Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jonna Malmberg & Piia Näykki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jonna Malmberg & Piia Näykki"— Esityksen transkriptio:

1 Jonna Malmberg & Piia Näykki
LET Kandiryhmä Jonna Malmberg & Piia Näykki

2 Aika ja paikka Sisältö 7.9. KTK 210 Esittäytyminen Let-tutkimusryhmän tutkimusteemat Kanditutkielma: tavoitteet ja rakenne Alustavat tutkimusideat Yleinen aikataulu Seminaari aikataulun sopiminen Ohjaustoiveista keskusteleminen 5.10. KTK 210 Aiheen rajaaminen, tutkimuskysymysten asettaminen, tutkimussuunnitelman työstäminen 2.11. KTK 210 Aiheen rajaaminen, tutkimuskysymysten asettaminen, opponoimisen periaatteista keskusteleminen KTK 210 Tutkimussuunnitelmien esitteleminen ja opponoiminen Lähetä työ ohjaajille ja ryhmälle mennessä

3 5.10. Toisen tapaamisen sisältö
1. Perehdytään kandityön rakenteeseen Käydään läpi tutkimussuunnitelma pohja 2. Pariporinaa ja työskentelyä tutkimussuunitelman parissa - Mikä on aihealueesi? Millaisia tutkimuskysymyksiä olet hahmotellut? 3. Kandityön arvioinnin periaatteita

4 Tutkimuksen tavoite – aiheen rajaaminen
Aihepiirin valinta ”Itsesäätöinen oppiminen” – Kenen teoria? Ketä seuraan? Aihe: tutkimuskohteen täsmentyminen konkreettisemmaksi kokonaisuudeksi ”Itsesäätöisen oppimisen taitojen tukeminen ”. Tutkimuksen tarkoitus ”Tutkimuksessa pyritään selvittämään selvitetään miten opettaja voi tukea itsesäätelytaitojen omaksumista peruskoulussa tutustumalla a) pääteoriaan ja b) peilaamalla sitä alan uusimpiin empiirisiin julkaisuihin. Tutkimuksella pyritään osoittamaan teoreettiseen ja empiiriseen tutkimukseen pohjautuvia keinoja, jotka edesauttavat näiden taitojen oppimista jo perusasteen koulutuksessa. Tutkimuksen aihe  Toteutettavissa oleva tutkimusongelma Tutkimusongelma  Kysymykset, joihin voit löytää vastauksen

5 Gradu- ja kandiaiheita
sosiaalisesti jaettua säätelyä edistävät ja estävät tekijät korkeakouluopiskelijoiden ryhmätyöskentelyn aikaisessa vuorovaikutuksessa wiki-ympäristön yhteys oppimisen motivaatioon ja itsesäätelytaitoihin - tutkimus lukion äidinkielen opetuksen kontekstissa opiskelijoiden ja opiskelijapienryhmien oppimistehtävien tavoiteorientaatiot ja opiskelijapienryhmien tavoiteorientaatioiden yhteys oppimistehtävien suoritustasoon minäpystyvyyden vaikutukset ala-asteen oppilaiden koulumenestykseen

6 PARIPORINAA JA TYÖSKENTELYÄ
1) Keskustele ja testaa parisi kanssa: Mikä on aihealueesi? Millaisia tutkimuskysymyksiä olet hahmotellut? Miten aihetta voisi rajata tarkemmaksi? 2) Tutkimussuunnitelmapohjan kanssa työskentelyä Alustavia huomioita aihealueesta sekä tutkimuskysymyksistä (Henkilökohtaista ohjausta)

7 Viittaamiskäytänteet
Itsesäätöinen oppija tarvitsee oppimisensa tueksi käytännöllisiä välineitä, oppimisstrategioita. Itsesäätöistä oppimistutkimusta kiinnostaa, kuinka yksilö kehittää oppimisstrategioita ja kuinka hän käyttää niitä tehokkaasti hyväkseen (Järvelä, Hurme & Järvenoja, 2008). Weinstein ja Mayer (1986) nimeävät oppimisstrategioita viisi kappaletta ja jakavat strategiat kahteen luokkaan. Ensimmäisen luokan strategiat ovat kognitiivisia, eli tiedon muistamista, jäsentämistä ja soveltamista edistäviä. Näitä ovat harjoittelu, kehittely ja organisointi. Harjoittelua (Weinstein et. al., 2000). Toisen luokan strategiat puolestaan ovat metakognitiivisia (Veenman, 2012).

8 Kandityön arvioinnin periaatteita
1. Tehtävän asettelu ja aiheen rajaus. 2. Teoreettinen perehtyneisyys ja kirjallisuuden käyttö. 3. Tutkimuksen aineisto ja analysointitapa. 4. Tutkimustulosten raportointi. 5. Päätelmien argumentointi ja pohdinta. 6. Esitystapa ja kirjallinen ilmaisu. Tutkielman yleisarvosana perustuu kokonaisharkintaan eikä ole välttämättä osien keskiarvo.

9 Hyvän tutkielman tunnusmerkkejä
Tehtävänasettelu ja aiheen rajaus Tutkielman tarkoitus ja tavoitteet on määritelty. Aiheen rajaus ja tarkastelunäkökulma on onnistunut. Teoreettinen perehtyneisyys ja kirjallisuuden käyttö Oman alan käsitteistöä käytetään asiantuntevasti. Käytetyt käsitteet ovat aiheeseen sopivia ja niiden käyttö asianmukaista. Kyky käydä dialogia lähteiden kanssa ja lähteiden välillä on lisäansio. Pelkkä kirjallisuuden referointi ei riitä. Tutkimuksen aineisto ja analysointitapa (koskee lähinnä empiirisiä tutkielmia. Aineisto ja sen analyysimenetelmät ovat riittävät ja tieteellisesti perustellut. Tutkimustulosten raportointi Tulosten raportointi on riittävää ja asianmukaista. Päätelmien argumentointi ja pohdinta Tutkielman tulkinnat ja pohdinnat ovat johdonmukaisia ja niitä kyetään arvioimaan myös kriittisesti. Tulokset ja päätelmät muodostavat loogisen kokonaisuuden. Lisäansioksi katsotaan itsenäinen johtopäätöskeskustelu. Esitystapa ja kirjallinen ilmaisu Tutkielma on kieliasultaan viimeistelty. Tutkielma muodostaa johdonmukaisesti jäsennellyn, tiiviin kokonaisuuden, jossa olennaisin tulee esille. Esitystapa on tieteellinen ja noudattaa tieteenalan käytäntöjä. Lähdeviittaukset ja kirjallisuusluettelo ovat huolellisesti ja johdonmukaisesti tehtyjä.

10 Tutkimussuunnitelman laatiminen ja esitteleminen
Hyödyntäkää pohjaa. Valmistautukaa esittelemään suunnitelmanne, n min esitys, sis. Xxx, xxx,xxx. Lähettäkää suunnitelmat ohjaajille xx mennessä. Annamme suullista palautetta seminaarissa ja myös kommentoidut suunnitelmat. Miettikää etukäteen myös kysymyksiä, joista haluaisitte keskustella.


Lataa ppt "Jonna Malmberg & Piia Näykki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google