Pekka Ranta TTY/Hypermedialaboratorio Smart Simulators-tutkimusryhmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Mobiilipaikkatietowiki ja lähiympäristö Anu Liljeström, Henriikka Vartiainen ja Jorma Enkenberg, Sulkavan kunta ja Itä-Suomen yliopisto, Savonlinnan OKL.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
VERKKOMATERIAALI KEMIAN OPETUKSESSA Maija Aksela & Mari Juuti
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Smart Simulators / Pekka Ranta
Smart Simulators / Kari T. Koskinen & Pekka Ranta
Anna Alftan Heikki Hannula
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Toimitusketjun kannattavuuden osaamisen kehittäminen simuloidun oppimisympäristön avulla Pekka Ranta TTY/Hypermedialaboratorio Smart Simulators-tutkimusryhmä Jukka Tohu TAMK Metsätalouden koulutusohjelma ITK 20.4.2012

Hankinnan suunnittelu Tehtaiden tarve Hankinnan suunnittelu Resurssit Osto Korjuu Kuljetus Luovutus tehtaalle Puuntoimitusketju Suunnittelu Toteutus Seuranta Kannat-tavuus

Puun toimitusketjun ominaispiirteet Tehtaiden tarve – kymmeniä tehtaita, tarpeet vaihtelevat eri tavalla vuoden aikana, laadut osin tehdaskohtaisia Hankinnan suunnittelu – tehtaiden tarpeiden yhteensovitus, varastoinnin rooli, hankinta eri maista ja eri kauppatavoilla, kokonaiskustannusten minimointi Resurssien suunnittelu – kausivaihtelut, yrittäjäsopimukset Osto (puukauppa kotimaasta) – eri kauppamuodot ja hakkuutavat, puumäärät ja puutavaralajit vaihtelevat, varantojen hallinta Korjuu – koneiden kokoluokat, säävaihtelut, siirtojen vaikutus, varastojen hallinta Kaukokuljetus – eri kuljetusmuodot, säävaihtelut, kuljetusreittien optimointi Luovutus asiakkaalle – määrähallinta, aikataulunhallinta, laadunhallinta, kustannustenhallinta

Käytäntö ja opetuksen haasteet Organisaatioissa käytössä kehittyneet tietokoneohjelmat Paikkatiedon hyväksikäyttö Tiedonsiirto koneiden, autojen ja toimipisteiden välillä Ajantasainen tietovarasto Muuttuva toimintaympäristö Luonto Metsänomistajat Opetus Kuinka luoda osaaminen, jonka perusteella olisi helppo ryhtyä suunnittelemaan ja ohjaamaan toimintaa?

Puuvirta oppimisympäristön opiskelijan käyttöliittymän jäsennys Vaiheittaiset toiminnot Tehtävä-hallinta Seuranta Päätöksien simulointi Toiminta-ympäristön resurssit Paikkatietopohjainen virtuaalikonteksti Toiminta-ympäristön päätöksen-teon tukitieto

Oppimisympäristön kehityksen pedagogiset periaatteet Ongelmaperustainen oppiminen taustaviitekehyksenä Simulaatioavusteinen kokemus Sykli jatkuu Reflektointi Työelämä-lähtöinen toiminta Puuvirta & opiskelu-ympäristöt Käsitteellinen ja toiminnallinen malli Käsitteellistäminen Vrt. Poikela 1997

Simulaatioavusteinen opiskelu Simulaatioavusteinen opetus on menetelmä Tuetaan siirrettävyyttä aitoon toimintaympäristöön. Opiskelutarkoitukseen laadittujen simulointimallien (proseduraalinen simulaatio) hyödyntäminen ongelmanratkaisun, dynaamisen päätöksenteon ja osallistumisen tukena. Työelämälähtöiset skenaariot (ongelmat, tehtävät) Opiskelijan tai opiskelijaryhmän ratkaisumallien syy-seuraussuhteiden arviointi ja pedagogisesti perusteltu hyödyntäminen. Puun toimitusketjun eri vaiheiden ja roolien välinen vuorovaikutus keskiössä. Toiminnan jälkeinen palautekeskustelu erittäin merkittävä.

Havainnollistaminen Tiedon visualisointi tukee mielikuvien rakentamista ja tarkkaavaisuuden suuntaamista Tukee informaation jäsentämistä ja kognitiivista kuormaa. Konkretisoi toimintamalleja ja kiinnittää asiayhteyteen.

Opettajan työn tuki Opettajan työvälineiden avulla voidaan tukea opettajan roolia oppimisen ohjaajana, asiantuntijatukena ja ”tiimin” jäsenenä. Tarjotaan virtuaalinen toimintaympäristö, jota voidaan muokata ja hallita. Opettajalle tarjotaan välineitä ja informaatiota pedagogisten päätösten toteutukseen. Opiskelijoiden toiminnan ja ajattelun ulkoistamisen välineet. Tarjotaan tukea ja välineitä vaihtoehtoisten opetusmenetelmien toteutukseen – oppimisympäristö ei kiinnity tiettyyn menetelmään. Opiskelijan toiminta, kokemukset ja reflektio keskiössä. Integrointi muuhun opetukseen luennot, työharjoittelut ja muut opinnot.

Konseptin toimialojen välinen siirrettävyys Pedagoginen malli ja teknologiaratkaisu on siirrettävissä myös muille toimialoille – modulaarisuus, rakenteisuus, alusta Lähisiirrettävyys: Esim. logistiikka ja alihankinta Etäsiirrettävyys: Esim. terveydenhuollon palveluprosessi

Lisätietoja Demo: ITK tori Tila: A9 Sosiaalista, simuloitua ja silloittavaa hypermediaa Pekka Ranta, pekka.a.ranta@tut.fi Jukka Tohu, jukka.tohu@tamk.fi Metsä Online –hanke (2008 – 2011) TAMK/Metsätalous & TTY/Smart Simulators Rahoituksen myöntäjä: Pirkanmaan ELY-keskus