FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Advertisements

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
MIKÄ ON TIIMI?.
Hyvä toimituksen esimies
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OHJAAMINEN.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
RYHMÄ.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
VUOROVAIKUTUS.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Ryhmän kulttuuri (Bion)
Ryhmän rakenteet Tila Tila Ominaisuudet riippuvat perustehtävästä, fyysisesti suljettu ja rauhallinen, mieluiten aina sama Ominaisuudet riippuvat perustehtävästä,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Menestys tiimityön kautta
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Esityksen transkriptio:

FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu Projektinhallinta ja työskentelytaidot 29.10.2009 Salon kansalaisopisto FM, lehtori Iina-Maria Piilinen Humanistinen ammattikorkeakoulu

Projektit ja ryhmätyö Ryhmädynamiikka projektityössä Toimiminen ryhmässä; roolit ja tekniikat Vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot osana projektinhallintaa Viestintä projektinhallinnassa Tuntitehtävä: olemassa olevan tapahtuma-aihion kehittämistä projektinäkökulmasta Etätehtävä: Projektien verkostoitumiskartta – ketkä kaikki vaikuttavat projektissasi?

Ryhmä on: Joukko ihmisiä, jotka kommunikoivat toistuvasti toistensa kanssa. Ryhmä muodostuu niin vähäisestä määrästä ihmisiä, että jokainen voi kommunikoida face-to-face kontaktissa. ( Homans 1950)

Milloin joukko ihmisiä muodostaa ryhmän? Koko Tarkoitus Rajat Säännöt Vuorovaikutus Työnjako Roolit Johtajuus

Erilaisia ryhmiä Perheryhmä Harraste- ja vapaa-ajan ryhmät Opintoryhmät Työ- ja toimintaryhmät Ihmissuhderyhmät Terapiaryhmät

Perustehtävä vs. oheistehtävä Ryhmässä ihmisillä on kahdenlaista toimintaa Työpaikan määräämän ulkoisen perustehtävän mukaista Sopimusten mukaista ( kirjoitetut, sanalliset tai lausumattomat) Se miksi ryhmä on perustettu Kontrollointi

Ryhmän sosiaalinen oheistehtävä Ihmisten tarve elää omaa elämäänsä Olla tunnustetusti päteviä yhteisön jäseniä Muuttua ihmisinä vuorovaikutus-prosesseissa muiden kanssa Huumori, oivallukset, luovuus Molemmat tehtävät tärkeitä

Kolme peruspyrkimystä ryhmässä Vaikuttaa päätöksiin Toisten jäsenten hyväksyntä Toimia sovittujen sääntöjen ja muotoutuneiden normien mukaisesti

Ryhmädynamiikka Kenttä, johon kuuluu ryhmän jäsenten keskinäinen jännite Voimavarat Motiivit Kiinnostukset Tunteet Toimii ja vaikuttaa näkymättömästi

Ryhmädynamiikan liikkeelle panevia voimia ovat: Tunnetilat Impulssit Sosiaaliset ärsykkeet Ympäristö Ristiriidat tavoitteista Erilaiset ongelmat

Ryhmän muodostumisen vaiheet Ensimmäinen vaihe eli muotoutumisvaihe Toinen vaihe kuohunta- eli konfliktivaihe Kolmas vaihe yhteistoiminnan syntymisen vaihe Neljäs vaihe kypsän toiminnan vaihe Viides vaihe ryhmän hajoaminen

Erilaisia ryhmän vuorovaikutusteorioita K. Lewin R. Bales J.L. Moreno A. Maslow Ryhmätutkimuksen kukoistuskausi 1950-1970-luvuilla Kriittinen vaihe 1980-1990-luvuilla

Wilfred Bionin ryhmäjaottelu Työryhmätila vs. perusolettamustila Perusolettamustilassa ryhmä vastustaa kaikkia kehittymisvirikkeitä Muuttumattomuus, jumitus Riippuva ryhmä Taistelu- ja pakoryhmä Parinmuodostusryhmä Yhtenäisyysryhmä

Työskentelyn teho ryhmässä Hävikki katoaa kun kaikki tietävät että …yksittäisen jäsenen työn tuloksellisuutta arvioidaan …muut voivat saada tietää tämän arvion …pitävät ryhmää tärkeänä itselleen …pitävät annettua tehtävää tärkeänä itselleen …pitävät omaa panostaan tehtävän suoritukseen ratkaisevana …pitävät tehtävää haastavan vaikeana mutta mahdollisena

Ryhmäprosesseja Viestintäprosessit jäsenten kesken (ryhmäkommunikaatio) Jäsenten yhteistoimintaprosessit ( miten tehdään päätöksiä, miten ratkaistaan ongelmia?) Jäsenten roolien muodostumisprosessit ( kuka johtaa, kyseenalaistetaanko johtajaa?) Ryhmän normien ja tavoitteiden kehittymisprosessit

Roolien synnystä Vuorovaikutuksen ja dynamiikan aiheuttamaa Määräytyy ryhmän tavoitteiden mukaan Ensimmäisenä johtajan rooli Ryhmän yhteinen päämäärä Ryhmän kiinteys

Erilaisia rooleja ryhmässä Tehtävärooli Työelämärooli Perherooli Yksilöllinen rooli Asennerooli

Erilaisia rooleja vuorovaikustilanteissa Kollektiiviset ( sukupuoli, ikä, koko, rotu, ulkoinen olemus) Sosiaaliset ( perustuvat sopimuksiin, opiskelija, opettaja, alainen, esimies, kuuntelija, puhuja) Persoonalliset ( liittyy tunteita, kateellinen naapuri, rakastava kumppani jne.)

Rooleista Vastarooleja eli projektiivinen identifikaatio Aluksi ryhmässä sterotyyppisiä, turvallisuuden kasvaessa muuttuvat joustavimmiksi Toteutamme samoja rooleja ryhmästä toiseen Eri ihmiset innostuvat eri vaiheissa ryhmän toimintaa

Toimivan ryhmän tunnusmerkkejä Kaikkia kuunnellaan, otetaan huomioon ja rohkaistaan osallistumaan Pyritään kaikkia tyydyttäviin ratkaisuihin sekä yksimielisyyteen Kehitetään toimintatapoja ja sopeudutaan uusiin tilanteisiin

Toimivan ryhmän tunnusmerkkejä Vuorovaikutus on riittävän avointa, monipuolista ja rakentavaa Pyrkimys ymmärtää toistensa viestejä Yhteiset tavoitteet ja sitoutuminen yhteisiin pelisääntöihin On otettu vastaan ryhmän antamia rooleja

Toimivan ryhmän tunnusmerkkejä Työnjako ja roolit tulevat jäsenten kykyjen, kiinnostuksen ja koulutuksen perusteella Palautetta osataan käsitellä ja siitä opitaan Otetaan vastuuta ja ollaan motivoituneita Riittävä kiinteys Sisäiset ongelmat eivät ole suuria

Erilaisia rooleja Informaattori Järjestelijä Kriitikko Johtaja Hoitaja Rohkaisija Erotuomari Sovittelija Innoittaja

Erilaisia rooleja Jännityksen laukaisija Toimeenpanija Selittäjä Kiusaaja Hauskuttaja Älykkö Musta lammas Seurailija Syntipukki

Ihannetiimin roolit Ruth Meredith Belbin mukaan Keksijä Tiedustelija Tekijä Takoja Viimeistelijä Arvioija Diplomaatti Kokoaja Testaa itsesi: http://www.fujitsuservices.fi/testit/tiimirooli/tiimiroolit.htm

Belbinin tiimiluokitus Keksijä ( omaperäinen ajattelija, uudet ideat, luovuus, ongelmanratkaisu, ajattelee moniin suuntiin) Tiedustelija ( luova, vie asioita eteenpäin, ulospäin suuntautunut, suosittu) Kokooja ( kurinalainen ja hallittu, osaa keskittyä tavoitteisiin, yhdistää tiimin)

Belbinin tiimiroolit Takoja ( suoritushakuinen, pitää haasteista ja haluaa tehdä tulosta) Arvioija ( analysoi, arvioi ja puntaroi, on rauhallinen, omissa oloissaan, ajattelee puolueettomasti) Diplomaatti ( tukee toisia, tekee yhteistyötä, haluaa hyvää koko tiimille)

Belbinin tiimiroolit Tekijä ( organisointikyvyt, järkevä, halu hoitaa homma) Viimeistelijä ( tarkastaa yksityiskohdat, hieman turhantarkka) Asiantuntija ( erinomainen omalla alallaan, on omistautunut asialleen)

Belbinin tiimiluokitus Tiimin jäsen toteuttaa näistä 1-2 roolia Henkilön omat ominaisuudet ja tiimin tarve Antaa mahdollisuuden keskustella ryhmän jäsenten toiminnasta loukkaamatta ihmistä Henkilö toimii siitä roolista käsin minkä on valinnut, voisi toimia toisinkin Kytkee tapahtumat toisiinsa, saa näkemään ryhmän merkityksen Uusien toimintatapojen oppiminen

Lähteet: Reijo A. Kauppila : Vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot, PS-kustannus, 2005 Aku Kopakkala: Porukka, jengi, tiimi Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen, Edita, 2005