Tutkimussuunnitelma…

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Opinnäytetyöprosessi
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
A4. Argumentointi ja retoriikka
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Teoriaosan suunnittelu
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Seminaarityön rakenteesta
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Kyselylomakkeen tekeminen
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
DOKUMENTTIELOKUVA.
Tutkimuksen abc.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tieteellisen tekstin peruselementit
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Mitä avoimuus on?.
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
Arvioinnista arkipäivää
Jonna Malmberg & Piia Näykki
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Osatyökykyisille tie työelämään
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Tutkimussuunnitelma…

…eli ”kuinka välttää verilöyly” Tutkimussuunnitelma on työn alku, diplomityö tai väittely sen loppu Tutkimussuunnitelmassa kehitetään systemaattisesti valmiuksia vastata viimeiseen haasteeseen Tutkimussuunnitelma on siten dialoginen, osa argumentointia

Suunnitelma auttaa… tutkijaa itseään hahmottamaan tutkimusongelmansa, menetelmänsä ja aikataulunsa ohjaajaa näkemään, mitä on tarkoitus tehdä, ja mihin ongelmiin kannattaa puuttua rahoittajia näkemään, kannattaako opiskelijaan tai tutkijaan panostaa

Tutkimus on luovaa työtä Tutkimuksessa pyritään hakemaan uusia kysymyksiä… hahmottamaan todellisuutta uudella tavalla …tai löytämään ratkaisuja teoreettisiin tai käytännön ongelmiin. Tutkimussuunnitelma ei siis voi olla liian jäykkä: hyvä suunnitelma ei koskaan täysin toteudu

Tutkimuksen tausta Tutkijan pitäisi kyetä kiinnittämään tutkimuksensa ajankohtaiseen tieteelliseen keskusteluun Tutkimus tulisi suhteuttaa johonkin tai joihinkin tutkimustraditioihin Tutkimuksen mielekkyys käytännön suhteen osoitettava soveltavissa tieteissä Kuvitusta Nicholas Steinoyn väitöskirjasta

Tutkimus voi… tuottaa tietoa, jonka tarve on noussut suoraan käytännöstä (selvitys) pyrkiä selittämään (erklären) tai lisäämään ymmärrystä kohteestaan (verstehen) pyrkiä kehittämään parempia menetelmiä (tekninen tiedonintressi, Habermas) pyrkiä tulkitsemaan kohdettaan (hermeneuttinen tiedonintressi) pyrkiä yhteiskunnallisiin tavoitteisiin? (emansipatorinen tiedonintressi, kritiikki) Bernard Tschumi: Parc de la Villette

Tutkimuksen aihe Tutkimuksen aihe on hyvä käydä ilmi jo sen nimestä – viimeistään alaotsikosta Aihetta on kuitenkin syytä täsmentää: miten tutkimus vie keskustelua eteenpäin? Olennaista on aiheen rajaaminen realistiseksi Kannattaa kuitenkin välttää fakki-idiotismia ja perspektiiviharhaa: oma näkökulma ”peittää” koko maailman

Tutkimuskysymykset Tutkimuskysymykset ovat tehokkain keino rajata tutkimusaihe: voinko todella vastata näihin kysymyksiin? Tutkimuskysymykset määrittelevät relevantit menetelmät Kysymykset konkretisoivat: Kuka? Koska? Missä? Mistä? Minne? Miksi? Kenen kanssa? (Brecht) GDP Euroopan Unionin alueella

Tutkimusmenetelmät metodiikka / metodologia Metodiikka: valitut menetelmät ja niiden soveltaminen Metodologia: pohdinta tai oppi siitä, millaiset menetelmät sopivat mihinkin tilanteeseen, mitä niiden avulla voi saada aikaan, ja mitä tieteenfilosofisia sitoumuksia ne pitävät sisällään

Tutkimusmenetelmät Kirjallisuustutkimus on osa kaikkea tutkimusta: perehtyminen aikaisempaan relevanttiin tutkimukseen, teoriakirjallisuuteen tutustuminen Arkistot ovat järjestettyjä, autenttisia kulttuurin tuotteita, jotka muodostavat historiallisen tutkimuksen perustan

Tutkimusmenetelmät Kokeelliset menetelmät (experiments, tests) korostuvat etsittäessä kausaalisia selityksiä tai uusia menetelmiä Kvantitatiiviset menetelmät joko olemassa olevasta tilastoaineistosta tai itse tuotetusta aineistosta mahdollistavat yleistämisen

Tutkimusmenetelmät Kvalitatiiviset menetelmät mahdollistavat syvemmän tulkinnan, mutta yleistäminen on haastavaa Teorian ja laadullisen aineiston yhdistäminen mahdollistaa uskottavan tulkinnan ”siitä, mistä on kysymys” (ns. abduktiivinen päättely)

Ontologinen paradoksi Tutkimus pyrkii saattamaan yhteen erilaiset ”maailmat” (Popper): fyysisen todellisuuden (1), kokemuksen ja tunteen (2), ja kulttuuriset konstruktiot, kuten kielellisen ilmaisun (3) Mutta kuinka rajat ylitetään?