Kasvu taiteessa Kasvatuksen taide Kasvatus taiteeseen TAIDEKASVATUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Kulttuuri ja hyvinvointi kulttuuripolitiikan näkökulmasta Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmässä Esa Pirnes.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
VIREYS JA UNI.
Tytöt teknologian taitajiksi
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
Simon lukion musiikin kurssit. MU1 “Musiikki ja minä” -Kaikille yhteinen kurssi 1. vuosikurssilla -Musiikin peruselementit = opitaan puhumaan musiikista.
Unelma hyvästä urheilusta
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Millaisia opettajia tarvitaan 2010-luvulla?
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Liikkuva koulu –seminaari
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
”Meidän opisto”.
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Psyykkinen terveys.
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Ryhmänohjaajien palaveri
Osallistu – Jäsenhankkijaryhmä Mikä on Jäsenhankkijaryhmän idea!
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Pataluodon koulu Draamaluokka.
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
”Voin 100% olla oma itseni, eikä kukaan tuomitse mua”
Esityksen transkriptio:

Kasvu taiteessa Kasvatuksen taide Kasvatus taiteeseen TAIDEKASVATUS KASVU TAITEEN AVULLA Kasvatuksen taide Marja-Leena Juntunen

Taide identiteetin rakentamisessa Taiteen parissa toiminta muovaa ja vahvistaa ihmisen itsetuntemusta ja itseyttä ja luo edellytykset elinikäiseen identiteetin rakentamiseen.

Taiteen parissa toiminta tarjoaa onnistumisen kokemuksia ja vahvistaa itseluottamusta.

Taiteellisessa toiminnassa liikkuva ja kokeva keho sekä tunteet osallistuvat tiedon rakentamiseen

Hyvä musiikki alkaa soittaa koko aivojen hienostunutta orkesteria ja inspiroi neurokemikaalit omaan pikkutarkkaan koreografiaansa.

Hans Günther Bastian et al. 2000. Musik(erziehung) und ihre Wirkung. Eine Langzeitstudie an Berliner Grundhochschulen. Mainz: Schott Musik International. Soittoharrastuksen positiivisina vaikutuksina tutkimuksessa raportoitiin mm. sosiaalinen kyvykkyys, parempi keskittymiskyky, luovuus ja nopeampi henkinen kypsyminen.

Soittotaito on voitto kömpelyydestä, se on kätevyyttä ja itsensä hallitsemisen taitoa

Musiikkia harrastaessaan ihminen hoitaa itseään - Kimmo Lehtonen Parhaimmillaan musiikki harrastuksena tukee henkistä kehitystä, tuottaa merkityksellisyyttä, tarjoaa sosiaalisen yhteisön ja johtaa elämänikäiseen harrastustoimintaan.

Yhdessä musisointi on hauskaa Ryhmässä musisointi on keskittynyttä, yhdessä tekemistä ja yhteiseen päämäärään panostamista; se harjoittaa toisen huomioon ottamista ja vuorovaikutusta. Yhdessä musisoiminen kehittää myös rakentavaa kriittisyyttä sekä taidollisen ja kulttuurisen erilaisuuden hyväksymistä ja arvostamista.

Musiikki on soivaa liikettä ja liike on näkyvää musiikkia - Émile Jaques-Dalcroze Liike vahvistaa musiikin kokemista ja musiikki jäsentää liikettä ja stimuloi liikkumaan.

MUSIIKKIA LIIKKUEN Musiikkikasvatuksellinen musiikkiliikunta musiikinopetuksen työtapana selkeyttää ja vahvistaa musiikin kuuntelua ja ymmärtämistä, syventää musiikin kokemista ja antaa mahdollisuuden musiikin ilmaisuun liikkuen

Taide on kuin leikki – odottamattoman ja tuntemattoman kohtaamista

jonka musiikki saa aikaan, ja puolestaan musiikinopetus Liikunnanopetus voi tarjota oppilaille mahdollisuuden nauttia mielihyvästä, jonka musiikki saa aikaan, ja puolestaan musiikinopetus voi hyödyntää liikunnan mahdollisuuksia, molemmissa toteutuu parhaimmillaan musiikin ja liikkeen yhteys kokonaisvaltaisesti Kuva: Riitta Marttila

Musiikki herättää tunteita ja mielen maisemia

Musiikki mahdollistaa erilaisten kognitiivis-emotionaalisten merkitysten kokemisen ja kohtaamisen esi- ja ei-kielellisellä tasolla.

Musiikillinen ilmaisu kanava, jonka avulla voi mm. kuunnella, käsitellä ja purkaa tunteita

Kasvatus ei ole astian täyttämistä, vaan tulen sytyttämistä - Herakleitos

Kasvatuksen ja opetuksen taide ”On paljon tärkeämpää kuka on pienen kyläkoulun musiikinopettaja kuin kuka on oopperatalon kapellimestari. Huono opettaja voi tappaa useiden sukupolvien rakkauden musiikkiin, kun sen sijaan kapellimestari ei voi epäonnistua työssään kovin montaa kertaa.” Zoltan Kodaly

Koska taideaineilla on oma erityisyytensä, niiden ei pitäisi joutua kilpailemaan keskenään.

jonka juuret ovat koetussa ja latvassa on elämys” John Deweyn mukaan taiteellinen toiminta on merkityksiä luovaa ja ihmisenä kasvamisen kannalta merkityksellistä sinänsä: se luo elämään mielekkyyttä, arvoa ja tarkoitusta, elämä tuntuu elämisen arvoiselta. ” ”Taide on puu, jonka  juuret ovat koetussa ja latvassa on elämys” - Eeva Siukosaari Eeva Siukosaari

Sen sijaan, että taidekasvattajat yrittäisivät vakuuttaa yleisöä omien taiteenalojensa eritysarvo(i)sta ja oikeuttaa täten ne osaksi yleissivistävää opetussuunnitelmaa, he voivat pyrkiä osoittamaan taidekasvatuksen merkityksen kokemuksen pedagogisessa rikastamisessa. Lauri Väkevä

Opetustilanteessa keskeistä on toisen ihmisen kohtaaminen Amo, ergo sum. Kaiken koulutuksen ydintehtävä on rakastamaan opettaminen -Simo Skinnari

KIITOS! Marja-Leena.Juntunen@siba.fi