ASIANAJOTOIMISTO REGELIN OY Juha Regelin Suomen osoite: Hallituskatu 27 A1, 90100 Oulu, Finland Tel. +358 50 3087961 juha.regelin@regelin.fi juha.regelin@fintrade.com.hk Hong Kong office address: Rm. 1709, Nan Fung Tower, 173 Des Voeux Road Central, Hong Kong