LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

Laatu ja ympäristöjärjestelmät
Tutkimus ICT-alan myynnin esteistä Yhteenveto 2014
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Esaimaa.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
LEAN JA PUHTAUSPALVELUT
ATTRIBUUTTITARKASTUS
Asiakkuudet luovalla alalla
Palvelujen kehittäminen laatu- ja prosessiajattelun menetelmin
OHJAAMINEN.
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Ek:n yrittäjävaltuuskunta
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Sami Nikula, Stefan Lindström
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Keski-Pohjanmaa 1.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Yhdessä vahvemmaksi kasvaminen
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
CAF Poliisihallinnossa
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme 1.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
TETA-2400 Laatujohtaminen 4 op
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
TUOTTEEN LAATUMUUTTUJA
Tuottavuuden mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamisessa – mitä eväitä tutkimuksella on antaa Timo Sipiläinen MTT Taloustutkimus Helsinki
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Laatu ammattikeittiössä
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
Kano-malli – asiakastarpeiden luokittelu
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Mittarit – mitä ja miten mitata
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
Työskentelyn tuloksia
Kano-malli Etunimi Sukunimi.
Esityksen transkriptio:

LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1 LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1.2 2008 Laadun käsitteitä ja määritelmiä

Laadun määritelmiä (1) 1) Laatu on yhtä kuin se, että kuinka hyvin tuotteen luontaiset ominaisuudet täyttävät asiakkaan odotukset. “Luontainen”, päinvastoin kuin “annettu”, tarkoittaa jossakin olemassa olevaa, erityisesti pysyvää ominaisuutta (SFS-ISO 9000, v. 2000). Termiin “laatu” voidaan liittää adjektiivejä, kuten huono, hyvä tai erinomainen. 2) “Laatu on laitteen kyky toimia suunnitellulla tavalla käyttökohteessaan.”

Laadun määritelmiä (2) 3) Laatu on tarkoituksenmukaisuutta. Laatu on terveen järjen järjestelmällistä käyttöä (riittävä laatutaso, ei yli- eikä alilaatua). Laatu = kyvykkyys = kilpailukyky. Laatu on asiakkaan odotusten täyttämistä ja niiden ylittämistä.  “Ilahduta asiakkaasi!“ - Vältä kuitenkin ylilaatua.

Laatu -käsitteen kehittyminen Joskus: Tavara- ja palvelutuotanto ajateltiin lähes erillisiksi toiminnoiksi. Nykyään palvelukokonaisuus: Asiakas vertaa tavarasta ja palvelusta saamiaan kokemuksia odotuksiinsa ja vaatimuksiinsa. Asiakkaan kokema laadun taso. Asiakastyytyväisyyden mittaus. Laadun käsitteen kehittyminen tavara- ja palvelutuotannossa.  Asiakkaan odotusten mukainen tavara ja palvelu eli tuote.

Laadullisia näkökulmia Tavarat ja palvelut tuotetaan siten, että mitattavissa tai arvioitavissa olevat asiakasvaatimukset täyttyvät. Tavarat ja palvelut sopivat hyvin käyttötarkoitukseensa (asiakastarpeet). Laatukustannusten eli huonon laadun kustannusten karsinta. Tehdään vain oikeita asioita ja 1. kerralla oikein (tuhlauksen ja haaskauksen poisto).

Laadun käsite ja nykyisyys Laadun käsite sisältää nykyisin mm. seuraavia ajatuksia, jotka sisältyvät laadukkaaseen liiketoimintaan: Asiakaslähtöisyys. Asiakastyytyväisyys. Toiminnan laatu ja tuotelaatu ovat edellytys yrityksen kannattavuudelle. Johtaminen (TQM), laatu ei synny itsestään. Ympäristön ja yhteiskunnan parempi huomioiminen. Integraatio, kaikkien toimittajien täytyy olla laadukkaita. Jatkuva parantaminen, aina löytyy parannettavaa. Tiedon ja taidon hallinta. Yksilön osaaminen ja vastuu. Tiimityö. Empowerment (”voimaantuminen”), korkea osaamisen taso tuottaa laatua. Nopeus, aika (kokonaistoimitusaika), virheet ja viat lisäävät toimitusaikaa.  Laatu = Laadukas toiminta ja tuote = Liiketoiminnan erinomaisuus.

Tuotteen laatumuuttujat (1) TUOTEEN SOVELTUVUUS KÄYTTÖTARKOITUKSEENSA: • Tilan tarve • Asennettavuus • Siirrettävyys • Vaihdettavuus • Turvallisuus TUOTTEEN SUORITUSKYKY: • Normaali suorituskyky • Tuottavuus ja taloudellisuus • Ylimääräinen suorituskyky TUOTTEEN KÄYTETTÄVYYS: • Käyttövarmuus (toimintavarmuus ja kunnossapidettävyys) • Käytön helppous / vaikeus • Käyttöikä

Tuotteen laatumuuttujat (2) TUOTTEEN ULKONÄKÖ: • Muoto • Väri tai pinta • Viimeistely (TUOTTEEN HINTA) Tuotteen laatumuuttujat ovat: - Yleensä toisistaan riippumattomia. - Jonkin verran ristiriitaisia. - Painottuvat eri kohderyhmille eri tavoin. - Mittaaminen joko onnistuu tai sitten ei.

Tuotteen laatuelementti Laatu ja asiakastyytyväisyys korreloivat voimakkaasti. Laadukkaaseen tuotteeseen sisältyy laatuelementti (~jokin laatuominaisuus).

Kano-malli Kano -mallissa asiakastarpeet jaotellaan kolmeen vastaajan tyytyväisyyttä kuvaavaan luokkaan, joiden perusteella saavutetaan erityyppinen laatutaso (1-3). Kanon-mallin peruskäyrä (s. 11) kuvaa tuotteen minimi laatu- ominaisuuksia, joiden puuttuminen aiheuttaa runsaasti tyytymättömyyttä. Esim. uuden auton on oltava naarmuton, joten naarmut aiheuttavat voimakasta tyytymättömyyttä. Lineaarinen suora (s. 11) kuvaa tuotteen niitä laatuominaisuuksia, joista asiakas on kertonut ja osaa odottaa niitä, esim. auton vähäinen kulutus. Ylin houkutteleva laatukäyrä (s. 11) kuvaa niitä tuotteen laatuominaisuuksia, joita asiakas ei osaa odottaa. Niiden ilmaannuttua, asiakastyytyväisyys kasvaa merkittävästi, esim. auton jokin uusi vakiovaruste tai pitkä huoltoväli.

Kano-malli Erittäin tyytyväinen 3) Houkutteleva laatu, tiedostamaton tarve, johtamisella saavutettu suoritus 2) Kerrottu tarve ja odotettu laatu, ilmoitetaan kysyttäessä, kilpailukykyinen suoritus. ”Innotuote” Täysin täyttynyt Tarve ei ole lainkaan täyttynyt Tarpeen täyttymisaste ”Päivittäistavara” 1) Pakollinen laatu, minimi, perustarve, standardisuoritus. Houkutteleva laatu voi olla myös sellaista, jota asiakas ei todellisuudessa edes tarvitse, mutta silti sen olemassaolo lisää asiakkaan kokemaa tuotetyytyväisyyttä. Erittäin tyytymätön

Pakollinen, odotettu vai houkutteleva?

Houkutteleva, odotettu vai pakollinen? Television kaukosäädin? Kotitietokoneen CDRW-asema? Televisioon integroitu digiboxi? Kännykässä videoyhteys? Autossa vakiovarusteena navigointijärjestelmä? Autossa vakiovarusteena törmäyksen varoitinjärjestelmä? Autossa vakiovarusteena pimeällä ajoa helpottava mittaristo?

Laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Perustana on yritysjohdon laatufilosofian omaksuminen ja panostukset laatujärjestelmän rakentamiseksi. Laatujärjestelmän tulee perustua asiakastyytyväisyyden lisäämiseen ja yrityksen kannattavuuden parantamiseen. Tavoitteina ovat asiakastyytyväisyyden lisääminen ja kannattavuuden parantaminen.

Laadun mittaus ja asiakkaan kokema laatu: Asiakastyytyväisyyden laki. K. Johnston: ”Jos toimit kaikkien asiakkaiden suhteen samalla tavalla, laatu vaihtelee. Jos haluat tuottaa kaikille asiakkaille samaa laatua, sinun tulee toimia erilailla eri asiakkaiden suhteen”.

Palvelutuotanto ja laatu Palvelutuotantokyvyn hallinta. Palvelua ei voi varastoida. palvelua ei yleensä voida palauttaa tai korjata. Palvelun kuluttajien tarpeet ja tuottajien kyvyk-kyys vaihtelevat. Kriittisin palvelutuotannon seikka on ammattitaitoinen henkilökunta. Oikeat ihmiset oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.  Yrityksen henkilöstöresurssien hallinta.

Yleisimmät asiakastyytymättömyyteen johtavat syyt (1): 1) Asiakkaiden odotukset ja johdon käsitys asiakkaiden odotuksista eroavat toisistaan. 2) Johdolla on vaikeuksia muuttaa käsityksiään palvelun laatuspesifikaatioiksi. 3) Palvelu ei täytä laatuspesifikaatioiden vaatimuksia. 4) Markkinointiviestinnän lupaukset ovat epärealistisia. Asiakkaiden odotukset eivät vastaa kokemuksia (kts. kuva, s.18).  Yrityksen heikko kannattavuus.

Yleisimmät asiakastyytymättömyyteen johtaneet syyt (2): Kuluttaja Tuottaja GAP 1 Kuulo- puheet Lupausten pitäminen GAP 3 Palvelu- odotukset Palvelu- kokemukset Palvelun tuottaminen Palvelun määrittely Palvelun johtaminen Tarpeet GAP 5 GAP 4 GAP 2 Edeltävät kokemukset Ulkoinen viestintä GAP:it 1) Asiakkaiden odotukset ja johdon käsitys asiakkaiden odotuksista eroavat toisistaan. 2) Johdolla on vaikeuksia muuttaa käsityksiään palvelun laatuspesifikaatioiksi. 3) Palvelu ei täytä laatuspesifikaatioiden vaatimuksia. 4) Markkinointiviestinnän lupaukset ovat epärealistisia. 5) Asiakkaiden odotukset eivät vastaa kokemuksia Lupausten antaminen Totuuden hetki Parasuraman, Zeithaml & Berry 1985 Grönroos 2000

Palvelun laatukriteerejä SERVQUAL -palvelukriteerit (kts. s. 20): Ammattimaisuus ja taidot. Tiedot, taidot, järjestelmät ja resurssit ratkaista asiakkaan ongelmia (kyvyt). Asenteet ja käyttäytyminen. Huomiointi, ystävällisyys, spontaanisuus. Lähestyttävyys ja joustavuus. Sijainti, aukioloajat, helppous ja joustavuus. Luotettavuus. Luottamus lupauksiin ja asiakkaan etujen mukaiseen toimintaan. Palvelun normalisointi. Tilanteen hallinta, jos tapahtuu jotain odottamatonta. Palvelumaisema. Fyysinen ympäristö tukee myönteistä kokemusta. Imago ja uskottavuus. Rahalle vastine, palveluntarjoajalla asiakkaan hyväksymät arvot ja suorituskriteerit. SERVQUAL on työkalu palvelun laadun mittaamiseen, jossa mitataan asiakkaiden palveluun liittyviä odotuksia ja heidän saamia kokemuksia. Odotusten ja kokemusten erotuksella voidaan laskea kokonaislaatua kuvaava tulos.

Palveluprosessien laatutarkastelu Vaihe Osto- päätös Paluu työ- paikalle I Palvelu1 Palvelu 2 7 Imago 1 2,3,4,5,6 II Tekninen laatu (mitä): Lopputulos Toiminnallinen laatu (miten): Prosessi SPC SERVQUAL SPC = (Statistical Process Control) Tilastollinen tuotantoprosessin valvonta. SPC on tuotantoprosessin hajonnan syiden selvittämistä, poistamista ja valvontaa. SPC:llä saadaan selville erilaiset trendit ja hajonnan kasvamiset.