Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
KOULUTUKSEN JA OSAAMISEN KEHITYSOHJELMA VUOSILLE SLU:n hallitus: •hyväksyi kehitysohjelman koulutuksen ja osaamisen strategiasuunnitelmaksi,
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Minä oppijana 1 ov..
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Suomalainen Valmennus- järjestelmä
Kannustava valmentaja ja ohjaaja / Kotka.
Kokemuskoulutuksesta pätevää –hanke 2010 Laadukkaan kokemuskoulutuksen juurruttaminen osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikoulutusta ja lääketieteellisten.
Nuorisourheilun laatuseura Lähtökohtana jokaisesta mukaan tulevasta lapsesta huolehtiminen Sinetin seuralle myöntää lajiliitto Seura mukana valtakunnallisessa.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
Ajatuksia oppimisesta
 Kysely avoinna sivuilla www.pesis.fi  Kyselyyn saatiin 93 vastausta  Kysely oli osin yhtenevä SLU:n keväällä 2012 järjestämään.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
1.
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Simulaattorikoulutuksen ABC
LEIJONA-KIEKKOKOULU. LEIJONA-KIEKKOKOULU – MISTÄ ON KYSE? Seuroille suunniteltu kiekko- ja luistelukoulun toteuttamismalli alle 8 -vuotiaille lapsille.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kokkolan ammattiopisto
JOUKKUEJELPPI Harjoittelukulttuurin kehittäminen Mäntyharjun Virkistyksessä.
Haastatteluun valmistautuminen
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kilpailijan starttikurssi
Kouluinfo Renkomäen koulu
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Yläkouluakatemia 8 lk. Keskittyminen. Perusteet Urheilijan tulee pystyä sulkemaan suorituksen kannalta epäolennaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät pois.
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON VALMENTAJAKOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Marttilan yrittäjäkyselyn yhteenveto
HKV VOITTAMINEN JA VAATIMUSTASO
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
ORGANISOINNIN PERUSTEET
HKV SISÄLTÖALUEET Suomen Jääkiekkoliitto / Kouluttajat.
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Hissipuheen anatomia Kuka olet ja mistä yrityksestä.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Lasten ja nuorten urheilun Tähtiseura
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa

Koulutuksen sisältö Opettamisen ja ohjaamisen perusperiaatteet Palautteenanto Valmennustilanteen organisointi (käytäntö)

Osaamistavoitteet Tuntee oppimisen ja opettamisen perustaidot Ymmärtää palautteen antamisen ydinkohdat

Opettamisen ja valmentamisen perusperiaatteet Lähtökohtana on ohjaajan oma innostus ja motivaatio olla mukana! Ohjaajan tärkein tehtävä on saada lapset liikkumaan ja innostumaan. Hyvä ohjaaja osaa opettaa ja johtaa ryhmän toimintaa, mutta välillä hän myös katselee,- kuuntelee,- kyselee ja- antaa palautetta!

Opettamisen ja valmentamisen perusperiaatteet Opettele hankkimaan lasten huomion ohjeita antaessasi. Käynnistä ja pysäytä toiminta ripeästi. Laita lapset liikkumaan harjoituskerran aikana paljon (suurimman osan harjoitusajasta). Huomioi turvallisuusasiat etukäteen!

Opettamisen ja valmentamisen perusperiaatteet

Palautteenanto Sanoilla / ilmeillä / eleillä Palaute vahvistaa tai sammuttaa ihmisen käytöstä Paljon myönteistä palautetta, vältä kielteisiä kommentteja Urheilijan taitotason huomiointi

Palautteenanto Millaista palautetta? 1) sisästä palautetta 2) ulkoista palautetta Sisäinen palaute on urheilijan omia tuntemuksia suorituksista Ulkoinen palaute on valmentajan antamaa palautetta

Palautteenanto Valmentajan palautteen avulla urheilija saa tietoa suorituksesta, jota hän ei oman välttämättä itse pystyisi keräämään. Valmentajan palaute tehostaa urheilijan oppimista ja omia tuntemuksia suorituksista jolloin urheilija kehittyy.

Palautteenanto Ulkoinen palaute Lopputulospalaute 2) Laatuun perustuvaan palaute. Lopputulospalaute suorituksen jälkeen -> sisältää tiedon miten urheilija onnistui suorituksessa. (esim. kaksi hyvää lyöntiä ja yksi epäonnistuminen

Palautteenanto Oppimisen kannalta lopputulospalaute on monesti turhaa -> urheilija on tiedostanut palautteen jo itse. Toisaalta urheilijan kokema sisäinen palaute voi olla väärä Arvostelulajeissa lopputulospalaute on tärkeää koska se kertoo kuinka urheilija on onnistunut suoritukseen.

Palautteenanto Suorituksen laatuun liittyvä palaute Tämä palaute sisältää tiedon suorituksen erityisistä luonteenpiirteistä mm. kiihtyvyydestä, liikeradoista, välineestä tai kehon suhteesta vastustajaan.

Palautteenanto Milloin urheilija tarvitsee palautetta? Nuorilla palautteen tarve on suurempi kuin vanhemmilla urheilijoilla Valmentajan antama palaute on tehokkainta silloin kun urheilija itse pyytää palautetta. Jos urheilija saa tarvittavan palautteen sisäisesti, ei valmentajanpalaute ole välttämätöntä. Valmentajan on osattava antaa palautetta ja osattava olla antamatta tarvittaessa.

Palautteenanto Missä vaiheessa palautetta? Palaute kannattaa antaa mahdollisimman nopeasti suorituksen jälkeen, jolloin suoritus on urheilijan muistissa. Palautetta antaessa kannattaa kysyä myös urheilijan tuntemuksia suorituksesta.

Palautteenanto Millaista palautetta on hyvä antaa? Saatu palaute tulee ensinnäkin olla sellaista, että urheilija ymmärtää sen ja pystyy sisäistämään sen. Yksi tapa on antaa palautetta ensiksi suorituksen kokonaisuudesta, jolloin urheilija saavuttaa kokonaisymmärryksen suorituksesta. Positiivista palautetta

Palautteenanto Tämän jälkeen urheilija on valmis ottamaan yksityiskohtaisempaa palautetta vastaan. Kuvailevaa tai ohjaavaa palautetta Kuvaileva palaute tarkoittaa sitä, että valmentaja kertoo urheilijalle, miten suoritus meni (nilkkasi oli suora)..

Palautteenanto Kuvailevassa palautteessa oletetaan, että urheilija itse tietää kuinka suoritusta tulisi parantaa. Ohjaavapalaute sisältää tiedon, miten suoritusta tulisi parantaa. Ohjaavapalaute on tehokkaampaa. Suurimman osan palautteesta tulisi olla ohjaavaa palautetta.

Palautteenanto Palautteen tehokkuus 1-3 huomioitavia asioita. Nuorilla vain yksi. Nuorille urheilijoille on hyvä antaa palautetta melkein jokaisesta suorituksesta, kokeneelle urheilijalle huomattavasti harvemmin

Palautteenanto

LÄHTEET Forsman, H. ja Lampinen K. 2008. Laatua käytännön valmennukseen - Oleellisen oivaltaminen tärkeää.VK-kustannus. Hakkarainen, H. toim. 2009, Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet. VK-kustannus Jaakkola, T. 2009. Lasten ja nuorten urheilun perusteet.333-370. VK-Kustannus Oy. Nettilähteet www.kasvaurheilijaksi.fi www.slu.fi www.valmentajakoulutus.fi